Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 5840
Hei.

Jeg har lest litt på Hardware.no om denne "Raspberry Pi". Og jeg likte den så godt at jeg har vurdert å bestille meg en Er det noen her som har, eller har prøvd Raspberry Pi? Og om det eventuelt er noe å anbefale? I så fall, hvor kan jeg få kjøpt/bestilt en?
Jeg digger det jeg har lest og sett i hvert fall! Og den koster jo ikke stort, så om du ikke liker den, så er det ikke verdens undergang. Du kan melde din interesse hos no.farnell.com
Jeg har en pi og bruker den (dessverre) bare til media center. Har installert raspbmc, som forøvrig fungerer smertefritt. Om du sjekker hjemmesiden til rpi finner du forhandlere, om du bestiller fra farnell/etc må du iregne 2-4 mnd leveringstid. Bestiller du fra ebay/evnt andre som har den på lager kan du få en langt raskere (men sikkert til høyere pris). Jeg bestilte fra farnell i februar og fikk min første uka i juni.
Trådstarter
19 5
Nice! Men vet dere om det er mulig å bruke Raspberry Pi som en DVD driver? Og er det eventuelt mulig å koble til en ekstern harddisk?
Sitat av Fjordtroll Vis innlegg
Nice! Men vet dere om det er mulig å bruke Raspberry Pi som en DVD driver? Og er det eventuelt mulig å koble til en ekstern harddisk?
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt hva du mener med en dvd-driver, men det er i alle fall mulig å plugge i det du ønsker av usb-dubedingser som for eksempel ekstern lagring. Disse burde dog ha egen strømforsyning...
Trådstarter
19 5
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Vet ikke helt hva du mener med en dvd-driver, men det er i alle fall mulig å plugge i det du ønsker av usb-dubedingser som for eksempel ekstern lagring. Disse burde dog ha egen strømforsyning...
Vis hele sitatet...

La oss si at jeg har en ekstern harddisk med et par filmer på. Denne kobler jeg til Raspberry Pi. I tillegg er Raspberry Pi koblet til en 37 tommer TV, via HD uttaket. Vil jeg da kunne bruke Raspberry Pi til å spille av denne filmen på TV-en akkurat som en vanlig PC?
Det funker fint.

Spiller selv av FullHD på Raspberry Pi-en min over nettverket med RaspMBC (xbmc).
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Fjordtroll Vis innlegg
La oss si at jeg har en ekstern harddisk med et par filmer på. Denne kobler jeg til Raspberry Pi. I tillegg er Raspberry Pi koblet til en 37 tommer TV, via HD uttaket. Vil jeg da kunne bruke Raspberry Pi til å spille av denne filmen på TV-en akkurat som en vanlig PC?
Vis hele sitatet...
Lokal avspilling er jo uansett så 2003, streaming er det vanlige i hjem som ikke er tilbakestående på teknologi.
Jeg har gitt min interesse gjennom farnell nå iaf.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av waf Vis innlegg
Jeg har gitt min interesse gjennom farnell nå iaf.
Vis hele sitatet...
Jeg hev meg på interesselisten hos RSonline 31.05, får trolig bestille idag \ denne uken og etter det tar levering 14 uker.
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Meldte interesse hos Farnell 29.mai, pre-order gikk ut 21.juni. Så dritten er betalt, venter bare på å få den sendt.

YOUR ORDER HAS BEEN RECEIVED
Dear Customer,

Thank you for ordering via the Farnell web site.
Your order has been given the following Farnell reference number: *********. Please refer to this number if you contact Farnell regarding your order.

When stock is allocated to your order, we will send you a full order confirmation including prices, availability and expected delivery date.


Thank you for ordering with Farnell.

Kind regards
The Farnell Team
Trådstarter
19 5
Da har jeg også meldt min interesse, men jeg har ikke fått noe e-post som bekrefter at jeg har vist interesse. Dessuten er det noen som vet hvor lenge jeg må vente før jeg kan bestille den? eller er det allerede gjort når jeg har "meldt interesse"?
Du får kjøpt Raspberry Pi på eBay til rundt 300-500kr, og da slipper man også 11-14 ukers ventetid.
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Billigste jeg fant på Ebay kostet 700 uten frakt, toll kommer i tillegg. Da venter jeg heller.
Legg gjerne ut link(er) til rpi's (mod B) på ebay til 300-500, da skal jeg kjøpe noen
Da har jeg lagt inn min bestilling og vil nok få tilsendt varen innen ikke så alt for lang tid.

YOUR ORDER HAS BEEN RECEIVED

Dear Customer,

Thank you for ordering via the Farnell web site.
Your order has been given the following Farnell reference number: *SENSUR*.

