Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 8657
Funker utrolig bra. Tror bare en av tjue råtna. Bruker sugerør å blåser oksygen ned i vannet et par ganger daglig. Tar lengre tid enn jord men suksessraten er mye høyere.



Potta om til 10L bøtte:

Sist endret av random119817; 7. oktober 2021 kl. 12:26. Grunn: redigere
Dette er ikke akkurat en nyhet? Folk roter ikke stiklinger i jord hvis de har bittelitt peiling. Vannglass er heller ikke det beste å rote i. Hydroponiske spiringsystemer er det beste, enten aeroponics, DWC eller passive systemer med et næringsnøytralt substrat, som roockwool eller leca.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Dette er ikke akkurat en nyhet? Folk roter ikke stiklinger i jord hvis de har bittelitt peiling. Vannglass er heller ikke det beste å rote i. Hydroponiske spiringsystemer er det beste, enten aeroponics, DWC eller passive systemer med et næringsnøytralt substrat, som roockwool eller leca.
Vis hele sitatet...
Trenger ikke være spydig. Er et enkelt grep å ta som en nybegynner som kanskje ikke har hydro utstyr til 200k.
Skal være sagt at det er mange år siden jeg holdt på med og leste om dette, men såpass grunnleggende kunnskap har neppe endret seg.

Mente ikke å være spydig, bare skjønte ikke hvorfor du valgte å opprette en tråd om det.

Kanskje jeg er gammeldags, men i min tid leste vi oss grundig opp på dette før vi gjorde noe som helst. Hvis du har peiling kan du jo lage en større guide. Vi har en fra før, men den er gammel, og det er sikkert behov for oppdatert kunnskap.

Hydrosystemer koster for øvrig ikke 200k. Du kan lage dem selv for et par hundringser med ting fra ebay og clas ohlson.
Sist endret av mentalmelt; 7. oktober 2021 kl. 12:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Glemte å nevne at plantene bør stå i drivhus til dem tar røtter.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Skal være sagt at det er mange år siden jeg holdt på med og leste om dette, men såpass grunnleggende kunnskap har neppe endret seg.

Mente ikke å være spydig, bare skjønte ikke hvorfor du valgte å opprette en tråd om det.
Vis hele sitatet...
Er ny på forumet. Har bladd litt, men mange guider innholder ikke bilder engang lengre. Og ja det kommer til å komme mer detaljerte guider etterhvert


Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hydrosystemer koster for øvrig ikke 200k. Du kan lage dem selv for et par hundringser med ting fra ebay og clas ohlson.
Vis hele sitatet...
Jada, noen meter pvcrør, vannpumpe og litt småtterier så har du et hydro-system, men dette var rettet mot "soil" dyrker. Og dessuten som dyrker selv,så syntes jeg det er det morro å eksprimentere med nye ting,
Sist endret av random119817; 7. oktober 2021 kl. 13:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvorfor gjøre ting vanskeligere enn man må?
Jeg setter stiklinger rett i jord, men bruker en varme-matte under pottene.
Har ennå til gode å oppleve at ikke alle stiklingene overlever.
Trenger ikke det engang. En boks med vann og noen kuber med roockwool, så har du et passivt system. Kan fint gå videre til jord etter det.

Bildene mine ligger fortsatt oppe, hvis du vil ta en titt. Riktignok av en annen plante, men samme prinsipp =)

https://freak.no/forum/showthread.php?t=128627
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvorfor gjøre ting vanskeligere enn man må?
Jeg setter stiklinger rett i jord, men bruker en varme-matte under pottene.
Har ennå til gode å oppleve at ikke alle stiklingene overlever.
Vis hele sitatet...
Vanskeligere? Jeg har 200 stiklinger til ennhver tid.. Mest i jord.. bruker plastbokser med plass til 20-30 stiklinger i hver. Så det er veldig plassbesparende å kunne ha 4-8 stiklinger i samme glass. Jeg vil si jeg har en overlevelsesrate på 90% i jord. Men i vannglass har jeg 100%.. Å ha 100% overlevelsesrate i jord lar seg ikke gjøre. Jeg har 4 kompisser som dyrker som mener akkurat det samme.Uansett hvor sterke stiklingene har vært og luftig jorda har vært så har jeg alltid hatt et par dødsfall, og det mener jeg ikke er brukerfeil relatert.

