Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 4192
La oss si at man jobber i et tidsavgrenset vikariat/engasjement som utløper februar 2017, og deretter er uten fast jobb. Og utsiktene til ny jobb med det første er dårlige.

Gitt at man har en livssituasjon/-krise på annet hold i livet (f.eks. en reaksjon etter et vondt samlivsbrudd) som kan hjemle en sykmelding, er det da lurere å ta sykmelding enn arbeidsledighetstrygd?

Hvorfor? / Hvorfor ikke? Er det noen forskjeller, ev. hvilke?
Normalt så er ikke samlivsbrudd grunn til sykemelding. Å være trist eller ha kjærlighetssorg er ingen sykdom. Det er endel av livets faser, der noen er bra og andre mindre bra. Å ta sykemelding uten å være syk er svindel. Å få ledighetstrygd når du blir uten arbeid er ikke svindel, men en rettighet.

Sykepenger = 100% tilsvarende lønn. Ledighetstrygd ca 2/3 av lønn.

Så krone for krone kan det "lønnes" å være sykemeldt, men hva skjer om du blir tatt for svindel? Eller du plutselig etter 2 uker ikke får forlenget sykemelding?
Sist endret av frtoretang; 12. desember 2016 kl. 20:17.
I og med at du har en tidsavgrenset kontrakt, tror jeg ikke arbeidsgiver er pliktet til å lønne deg (selv om de får refusjon fra nav) lengre enn hva kontrakten sier. Selv om man er sykemeldt.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Normalt så er ikke samlivsbrudd grunn til sykemelding. Å være trist eller ha kjærlighetssorg er ingen sykdom. Det er endel av livets faser, der noen er bra og andre mindre bra. Å ta sykemelding uten å være syk er svindel. Å få ledighetstrygd når du blir uten arbeid er ikke svindel, men en rettighet.
Vis hele sitatet...
Man tar ikke ut en sykemelding. Jeg regner med du vet det, og at det er "way of speach", men jeg må understreke det for å komme til et poeng du utelukker: det er legen som vurderer om man er arbeidsfør. Man kan ikke bli straffet for å ta i mot en sykemelding, uavhengig av hva som måtte stå i den. Det er legen som har gitt den sykemeldingen ut fra de opplysninger legen har.

Ergo, dersom legen finner grunn for å sykemelde deg, gjør man ikke noe ulovlig. Øvrig enig med det du skriver. Skal man videre i livet tror jeg å være i aktivitet er veien å gå.

TS: Se på en ny jobb og ny livssituasjon som en fresh start på livet ditt fra nå og fremover. Dersom dette er for tungt for deg akkurat nå, gå til legen og spør om henvisning til psykolog og sykemelding. Det går forøvrig fint an å være friskmeldt til arbeidsformidling når du er sykemeldt, så du kan likevel starte jakten på ny jobb.

Sitat av Remien Vis innlegg
I og med at du har en tidsavgrenset kontrakt, tror jeg ikke arbeidsgiver er pliktet til å lønne deg (selv om de får refusjon fra nav) lengre enn hva kontrakten sier. Selv om man er sykemeldt.
Vis hele sitatet...
Ettfett for arbeidstaker om pengene kommer direkte fra NAV eller refundert. Arbeidsgiverperioden på 16 dager må dog lønnes fra arbeidsgiver.
Sist endret av reklame; 13. desember 2016 kl. 01:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg er fult klar over hvordan sykemelding virker. Både juks med egenmelding og sykemelding vil kunne få konsekvenser. Det er ikke rett det du sier, at alt ansvar ligger på legen som skriver sykemelding. Og gi uriktige opplysninger til lege for å få økonomisk gevinst vil nok i retten kunne medføre både domfellelse og krav om tilbakebetaling.

På selve skjemaet som sykemeldingene blir/ble skrevet på så stod det noe om plikt til å varsle endring i arbeidsevne husker ikke i farta hvordan det var formulert.
Sist endret av frtoretang; 13. desember 2016 kl. 01:54.
Trådstarter har vel ikke sagt at h*n har tenkt å oppgi uriktige opplysninger til noen?
Vel ikke direkte, men ts spør jo hva som er økonomisk smartest for ham. Dagpenger eller sykepenger.
Da er det ikke utenkelig å tro at ts har planer om en liten sykepengesvindel før han har jobbet ut kontrakten.

Om jeg bommer fullstendig så får jeg bare beklage. Stått opp med det kyniske benet først idag, og har generelt lav tro på menneskeheten idag.
Trådstarter
8 1
Takk for svar så langt.

La meg oppklare en ting, nemlig at det er [helse]tilstand etter samlivdbruddet (det blir for vondt å gå inn på det medisinske her), ikke samlivsbruddet, som gjør at det er aktuelt å få – ikke ta ut – sykemelding. Tro meg: Det kan begrunnes medisinsk. (Og datoen for utløp for kontrakten var et eksempel; den reelle datoen ligger nærmere i tid.)

