Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1325
Jeg fikk fagbrev forrige sommer, som industrimekaniker. Har jobbet i bedriften siden. Men etter å jobbet her, og vært i kontakt med andre bedrifter har jeg helt mistet interessen i yrket, da det er mye useriøsitet, null yrkesstolthet, og dårlig arbeidsmiljø. Jeg tengte derfor å holde på med mekanikk på hobbybasis istedetfor på jobb, og heller gjøre noe annet som yrke. Siden de fleste arbeidsplasser i nærheten ser ut til å være av samme ulla, vil jeg heller begynne på skole.

Men, jeg er usikker på hvilke krav som stilles. Da jeg gikk yrkesfag, og planla å jobbe i yrket lenge, har jeg dårlige mattematikk-kunnskaper. Er det for sent å begynne på ny utdanning til våren, eller bør jeg vente et år?
Jeg har ingen problemer med å jobbe iherdig, da jeg er supermotivert for å begynne på skole, men det er jo selvfølgelig grenser for hva som er gjennomførbart også.

Jeg skal be om et møte med rådgiveren på min forrige skole etter jobb, men tenkte jeg skulle
Høre her om noen har erfaringer med oppstart av studie etter fagbrev.
Gikk påbygg etter jeg tok fagbrevet mitt. Søkte meg bare inn på påbygg via samordnaopptak og kom gjennom med nogenlunde gode karakterer. Nok til å gå videre på høyere utdanning hvertfall.

Virker litt ut ifra det du sier at det arbeidsplassen som kan være problemet, hva med å finne en annen jobb? Har flere venner som jobber i industrien og digger det.
Sjekk ut teknisk fagskole da vell!
Y-veien er jo et tilbud noen høyskoler har der du kommer inn på høyere utdanning med fagbrevet som grunnlag, trenger ikke påbygg el.
Fagskole om du ønsker en mer praktisk rettet utdanning.
Lærerne har ofte jobbet innenfor fagene de lærer bort.

Høyskole om du ønsker en mer teoretisk rettet utdanning.
Høyskoler har mer fokus på realfag.

Om du er usikker, så anbefaler jeg at du tar du fagskolen først.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Fagskole om du ønsker en mer praktisk rettet utdanning.
Lærerne har ofte jobbet innenfor fagene de lærer bort.

Høyskole om du ønsker en mer teoretisk rettet utdanning.
Høyskoler har mer fokus på realfag.

Om du er usikker, så anbefaler jeg at du tar du fagskolen først.
Vis hele sitatet...
Vil vel si at dette kommer ann på hva han vil studere og hvor.
Går selv på høgskole og har ingen realfag.
Jeg mistenker at han tenker på universiteter og ikke høyskoler.