edit: Og bare sånn i tilfelle purken leser, så bor jeg ikke i norge
Sist endret av random119817; 7. oktober 2021 kl. 13:15.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvorfor gjøre ting vanskeligere enn man må?
Jeg setter stiklinger rett i jord, men bruker en varme-matte under pottene.
Har ennå til gode å oppleve at ikke alle stiklingene overlever.
Vis hele sitatet...
Hvis du setter plantene direkte i jord, så er det vanskelig å vite hvilke som har best utviklet rotsystem. Gror du opp alle stiklingene dine til blomst? Vi lagde haugevis av stiklinger, og valgte ut de sterkeste til å gro videre.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hvis du setter plantene direkte i jord, så er det vanskelig å vite hvilke som har best utviklet rotsystem. Gror du opp alle stiklingene dine til blomst? Vi lagde haugevis av stiklinger, og valgte ut de sterkeste til å gro videre.
Vis hele sitatet...
Teknikken jeg har lært innebærer stikling i potte med ei avskjært 1,5l flaske oppå for å holde luftfuktigheten høy. Gikk over til å bruke plastbokser istedet for 1,5l flasker.Dem står 7-14 dager før dem begynner å ta røtter..Dem er som regel klare for 600w etter to uker. Deretter dyrker jeg dem i et par måneder før dem flyttes over til blomstrommet. Der står dem i 7-9 uker før dem er klare for høsting.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hvis du setter plantene direkte i jord, så er det vanskelig å vite hvilke som har best utviklet rotsystem. Gror du opp alle stiklingene dine til blomst? Vi lagde haugevis av stiklinger, og valgte ut de sterkeste til å gro videre.
Vis hele sitatet...
Ja, er selektiv og velger ut de peneste
Sist endret av random119817; 7. oktober 2021 kl. 13:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av cannabis-norge Vis innlegg
Tror bare en av tjue råtna.
Tar lengre tid enn jord men suksessraten er mye høyere
Vis hele sitatet...
Sitat av cannabis-norge Vis innlegg
Jeg vil si jeg har en overlevelsesrate på 90% i jord. Men i vannglass har jeg 100%.
Vis hele sitatet...
Nei, du har vel 95%(1/20)?
Sitat av cannabis-norge Vis innlegg
Teknikken jeg har lært innebærer stikling i potte med ei avskjært 1,5l flaske oppå for å holde luftfuktigheten høy. Gikk over til å bruke plastbokser istedet for 1,5l flasker.Dem står 7-14 dager før dem begynner å ta røtter..Dem er som regel klare for 600w etter to uker. Deretter dyrker jeg dem i et par måneder før dem flyttes over til blomstrommet. Der står dem i 7-9 uker før dem er klare for høsting.



Ja, er selektiv og velger ut de peneste
Vis hele sitatet...
Når du "vegger" i 2mnd pluss blomstfase i 7-9 uker, hva får du per plante da i g?
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Nei, du har vel 95%(1/20)?
Vis hele sitatet...
Ja, 1/20 = 5 % , det har du helt rett i . Takk for at du korrigerer meg, veit ikke hva jeg skulle gjort uten deg

Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Når du "vegger" i 2mnd pluss blomstfase i 7-9 uker, hva får du per plante da i g?
Vis hele sitatet...
Mellom 15-45.. snittet ligger sikkert rundt 30 (tørket vare). Min erfaring er at cannabis skal tørkes til 25%. En av de første jeg dyrka, som er den største hittils, høsta jeg ca 45g med tørka vare. Min rutine er at jeg setter inn en plante til blomst hver 3,5 dag, og samtidig kan ta en ut
Sist endret av random119817; 8. oktober 2021 kl. 08:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det hørtes lite ut når du vegger så lenge. Hvilke strains var det? Bruker du små plastpotter?
Sitat av Jerna Vis innlegg
Det hørtes lite ut når du vegger så lenge. Hvilke strains var det? Bruker du små plastpotter?
Vis hele sitatet...
Husk at jeg røyker selv, og har drivi rovdrift på plantene frem til nå, så jeg har dårlig med sammenlignings-grunnlag. Men den jeg fikk 45g ut av var en veldig robust og fin plante på 60-70 cm. Så jeg maksa nok potensialet med den planta.. Skal jeg få noe mer, så må jeg vegge dem til dem er 1m høye kanskje.. Har 4 forskjellige varianter, hvorav 3 er sativaer og 1 jeg mistenker er indica. Han jeg har fått frøene av mener at to av typene heter : "lemon" og "superb", og det er alt jeg vet..

