Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4108 1010732
Et lite inspirasjons bilde folkens Strainen er top 44
Liten snutt fra jentene i full blomst.
Dutch passion #1, White widow og Church
http://www6.zippyshare.com/v/6464410/file.html
kimjean

Kan ikke så mye om dette enda,men duften blir så overveldene at jeg ville gjort alt jeg kunne for å prøve å få til ventilasjon før du ødelegger leiligheten din

har aldri møtt en så overveldene lukt i hele mitt liv,går glatt gjennom 3 luft-tette strips poser
Det ER så ille, ja? Irriterende at jeg hører så mye forskjellig.. Kompisen min sine planter luktet ikke så ille nemlig. I følge han da. Men takk anyways, dinos!
Kommer til å kjøre den sikre veien, uansett!
Sitat av kimjean Vis innlegg
God ettermiddag folkens!

LoveToGrow: Først vil jeg bare si at jeg digger at du tar deg tid til å hjelpe alle oss andre nybegynnere med alle de teite spm vi kommer med. Flotte mennesker som deg ikke har utdødd, HELT, ennå tydeligvis.

Over til mitt lille jonas-prosjekt.

Planen min blir å dyrke i ett skap, enkelt og greit. Skapet har mål på: 54 cm dypde, 100 cm lenge og høyden er ja, høy nok. (Må tilføye at et grotelt er under vurdering, som jeg da putter INN i skapet, men kronene holder litt igjen.)

Frøene som jeg kommer til å bruke er Northern Lights, grunnen til dette er at jeg har kommet frem til at 100% Sativa virker som en skjør og relativt "vanskelig" plante og håndtere perfekt, som en nybegynner. Dessuten kan 2m planter bli ett lite problem.

I skapet kommer jeg til å kjøpe plastikk som er hvit og tape fast, selvfølgelig over hele. Ellers blir det å male det hvitt, usikkert ennå.

Til lampe blir det en HPS 400w til rundt 1599,- Det er også under vurdering å kjøpe Son-T AGRO pære som jeg så du anbefalte. (Tror jeg kommer til å få plass til rundt 4 planter i skapet, hvis jeg er heldig. Har ikke helt kommet frem til str på potter.)

Det kommer ikke til å være en mulighet for å skjære hull i skapet og instalere en vifte med kullfilter og det hele - hvis jeg har forstått dette riktig. Så det eneste blir ett par pc-vifter pluss en stor stå-vifte til sirkulasjon av luft.

Medium blir http://www.weedshop.no/product_info....fd684a96b6cf09 og evt http://www.weedshop.no/product_info....fd684a96b6cf09 - hvis det trengs? Hva annet, i så fall?

Gjødsel er også ett annet fenomen som er nokså ukjent for meg, hvor ofte skal jeg bruke dette osv? Og hvor mye til hver plante? Nå skal det sies at jeg ikke har lest "Dyrkehåndboken" ennå. Så ignorer spm som dette hvis jeg kan lese meg frem til det selv, der.

Noe annet jeg ikke har fått helt med meg er, når man vanner og har plast-"tallerkener" under som samler opp vannet som renner igjennom. Skal jeg ta bort dette vannet så fort som mulig eller skal det ligge i skåla nederst og bli slukt opp?

Dette er ett prosjekt jeg kommer til å ta meget seriøst og sette av god tid til. Vil derfor gjøre dette så nøye som overhodet mulig - som jeg har sjans til vel og merke. Termometer, tidsur, kjetting til å stille lampehøyde og ph-måler. (Har også sett div steder at man rett og slett kan bruke regn-vann - men da kommer vi tilbake til spm rundt vanning som jeg har sett du har sagt jeg rett og slett må eksprimentere meg frem til.)

Går ut ifra at jeg kommer til å bruke en "Nyhet" fra Plantasjen som er 30 cm i diameter og rommer 14,1 L. Mulig det blir vanlig 10 L bøtter også.

Duften får jeg ta som det kommer og evt finne på noe sprell med noe fra "Toalettavdelingen" som jeg så ovenfor. Varmen kan òg bli ett problem føler jeg, men trenger å lære mer rundt dette før jeg setter i gang.

Hvis det er noe jeg har glemt - kom gjerne med innspill, hvis ikke går jeg over til noe annet jeg vil dele med deg.

En kompis av meg dyrket 4 planter selv for en liten stund tilbake. Frøene han brukte var White Widow, han brukte også ett skap. Tingen jeg lurer litt på er hvordan i all verden han klarte å lage og få til en så fantastisk plante som ga en helsikkens bra, fin, dog litt sløv rus.

Han brydde seg nemlig ikke om ph-verdi i det hele tatt, hadde kun en vifte i skapet, men var flink med lys og vanning, og selvfølgelig gjødsel. Medium som han brukte var en simpel mix man får kjøpt i en butikk her i nærheten.

Det skal sies at han har tilbydt seg å hjelpe, men vil prøve å få til dette helt selv og lære mest mulig. Faktisk ganske spennende å få en så avansert plante til å bli så vakker og få til et nærmest 100% bra resultat. Uten å tenke på at det faktisk er en ulovlig Cannabis plante.

Mulig jeg har glemt å nevne noe, men føler jeg har fått stilt de spørsmål som trenger ett svar eller to fra vår selveste GrowGuru.