Er det slik at man har rett på 100 % sykepenger, ev. fra hvem, også etter det tidsbegrensede arbeidsforholdet?
Sist endret av apocanta; 13. desember 2016 kl. 06:19. Grunn: skrivefeil
Noen grunn til at du ikke har spurt Nav om dette ?
Trådstarter
8 1
Ja, når man er i en slik tilstand, er det vanskelig selv å komme seg til NAV.
Sitat av apocanta Vis innlegg
Takk for svar så langt.

La meg oppklare en ting, nemlig at det er [helse]tilstand etter samlivdbruddet (det blir for vondt å gå inn på det medisinske her), ikke samlivsbruddet, som gjør at det er aktuelt å få – ikke ta ut – sykemelding. Tro meg: Det kan begrunnes medisinsk. (Og datoen for utløp for kontrakten var et eksempel; den reelle datoen ligger nærmere i tid.)

Er det slik at man har rett på 100 % sykepenger, ev. fra hvem, også etter det tidsbegrensede arbeidsforholdet?
Vis hele sitatet...
Dersom du blir sykemeldt i et arbeidsforhold og sykemeldingen vedvarer utover arbeidsforholdet, beholder du fremdeles rettigheten til å motta sykepenger i inntil 1 år (totalt) sammenhengende og av samme grunn.
Det er mange som f.eks blir sykemeldt grunnet forhold på jobben (f.eks en oppsigelse) og mottar sykepenger utover oppsigelsestiden. Du leverer da i tillegg til del D, del C (?arbeidsgiverdelen) til NAV. Det er alltid NAV som betaler sykepenger, forskjellen dersom du har arbeidsgiver er at noen får dette refundert og betaler lønn. Dette er vanlig i f.eks offentlig sektor, det er mange som bare mottar sykepenger direkte fra NAV, til tross for at de har en arbeidsgiver.

Det er dog legen som bestemmer hvorvidt du er sykemeldt, og ta med deg poenget til frtoretang med at legen kan finne på å friskmelde deg etter en tid. Uansett vil det da ikke utløse noen karantene for dine rettigheter på dagpenger, så da er det evt bare å søke om dette på friskmeldingstidspunktet.

Jeg tenker det beste du kan gjøre er å bestille deg en legetime og snakke med legen. Det er ingen her som kan hjelpe deg ytterligere.

Som nevnt tidligere i tråden av frtoretang og for å svare eksakt på det du lurer på; sykepenger er intet inntektstap. Dagpenger er rundt 33% inntektstap. Dersom du er syk etter legens vurdering, ville det vært idiotisk å vente til arbeidsforholdet tar slutt for så å søke dagpenger. Dersom du er frisk etter legens vurdering, vil du kunne søke om dagpenger.

Lykke til!
Sist endret av reklame; 13. desember 2016 kl. 10:02.
Trådstarter
8 1
Kjære dere som tror at det planlegges svindel: Det er ikke tilfelle. Ikke noe er fjernere for en tobarnsfar som har møtt veggen, og som er i en tilstand som skyldes dette, enn å ende opp som svindler og taper. Det kan nemlig tom. hevde at samlivsbruddet, og kanskje også den manglende evnen til å få fast jobb, delvis skyldes denne tilstanden. At tilstanden før har vært håndterbar, men nå – når den er forsterket av disse hendelsene – ikke er håndterbar.

Hvis dere likevel blir provosert, så skjønner jeg det. Dere skal vite at jeg valgte dette forumet fordi jeg oppfatter at her er det stor takhøyde, i hvert fall når det gjelder gråsonespørsmål innen f.eks. cyberaktivitet og bruk av ulike substanser.

Jeg tenker vel i etterkant at jeg burde ha stil spørsmålet i et mammaforum el. noe sånt …

Sitat av reklame Vis innlegg
[…]

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Oops, jeg så at du postet mens jeg skrev mitt siste innegg.

Takk for innspill!

R
Sist endret av apocanta; 13. desember 2016 kl. 10:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Overskuddsmateriell
Dette skjønner jeg ikke helt. Når man sliter psykisk på hjemmebane er løsningen å bli sykmeldt fra jobben for å så gå mer hjemme sammen med problemene i stedet for å være på jobb der ting rundt deg funker?
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Dette skjønner jeg ikke helt. Når man sliter psykisk på hjemmebane er løsningen å bli sykmeldt fra jobben for å så gå mer hjemme sammen med problemene i stedet for å være på jobb der ting rundt deg funker?
Vis hele sitatet...
Exactly, her er dilemmaet. Går du på jobb får du ikke gjort noe, du risikerer sammenbrudd og å bli offentlig "ydmykt" om det skjer. Men er du hjemme er du bare alene med tankene dine, uten noen distraksjoner..