Sitat av Jerna Vis innlegg
Det hørtes lite ut når du vegger så lenge. Hvilke strains var det? Bruker du små plastpotter?
Vis hele sitatet...
Små potter i stiklingsfasen ja, så potter jeg om til 5l og til slutt 10l Ja jeg er enig at det høres lite ut, men jeg satt i 2 timer å trimma buds på den 45g-planta. 200g med rå pot ser ganske mye ut, men når du har tørka det, så sitter du igjen med 25%. Så det krymper bra
Sist endret av random119817; 8. oktober 2021 kl. 09:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Okay! Ja det er jo mange måter å gjøre ting på, tror du vil være tjent med å gå over til større Potter, f.eks. 26 liter.

Med mindre du bruker Coco istedenfor jord, da kan du ha knøttlita potte visstnok.

Riktig pottestørrelse er litt om og men , men bedre med større enn for liten
Sitat av cannabis-norge Vis innlegg
Ja, 1/20 = 5 % , det har du helt rett i . Takk for at du korrigerer meg, veit ikke hva jeg skulle gjort uten deg



Mellom 15-45.. snittet ligger sikkert rundt 30 (tørket vare). Min erfaring er at cannabis skal tørkes til 25%. En av de første jeg dyrka, som er den største hittils, høsta jeg ca 45g med tørka vare. Min rutine er at jeg setter inn en plante til blomst hver 3,5 dag, og samtidig kan ta en ut
Vis hele sitatet...
15-45? Er det autoer du planter da? Min første plante var en OG kush feminisert frø som jeg binda ned og fikk ca 350-400g. Den var heller ikke så veldig stor, men litt bred kanskje.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
15-45? Er det autoer du planter da? Min første plante var en OG kush feminisert frø som jeg binda ned og fikk ca 350-400g. Den var heller ikke så veldig stor, men litt bred kanskje.
Vis hele sitatet...
Nei, har intrykk av at den typen jeg fikk 45 av, er rimelig ren sativa. Blir ikke de største budsa akkurat heller. Min erfaring er at dem starter å revegge seg selv etter 9-10 uker, så jeg føler 8-9 uker er maks. Veit ikke om du har sett SOG (sea of green) ? Der mener jeg dem tok sikte på "dverg-dyrking" med et beregna output pr plante, i samme område som meg.400? med tørka vare? Det vil altså si 1,6kg med ferskvare? Syns det hørtes veldig mye ut. Hvertfall for en inneplante. Vet at beregningene på inne kontra ute er VELDIG forskjellige

Sitat av Jerna Vis innlegg
Okay! Ja det er jo mange måter å gjøre ting på, tror du vil være tjent med å gå over til større Potter, f.eks. 26 liter.

Med mindre du bruker Coco istedenfor jord, da kan du ha knøttlita potte visstnok.

Riktig pottestørrelse er litt om og men , men bedre med større enn for liten
Vis hele sitatet...
Har akkurat potta om 30 planter ifra 5 litere til 10 litere. Fant ut at rotsystemet vokste seg alt for fort ut av den. Og ja, man ser merkverdig forskjell ifra 5l til 10l (dem vokser seg ut til bøttekanten uansett). Har en murerbøtte på 17l som jeg skal teste.
Sist endret av random119817; 8. oktober 2021 kl. 21:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg vil anbefale tekstil potte. Da vokser ikke røtter i sirkel og sirkel til de kveles og hemmer plantens opptak. Litt mer tricky å vanne da men man får teken på det

Husk å borr hull i murerbøtta da
Sist endret av Jerna; 8. oktober 2021 kl. 21:53.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Jeg vil anbefale tekstil potte. Da vokser ikke røtter i sirkel og sirkel til de kveles og hemmer plantens opptak. Litt mer tricky å vanne da men man får teken på det