Tusen hjertelig takk for all tid og alle svar!

Mvh
Vis hele sitatet...
Takk skal du ha, slike kommentarer holder meg gående=)

Ok så du skal dyrke NL i skap på 54cmx100cm.. Siden NL kan holdes relativt små og lave, og plassen er begrenset ville jeg kjørt 7 liters potter fra weedshop: http://www.weedshop.no/product_info....roducts_id=434 Som du ser er de 20X20cm.. Da får du 2 i dybden og 5 i lengden om du kan bruke hele gulvplassen til potter... Men ja du kan lett kjøre 4 planter på den plassen=)

En homebox(grotelt) er alltid en god investering... Bare alt stresset med å holde skapet lysstett er løst enkelt med et telt=)

Ja det stemmer, Sativa plantene er mye mer følsom ovenfor både PH pulver/veske og de blir svært lange om de ikke blomstres allerede etter de har satt rot, selv da kan de bli litt lange... Det er også slik at det er Indica plantene man blir sløv av(stort sett) og Sativa plantene blir man høy av(stort sett.)

Mediumet du hat funnet ser helt i orden ut, eneste jeg vil gjøre deg oppmerksom på med det mediumet du har valgt og det er at den har en lav tilsetning av næringer... Dette er jo da for at du skal kunne ha full kontroll på hva plantene får hele tiden, men kanskje for nybegynnere er dette litt ubeleilig?
Når det kommer til næring er det bare søke her i Guiden, jeg anbefaler BioBizz og har forklart det meste rundt det. Men det er altså BioGrow, BioBloom og Alg-A-Mic jeg i utgangspunktet sier er helt nødvendig...

At kompisen din har fått det til under moderate forhold er helt normalt, men kanskje han høstet 40g av samme plante en "proff" høster 120 av? At man får et "greit" resultat i jord så lenge man har en 150w HPS eller oppover er ikke akkurat rakettforskning=P De fleste som hadde en solsikke på skolen burde klarer å gjennomfører det=)

Om det er noe jeg har glemt nå, så spør igjen

Sitat av RESpekt Vis innlegg
Et lite inspirasjons bilde folkens Strainen er top 44
Vis hele sitatet...
Nydelig sier jeg bare, ikke et eneste tegn på en eneste mangel! Very nice indeed=)

Sitat av Had_Code Vis innlegg
Liten snutt fra jentene i full blomst.
Dutch passion #1, White widow og Church
http://www6.zippyshare.com/v/6464410/file.html
Vis hele sitatet...
Rett å slett nydelig... Jeg kjenner jeg får nesten klump i halsen... Jeg gleder meg over å se alle de nye frøene som får spire landet over.. Takk
[quote=LoveToGrow;1536149]Takk skal du ha, slike kommentarer holder meg gående=)

Ok så du skal dyrke NL i skap på 54cmx100cm.. Siden NL kan holdes relativt små og lave, og plassen er begrenset ville jeg kjørt 7 liters potter fra weedshop: http://www.weedshop.no/product_info....roducts_id=434 Som du ser er de 20X20cm.. Da får du 2 i dybden og 5 i lengden om du kan bruke hele gulvplassen til potter... Men ja du kan lett kjøre 4 planter på den plassen=)

En homebox(grotelt) er alltid en god investering... Bare alt stresset med å holde skapet lysstett er løst enkelt med et telt=)

Ja det stemmer, Sativa plantene er mye mer følsom ovenfor både PH pulver/veske og de blir svært lange om de ikke blomstres allerede etter de har satt rot, selv da kan de bli litt lange... Det er også slik at det er Indica plantene man blir sløv av(stort sett) og Sativa plantene blir man høy av(stort sett.)

Mediumet du hat funnet ser helt i orden ut, eneste jeg vil gjøre deg oppmerksom på med det mediumet du har valgt og det er at den har en lav tilsetning av næringer... Dette er jo da for at du skal kunne ha full kontroll på hva plantene får hele tiden, men kanskje for nybegynnere er dette litt ubeleilig?
Når det kommer til næring er det bare søke her i Guiden, jeg anbefaler BioBizz og har forklart det meste rundt det. Men det er altså BioGrow, BioBloom og Alg-A-Mic jeg i utgangspunktet sier er helt nødvendig...

At kompisen din har fått det til under moderate forhold er helt normalt, men kanskje han høstet 40g av samme plante en "proff" høster 120 av? At man får et "greit" resultat i jord så lenge man har en 150w HPS eller oppover er ikke akkurat rakettforskning=P De fleste som hadde en solsikke på skolen burde klarer å gjennomfører det=)

Om det er noe jeg har glemt nå, så spør igjen


Takk for svar!
Tar kontakt når det nærmer seg the real deal. Ha en flotters uke!
finnes det noen cannabis planter (eks indica) som blir lavere en 35 cm?
Sitat av babbabou Vis innlegg
finnes det noen cannabis planter (eks indica) som blir lavere en 35 cm?
Vis hele sitatet...
Jeg er sikker på du hadde klart å finne svar på det sjøl, men siden jeg allikevel er her så, ja det finnes=)

http://i214.photobucket.com/albums/cc312/LoveToGrow/lowryder-marijuana.jpg
Lowryder #1

http://i214.photobucket.com/albums/cc312/LoveToGrow/lowryder-1-cannabis-seeds.jpg
Lowryder #1
Tusen takk for svar!

