Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 5485
Heisann.

Når jeg i dag satt i sofaen og nøt en bedre grandiosa til nyhetene så jeg til min store skrekk et innslag om den nye alko/narkotesteren som skal tas i bruk av politiet til nyttår.

Denne måleren er gul i farven og skal visstnok kunne påvise bruk av alkohol, diverse medisiner og ymse narkotika.

Noen som har peiling på hvordan dette funker, i forbindelse med cannabis f.eks.?

Er det bare å levere inn førerkortet?
Det er vel heller bare å ikke ruse seg før man skal kjøre bil. Du vet, sånn som vanlig folk.
Sist endret av VinumSabbathi; 2. november 2011 kl. 21:48.
Eller bare ikke nyte rusmidler ved kjøring slik som en ansvarsfull person gjør? Don't drink and drive.. Eller noe i den duren..
Synes det er flott med slike midler for da kan de luke ut idiotene som absolutt skal være rusa når de setter seg bak rattet. Det er IDIOTI uansett hvor klar i hodet du synes du er på cannabis eller [sett inn rusmiddel her] når du kjører.
Sist endret av margido; 2. november 2011 kl. 21:47.
Sitat av Miracle Worker Vis innlegg
Heisann.

Når jeg i dag satt i sofaen og nøt en bedre grandiosa til nyhetene så jeg til min store skrekk et innslag om den nye alko/narkotesteren som skal tas i bruk av politiet til nyttår.

Denne måleren er gul i farven og skal visstnok kunne påvise bruk av alkohol, diverse medisiner og ymse narkotika.

Noen som har peiling på hvordan dette funker, i forbindelse med cannabis f.eks.?

Er det bare å levere inn førerkortet?
Vis hele sitatet...
Dette har jeg faktisk ikke hørt om før, men hvis det stemmer er det jo helt fantastisk.

Forhåpentligvis vil vi da også få hyppigere kontroller slik at jeg slipper at et eller annet rushode moser inn i bilen min.
Å kjøre i ruspåvirket tilstand er uansett idioti, uansett hvor mye kontroll man har, så tar det 1 sekund før du plutselig ikke har det lengre.
Veeel.. Nå tenkte jeg egentlig ikke så mye på det å ruse seg før eller når man skal kjøre bil (for det er jo ikke bra).
Mer interresert i å høre om denne måleren slår alarm om man for eksempel skulle røyket en tjall to dager før man setter seg bak rattet.

Med andre ord, er ikke ute etter å skape en debatt om at det er greit eller ikke å kjøre i ruset tilstand.
Jeg vil vite hvordan denne måleren fungerer...
Sist endret av Miracle Worker; 2. november 2011 kl. 21:53.
Sitat av Miracle Worker Vis innlegg
Veeel.. Nå tenkte jeg egentlig ikke så mye på det å ruse seg før eller når man skal kjøre bil (for det er jo ikke bra).
Mer interresert i å høre om denne måleren slår alarm om man for eksempel skulle røyket en tjall to dager før man setter seg bak rattet.

Med andre ord, er ikke ute etter å skape en debatt om at det er greit eller ikke å kjøre i ruset tilstand.
Jeg vil vite hvordan denne måleren fungerer...
Vis hele sitatet...
De har tidligere sagt at den kun vil gi utslag ved beruselse, derfor den enda ikke har blitt innført visstnok, fordi de måtte "finjustere" målerne. Så hvis du røyker på fredag kveld så kan du fortsatt kjøre til jobb på mandag, eller lørdag for den saks skyld. Det er hva de påstår ihvertfall, blir spennende å se om måleren faktisk kun slår ut når man er beruset.
Sist endret av Elemental; 2. november 2011 kl. 21:58.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av Elemental Vis innlegg
Blir spennende å se om måleren faktisk kun slår ut når man er beruset.
Vis hele sitatet...
Ja det er akkurat det jeg er spent på får vel bare vente å se.

Får de flere som er beruset unna trafikken er det bare positivt så klart.