Husk å borr hull i murerbøtta da
Vis hele sitatet...
Kan være greit med lufting ja
Sist endret av Paranoid83; 8. oktober 2021 kl. 23:36.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Jeg vil anbefale tekstil potte. Da vokser ikke røtter i sirkel og sirkel til de kveles og hemmer plantens opptak. Litt mer tricky å vanne da men man får teken på det

Husk å borr hull i murerbøtta da
Vis hele sitatet...
Ja, fikk med en 1l tekstilpotte i vareprøve fra gorillagrow engang. Virker solide og luftige dem. Lett å skylle dem også. Du har fordypa deg i rotsystemer ja.. Takk for infoen. Ja dem kveiler seg rundt lecakule-laget og blir gråere å gråere. Trodde det var et tegn på at man burde potte om jeg.. Visste ikke at tekstilpotter fikk røttene til å trekke seg mot sidene. Nyttig info
Sitat av cannabis-norge Vis innlegg
Nei, har intrykk av at den typen jeg fikk 45 av, er rimelig ren sativa. Blir ikke de største budsa akkurat heller. Min erfaring er at dem starter å revegge seg selv etter 9-10 uker, så jeg føler 8-9 uker er maks. Veit ikke om du har sett SOG (sea of green) ? Der mener jeg dem tok sikte på "dverg-dyrking" med et beregna output pr plante, i samme område som meg.400? med tørka vare? Det vil altså si 1,6kg med ferskvare? Syns det hørtes veldig mye ut. Hvertfall for en inneplante. Vet at beregningene på inne kontra ute er VELDIG forskjellige



Har akkurat potta om 30 planter ifra 5 litere til 10 litere. Fant ut at rotsystemet vokste seg alt for fort ut av den. Og ja, man ser merkverdig forskjell ifra 5l til 10l (dem vokser seg ut til bøttekanten uansett). Har en murerbøtte på 17l som jeg skal teste.
Vis hele sitatet...
Ja 350-400g. Jeg brukte DWC, og planten var ca 1m brei.


Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Ja 350-400g. Jeg brukte DWC, og planten var ca 1m brei.
Vis hele sitatet...
Voksen jente ja =). Har konkludert med at to "dverg-planter" som gir meg 40-60g i uka er helt innafor til mitt bruk, så jeg produserer rundt 250g pr måned grovt regna

Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Ja 350-400g. Jeg brukte DWC, og planten var ca 1m brei.
Vis hele sitatet...
Hva er dwc?
Sist endret av random119817; 9. oktober 2021 kl. 00:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Deep water culture.
Hydroponisk dyrking. Prøvde det og faila. Jord er best for meg. Men én sånn aerocloner er det beste jeg har sett til kloning.

Ja rothelse er essensielt, er det dårlig stilt der forplanter det seg videre i planten
Dwc så har jeg en stor vanntank med næring som røttene bader i som blir tilført luft. Dwc skal gjøre at planten vokser fortere og større. Noen mener det er vanskeligere enn jord, men jeg har bare fått til å dyrka i Dwc. Ikke prøvd jord men coco og det ble fail. 2 av 4 auto overlevde men lukta ugress.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Deep water culture.
Hydroponisk dyrking. Prøvde det og faila. Jord er best for meg. Men én sånn aerocloner er det beste jeg har sett til kloning.

Ja rothelse er essensielt, er det dårlig stilt der forplanter det seg videre i planten
Vis hele sitatet...
Aha =) Ja det hadde jeg jo egentlig hørt om... Sett noen youtube filmer ang emnet. Virker som en effektiv løsning ja, men veldig sårbar vel? Hørt at hvis man tukler litt for mye med vannet i reservoaret og tilfører for lite eller for mye gjødsel så går det til helvette med en gang.. Veldig fintfølelende system?

Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Dwc så har jeg en stor vanntank med næring som røttene bader i som blir tilført luft. Dwc skal gjøre at planten vokser fortere og større. Noen mener det er vanskeligere enn jord, men jeg har bare fått til å dyrka i Dwc. Ikke prøvd jord men coco og det ble fail. 2 av 4 auto overlevde men lukta ugress.
Vis hele sitatet...
Hva slags strains har du testa med dwc?
Sist endret av random119817; 9. oktober 2021 kl. 06:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Og kush, nevilles haze og noen andre jeg ikke husker navnet på.
Amnesia haze auto prøvde jeg i coco
Sist endret av NokErNok; 9. oktober 2021 kl. 12:28.
Dwc og Hydro generelt er overlegen jord så lenge du har kontroll på ph/ec/vanntemp.
En 15 liters bøtte og en luftpumpe til brusestein er alt du trenger for å gå fra jord til Hydro, kan vel si det er billigere enn å kjøpe jord for hver grow.
Mye mindre gris å søl enn jord hvis du driver med ompotting.
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Dwc og Hydro generelt er overlegen jord så lenge du har kontroll på ph/ec/vanntemp.
En 15 liters bøtte og en luftpumpe til brusestein er alt du trenger for å gå fra jord til Hydro, kan vel si det er billigere enn å kjøpe jord for hver grow.
Mye mindre gris å søl enn jord hvis du driver med ompotting.
Vis hele sitatet...
Har opplevd noe gris med DWC også for å si det sånn
Men 15 liters bøtte kan blir for liten. Min siste grow hadde problem fordi bøtta var for liten, ca 15-20l bøtte. Måtte kjøpe ekstern vanntank og auto-top up. Det er forsåvidt genialt da jeg kan dra fra gartneriet noen dager uten å være redd.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Virker som smaken er litt som baken her, jeg brukte slike jiffy plugs og hadde vel omtrent 99.9% overlevelsesrate. I min erfaring var fuktighet alfa-omega så jeg hadde stiklinger inni et lite terrarie, inni et telt. Terrariet holdt 90% fuktighet.

Ingen som har prøvd Coco da? Det ser omtrent ut som jord, bare luftigere. Det er visst alle fordelene av hydroponisk men mer stabilt, mer tilgivende.
Her i Norge trenger man ikke et PH meter en gang om man bare blander næring etter produsentens instruksjoner, f.eks canna sin der man slenger inn noen enkle parametre og så får du optimal dosering.

Du kan bare pøse på med vanning, opp mot 5 vanninger på et kvarter hver i et reservoiroppsett, mediumet er så porøst at du aldri drukner røttene, tvert om drar du med mer oksygen nedover per vanning.

Hydro krever mye mer finurlighet og er lite tilgivende når man først gjør feil, om man virkelig fucker opp så kan røttene skades og plantene dør.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Virker som smaken er litt som baken her, jeg brukte slike jiffy plugs og hadde vel omtrent 99.9% overlevelsesrate. I min erfaring var fuktighet alfa-omega så jeg hadde stiklinger inni et lite terrarie, inni et telt. Terrariet holdt 90% fuktighet.

Ingen som har prøvd Coco da? Det ser omtrent ut som jord, bare luftigere. Det er visst alle fordelene av hydroponisk men mer stabilt, mer tilgivende.
Her i Norge trenger man ikke et PH meter en gang om man bare blander næring etter produsentens instruksjoner, f.eks canna sin der man slenger inn noen enkle parametre og så får du optimal dosering.

Du kan bare pøse på med vanning, opp mot 5 vanninger på et kvarter hver i et reservoiroppsett, mediumet er så porøst at du aldri drukner røttene, tvert om drar du med mer oksygen nedover per vanning.

Hydro krever mye mer finurlighet og er lite tilgivende når man først gjør feil, om man virkelig fucker opp så kan røttene skades og plantene dør.
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd coco men faila og synes hydro er endel enklere og forholde seg til. I hydro var det lettere å måle PH og EC mens i coco ble det fort mangler på plantene og hadde ikke helt kontroll på næringsverdi. Jeg brukte canna næring beregna på coco men ikke noe suksess for min del.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Jeg har prøvd coco men faila og synes hydro er endel enklere og forholde seg til. I hydro var det lettere å måle PH og EC mens i coco ble det fort mangler på plantene og hadde ikke helt kontroll på næringsverdi. Jeg brukte canna næring beregna på coco men ikke noe suksess for min del.
Vis hele sitatet...
Og du fulgte doseringsanbefalingene på siden deres? Merkelige greier, en "venn" bare fylte reservoiret er vel 50 liter om jeg ikke tar feil, regna ut dosering med kalkulatoren til canna og målte at EC var 1.3 i starten, og glir opp mot EC 2.0 godt i blomstringsfasen, måler aldri PH.