Tenker kanskje du burde ta et avbrekk fra jobben, men for guds skyld, ikke vær hjemme. Finn på noe. Dra ut og gjør hva faen du vil, men ikke finn på å være hjemme alene. Det gjør alt mye verre..
Trådstarter
8 1
Takk for tilbakemelding. Nå er det ikke sikkert at det foreligger planer om å gå hjemme med problemene.

---
@Magnificient exactly
Sist endret av apocanta; 13. desember 2016 kl. 11:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvor lenge har du jobbet i dette vikariatet, og hvor stor stillingsprosent?
Trådstarter
8 1
Siden påske. 100 prosents stiling.
Hvis du sliter psykisk, ville jeg først og fremst gått til lege, og fått henvisning til profesjonell hjelp. Utover det, så vil du ved sykemelding få bedre utbetalt og kunne roe ned, fremfor å måtte delta på jobbsøkerkurs og kanskje måtte ta jobb, uten at du var "frisk". Nå vet jo ikke jeg Hvor mye du sliter, men ved små psykiske problemer som mange har, så bør man komme seg opp om morran, og tjene til livets brød. Trening skal visstnok ha en positiv effekt på psyken. Ut å gå og lykke til.
Mye antakelser her gitt! Det er fullt mulig å kvalifisere til ulike typer stønader og måtte velge mellom dem.

Økonomisk er nok sykelønnen høyere, men jeg vet ikke om den kan løpe etter at kontrakten går ut? I alle fall så får du jo bedre oppfølging når du er sykmeldt, særlig hvis det er en IA-bedrift. Det kan jo være noe å ta i betraktning. Mulig det også tar seg bedre ut på CV'en enn en lengre periode uten arbeid, hvis det er slik at du ikke er frisk nok til å få deg en ny jobb med det første.
Sist endret av entropi; 14. desember 2016 kl. 11:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av entropi Vis innlegg
Mye antakelser her gitt! Det er fullt mulig å kvalifisere til ulike typer stønader og måtte velge mellom dem.

Økonomisk er nok sykelønnen høyere, men jeg vet ikke om den kan løpe etter at kontrakten går ut?
Vis hele sitatet...
Det er lett å komme med antagelser når man ikke vet.... Eller komme med nye spørsmål :-) Jeg har forresten allerede kommentert dette spørsmålet tidligere i tråden.

Det følger av Folketrygdloven §§8-28 og blir oppsummert av denne advokaten på en enkel måte:

Er en person sykemeldt før et arbeidsforhold opphører vil rettigheter til sykepenger består så lenge arbeidsuførheten varer. Det blir følgelig ikke stans i sykepengene pr. den dato da arbeidsforholdet opphører.
Vis hele sitatet...
Kilde


1. TS har rett på sykepenger jf. Folketrygdloven §8-2 (opptjeningstid på 4 uker)
2. TS har rett på sykepenger selv om kontrakten utløper, så lenge TS er sykemeldt for samme forhold som før kontrakten utløper.
Sist endret av reklame; 14. desember 2016 kl. 11:22.
Trådstarter
8 1
Kjære dere: Takk for alle vennlige og hjelpsomme svar.
Det er og greit å være klar over at om du ikke skulle bli bedre så er sykepengeperioden på 12 måneder et krav for å kunne søke AAP. AAP er en sammenslåing av det som før var trygd og rehabiliteringspenger. Ikke bare sikrer dette deg økonomisk men er og avgjørende om du skulle få behov for arbeidsretta tiltak.
Trådstarter
8 1
Takk, kjære deg, for mer nyttig info. Vi får tross alt inderlig håpe og tro at vi ikke ender opp der, men altså takk lell.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Det er og greit å være klar over at om du ikke skulle bli bedre så er sykepengeperioden på 12 måneder et krav for å kunne søke AAP. AAP er en sammenslåing av det som før var trygd og rehabiliteringspenger. Ikke bare sikrer dette deg økonomisk men er og avgjørende om du skulle få behov for arbeidsretta tiltak.
Vis hele sitatet...
Det er ikke et krav om 12 måneder sykepengeperiode for å søke aap. Veldig mange går over på aap etter endt sykepengeperiode, men definitivt ikke et krav for aap.

Sitat av nav.no
Det er ikke et krav at du mottar sykepenger eller andre ytelser fra NAV for å kunne søke om AAP.
Vis hele sitatet...
https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/...-aap#chapter-1
Sitat av reklame Vis innlegg
Det er ikke et krav om 12 måneder sykepengeperiode for å søke aap. Veldig mange går over på aap etter endt sykepengeperiode, men definitivt ikke et krav for aap.



https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/...-aap#chapter-1
Vis hele sitatet...
Ok, da beklager jeg. Har nok vært en endring der.