Please refer to this number if you contact Farnell regarding your order. When stock is allocated to your order, we will send you a full order confirmation including prices, availability and expected delivery date.

Thank you for ordering with Farnell.
Kind regards The Farnell Team.
Vis hele sitatet...
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Har bare ett lite spørsmål, men orker ikke lage ny tråd.

Noen som vet om ei adapter (no-uk) eller ei 5v greie jeg kan bruke for å gi Pien strøm?

(tenkte ikke over dette da jeg bestilte den )

Samtidig, har dere noen kule ting jeg kan bruke den til? Har sett litt på ett prosjekt jeg fant på nettet, hvor noen planla og bruke den for å måle temperatur i vannkjølingen hans samt styre lyset i casen, men jeg har også litt lyst til å mekke med noe koding for den.

(og sist, hvor kan jeg få tak i ei Arduino i norge billig?)
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Har bare ett lite spørsmål, men orker ikke lage ny tråd.

Noen som vet om ei adapter (no-uk) eller ei 5v greie jeg kan bruke for å gi Pien strøm?

(tenkte ikke over dette da jeg bestilte den )

Samtidig, har dere noen kule ting jeg kan bruke den til? Har sett litt på ett prosjekt jeg fant på nettet, hvor noen planla og bruke den for å måle temperatur i vannkjølingen hans samt styre lyset i casen, men jeg har også litt lyst til å mekke med noe koding for den.

(og sist, hvor kan jeg få tak i ei Arduino i norge billig?)
Vis hele sitatet...
Raspberry Pi kan drivast med PC, mobilladar og stort sett alt du kan finne av USB som leverer over 700mA.

Arduino kan du kjøpe på Robonor.no i Noreg. Eg ville forsåvidt ikkje ha kjøpt det i Noreg, sidan det er dyrt. Prøv sparkfun.com
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av jarinalus Vis innlegg
Raspberry Pi kan drivast med PC, mobilladar og stort sett alt du kan finne av USB som leverer over 700mA.

Arduino kan du kjøpe på Robonor.no i Noreg. Eg ville forsåvidt ikkje ha kjøpt det i Noreg, sidan det er dyrt. Prøv sparkfun.com
Vis hele sitatet...
Foretrekker fra veggen

Bestilte med en veggadapter, men den var (såklart) britisk.

Hvilken kabel bruker den forresten for å drives av USB? Følger det med?
Sist endret av Freddy_fred5; 5. juli 2012 kl. 21:44.
Du bør kjøpe en skikkelig adapter til raspberry pi. Den skal forsyne både raspberry pi'en og det du kobler til på usb inngangene. Når jeg kjøpte raspberry pi hos RS så kjøpte jeg en adapter der som passet til raspberry pi, og denne var på 1200 mA. Jeg har også brukt mobil laderen min, den gir ut 1000 mA.
Så at adafruit hadde fått laget til 2 breakout boards til RasPi, så da blir jo dette en litt artigere og enklere prototyping plattform

Her er linkene til di 2 nye produktene som Adafruit har laga til RasPi for dem som er interessert i slike ting ... er vel raskere levering på disse enn det er på RasPi selv hehe

http://learn.adafruit.com/adafruit-pi-cobbler-kit

https://www.adafruit.com/products/801
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei, skal kjøpe en raspberry Pi nå, men lurer på hvor jeg får den billigst! Vil ha den innen The Gathering helst
Ser den er på netonnet for 329 og gratis frakt, så hvis jeg ikke får noe svar, så kjøper jeg derfra.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Cdon er billigst(280,-) men så kommer frakt i tillegg på 50 kr, så da er du oppe i 330,-

Pi er uansett verdt de få kronene, utrolig mye morro man kan ha det, sålenge man setter seg litt inn iallefall.

http://cdon.no/elektronikk/raspberry...-ram-p22809403
Sist endret av Fleff; 28. mars 2014 kl. 00:34.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Cdon er billigst(280,-) men så kommer frakt i tillegg på 50 kr, så da er du oppe i 330,-

Pi er uansett verdt de få kronene, utrolig mye morro man kan ha det, sålenge man setter seg litt inn iallefall.

http://cdon.no/elektronikk/raspberry...-ram-p22809403
Vis hele sitatet...
Da blir det net on net, fordi jeg ikke får bestilt fra CDON da jeg er under 18

Men takk for forslaget! Skal lage RetroPi
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Lykke til!

Legg gjerne ut noe på DIY forumet når du er i gang, savner tråder derifra
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Du får Raspberry Pi Model B og gjennomsiktig kabinett til 200,- på eBay. Dette er med gratis frakt.
Sist endret av kosepaa; 28. mars 2014 kl. 01:15.