Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3641
Hei, har aldri seilt før, men har ett stort ønske om å ta en jordomseiling! Noen tips til en båt som egner seg bra til slikt? Jeg går for varmere strøk, reiser alene å tenker ett budsjett til båt på rundt 50.000
Tips er å lære seg å seile i trygge omgivelser først. Og gradvis øke lengden på seilturene dine for å få erfaring. Finnes sikkert kurs man kan ta, enten i Norge eller utlandet.
Sorry to burst your bubble, men 50k i båt for jordomseiling funker ikke. 50k blir lite bare i det å rigge opp en båt for et sånt seilas. Hvis du dropper tankene om å seile jorden rundt og heller ser for deg å cruise ned til middelhavet feks så kan vi begynne å snakke.
Jeg og to kompiser seilte fra Norge, rundt england og hjem igjen med minimal seil erfaring. Vi tok en 5-6 turer i skjærgården i All slags vind og lærte oss basics med en venn som instruktør.

Turen gikk strålende, selv om vi havnet i skikkelig ruskevær i irske sjøen. (6-7 meter høye bølger)

Vi betalte 65K for fullspeccet båt, fikk den ganske billig. Det var en Comfort 30 som er en fantastisk god, trygg og romslig båt til å være 30 fot. Båten vi hadde, var seilt tur retur karibien av første eier hele 3 ganger!


Man kan seile langt, veldig billig. Men mer utstyr= tryggere og mer komfort.

Bør jo ha redningsflåte, vhf med distress, ekstra distress, nødbluss, ekstra x2 med deler til rigg, motor osv.

Mat, drivstoff (ikke alltid der er vind når du går over)

Skal man på jordomseiling, eller man seiler helt alene så er vindror/autopilot rt absolutt must.

Blir fort dyrt, men ønsker deg lykke til da alt er mulig. (Jarle andhøys aller første langtur, alene med Albin Viggen 27 til kapp verde)

(Albin vega er også god båt)
Takk for gode svar, gleder meg som en unge til å krysse Atlanteren�� hva det greieste av autopilot og vindror?
Fullt mulig å få til, 50k til båt er en fin begynnelse. Du finner flere med felles interesser på www.sorgenfri.com. Der får du litt bedre svar på det du lurer på
Jeg hadde samme planen en gang, så kan jo fortelle litt hvordan det gikk:

Kjøpte en båt, via noen jeg kjente, dum som jeg var. Betalte litt over 50 000 for den, motoren var veldig dårlig, så den gikk adundas, var masse å fikse utover motor, og trodde det kom til å være null stress å fikse alt, men det var det ikke. Ting tar lengre tid enn man tror, og det er vanskeligere å gjøre enn å planlegge, så endte opp med å selge hele seilbåten etterhvert, med tap (og da regner jeg ikke med de ti-talls tusen jeg brukte på å pusse den opp). Å selge seilbåten, var forsåvidt noe av det beste jeg har gjort.

Så, om du har planer om å fullføre dette, så; kjøp for all del en båt som er i god stand! Og da tenker jeg at du går ned på størrelse, og får en båt hvor ALT er i mer eller mindre tipp topp stand. For 150 000 får du en liten havseiler (27-31 fot) i veldig bra stand. Så, jeg anbefaler å ordne 150 000, så kjøpe båt. All den tiden du sparer på å ikke måtte pusse opp og styre, er verd utrolig mye i seg selv. Så, 150 000 (kankje opp mot 200 000, men burde greie å få det til 150 000), også kjøpe en mindre båt (27-31 fot) i god stand, som er en god havseiler fra et annerkjent merke selvfølgelig. Slik som en motor i god stand, er veldig viktig. Sikkert ikke dumt å se etter en båt som allerede har vært på en langtur, da den nok har det meste av utstyr.

Så, ta mine ord på dette altså. Å pusse opp en båt = MYE arbeid.

Channelen til han fyren her på Youtube, anbefales om du vil se hvor mye pain-in-the-ass et seilbåtprosjekt kan være, han her mislykkes kraftig (slik som meg):

https://www.youtube.com/watch?v=7iU-LZpn6Ak
Sist endret av loophole; 9. februar 2018 kl. 17:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.