Lurte på om hvis man evt har en growbox som var 35 cm høy.
å planten har vokst til sitt potensiale. Vil man da kunne starte blomstringstiden manuelt ved å bytte lyset til 12 Timers lys og 12 timers mørke?
evt også da bare bruke blå og røde lyskilder?
Noen som har bilder av kun oppsettet, med potter og alt gjort ferdig til dyrking? Hadde vært morsomt å sett hvordan folk har innredet Inspirasjon er etterlengtet, aner ikke om jeg skriver noe "feil" i denne tråden eller ei, så hvis jeg gjør det bare fjern innlegget. Så kliiiin til med bilder - om det er noen der ute som faktisk gror selv i ett skap!

(Prøvde nemlig å finne bilder av dette på nettet, hendviser til "Dyrkerom og oppsett" kapittellet i Cannabis Håndboken. Men kom ingen steder.)
Hvor mye vil dere si at det vil kunne koste meg sånn cirka å gjennomføre et lite gro-prosjekt? Tenker på skap-groing typen 1 x 1 meter stort skap. På forhånd takk for alle svar

Og forresten, hvor mye røykbart materiale vil dere si jeg kan ende opp med sett at jeg er en førstegangsgroer og intenderer å sette meg ned å lære meg dette grundig?

Takk!
Sitat av Kraft Vis innlegg
Hvor mye vil dere si at det vil kunne koste meg sånn cirka å gjennomføre et lite gro-prosjekt? Tenker på skap-groing typen 1 x 1 meter stort skap. På forhånd takk for alle svar

Og forresten, hvor mye røykbart materiale vil dere si jeg kan ende opp med sett at jeg er en førstegangsgroer og intenderer å sette meg ned å lære meg dette grundig?

Takk!
Vis hele sitatet...
Det kommer jo veldig mye an på hvilket utstyr du kjøper inn.
Du kan alltids går for egnede lyspærer fra clash olson, vifter fra pc'en, hagejord og noen gamle potter fra øverste hylla i skapet. Det koster deg kanskje en 100,-.

Skal du derimot ha litt mer avansert utstyr, koster det fort en del høvdinger.

Og, mengden av ferdig vare, kommer igjen an på hvor avansert utstyr du er villig til å invistere i.

Anbefaler deg førstnevnte, forså å oppgradere når du har rævkjørt plantene dine etter masse prøving og feiling
ok. Hakke noe lyst til å gjøre mitt første forsøk i så liten skala at jeg ikke har lyst til å prøve igjen, så jeg tenkte noe slikt som dette:

1. stk IKEA skap: 1x1 m i bunn, 2m høyt.
2. Hull i topp og bunn (siden) med en vifte inn (bunn) og en vifte ut (topp)
3. Kle innsiden med alu-folie.
4. Henge opp èn stk 600w lampe med tau fra toppen og ned
5. èn stk vifte montert i topp som blåser mot plantene.
6. 4 - 5 potter i bunn.

Hvordan høres dette ut?

Hvis jeg er "flink" med min første grow og er nøyaktig, hvor mye tror dere jeg kan få ut av dette i gram?

Forresten, når jeg har tenkt på det :
Hva med dette isteden:

1. Lage en ramme av planker (en slags kube) med en ekstra bjelke i toppen til å henge lamper fra, ned mot bunnen.
2. Kle i sponplater fra topp til tå, kledd med aluminiumsfolie på innsiden.
3. Seriekoble pc-vifter: 4 nede i bunn i sideveggen (luft inn), 4 i topp i taket (luft ut) og 2 inni på hver sin side av planten for å stimulere grenene.

Høres dette habilt ut?:P

Også, hva slags lamper kan jeg bruke og hvor finner jeg det? Kan maks koste 500 kr totalt sett for lamper Noen alternativer til 400/600w lamper som duger til hobbydyrking?

Som dere ser har jeg nå skjønt at jeg må nedjuster meg litt... bor tross alt på et bitte lite stappfult rom Men i fremtiden når jeg har mer kunnskap og mer plass så blir det growroom

btw, noen som vet hvordan jeg kan skaffe frø innlands?
Sitat av babbabou Vis innlegg
Tusen takk for svar!

Lurte på om hvis man evt har en growbox som var 35 cm høy.
å planten har vokst til sitt potensiale. Vil man da kunne starte blomstringstiden manuelt ved å bytte lyset til 12 Timers lys og 12 timers mørke?
evt også da bare bruke blå og røde lyskilder?
Vis hele sitatet...
Lowryder er eneste veien du kan gå, og de autoblomstrer uansettom du har lyset på 24/7=) Og ja en kombinasjon av blå og råd er fint... Enkelt fordi planter bruker mest lys i det blå spektrum om våren/vegetasjonsfasen(for da er mye av lyset vi ser blått og hvitt), og mest fra det røde delen av spektrumet om høsten/blomstringsfasen..Men de aller fleste planter bruker alle fargene i spektrumet utenom grønn som de ser som "mørke" og akkurat derfor er grønne planter grønn=D

På claseren har de mange forskjellige 2x "sett inn egen watt" hvor du kan bruke et blått lysstoffrør og et rødt=)

Sitat av kimjean Vis innlegg
Noen som har bilder av kun oppsettet, med potter og alt gjort ferdig til dyrking? Hadde vært morsomt å sett hvordan folk har innredet Inspirasjon er etterlengtet, aner ikke om jeg skriver noe "feil" i denne tråden eller ei, så hvis jeg gjør det bare fjern innlegget. Så kliiiin til med bilder - om det er noen der ute som faktisk gror selv i ett skap!

