Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2548
Hei,

Jeg er en mann på 26 år som er litt usikker i henhold til hvilken vei jeg skal gå videre innen utdanning og arbeidsliv. Per dags dato har jeg 3 fullstendige praktiske utdanninger (fagbrev o.l), samt generell studiekompetanse med toppkarakterer. Jeg har også en jobb hvor jeg potensielt kan tjene rundt 6-700.000,- i årslønn.

Hele livet har jeg alltid vært dårlig på skolen grunnet en uspesifisert hyperkinetisk diagnose (ADHD), men da jeg begynte å innta cannabis fikk jeg mer kontroll over konsentrasjonen min, og videregående fag ble lekende lett. Jeg fikk også en enorm interesse for naturvitenskapelige og matematiske fag. Ulempen er at når jeg er påvirket av cannabis, så ønsker jeg å gå en helt annen vei i livet, mer spesifikt mot en universitetsutdanning. Dette er noe jeg i utgangspunktet aldri hadde hatt tålmodigheten eller konsentrasjonen til dersom jeg ikke bruker cannabis.

Dilemmaet mitt her kommer i hvordan jeg selv velger å se på cannabisbruken. Dersom jeg ser på det som en medisin jeg burde ta fast for å bekjempe symptomene til ADHD, så føler jeg at å velge realfag blir riktig. Dersom jeg derimot ønsker å slutte med cannabis, så ville jeg ikke kunne opprettholde konsentrasjons-nivået som må til for høyst teoretiske studier.

Som mulig fremtidig forsker, så må jeg tenke objektivt på dette og det er her dere kommer inn. Har dere noen gode råd til en mann som sitter fast i en kropp med alt for mye energi, men innerst inne ønsker å prestere innen teoretiske og vanskelige fag? Hvor kan jeg begynne å lete etter svar på en avgjørelse som er relativt stor, da det er veldig økonomisk og strategisk uheldig om jeg plutselig ombestemmer meg.

Alle tips og erfaringer dere kan komme med, vil bidra til at jeg kanskje får et annet perspektiv på situasjonen.
Har du prøvd å få lovlig medisinering for ADHD'en din? Hvordan funket det, i så fall?
Jeg har aldri prøvd de lovlige medikamentene som for eksempel Concerta eller Ritalin, men har personlig ikke så stor tiltro til menylfenidat som fast medisin. Er en del bivirkninger som ikke er så heldige. Ikke at cannabis er et feilfritt medikament heller, men etter noen år med inntak har jeg enda ikke merket noen særlige negative bivirkninger annet enn munchies.

Jeg har også fått beskjed om at medisin basert på menylfenidat er utelukket grunnet min ærlighet om bruk av cannabis. Reglementet tilsier visst at man ikke skal supplere slike medisiner til mennesker som driver "narkotikamisbruk".
Der høres jo urimelig ut å ikke få lov å bytte ut et ulovlig stoff med en lovlig medisin. Ville byttet lege i så fall.

Det er jo veldig ulikt hvordan folk med ADHD opplever medisinering, men det ville kanskje være verd å prøve hvis du synes det er upraktisk å bruke et ulovlig stoff.
Er ikke upraktisk i den forstand, bortsett fra om jeg skulle blitt bøtelagt selvfølgelig.

Jeg har i min oppvekst observert mange tilfeller av ADHD medisinering, og det har gjerne skremt meg vekk fra den type medisin. Det er jo sant som du sier at medisineringen oppleves annerledes for forskjellige mennesker, men i fryktelig mange tilfeller virker medisinene på en måte jeg ikke ønsker.
Jeg forstår ikke helt problemstillingen, egentlig. Du sier at dersom du skal satse på en akademisk karriere er du nødt til å fortsette med cannabis, og du er ikke veldig bekymra for de strafferettslige konsekvensene. Så, hva hindrer deg i å fortsette med cannabisen hvis det er det du ønsker å gjøre? Det foreligger intet krav om vandelsattest eller rusfrihet for opptak til et Ph.D-program ved universitetene. Det er presis like ulovlig for en forsker å bruke hasj som for alle andre, hverken mer eller mindre, og det er ikke et tema arbeidsgiver har noenting med. Hvorfor skulle cannabisbruk være ekstraordinært problematisk for en forsker? Slik jeg ser det er cannabisbruk mye mer problematisk hvis du har et yrke som krever rusfrihet eller vandelssattest slik som lokfører, helsearbeider, vekter og veldig mange andre eksempler. Men en forsker og en elektriker stiller vl noenlunde likt her.

Den andre problemstillingen din skjønner jeg heller ikke. Hvorfor skulle universitetsutdannelsen være et hinder for karrieren din? Du bygger deg en karriere nå, men har lyst til å prøve deg som forsker, men før du kan bli forsker trenger du en utdannelse. Er du redd for at det blir vanskelig å komme seg tilbake i jobb hvis du bruker noen år på universitetet? Det tror jeg ikke det er nødvendig å bekymre seg for. Selv om en eventuell forskerkarriere ikke skulle bli noe av, så er det sjelden problemtatisk for karrieren å ha en realfaglig universitetsutdannelse i bagasjen, og du skal som kjent gå hele veien om mastergrad og Ph.D før du er aktuell i forskerstillinger. Personlig tror jeg ikke høyere realfaglig utdannelse totalt sett er hemmende for karrieren på noe vis, men her er jeg neppe upartisk.
Forstår heller ikke hva dilemmaer består i. Hvorvidt du burde satse på studier eller praktisk jobb er litt vanskelig for oss å si.
Hva med å ta utdanninger inet land hvor du ikke risikerer å bli straffeforfulgt pga. Ditt cannabis bruk?