Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  111 40444
Sitat av drittsekken Vis innlegg
skal snart ta dread og har noen spørsmål:
1. er dette så lett at min mor kan gjøre det? :P
2. hvor langt tid tar det å tvinne opp hvis hun gjør feil?
3. noen tips?

orker ikke lese hele tråden, for snart skal jeg teste dreads med heklenål
takker for svar!
Vis hele sitatet...
1. Ja, teknikken er utrolig simpel om man bare lærer seg den. Du kan faktisk gjøre det sjæl, uten hjelp fra moren din eller evt. andre. Heklenål er det absolutt beste utifra min erfaring (hadde hjemmelaga dreads sjæl en lang periode, og har lagt x antall dreads på venner osv.).
2. Man kan så og si ikke gjøre "feil", når du lager dreads sjæl vil de ikke bli identiske med hverandre, men alle vil ha sin egen "personlighet".
3. min guide:

1) Tupeer en passende hårmengde til en dreadlock, hold det sammen med den ene hånden din og dra den andre opp og ned (runkebevegelse), mens du holder det sammen.
2) Etter at det har blitt nok tupert til å holde seg sammen tar du tak i ytterdelen av den påbegynte dreaden, og deler den i to. På denne måten vil alle flokene samle seg nederst.
3) Repeter 1 og 2 x ganger, til dreaden begynner å bli kompakt.
4) Bruk heklenål til å dra alt håret inn i dreaden. Stikk den gjennom håret, og dra hårstråene som står ut på andre siden inn. Dette må gjøres en god stund.
5) Dreadlocken bør ha tatt mer eller mindre form nå. Om du har lyst på runde ender på dreadsa i motsetning til løst hår ytterst/spisse dreads (håper du skjønner hva jeg mener), kan du bruke heklenålenteknikken ytterst på dreadsa til å dra de låse hårstråene inn i dreadlockene. For å holde dreadsa fine og runde må dette gjøres i nu og ne.

Håper det virket greit, anbefaler deg å se noen guidevideoer på youtube.

Ellers vil jeg bare anbefale deg å fullføre planen din. De fleste kler dreads, og det er ikke så mye stress som folk skal ha det til. Det finnes sjampoer for dreadlocks, som ikke setter seg i fast i håret. Dreads bruker litt tid på å tørke, men ikke mer enn at man fint kan dusje hver dag, man får ut det meste av vann relativt fort.

Personlig fikk jeg lus (...) ca. 1 1/2 år etter at jeg lagde mine første dreads. Det var utrolig kjipt, fordi det er vanskelig å få det ut av dreads, i og med at man ikke har muligheten til å bruke en luskam. Jeg valgte å skinne meg, kunne valgt å løst alle dreadsa opp, men det hadde tatt sin tid. Når det er sagt så øker ikke det å ha dreads sjansen for å få lus på noen måte, og sjansen for å få det er jo relativt lave uansett, jeg var bare uheldig. Når folk snakker om "insekter og biller i håret", er det snakk om lus btw.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
jeg prøvde nå nettopp, min mor klarte det ikke (xD) så hus sa at jeg kunne prøve på henne: det gikk VELDIG bra
brukte ett ton voks og en kam. prøvde så på meg selv, da fikk jeg til en dålig, så klarte jeg ikke mer (sliten i armene)

JEG SKAL HA DREADS!
Sitat av drittsekken Vis innlegg
jeg prøvde nå nettopp, min mor klarte det ikke (xD) så hus sa at jeg kunne prøve på henne: det gikk VELDIG bra
brukte ett ton voks og en kam. prøvde så på meg selv, da fikk jeg til en dålig, så klarte jeg ikke mer (sliten i armene)

JEG SKAL HA DREADS!
Vis hele sitatet...
Det er ikke å anbefale å bruke voks, det er vanskelig å få ut av håret når du først har fått det inn, så du risikerer at det blir der og evt. råtner. Bruk heklenål og dine egne hender, evt. kam til tupering av håret.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har fått noen fake dreads som har blitt limt på.
Noen tips till å få sove ?
Det er store klumper med hard lim over hele hodet mitt.
Som ikke er så veldig behagelig.
Og så tror jeg dem er laget av heste hår eller noe, ikke vanelig menneske hår. Så det stikker litt når jeg skal prøve å sove.

Tar imot alle tips
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Weed, bro. Skal nok gi deg roen til å sove godt!
Ingen rusmidler.
King Of Nipples
0rgasmatr0n's Avatar
riv ut den gamle sjøpølsen, og gi den kjærleik.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvordan er det med dreads i badeparker ?
Noen som har erfaring med det ?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Veldig gammel tråd dette her, men ser ingen grunn til å lage en ny tråd kun for å stille dette spørsmålet.

Skaffa meg dreads for ganske nøyaktig åtte dager siden. Dette ble gjort med heklenål, ikke noe voks eller sånt tull, og ble veldig fornøyd med disse. Men noe som irriterer meg, og dette spesielt når jeg må konse eller ligger og skal sove, er den jævla kløen! Har noen her noen tips for hva jeg kan gjøre med dette? Vet at knottyboy har en "anti-kløe"-spray, men vil helst ikke bruke penger på noe som sannsynligvis går vekk etter en stund uansett. Finnes det noe jeg kan lage sjæl for å hjelpe på dette? Vil jo helst ikke klø tilbake, da dette sannsynligvis vil gjøre at jeg flasser og bare gjøre vondt verre!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hei! For de som har anskaffet seg dreads og trenger hjelp til å vedlikeholde dem, kan jeg stå til tjeneste.
Jeg har laget mine selv, og driver stadig å fikser på venners dreads.
Så hvis noen har behov for litt stell og oppretthold av dem, er det bare å ta kontakt!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Det eksisterer en del misinformasjon her mtp dreadlocks, og det er veldig synd egentlig.