Bruker de andre næringsstoffene som nevnes i doseringskalkulatoren også: rhizotonic, PK13-14, og cannazym. Kjører en liten dose oxy plus (hydrogenperoksid) nå og da for å drepe evt crap i reservoiret, men er ikke store problemet om man har reservoiret litt kaldere, under 20 grader, lå vel rundt 14 grader sist han sjekka.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Og du fulgte doseringsanbefalingene på siden deres? Merkelige greier, en "venn" bare fylte reservoiret er vel 50 liter om jeg ikke tar feil, regna ut dosering med kalkulatoren til canna og målte at EC var 1.3 i starten, og glir opp mot EC 2.0 godt i blomstringsfasen, måler aldri PH.

Bruker de andre næringsstoffene som nevnes i doseringskalkulatoren også: rhizotonic, PK13-14, og cannazym. Kjører en liten dose oxy plus (hydrogenperoksid) nå og da for å drepe evt crap i reservoiret, men er ikke store problemet om man har reservoiret litt kaldere, under 20 grader, lå vel rundt 14 grader sist han sjekka.
Vis hele sitatet...
Ja fulgte det som sto bakpå næringsflaska. Coco A og B. Bruker også cannazym av og til og Pk 13-14 i sluttfaset. Men man har vell ikke reservoir i coco?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Ja fulgte det som sto bakpå næringsflaska. Coco A og B. Bruker også cannazym av og til og Pk 13-14 i sluttfaset. Men man har vell ikke reservoir i coco?
Vis hele sitatet...
Jo man bruker reservoar og dryppdystem, ellers må du jo manuelt vanne flere ganger dagen. Om du ikke vanna nok så kan det være grunnen til at det gikk til hælvette.

Man bruker f.eks et slikt dryppsystem og starter med en vanning dagen og går opp til 5 vanninger dagen.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jo man bruker reservoar og dryppdystem, ellers må du jo manuelt vanne flere ganger dagen. Om du ikke vanna nok så kan det være grunnen til at det gikk til hælvette.

Man bruker f.eks et slikt dryppsystem og starter med en vanning dagen og går opp til 5 vanninger dagen.
Vis hele sitatet...
Ok, ja da henger jeg med. Jeg vanna 2-3 ganger om dagen siden det skal være vanskelig og overvanne hydro.
Sist endret av NokErNok; 9. oktober 2021 kl. 13:42.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Ok, ja da henger jeg med. Jeg vanna 2-3 ganger om dagen siden det skal være vanskelig og overvanne hydro.
Vis hele sitatet...
Du, disse svarene dine får bare meg til å under enda mer:

Du mener vel coco? siden det var det vi snakket om, og du vanna manuelt 2-3 ganger dagen?

Hvorfor mener du det var vanskelig å måle verdier i coco? man måler jo næringa i reservoiret, eller bøtta/whatever man vanner fra.

I et dryppsystem med reservoir så er det eneste man må få litt feeling for er når plantene har drukket endel og noe vann perspirerer, slik at reservoiret har mer næring enn man blandet. Man tar da å måler reservoiret først, og blander litt svakere blanding slik at man holder EC der den skal være. F.eks kan reservoiret vise 2.0 EC, så blander man 10 liter i bøtte med f.eks 20ml coco A og 20ml coco B, måler det til ca 1 EC. Legg til boost, PK etc og så heller dette i reservoir. rører litt rundt og ser EC daler ned på en 1.5 igjen.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Du, disse svarene dine får bare meg til å under enda mer:

Du mener vel coco? siden det var det vi snakket om, og du vanna manuelt 2-3 ganger dagen?

Hvorfor mener du det var vanskelig å måle verdier i coco? man måler jo næringa i reservoiret, eller bøtta/whatever man vanner fra.

