Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1236
Jeg vet ikke om dette ble helt riktig forum, men jeg prøver.

Er det noen av dere som bor og jobber i utlandet? Jeg holder på å finne ut av hvordan jeg skal skatte. Jeg skal flytte til Østerrike.
Et av spørsmålene mine er; bør jeg ha en adresse hos f.eks mormor slik at post fra lånekassen osv kommer frem? Eller gjør dette at jeg fortsatt "bor" i Norge og må dobbeltskatte?

- Zod
Trå svært forsiktig nå, slik at du unngår dobbelskatt. Jeg tror det enkleste for deg er en skriftlig henvendelse til skatte-etaten med konkrete spørsmål om hvordan du går frem. Har hørt folk har fått skatt fra norge på toppen av skatt betalt i andre land. Og skal du opprettholde norsk adresse så pga post så tror jeg fort du kan havne i en kjip situasjon.

Benytt skriftlig for å unngå det andre har opplevd med å sjekke på telefon og få feil opplysninger. Har du papirer på at du har handlet i god tro etter råd fra skatte-etaten så bør du stille sterkere om du skulle oppleve skattekrav fra Norge.

Det er noe med at norge kan kreve skatt i inntil 5 år etter utvandring som har stukket kjepper i hjulet for enkelte.
Sist endret av frtoretang; 26. august 2015 kl. 20:48.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Viss du har ein arbeidskontrakt og helseforsikring i det landet du jobba er du automatisk ute av folketrygda og slepp å tenkje på noko dubbeltskatt (innanfor EU, med erfaring frå Tyskland). Eg vil tru det blir litt meir kronglete viss du skal ha lønnspengane inn på norsk konto, du jobbar prosjektbasert over korte periodar, eller på ein anna måte har eit bein i kvart land.
Sist endret av Joey; 26. august 2015 kl. 23:21.