Ingen som har blitt testa ?
Det er ikke den "gule måleren" som avgjør om du mister førerkortet, men blodprøven.
Er man pliktig til å ta blodprøve når man blir stoppa og snuten spør? De sa jeg måtte ta en gang men jeg insisterte på å la vær siden jeg kunne garantere den ren, og da lot de være..
Det er ikke den "gule måleren" som avgjør om du mister førerkortet, men blodprøven.
Vis hele sitatet...
Greit nok, men hva om du blåser positivt på måleren, for så å teste positivt på blodprøven (for det gjør man vel da).
Det er jo ikke akkurat noen promillegrense for thc, så skulle tro at "positivt" var nok for politiet til å se på det som kjøring i påvirket tilstand? Eller?
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av Skatteetaten Vis innlegg
Det er ikke den "gule måleren" som avgjør om du mister førerkortet, men blodprøven.
Vis hele sitatet...
Jepp men man blir ofte uten en stund da de beslaglegger sånt på stedet.

Ikke så kos om det er lenge sia man røyka men det henger igjen en plass.
Hjelper ikke å nekte man blir uten lappen i de mnd det tar å få bekreftet prøven.
Sitat av Alphanio Vis innlegg
Jepp men man blir ofte uten en stund da de beslaglegger sånt på stedet.

Ikke så kos om det er lenge sia man røyka men det henger igjen en plass.
Hjelper ikke å nekte man blir uten lappen i de mnd det tar å få bekreftet prøven.
Vis hele sitatet...
Det er jo opp til tingretten å bestemme. Og jeg vil tørre å påstå at resultatet fra en helt ny måler ikke er nok ene og alene til å holde førerkortet utover 3 uker.
Sitat av Wikipedia
Saliva drug screen / Oral fluid-based drug screen

Saliva / oral fluid-based drug tests can generally detect use during the previous few hours to 1–2 days. THC may only be detectable for less than 12.0 hours in most cases. On site drug tests are allowed per the Department of Labor.[11]

Detection in saliva tests begins almost immediately upon use of the following substances, and lasts for approximately the following times:

* Alcohol: 6–24 h[12]

NOTE: Saliva tests are poorly sensitive to THC and detection times can vary considerably based on the cutoffs used. In some cases drug use may only be detectable for a few hours.

Adulteration products are readily available on the Internet to avoid oral fluid detection.
Vis hele sitatet...
Dette har blitt tatt opp før og konklusjonen er at så lenge en ikke røyker 12 timer før en skal ut og råne skal en være safe..
Sist endret av Psytrip; 2. november 2011 kl. 22:29.
Må vi virkelig forholde oss til Wikipedia som eneste kilde i denne saken?:/
En annen interessant problemstilling ifht dette; hvis man blir stoppet og kontrollert med ny måler, og denne gir utslag på cannabis. Da bærer det til blodprøve. Jeg antar at Politiet opererer med en eller annen grenseverdi ifht hva som regnes å være "rusgivende" når det gjelder cannabis; hvis blodprøven påviser cannabis-forekomster under grenseverdi kan man vel ikke straffes for kjøring i ruset tilstand? Men, og her er punchlinen; man kan vel likevel straffes for bruk av cannabis ?

Jeg ser for meg at denne testeren også vil bli et hendig verktøy for Politiet på f.eks festivaler; "Hei det er fra Politiet, kan du blåse i denne? Ah.. utslag på cannabis og alkohol.. Nå kan vi gjøre dette på den enkle eller den vanskelige måten, enten blir du med oss på legevakten for blodprøve, eller så løser vi dette her med et forelegg. Innrømmer du at du har røkt cannabis? Bra, signer her er du snill"

1984
Godt poeng bunny. Blir dette vellykket i trafikken frykter jeg at denne blir tatt i bruk flere steder, f.eks rett før man skal inn på konsert/festival så må man blåse. Skrekk og gru.

Jeg mener å ha hørt at denne ikke reagerer med mindre man nylig har røykt. Røyker man dagen før er man trygg. Jeg er litt spent selv på hvordan denne fungerer.
Sitat av bunny Vis innlegg
Jeg ser for meg at denne testeren også vil bli et hendig verktøy for Politiet på f.eks festivaler; "Hei det er fra Politiet, kan du blåse i denne? Ah.. utslag på cannabis og alkohol.. Nå kan vi gjøre dette på den enkle eller den vanskelige måten, enten blir du med oss på legevakten for blodprøve, eller så løser vi dette her med et forelegg. Innrømmer du at du har røkt cannabis? Bra, signer her er du snill"

1984
Vis hele sitatet...
Man er ikke pliktig til å avgi blodprøve om man ikke har vært bak rattet på et kjøretøy.
Det er sikkert korrekt det Skatteetaten, men er jeg ikke så sikker på at enhver politibetjent vil opplyse om dette når de står der med måleren og den nettopp har gitt utslag på cannabis.

