Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 5443
Har fått virus på en av mine PCer og må formatere denne. Spørsmålet er om det er nødvendig å gjøre det samme med samtlige andre enheter (diverse laptoper, mobil) som også har kommet seg på nett via samme ruter som PCen som har vært infisert?

De har vært koblet på samme nett samtidig, men ingen av dem har vært linket opp mot den infiserte PCen via windows 10 sin homegroup eller på andre vis og de har alle hatt "offentlig nettverk" som instillinger.
Hvilket virus har du fått?
Trådstarter
Sitat av nomore Vis innlegg
Hvilket virus har du fått?
Vis hele sitatet...
Kanskje litt dårlig beskrivelse, ikke noe virus i form av ødeleggende programvare såvidt jeg vet, men flere av mine passord som har vært lagret på firefox (forskjellige) har blitt endret og de prøver å synce mailen min jevnlig fra ulike land, men har heldigvis 2fa der.
De prøver sikkert å logge inn med lekkede email og passord, det er ihvertfall mer sannsynlig enn at det er et virus som er grunn for det du opplever.

Ikke gjenbruk passord, lag lange, kraftige passord og fortsett med mfa over alt du kan.

Bitwarden er fin for å holde styr på passord.
Trådstarter
Tviler sterkt på at det er gjennom lekkasje, da 2 ulike passord ble endret i samme tidsrom. Muligens en exploit i firefox, da jeg bruker deres automatiske lagring av passord. Går over til tredjepart lagring av passord og har relativt gode passord. Men tilbake til spørsmålet. Hva er sjansen for at jeg har infisert de andre enhetene som har vært koblet opp mot ruter? Jeg tviler på at jeg har lastet ned og åpnet noe virus, men er innom noen shady sport livestream sider som stadig gir meg popups og får skjermen til å "flashe"

Ser tipset om 14 dager er fjernet, var det en dårlig spøk..?
Sist endret av Roaccu; 18. mars 2020 kl. 17:26.
Sitat av Roaccu Vis innlegg

Ser tipset om 14 dager er fjernet, var det en dårlig spøk..?
Vis hele sitatet...
Spøken var god men ikke moderatorene...
Trådstarter
Sitat av BAN Vis innlegg
Spøken var god men ikke moderatorene...
Vis hele sitatet...
Vel, deg om det. Er ikke noe som var aktuelt uansett hvis du rakk å lese svaret mitt og uten en særdeles god begrunnelse.
Så kan godt forstå hvorfor mods fjerner trolling i tråder der man spør om hjelp.
Sist endret av Roaccu; 18. mars 2020 kl. 17:40.
Sitat av Roaccu Vis innlegg
Vel, deg om det. Er ikke noe som var aktuelt uansett hvis du rakk å lese svaret mitt og uten en særdeles god begrunnelse.
Så kan godt forstå hvorfor mods fjerner trolling i tråder der man spør om hjelp.
Vis hele sitatet...
Nå drifter vi litt of topic men det får våge seg. Småkommentarer som ikke direkte svarer deg vil holde tråden i live å flere leser den. Så lenge det ikke er for forstyrrende burde det få stå.

Lengre tråden din er aktiv jo større sjanse er det for at noen med kompetanse på akkurat det du lurer på kommer innom.
Problemet med avsporinger, er at flere (mange) har en tendens til å henge seg på og på kort tid er det en masse morsomheter og avsporinger som vil gjøre at man må lete etter faktiske svar. De som er uenige i måten forumet modereres på kan enten skrive i eksisterende tråder om emnet eller sende melding til oss.
Så da setter vi strek for avsporinger i denne tråden og holder oss til trådtema, takk.
Sitat av i_et_nøtteskall Vis innlegg
De prøver sikkert å logge inn med lekkede email og passord, det er ihvertfall mer sannsynlig enn at det er et virus som er grunn for det du opplever.

Ikke gjenbruk passord, lag lange, kraftige passord og fortsett med mfa over alt du kan.

Bitwarden er fin for å holde styr på passord.
Vis hele sitatet...
Heey, det må jo være mulig å HUSKE passordet også da!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Heey, det må jo være mulig å HUSKE passordet også da!
Vis hele sitatet...
Nei. Det må seriøst ikkje det.

Bruk eit verktøy for å huske dei for deg. Det er best practice. Eg kan sånn omlag tre passord. Eg antakeleg eit par tusen eg bruker semi-regelmessig.
Sitat av Roaccu Vis innlegg
Kanskje litt dårlig beskrivelse, ikke noe virus i form av ødeleggende programvare såvidt jeg vet, men flere av mine passord som har vært lagret på firefox (forskjellige) har blitt endret og de prøver å synce mailen min jevnlig fra ulike land, men har heldigvis 2fa der.
Vis hele sitatet...
Dersom du ikke vet om du har virus eller ikke, evnt hvilke virus det er snakk om, så blir det vanskelig og nærmest gjetting på om det kan ha spredd seg via ruter eller ikke.

Når det gjelder det du beskriver så kan det være flere årsaker til at du opplever det slik.

Det første du bør gjøre er å ta i bruk en password manager. Ikke stol på Edge, Chrome eller Firefox. Hovedfokuset deres er ikke å lagre passord, det er å lage nettleser. Finn noen som har hovedfokuset sitt på passord lagring. Samtidig så tar du å bytter alle passordene dine med lange automatisk genererte fra passord manageren du velger(IKKE lag mønster for å huske de lett!) og så aktiverer MFA på alle steder du kan.
Limited edition
Moff's Avatar
For å svare på det TS faktisk spør om: Sjansen er minimal for at virus sprer seg via LAN. Det er sant at enkelte aspekter ved nettsikkerhet er svakere på et lokalt nettverk, men det er fortsatt ikke trivielt å spre virus til andre PC-er bare fordi de er bak samme router. Se for deg hvordan kontor- og hotell-livet hadde vært hvis du kunne bli smittet av hvem som helst, når som helst. Ikke en hyggelig tanke. Heldigvis er PC-ene våre tryggere enn som så.

Jeg stiller meg forøvrig også tvilende til at du har fått en keylogger på maskinen. Det er mer sannsynlig at det er et automatisert angrep som bruker vill gjetting eller lekket informasjon. Det kan jo hende at det har gått lang tid fra passordene ble kjent, til hackeren har bestemt seg for å aksjonere. De MÅ derfor ikke ha blitt lekket samtidig.

Hvis du orker å formatere så er det uansett ikke dumt. Da er du i det minste på den sikre siden.