Det første og viktigste; det er ikke smart å kombinere dreadlocks og voks. Det skulle sagt seg selv at å ha masse voks inne i hårtustene dine ikke er fornuftig hverken for deg eller for håret, og det fører til stive og harde dreadlocks i de fleste tilfellene. I alle fall om du sammenlikner med naturlige dreadlocks uten produkter i.

Nr. 2; man trenger ikke ha massive krøller for å få dreadlocks. Jeg har bølgete hår, men har hatt dreads i snart tre år, og jeg har ALDRI gått til en salong for å få de fiksa opp. Det er derimot en faktor at desto lettere du får tuster i håret, desto lettere får du dreadlocks. Kjæresten min har helt stritt hår, men det tuster seg utrolig kjapt - og når hu beslutta at det var tid for dreadlocks tok det mindre enn en måned før de begynte å forme seg.

Og hvordan gjorde hun det?

Hun slutta rett og slett bare å gre håret, og når tustene ble massive nok så separerte hun ved å dra tustene fra hverandre i passe tykke "linjer". Uten voks. Uten produkter. Uten vedlikehold.

Dreadlocks er nemlig egentlig en vedlikeholdsfri hårstil. Man lar håret gro og utvikle seg selv, og det klarer seg fint. I håret mitt, tar jeg en tilfeldig dreadlock og kjenner mot røttene - så har jeg ca. en tommelbredde med "normalt" hår, før det går over i dreadlock. Hadde vedlikehold vært nødvendig, hadde jeg hatt ca 20cm vanlig hår før dreadlocken startet. Det har jeg ikke.

Så hvordan starter man dreads uten voks? Det er flere måter, en av de mest vanlige er tupering. Man gjør omtrent det samme som man gjør når man putter voks i, altså deler opp håret i tykkelser, og grer mot hårbunnen. Men gjør det hardt, slik at det knyter seg godt. Ikke la det bli en fluffy pinne, og vær forsiktig så det ikke gjør vondt. Det er nemlig mulig. Gjør det over hele hodet, og helt til slutt så dropper du voksen - og lar naturen gjøre sin jobb. Det vil gå litt frem og tilbake, håret vil virke kortere og lengre, det vil være mer og mindre tustete - men til slutt så er du der.

Dreadlocks er nemlig en helt naturlig prosess, det er derfor den har funnes i nesten alle verdens sivilisasjoner siden tidenes morgen. De brukte hverken voks eller tupering, de gjorde samme som kjæresten min gjorde - lot tiden virke. Men en god snarvei er altså tuperingen.

Voks er det motsatte av en snarvei, det skaper dreadlocks med hår som ikke får bevege seg fritt og dermed ikke låse (derav locks) seg sammen. Dette fører igjen til at man ofte må vedlikeholde dreadsene sine jevlig. Håret er bygd opp av små skall som omslutter hverandre, og en løs parallell til hvordan det funker er borrelås - at håret rett og slett låser seg inn i hverandres skall og desto mer fri bevegelsen til håret er, desto tightere blir dreadlocksene.

Selv lagde jeg dreadlocksene mine med både tupering og voks, og sleit som en gal for å få voksen ut igjen i etterkant da jeg forstod hvor dumt det var av meg. Vil gjerne få henvise dere til et online-forum som omhandler dreadlocks, og som ikke samtidig selger voks selv (som de fleste pro-voks-sider gjør);
dreadlocktruth dott com. Høres kanskje cheezy ut, men det finnes mennesker der som har hatt dreadlocks i mange år som har god peiling på hva de snakker om. Uten voks. Uten vedlikehold. Uten kostnader.

Frihet. Det dreadlocks egentlig handler om.

Alle dere som vil ha dreadlocks i 2-3 måneder, og bare vil det skal se kult ut i en liten periode og driter i at de er fylt med voks som kleber til seg sand, støv, og masse slikt: gjør som dere vil. Det spiller ingen rolle. Men dere som vil ha dreadlocks over lengre tid, og som tiltrekkes av friheten ved å la håret gjøre sin egen greie - dere bør tenke litt over prosessen i forkant heller enn i etterkant.

▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hey, jeg gidder ikke lage noen ny tråd pga et spørsmål

Jeg har ikke lest hele tråden, men lest litt_ generelt om dreads. Jeg har fikset meg det (selv). Ikke hele hodet, men ca 50% av det. Fordi jeg har så utrolig tynt hår og synes det er like fint. Jeg har hatt det en ukes tid nå. Har tuppert de litt hver dag, og nå begynner de å forme seg fint. (Jeg ser også at resten av håret som ikke er dreada begynner å forme seg litt hehe)

Jeg er vant til å vaske håret annenhver dag, noen ganger hver dag, fordi det blir veldig fort fett. Det kan jeg ikke nå, og det har gått et par uker siden sist. Jeg har brukt tørrshampoo en gang, og litt volum-pulver. Det har også kommet i dreadlocksene. Er dette OK? Ikke utseendemessig, men hygienisk? Jeg har tenkt å vente et par uker til med å vaske håret, så de får formet seg litt ordentlig. Men det vil ikke bli noe mugl eller noe på 1mnd?!
Thanks