Men er det så å forstå at man kan nekte blodprøve hvis man er mistenkt for cannabisbruk? Jeg antar at glattcella er neste stopp hvis man nekter blodprøve ?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Intressant.
Jeg lurer veldig på hva "grensa" er på cannabis, amfetamin osv, blir/er.
Jeg må jo si at dette er en gledelig nyhet. Kjøring i ruspåvirket tilstand er krise og at man tidligere ikke har hatt en enkel måte å stoppe dem som kjører bil påvirket av andre rusmidler enn alkohol, har jo vært en stor svakhet.
Ref Aftenposten; "I utgangspuktet var planen å ta nye hurtigtestere, som gir indikasjoner på bruk av seks-syv legemidler og narkotiske stoffer, i bruk. Disse er imidlertid ikke klare.
- Foreløpig vil politiet se på tegn og symptomer hos førerne, som for eksempel adferd og øyne. Dersom dette er mistenkelig, men personen ikke får utslag på promilletesten kan det tas blodprøve, sier Karlsen. UP-sjefen mener det nye systemet er langt mer effektivt enn det tidligere:
- Tidligere måtte en sakkyndig uttale seg om ruspåvirkningen i hvert enkelt tilfelle, nå er det faste grenseverdier.
Et unntak gjelder for personer som har resept på det aktuelle legemiddelet og bruker det på korrekt vis. I disse tilfellene vil det fortsatt bli gjort en individuell vurdering."

Så det er det fremdeles, inntil den nye måleren er klar, opp til den enkelte UP-tjenestemann å vurdere om fører er ruset eller ikke, hvis promilletest er negativ. Jeg skjønner ikke helt hva som blir så mye bedre med dette ?
Ikke får å stjele tråden her.
Men hvis jeg kjører bil å blir mistenkt får kjøring under cannabis, å tar blodprøve, men har røyket dagen før jeg kjørte bil, å det slår ut på testen, hva kan jeg forvente meg, selvom jeg ikke var ruset under kjøringen, bare en mistanke av politiet?
"Tidligere måtte en sakkyndig uttale seg om ruspåvirkningen i hvert enkelt tilfelle, nå er det faste grenseverdier."

Hvis det påvises cannabis ifbm blodprøve, må konsentrasjonen i blodet ditt være over en bestemt grenseverdi for at politiet skal kunne sikte deg for ruspåvirket kjøring. Røyking av cannabis dagen før kjøring (+12 timer), vil sannsynligvis ikke gi utslag over grenseverdi.
Trur ikke det her hjelper så mye.De fleste jeg kjenner som kjører i rusa tilstand,bryr seg ikke om dem har lappen eller ikke.Blir dem tatt,så fortsetter dem og kjøre uten lappen.
Har en bekjent som har uttsettelse for livstid,dvs han får aldri ta lappen.Men han er fortsatt og finne på veiene daglig,i rusa tilstand.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Å kjøre i ruspåvirket tilstand er uansett idioti, uansett hvor mye kontroll man har, så tar det 1 sekund før du plutselig ikke har det lengre.
Vis hele sitatet...
Spørs veldig ;P er du mektig innrøyka går det fint å kjøre bil selvom man har røyka, har en kompis som har røyka masse og kjørt uten et eneste problem lenge. Vil tro mange sjåfører sitter fjerne.
Kjører man i ruspåvirket tilstand er man langt over grensa til å bære tittelen idiot.
Ikke nok med at du utsetter deg selv i fare, men du utsetter også andre i trafikken for skade.
Vet jo at dette er ganske Captain obvious, men jeg klarer rett og slett ikke å få stemplet mange nok ganger hvor
egoistisk dette er.

Jeg mista nesten en kompis for noen år tilbake når han fyllekjørte på en scooter..
Det er bare så unødvendig alt sammen, når er det SÅ lett å være foruten!