(Prøvde nemlig å finne bilder av dette på nettet, hendviser til "Dyrkerom og oppsett" kapittellet i Cannabis Håndboken. Men kom ingen steder.)
Vis hele sitatet...
Blir ikke enklere enn dette: http://images.google.no/images?hl=no...-8&sa=N&tab=wi

Jeg er redd mange her inne kanskje tar den største regelen angående dyrking seriøst? Nemlig å holde kjeft/være diskre? Kanskje noe å tenke på? Selv om jeg er selvfølgelig like interessert som deg i å se hva folk velger å gjøre, har jeg også skjønnt at de som vil noe de gjør sin vilje=) Det er da noe bilder her i tråden også om du blader litt eller?

Sitat av Kraft Vis innlegg
Hvor mye vil dere si at det vil kunne koste meg sånn cirka å gjennomføre et lite gro-prosjekt? Tenker på skap-groing typen 1 x 1 meter stort skap. På forhånd takk for alle svar

Og forresten, hvor mye røykbart materiale vil dere si jeg kan ende opp med sett at jeg er en førstegangsgroer og intenderer å sette meg ned å lære meg dette grundig?

Takk!
Vis hele sitatet...
http://www.growshopalien.com/onlines...pgrowkits.html
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Kraft Vis innlegg
ok. Hakke noe lyst til å gjøre mitt første forsøk i så liten skala at jeg ikke har lyst til å prøve igjen, så jeg tenkte noe slikt som dette:

1. stk IKEA skap: 1x1 m i bunn, 2m høyt.
2. Hull i topp og bunn (siden) med en vifte inn (bunn) og en vifte ut (topp)
3. Kle innsiden med alu-folie.
4. Henge opp èn stk 600w lampe med tau fra toppen og ned
5. èn stk vifte montert i topp som blåser mot plantene.
6. 4 - 5 potter i bunn.

Hvordan høres dette ut?

Hvis jeg er "flink" med min første grow og er nøyaktig, hvor mye tror dere jeg kan få ut av dette i gram?
Vis hele sitatet...
Skap er fint, men ikke bruk alufolie, det lager "hotspots" av konsentrert lys
som kan svi plantene.
Det andre du må tenke på er lystetthet, som er vanskelig å få til i disse
billigskapene, den eneste ideen jeg fikk til slutt var å bruke gummilister samt en lukestrammer for å klemme dørene på plass inntil gummilistene (en i topp og en i bunn pr dør) i og med at dørene møtes på midten. Dog har jeg hørt om folk med så kraftige ut vifter at undertrykket sugde dørene på plass inntil gummilistene og alt ble lystett.

600w er ganske mye for et 1x1 meter skap, det vil fort bli over 40 grader uten massiv ventilasjon, 250w er mer enn nok for deg. Dog er det mulig å bruke en 400w med cool tube.
Vifte til innluft er ikke så viktig om du har ei kraftig nok vifte som tar luften ut, noen små hull i bunnen er nok.

Sitat av Kraft Vis innlegg
Forresten, når jeg har tenkt på det :
Hva med dette isteden:

1. Lage en ramme av planker (en slags kube) med en ekstra bjelke i toppen til å henge lamper fra, ned mot bunnen.
2. Kle i sponplater fra topp til tå, kledd med aluminiumsfolie på innsiden.
3. Seriekoble pc-vifter: 4 nede i bunn i sideveggen (luft inn), 4 i topp i taket (luft ut) og 2 inni på hver sin side av planten for å stimulere grenene.

Høres dette habilt ut?:P

Også, hva slags lamper kan jeg bruke og hvor finner jeg det? Kan maks koste 500 kr totalt sett for lamper Noen alternativer til 400/600w lamper som duger til hobbydyrking?

Som dere ser har jeg nå skjønt at jeg må nedjuster meg litt... bor tross alt på et bitte lite stappfult rom Men i fremtiden når jeg har mer kunnskap og mer plass så blir det growroom

btw, noen som vet hvordan jeg kan skaffe frø innlands?
Vis hele sitatet...
Materiale og sponplater koster deg mye mer enn et skap, jeg tror et grotelt fra homebox blir billigere, samt sparer du tid på å sette det opp og du kan pakke det ned og flytte det når som helst. Igjen, ikke bruk aluminiumsfolie.

Du får ingen HPS lampe for 500 kroner, en 250w ballast alene koster ca 950,-
Lampepakke på 400w koster 2544,- Den har alt du trenger: Ballast, reflektor, pære.
Det du må huske er at disse ballastene og pærene varer veldig lenge, spesiellt om du har en digital ballast som ikke sliter på pæren slik dårlige analoge ballaster kan gjøre.

Alternativet er CFL pærer, en 250w koster akkurat 500 på designbelysning, men du vil få _mye_ mer ut av en HPS lampe, derrav prisen.

