Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2498
Hei,

Har et spørsmål angående læretid.

Jeg er for øyeblikket praksiskandidat i lære som prosessoperatør. Fikk en læretid på 3 år i stedet for 5 år, da jeg har fullført vg1 og vg2 allmenn, og har jobbet i 1 år på bedriften som vikar fra før av.
Har fullført og bestått teorieksamen for praksiskandidater og har til høsten gått som lærling i 2 år. Jeg holder på med et nettbasert ingeniørforkurs ved siden av jobben og skal opp til eksamen nå i mai.


Mitt spørsmål er om det er noen mulighet for meg å ta fagprøven nå til høsten fremfor neste høst? Er opplært i jobben min og kan den utmerket. Føler meg klar til fagprøve nå, og føler det er bortkastet tid å gå her i 1 år til.

I tillegg så mistrives jeg i stor grad, og har gjort det i mange år. Nå er det så gale at jeg vurderer å avslutte læretiden til høsten for å heller gå på ingeniørstudier og drive med noe jeg faktisk har interesse for og trives med.

Er klarover at en forkortning på 1 år i læretiden er ganske drastisk, og at dette mest sannsynlig er ønsketenkning.

Setter pris på eventuelle råd og tips.


Mvh :-)
Må ikke gi deg nå når du kan smake slutten. Må være bedre å gå fra en jobb du ikke liker med ett fagbrev i neven, enn å gi seg ett lite år før det blir en realitet.

Om du kan ta fagprøven ett år for tidlig vet jeg ingenting om.

Vil tro du også stiller sterkere som Ingeniør med ett fagbrev i bunnen.
SPør opplæringskontoret.

Lønner seg vel også å ta dette opp med sjefen din eller den som har ansvaret for deg, hvis de kan gi deg backup på at du er ferdig utdannet og har kunnskapen som trengs, så kanskje det kan være en liten mulighet for at du får lov til å ta fagprøven.