I et dryppsystem med reservoir så er det eneste man må få litt feeling for er når plantene har drukket endel og noe vann perspirerer, slik at reservoiret har mer næring enn man blandet. Man tar da å måler reservoiret først, og blander litt svakere blanding slik at man holder EC der den skal være. F.eks kan reservoiret vise 2.0 EC, så blander man 10 liter i bøtte med f.eks 20ml coco A og 20ml coco B, måler det til ca 1 EC. Legg til boost, PK etc og så heller dette i reservoir. rører litt rundt og ser EC daler ned på en 1.5 igjen.
Vis hele sitatet...
Ja, mente såklart coco. Joda måler bøtta jeg vanner fra og vanna manuelt ja. Men fikk aldri helt dreisen på coco, det med næringa fikk jeg aldri til å klaffe, viste mangler så økte EC så ble det nuteburn osv osv.
Rimelig enkelt i hydro/dwc når man bare passer på reservoiret og PH. Har vært borti 1 plante i dwc som var et helvette å gro og etter 4 forsøk har jeg fortsatt ikke fått noe røykbart av den
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Ja, mente såklart coco. Joda måler bøtta jeg vanner fra og vanna manuelt ja. Men fikk aldri helt dreisen på coco, det med næringa fikk jeg aldri til å klaffe, viste mangler så økte EC så ble det nuteburn osv osv.
Rimelig enkelt i hydro/dwc når man bare passer på reservoiret og PH. Har vært borti 1 plante i dwc som var et helvette å gro og etter 4 forsøk har jeg fortsatt ikke fått noe røykbart av den
Vis hele sitatet...
Wierd, kanskje det var Calmag du mangla? Det dekkes ikke av basis næringa.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Wierd, kanskje det var Calmag du mangla? Det dekkes ikke av basis næringa.
Vis hele sitatet...
Nei, har calmag også. Det er vell ganske viktig i coco slik jeg forstod? Om det er mangler osv av cal/mag så roter det vell til næringsopptaket endel?
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Wierd, kanskje det var Calmag du mangla? Det dekkes ikke av basis næringa.
Vis hele sitatet...
Lager dere gutta, calmag selv eller? Eggeskall (ca 300mg pr skall) er en super kilde til kalsium, mens magnesiumen lager man med epsom salt.. Voila, så har du din egen calmag til 1/10 av prisen.

Sitat av cannabis-norge Vis innlegg
Lager dere gutta, calmag selv eller? Eggeskall (ca 300mg pr skall) er en super kilde til kalsium, mens magnesiumen lager man med epsom salt.. Voila, så har du din egen calmag til 1/10 av prisen.
Vis hele sitatet...
https://organichawaii.org/how-to-add...ng-epsom-salt/
Sist endret av random119817; 12. oktober 2021 kl. 07:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av cannabis-norge Vis innlegg
Lager dere gutta, calmag selv eller? Eggeskall (ca 300mg pr skall) er en super kilde til kalsium, mens magnesiumen lager man med epsom salt.. Voila, så har du din egen calmag til 1/10 av prisen.

https://organichawaii.org/how-to-add...ng-epsom-salt/
Vis hele sitatet...
Noen av oss liker å bruke tiden på andre ting enn å samle på eggeskall, knuse de til pulver for å lage organisk gjødsel. Jeg kjøper det bare ferdig.

Men, jeg har samme erfaring som lengre opp her når det gjelder coco.
Bare peiser i næring med produsentens dosering, måler ikke PH en gang, bare EC..

Uke 3 i blomst:


Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen av oss liker å bruke tiden på andre ting enn å samle på eggeskall, knuse de til pulver for å lage organisk gjødsel. Jeg kjøper det bare ferdig.

Men, jeg har samme erfaring som lengre opp her når det gjelder coco.
Bare peiser i næring med produsentens dosering, måler ikke PH en gang, bare EC..

Uke 3 i blomst:


Vis hele sitatet...
Burde ikke egentlig ph være mellom 5.5-6.2 i coco?
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Burde ikke egentlig ph være mellom 5.5-6.2 i coco?
Vis hele sitatet...
Har aldri justert PH, aldri målt det, og det ser tydeligvis ut til å funke kænon, som du ser på bildene.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har aldri justert PH, aldri målt det, og det ser tydeligvis ut til å funke kænon, som du ser på bildene.
Vis hele sitatet...
Ser det meget godt! Hvilken strain?
Kult å se wilma i aksjon ser ganske automatisert ut der ja, må vel bare fylle på reservoar titt og stadig. Nice! Er det 240w led ?
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
en 300w og en 150w inni der.

De drikker endel, fyller vel på en 20-30 liter i uka.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen av oss liker å bruke tiden på andre ting enn å samle på eggeskall, knuse de til pulver for å lage organisk gjødsel. Jeg kjøper det bare ferdig.