En ting du må tenke på er at vifter lager støy, samt at om skapet ikke er tett så er HPS lamper faens kraftige: Det vil se ut som om sola har flyttet inn i skapet ditt, så pass på å tett alt sånn ingen plutselig står der å undrer hvorfor du har et durende skap med lystråler som stikker ut av alle sprekkene.

Frø innenlands får du bare om du kjenner noen som driver med frøproduksjon, eller du kan jo gå for "bagseeds", frø som ligger i pot man får kjøpt. Sistnevnte er dog ikke det beste alternativet, ettersom du aldri vet hva du får.

Som med oss alle vil du merke at budsjettet ditt vil renne over til de grader, de fleste må ut med noen tusen mer enn de først anslo og dette er noe du bare må innse fortest mulig.
Når du først har alt utstyret å plass vil det gå litt tregt i starten men etterhvert vil du ha nok å stelle med om du skal ta stiklinger etc.

lykke til
Sist endret av Dodecha; 5. november 2009 kl. 14:52.
For å gi en pekepinn, så har jeg høstet den ene planten min nå, en dutch passion #1, den andre skal stå litt lengre sånn at trikomene blir brunere og gir en mer sofapotet rus.

Plantene har slitt med litt mangelsykdommer, periodevis har de vært veldig fine, men også mistet endel blad opp igjennom tiden. Jeg mener jeg har lært endel og forventet heller ikke at jeg skulle klare alt perfekt første gangen.

Den ene dutch passion ga meg 24 gram i tørkede buds og bittelitt hasj (gumby metoden) som er i suveren kvalitet!
Den andre har noen flere buds og jeg forventer meg litt mer der. Det er kanskje ikke så mye å skryte av men jeg er blodig fornøyd med å bare ha gjennomført dette, som jeg har drømt om i flere år nå.

Følelsen av å røyke sitt eget produkt gir en stolthet man sjelden kjenner.

Så fort resten høstes er det inn med nye kloner som skal rett i blomst

Et lite bilde:
Had Code: Gratulerer med en gjennomført "sessong" 24g på en plante er ikke så værst til en "First Timer". Du mener sikkert at at kjertellhårene skal bli litt brunere=) Cannabiolene burde vel heller være rundt melkehvit eller overgang til lilla=) Uansett nydelig å se at det er folk som høster, kanskje litt seint, men allikevel på senhøsten.. Du lever i pakt med naturen...Good Job
Sist endret av LoveToGrow; 5. november 2009 kl. 17:28.
Har lest igjennom en del av det som er postet her i tråden og vil si at LoveToGrow gjør en fabelaktig innsats her.

Har nettopp "kjørt i gang" igjen etter noen år der jeg har måttet ligge lavt.
Har "fått" 2 avleggere som vokser fint og som jeg nå har tatt noen nye avleggere fra.
Har 2x58w på avleggerne og en 400w hps til vegging. Har en 250w hps til men ser ut som 400 holder foreløpig.
Skal lage meg et eget blomstringsrom nermeste dagene.
Seff er det den skjønne hvite enke som jeg starter med siden denne er en enkel å dyrke og potent.
Tror neste ut er blåbær spænennde
Vil sjekke ut forum og spes denne tråd daglig. Skal oppdatere dere med bilder osv.
I just Looove To gRoW
Er det mulig å dyrke en lowryder i en gro box som er 35 cm høy! hvis man bruker "kalde" lys? (LE-LED)
Hvor store potter trenger en lowryder?
hva slags lys og pærer er å anbefale fra clas ohlson til en liten grow box med målene, 60*35*35?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Shadows84 Vis innlegg
hva slags lys og pærer er å anbefale fra clas ohlson til en liten grow box med målene, 60*35*35?
Vis hele sitatet...
Clas ohlson har ingen lys som fungerer til dyrking.
Men biltema har visst noen lysrør som har "daylight" farge, disse er ganske hvite, og fungerer til stiklinger. For blomstrende planter trenger du dog noe annet: http://www.designbelysning.no/site/m...produktid=2493
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Clas ohlson har ingen lys som fungerer til dyrking.
Men biltema har visst noen lysrør som har "daylight" farge, disse er ganske hvite, og fungerer til stiklinger. For blomstrende planter trenger du dog noe annet: http://www.designbelysning.no/site/m...produktid=2493
Vis hele sitatet...
Jeg må arrestere deg litt der. Selv om det ikke er ideelt, så får man da kjøpt CFL i warm white. Selv om styrken i watt ikke er all verden, så har jeg hatt noe suksess med 23W 2700K fra Osram til kr. 79,-.

Men helt klart, man får vel rimelige Envirolite CFL til under kr 500,- og disse fungerer jo utmerket.

