Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1837
Hei!

Jeg fullførte nettopp videregående skole med realfagene Matematikk R1+R2 og fysikk 1+2. I tillegg til dette har jeg en interesse for kjemi, IT, teknologi, elektronikk og til en viss grad økonomi og biologi. Snittet mitt skal være godt nok til å komme inn på studiene i søknaden min (ca. 5.5 inkl. 3 realfagspoeng).

Innen i natt må jeg prioritere studieønskene mine på Samordna Opptak, og det er i den forbindelse jeg spør dere om hjelp. Jeg ønsker et studie som gir meg gode jobbmuligheter både etter endt bachelor, men også etter en eventuell master. I tillegg ønsker jeg interessante fag, et godt læringsmiljø og et godt sosialt miljø.
Hvilket studie bør jeg velge som 1. og 2. prioritet, og hvorfor?
Erfaringer?


Studiene jeg har valgt:
185863 UiO Materialer, energi og nanoteknologi
185860 UiO Kjemi
215005 HiOA Ingeniør, elektronikk og informasjonstek
215009 HiOA Ingeniør, bioteknologi og kjemi
185832 UiO Informatikk: nanoelektronikk og robotik
185865 UiO Molekylærbiologi og biologisk kjemi
Sist endret av Rusko; 27. juni 2014 kl. 16:09.
Det viktigste er at du velger å studere det du interesserer deg for, og som du tenker du kan jobbe med.

Les deg opp i alle de forskjellige og velg de du tror vil passe deg best.

Lykke til =)
Trådstarter
9 0
Det er jeg fullstendig klar over, men jeg vil tro det er store forskjeller på en mer forskningsorientert utdanning på UiO og en mer spisset ingeniørutdanning på HiOA. Skolene i seg selv har vel også forskjeller på det sosiale livet og på læringsmiljøet. De fleste av studiene over har jeg valgt fordi jeg interesserer meg i dem, så da blir læringsmiljø, jobbmuligheter og lignende viktige faktorer.
Jeg studerer ved HIOA og kan ikke si noe vondt om den skolen. Meget godt både sosialt og gode akademiske egenskaper hos lærerne.

Ingeniørutdanning er en utdanning der du både vil bli utfordret i praktiske oppgaver samt en god del teori (matte fysikk osv)

Det er også en mer målrettet studie der jobb står å venter på deg når du er ferdig studert.

Lykke til!
5,5 i snitt, også har du ikke søkt deg inn på NTNU? Waaaaaaaaaaat.
Trådstarter
9 0
Sitat av Kyrios Vis innlegg
5,5 i snitt, også har du ikke søkt deg inn på NTNU? Waaaaaaaaaaat.
Vis hele sitatet...
Jeg ønsker av ymse årsaker å studere i Oslo, så NTNU er uaktuelt. Det må eventuelt bli en mastergrad.
Sitat av Rusko Vis innlegg
Det er jeg fullstendig klar over, men jeg vil tro det er store forskjeller på en mer forskningsorientert utdanning på UiO og en mer spisset ingeniørutdanning på HiOA. Skolene i seg selv har vel også forskjeller på det sosiale livet og på læringsmiljøet. De fleste av studiene over har jeg valgt fordi jeg interesserer meg i dem, så da blir læringsmiljø, jobbmuligheter og lignende viktige faktorer.
Vis hele sitatet...
Den største forskjellen på en tilspisset ingeniørutdannelse og forskerutdanning er nok det at med den ene utdannelsen blir du ingeniør i et eller annet og med den andre får du mest sannsynlig en forskerstilling, typisk på et universitet etter du har fått deg litt erfaring/forsket litt og publisert noe.

Om du stikker innom de aktuelle studienes hjemmesider så står det nok; Dette gjør tidligere elever nå, eller jobbmuligheter med dette studiet eller lignende.

På generelt grunnlag er det vell alltid behov for flinke folk med realfagsutdannelse i diverse yrker. Om det er et spesielt yrke du ønsker å ha kan du lete opp noen ledige stillinger innen det aktuelle yrket å se hva arbeidsgiverne ser etter.

Angående miljø på de to skolene kan jeg ikke svare på ettersom jeg er bosatt på andre siden av landet.

Lykke til forøvrig. Man kommer langt ved å lete på den aktuelle skolens hjemmesider.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av hermanoo90 Vis innlegg
Jeg studerer ved HIOA og kan ikke si noe vondt om den skolen. Meget godt både sosialt og gode akademiske egenskaper hos lærerne.

Ingeniørutdanning er en utdanning der du både vil bli utfordret i praktiske oppgaver samt en god del teori (matte fysikk osv)

Det er også en mer målrettet studie der jobb står å venter på deg når du er ferdig studert.

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Har lest og hørt en del crap om ingeniørutdanningen på HiOA. Du er vel den første jeg hører som sier noe positivt.

Studerer du ingeniør der?

Er forøvrig i samme problemstilling som trådstarter (hva valgte du forresten?) og må velge mellom realfag (matematikk, informatikk og teknologi på UiO) eller ingeniør bygg/maskin på HiOA.