Men, jeg har samme erfaring som lengre opp her når det gjelder coco.
Bare peiser i næring med produsentens dosering, måler ikke PH en gang, bare EC..

Uke 3 i blomst:


Vis hele sitatet...
pene planter du hadde..!

Sitat av cannabis-norge Vis innlegg
pene planter du hadde..!
Vis hele sitatet...
hva slags lamper bruker du? en led og en hps satelitt av noe slag?
Sist endret av random119817; 14. oktober 2021 kl. 09:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen av oss liker å bruke tiden på andre ting enn å samle på eggeskall, knuse de til pulver for å lage organisk gjødsel. Jeg kjøper det bare ferdig.

Men, jeg har samme erfaring som lengre opp her når det gjelder coco.
Bare peiser i næring med produsentens dosering, måler ikke PH en gang, bare EC..

Uke 3 i blomst:


Vis hele sitatet...
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Og du fulgte doseringsanbefalingene på siden deres? Merkelige greier, en "venn" bare fylte reservoiret er vel 50 liter om jeg ikke tar feil, regna ut dosering med kalkulatoren til canna og målte at EC var 1.3 i starten, og glir opp mot EC 2.0 godt i blomstringsfasen, måler aldri PH.

Bruker de andre næringsstoffene som nevnes i doseringskalkulatoren også: rhizotonic, PK13-14, og cannazym. Kjører en liten dose oxy plus (hydrogenperoksid) nå og da for å drepe evt crap i reservoiret, men er ikke store problemet om man har reservoiret litt kaldere, under 20 grader, lå vel rundt 14 grader sist han sjekka.
Vis hele sitatet...
Sitat av random119817 Vis innlegg
pene planter du hadde..!



hva slags lamper bruker du? en led og en hps satelitt av noe slag?
Vis hele sitatet...
Blander dere etter det som står på flaska uavhengig av strain? Tenker om jeg skal ha en ganske stor sativa, holder det da å følge den?
Og har dere noen stikkord for hva som er viktig å følge med/ha orden på når det kommer til coco?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Blander dere etter det som står på flaska uavhengig av strain? Tenker om jeg skal ha en ganske stor sativa, holder det da å følge den?
Og har dere noen stikkord for hva som er viktig å følge med/ha orden på når det kommer til coco?
Vis hele sitatet...
Har aldri fått brenning av bladtupper med gjødsel blanda etter fasiten

Vil anbefale deg å lese gjennom den store dyrke håndboka til eirik@norcan. Står masse tabeller fra forskjellige gjødselflasker
Sist endret av Paranoid83; 27. oktober 2021 kl. 23:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen av oss liker å bruke tiden på andre ting enn å samle på eggeskall, knuse de til pulver for å lage organisk gjødsel. Jeg kjøper det bare ferdig.

Men, jeg har samme erfaring som lengre opp her når det gjelder coco.
Bare peiser i næring med produsentens dosering, måler ikke PH en gang, bare EC..

Uke 3 i blomst:


Vis hele sitatet...
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Og du fulgte doseringsanbefalingene på siden deres? Merkelige greier, en "venn" bare fylte reservoiret er vel 50 liter om jeg ikke tar feil, regna ut dosering med kalkulatoren til canna og målte at EC var 1.3 i starten, og glir opp mot EC 2.0 godt i blomstringsfasen, måler aldri PH.

Bruker de andre næringsstoffene som nevnes i doseringskalkulatoren også: rhizotonic, PK13-14, og cannazym. Kjører en liten dose oxy plus (hydrogenperoksid) nå og da for å drepe evt crap i reservoiret, men er ikke store problemet om man har reservoiret litt kaldere, under 20 grader, lå vel rundt 14 grader sist han sjekka.
Vis hele sitatet...
Sitat av random119817 Vis innlegg
pene planter du hadde..!



hva slags lamper bruker du? en led og en hps satelitt av noe slag?
Vis hele sitatet...
Sitat av Paranoid83 Vis innlegg
Har aldri fått brenning av bladtupper med gjødsel blanda etter fasiten

Vil anbefale deg å lese gjennom den store dyrke håndboka til eirik@norcan. Står masse tabeller fra forskjellige gjødselflasker
Vis hele sitatet...
Den har jeg printa ut og laget som ei bok, men har absolutt vært borti brente bladtupper blanda etter "boka" for å si det sånn.