Alt i alt er det vel ingenting som slår HPS eller MH.
Sitat av babbabou Vis innlegg
Er det mulig å dyrke en lowryder i en gro box som er 35 cm høy! hvis man bruker "kalde" lys? (LE-LED)
Hvor store potter trenger en lowryder?
Vis hele sitatet...
Ja det er mulig, men du må ha ordentlig LEDlys og det finner du her: http://www.cropshop.no/updated/index.php?cPath=1_4_98 Jeg ville disse pottene til Lowryder: http://www.cropshop.no/updated/produ...roducts_id=799

Sitat av Shadows84 Vis innlegg
hva slags lys og pærer er å anbefale fra clas ohlson til en liten grow box med målene, 60*35*35?
Vis hele sitatet...
Som nevnt tidligere er de eneste lysene på claseren som er å anbefale er de lysrørarmaturene som er 2x36watt. Hvor du plukker med deg et "warm white" og et "cool blue" lysstoffrør... Fant de ikke i nettbutikken, men har handlet de flere ganger... Også som nevnt tidligere er disse lysene kun til stiklinger og morplanter=)
så lys fra clasern er ikke å anbefale.. er litt skeptisk til om en feks 250w hps kanskje blir litt for stort og varmt i grow boxen min.. Har sett på de plantelysene de har på designbelysning (High Power CFL 125W E40 -) de er vel ganske ypperlige? Har planer om to lowrydere, og sånn jeg har forstått det så kan de stå under lys 24/7. boxen er som skrevet tidligere i målene 60*35*35... Trenger oxo en liten vifte av no slag for luft sirkulasjon, men hvor kan jeg få tak i en så liten vifte? Vifte for uttrekk stresser jeg ikke med, tror jeg skal klare meg uten.
Setter pris på all hjelp jeg kan få... Vil få det til

har også lest noe om å borre noen hull i boxen så vil det funke som lufting. Stemmer dette? Bør jeg i såfall gjøre det oppe og nede i boxen?
en lowryder plante kan stå i lys i 24/7 og blomstre av seg selv, selv i vinduskarmen. Er det da super viktig med HPS pære og reflektor og alt? Eller kan det bli ett resultat selv med andre pærer?

har skaffet meg en stk High Power CFL 125W E40 - fra designbelysning, sikkert ett skikkelig opplagt svar på spm mitt men, den sokkelen som fulgte med, E40, svart og hvit ledning stump.. de skal skjøtes med en vanlig ledning med stikkontakt sant? og skal da den svarte skjøtes med den brune og hvite med den blå?

Takk for svar
Sitat av Shadows84 Vis innlegg
en lowryder plante kan stå i lys i 24/7 og blomstre av seg selv, selv i vinduskarmen. Er det da super viktig med HPS pære og reflektor og alt? Eller kan det bli ett resultat selv med andre pærer?

har skaffet meg en stk High Power CFL 125W E40 - fra designbelysning, sikkert ett skikkelig opplagt svar på spm mitt men, den sokkelen som fulgte med, E40, svart og hvit ledning stump.. de skal skjøtes med en vanlig ledning med stikkontakt sant? og skal da den svarte skjøtes med den brune og hvite med den blå?

Takk for svar
Vis hele sitatet...
Siden du ikke vil høre på utallige mennesker som sier det samme: Du burde absolutt investere i en HPS, så anbefaler jeg deg å ta de pengene du hadde tenkt å bruke på frø, så går du til elva/parken eller hjørnet for den saks skyld.. For du vil få mer ut av å handle på "gata" enn å sette Lowryder i vinduskarmen....

Link til hva du har handlet hjelper det elektriske spørsmlet ditt...
skjønner hva du mener ltg, saken er jeg har frø fra før av, så det er ikke noe jeg skal bruke penger på. har bygd grow-box, har lys, har vifte, har jord... så jeg skal bare sette alt sammen jeg nå... lurte bare på det med lys koblingen.. vil ikke kortslutte hele huset heller

så skal ikke ha planta i vinduskarmen...
Sitat av Shadows84 Vis innlegg
skjønner hva du mener ltg, saken er jeg har frø fra før av, så det er ikke noe jeg skal bruke penger på. har bygd grow-box, har lys, har vifte, har jord... så jeg skal bare sette alt sammen jeg nå... lurte bare på det med lys koblingen.. vil ikke kortslutte hele huset heller

så skal ikke ha planta i vinduskarmen...
Vis hele sitatet...