Og ja, btw, hvis du er keen på å røyke hasj når du kjører bil - lever mer en gjerne inn førerkortet ditt.
Sitat av Dagdriver Vis innlegg
Spørs veldig ;P er du mektig innrøyka går det fint å kjøre bil selvom man har røyka, har en kompis som har røyka masse og kjørt uten et eneste problem lenge. Vil tro mange sjåfører sitter fjerne.
Vis hele sitatet...
selv om du er innrøyka vil ting som reaksjons-evne og slikt være svekket. Å kjøre bil når du er ruspåvirket (eller for den saks skyld når du er trøtt) anser jeg som meget uansvarlig; og jeg har ingen respekt for folk som gjør dette. Det finnes heller "ingen" unnskyldninger. (Eller kanskje om noen ligger i akkutt fare, og man har ingen mulighet what so ever til å ringe etter ambulanse, så skal jeg legge det i tvils-tilfelle).
Sitat av Miracle Worker Vis innlegg
Må vi virkelig forholde oss til Wikipedia som eneste kilde i denne saken?:/
Vis hele sitatet...
Om du har en Wikipedia-artikkel så pleier det å stå hvor infoen er henta fra helt nederst, også kalt kilder.
▼ ... over en uke senere ... ▼
http://bil.aftenposten.no/bil/Politi...er--13869.html

Ser ut som om innføringen blir utsatt.
Jaaa, det var bra
▼ ... noen uker senere ... ▼
http://www.actis.no/no/nyhetsarkiv/n...b7C_wlbK5g.ips

Okei, nå er jeg litt frustrert, har dem begynt eller har dem ikke? :s
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Spørsmål: Jeg går på ritalin (ikke for tiden da, ettersom legen er treg, men det er en annen sak), vil denne testen da gi "false positive" på amfetamin (mener Erowid sier ritalin kan gjøre det med pissings)?

Eksempel:

Politi: "blås/spytt/runk her"
Jeg: "*pes*/*spytt*/*pes*"
Politi: "testet positivt på amfetamin her serru?"
Jeg: "går på ritalin, resept"
Politi: "vi trenger likevel blodprøve for å se klart om du er påvirket av makka, bli med ned på stasjonen"

Vil dette bli tilfellet?

(Har forresten ikke lappen i hånden enda, holder på, ikke at det er relevant men...)
Sist endret av droppboks; 3. februar 2012 kl. 00:57.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Spørsmål: Jeg går på ritalin
Vis hele sitatet...
Eneste unntak er når legemiddelet er brukt i henhold til gyldig resept.
Vis hele sitatet...
http://bil.aftenposten.no/bil/Politi...er--13869.html
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Martinsh Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Joda, jeg vet det (også den greia du siterte om gyldig resept), men de vil vel ta de i bruk til SLUTT, og spørsmålet var: vil en false positiv på amfetamin gjøre at jeg må ta blodprøve selv om jeg har resept på ritalin? (Sånn at de kan være sikker på at jeg ikke er amfetaminpåvirket)
Sitat av Yoshii Vis innlegg
http://www.actis.no/no/nyhetsarkiv/n...b7C_wlbK5g.ips

Okei, nå er jeg litt frustrert, har dem begynt eller har dem ikke? :s
Vis hele sitatet...
Noen som vet hvor mye dette egentlig er? La oss si en mann på 100 kg, hvor mye amfetamin(100 %) må han innta for å oppnå den grensen som er satt :

Sentralstimulerende

Amfetamin

0,300
Sist endret av frank_l; 3. februar 2012 kl. 08:54.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av frank_l Vis innlegg
Noen som vet hvor mye dette egentlig er? La oss si en mann på 100 kg, hvor mye amfetamin(100 %) må han innta for å oppnå den grensen som er satt :

Sentralstimulerende

Amfetamin

0,300
Vis hele sitatet...
Jævla godt spørsmål, altså hvor mye av hvert rusmiddel man må innta osv... vi får krysse fingrene for at noen med kunnskaper om dette tilfeldigvis sjekker tråden.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Jævla godt spørsmål, altså hvor mye av hvert rusmiddel man må innta osv... vi får krysse fingrene for at noen med kunnskaper om dette tilfeldigvis sjekker tråden.
Vis hele sitatet...
..og ikke minst hvor lenge etter at man har røyket, sniffet eller whatever man kan kjøre lovlig? Finnes det noen formler til de forskjellige stoffene man kan bruke for og regne ut dette?

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikk...artid=10043286