Sitat av LoveToGrow Vis innlegg
Link til hva du har handlet hjelper det elektriske spørsmlet ditt...
Vis hele sitatet...
Do you see it now?
tok en råsjangs og det var riktig det hehehe.. så nå har jeg set-upen klar.. veit det er rom for forbedringer, og det skal komme, men som en førstegangs, hjemmesnekkra grow-box er jeg fornøyd..
må bare skaffe meg en liten vifte, for kjenner det blir varmt der inne... noen gode forslag? og den må være liten...
har to frø i potter allerede, ene er på vei til å trenge seg gjennom jordoverflaten... blir spennende dette
Sitat av Shadows84 Vis innlegg
tok en råsjangs og det var riktig det hehehe.. så nå har jeg set-upen klar.. veit det er rom for forbedringer, og det skal komme, men som en førstegangs, hjemmesnekkra grow-box er jeg fornøyd..
må bare skaffe meg en liten vifte, for kjenner det blir varmt der inne... noen gode forslag? og den må være liten...
har to frø i potter allerede, ene er på vei til å trenge seg gjennom jordoverflaten... blir spennende dette
Vis hele sitatet...
pc vifte kanskje?
det jeg har tenkt på oxo, men er lite keen på å demontere pcen min for å ta ut vifta...
men de selger vel det kankskje til en billig penge på data fiksern eller no sånn... sett noen har brukt vifta fra xbox 360, funker vel på samme måte...
Sitat av Shadows84 Vis innlegg
det jeg har tenkt på oxo, men er lite keen på å demontere pcen min for å ta ut vifta...
men de selger vel det kankskje til en billig penge på data fiksern eller no sånn... sett noen har brukt vifta fra xbox 360, funker vel på samme måte...
Vis hele sitatet...
Er egentlig ikke værre enn å lage ventil oppe til høyre og nede til venstre eller omvendt...Og ha en fin temperatur i rommet utenfor?
Sist endret av LoveToGrow; 9. november 2009 kl. 18:01.
har borret 3 hull nede til venstre, men trenger en vifte for å forsterke plantene.. temp i rommet utenfor er behagelig, med tanke på at det er ett loft..
Sitat av Shadows84 Vis innlegg
har borret 3 hull nede til venstre, men trenger en vifte for å forsterke plantene.. temp i rommet utenfor er behagelig, med tanke på at det er ett loft..
Vis hele sitatet...
Du kan riste litt forsiktig på plantene et par ganger om dagen for å styrke stammen..Eller du kan gi planten det den trenger av næring og planten vil styrke seg selv..
Sist endret av LoveToGrow; 9. november 2009 kl. 18:24.
er ikke en liten vifte litt mer effektivt? tenker litt på luft sirkulasjon osv...
Sitat av Shadows84 Vis innlegg
er ikke en liten vifte litt mer effektivt? tenker litt på luft sirkulasjon osv...
Vis hele sitatet...
Jo, men du spør jo om alternativer hele tiden, jeg må jo foreslå noe nytt når det tidligere svaret ikke tilfredstillte deg
hehhe... som du skjønner så er jeg toitally nybegynner
Jeg drømmer stadig om å lage en dyrkekasse under skrivebordet mitt. Jeg har 60*70*60cm til eksponering. Jeg tenker på lowryder strainen, siden den visstnok skal være ganske lett og er autoblomstrene (?). Lar dette seg gjøre? Og hvor mange planter får jeg plass til?
Også er det dette med lukt, lukter lowryder strainen mye?
Bor hjemme hos foreldrene mine, så jeg ønsker ikke at de skal finne ut noe, men det er jo klart at de vil merke en diger kasse stående under bordet.

Takker for alle svar.
Mvh en drømmende Cyan.
Sist endret av Cyan; 9. november 2009 kl. 18:45.
Men over til litt mer seriøst hehe.. som sagt jeg er klar for å prøve, jeg har lest meg gjennom hele denne guiden og må først få si at den er genial for nybegynner som meg selv.. har tegnet og skrevet og planlagt nå i over ett år, og endelig er bosituasjon min slik at jeg kan prøve meg..
Hvis det er av interesse så skal jeg prøve å holde dere oppdatert...
Sitat av Shadows84 Vis innlegg
Hvis det er av interesse så skal jeg prøve å holde dere oppdatert...
Vis hele sitatet...
Gjør gjerne det=) Ikke bare er det fett å se progresjonen, men samtidig såes frø til inspirasjon hos andre gryende hobby gartnere..
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Cyan: Alle cannabisstrainene lukter, det vil starte som en lurende litt sitrusaktig men distinktiv lukt og vil bli en kraftig gjennomtrengene odør innen blomstringen er i gang. I alle tilfeller der man har naboer innen kilometeren, vil man måtte ha et kullflilter.
Jeg har lest flere growlogs som har endt i alt for tidlig høsting rett å slett for at de ikke tok advarslene om lukt alvorlig.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Cyan: Alle cannabisstrainene lukter, det vil starte som en lurende litt sitrusaktig men distinktiv lukt og vil bli en kraftig gjennomtrengene odør innen blomstringen er i gang. I alle tilfeller der man har naboer innen kilometeren, vil man måtte ha et kullflilter.
Jeg har lest flere growlogs som har endt i alt for tidlig høsting rett å slett for at de ikke tok advarslene om lukt alvorlig.
Vis hele sitatet...
Det kommer jo helt anpå hvor mange planter.

5 low planter vil ikke skape så mye lukt at naboer innen kilometeren vil lukte det.
Hundene til naboene vil nok lukte det men det spiller ingen rolle.

Så cyan, skal du ha en liten grow under skrivebordet ditt trenger du bare tenkte på lukt i huset, og siden du bor med foreldre vil dette bli litt vanskelig?
Joa, kan hende det blir litt vansklig ja . Kansje jeg burde satse på en ute-grow til våren? Eller er det altfor vanskelig for en nybegynner?
Sitat av Cyan Vis innlegg
Jeg drømmer stadig om å lage en dyrkekasse under skrivebordet mitt. Jeg har 60*70*60cm til eksponering. Jeg tenker på lowryder strainen, siden den visstnok skal være ganske lett og er autoblomstrene (?). Lar dette seg gjøre? Og hvor mange planter får jeg plass til?
Også er det dette med lukt, lukter lowryder strainen mye?
Bor hjemme hos foreldrene mine, så jeg ønsker ikke at de skal finne ut noe, men det er jo klart at de vil merke en diger kasse stående under bordet.

Takker for alle svar.
Mvh en drømmende Cyan.
Vis hele sitatet...
Selv om lovetogrow er en guru av dimensjoner, så er det veldig mye man finner svar på på www.norcan.org.

Jeg har selv et lite lowryderprosjekt på gang, men selv om de er autoblomstrende så betyr ikke det at de klarer seg helt uten videre under et skrivebord. Det er min første grow, og jeg har lært masse av det.

Jeg klarte å booste veksten til mine lowrydere med 2 x 23W CFL (sparepærer) med Warm White spekter. Disse koster rundt kr 70-80 på Clas Ohlson. Ellers så har du jo som lovetogrow nevner tidligere også ganske billige T5 lysrørarmaturer hos Clas Ohlson eller Biltema.

Sats heller på utendørsdyrking til våren og sommeren. Det er for så vidt enklere, men plantene krever litt stell hvis det er tørke. Ellers er det viktig at du velger en strain som blomstrer tidlig. Danskene, kanadierne og sveitserne har utviklet noen fine strains som er veldig muggresistene, noe som er viktig for vårt kjølige og våte sensommer- og høstklima.

Strains du burde se på er f.eks:

Guerilla Gold
Danish Passion
Litzi Skunk
CFP Foundation
Ata Tundra
Hazed Erdpurt
Libanon 30
Sist endret av bronsky; 10. november 2009 kl. 17:25.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Ata Tundra
Vis hele sitatet...

HAHA! Trodde det stod "Alta Tundra". I noen sekunder tenkte jeg at du mente at de hadde utviklet en strain i Alta xD Finnmarksganja

måtte bare si det. beklager space waste. Kan vel egentlig oppdatere når jeg er i farta..

Har tatt 4 kloner helt nederst av dama mi nå, dusjet dem med litt regnvann og satt dem under plast. Er nå ca 24 timer siden jeg klonet.



Mulig de er litt små, men det ser ut til at de enda lever etter ett døgn.
Får håpe det går bra.

Fikk endelig 2 lamper, så nå kan jeg sette mor i blomst, tror dere ikke?

Her er fruen etter jeg tok vekk de største bladene som blokkerte lys for de lave toppene:





Hun er ikke stor, men hun er så amputert og skada at jeg er temmelig sikker på at det blir en hermie uansett hva jeg gjør..

Planten har vært i live siden august(!), men jeg fikk aldri lampene jeg bestilte, så da ble det sånn:



Satte planten der fordi jeg trodde jo selvfølgelig at jeg kom til å få varene mine etter noen få dager, men etter ca 2 mnd (skulle gjort det før..) med bare fjas fra butikken slang jeg med meg 3 stykk 20w sparepærer (CFL) fra Ikea og håpet at den kom til å trives bedre med de til jeg fikk de lampene jeg hadde bestilt og betalt for.

Slik så det ut:



Og slik så det ut etter ca 2 uker med de tre pærene:



Det jeg kjører på nå er 2 x 125W CFL. 8.000 lumen.

Den ene pære har hvitt spekter (2700k) som jeg har til klonene og den andre planta jeg spirte, og den andre pæra har gult/rødt spekter til blomstring (6400k).

Lurer på hvor mye den kommer til å strekke seg under blomstring

Ble litt mye rot i denne posten, men jeg skylder på at det er sent og at jeg er trøtt, så det får dere bare finne dere i
Sist endret av Cyberblack; 11. november 2009 kl. 03:27.
så en video på you tube hvor noen hadde kledd en grow bow med sånn sol/snø beskytter man har på vinduene på biler om sommern og vintern.. vil dette ha noen effekt?

grow box mente jeg selvfølgelig
Cyberblack, fett å se din progresjon.. Men du tok vekk de laveste bladene for de de blokkerte for de laveste toppene? Hvorfor ikke heller ta vekk de laveste toppene, slik at bladeverket består. da får planta mer fokus på toppen/toppene som er nærmest lyset. Bladene er jo "fabrikken" til planta som lagrer/ tar vare på overskudds næring til en slunken tid..
Designbelysning det er snakk om eller:P..
Sitat av RESpekt Vis innlegg
Cyberblack, fett å se din progresjon.. Men du tok vekk de laveste bladene for de de blokkerte for de laveste toppene? Hvorfor ikke heller ta vekk de laveste toppene, slik at bladeverket består. da får planta mer fokus på toppen/toppene som er nærmest lyset. Bladene er jo "fabrikken" til planta som lagrer/ tar vare på overskudds næring til en slunken tid..
Designbelysning det er snakk om eller:P..
Vis hele sitatet...

Designbelysning ja.. Makan til service..

Jeg tok vekk de største bladene som blokkerte lys for de lave toppene, ja. Du skjønner det at de lave toppene er 60% av toppene på planten, så de må jo få lys

Blir sikkert bare frø med denne planten uansett, noe som sikkert ikke er så dumt å ha. Planten kommer fra feminiserte frø, så det skal ikke mye til, og jeg har allerede herpa planten så mye, hehe.
Aldri si aldri.. Planta kan være mer hardfør enn du aner.. Blir fett å se hva du får ut av denne dama etterhvert..
Sitat av Shadows84 Vis innlegg
så en video på you tube hvor noen hadde kledd en grow bow med sånn sol/snø beskytter man har på vinduene på biler om sommern og vintern.. vil dette ha noen effekt?

grow box mente jeg selvfølgelig
Vis hele sitatet...

Hva mener du når du tenker på grow box? Tenker du på dyrketelt eller noe selvmekka greier?

Homeboxer og Dark Rooms (begge merkevarer) kommer jo ferdigkledd med superreflekterende materiale på innisden.