Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  225 30446
Jeg er ikke smart nok til å gi ytterligere kommentar, men siden det ble snakk om tall:

En britisk studie tyder på at korona kan være litt mindre dødelig enn andre studier har beregnet.
Den tar høyde for at det trolig var flest alvorlig syke som ble testet i Wuhan i Kina, der utbruddet startet.

Mer enn 1000 mennesker døde blant over 70 000 bekreftet smittede personer i fastlands-Kina mellom 1. januar og 11. februar i år.
En generell beregning viser at anslagsvis 3,67 prosent av de smittede dør.

Men når forskerne ser nærmere på alderen til 44 672 av de smittede, beregner de at i snitt 1,38 prosent dør.

I likhet med andre studier viser denne at faren for å dø av viruset øker med alderen.

Andelen kinesere som dør av korona, er 0,32 prosent under 60 år, 6,4 prosent over 60 år
og hele 13,4 prosent blant eldre over 80 år, ifølge beregningene.

En god del av de eldre har antakelig andre tilstander som utgjør en risiko ved korona,
men det har ikke forskerne registrert i denne studien.

NB,
Artikkelen ble publisert 02. april 2020, forskning no

NB.2
Det er for øvrig mye som ikke er direkte sammenlignbart mellom Norge og Kina.
Bla. hvem vi hjalp først. At sårbare grupper, eldre og kronisk syke ble prioritert og at vi hadde plass til de på sykehus.
I kina døde det folk i mangel på respiratorer.
Sist endret av vindaloo; 3. oktober 2021 kl. 01:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
"Covid-19 er jævlig smittsomt og jævlig dødelig"

Kan noen være så snill å vise meg kilder på at Covid er jævlig dødeliig?
Sist jeg sjekket så er det sånn ca 99% sjans for å overleve covid.
Vis hele sitatet...
Hvor dødelig Covid-19-utbruddet faktisk var vet vi strengt tatt ikke før pandemien er over og vi har fullstendig oversikt. Johns Hopkins University har et dashboard du kan grave deg ned i om du ønsker.

Dødeligheten slik vi ser den her og nå varierer litt fra område til område. I vesten ligger dødeligheten blant kjent smittede (Case Mortality Rate) i dag typisk mellom 1% og 2%. I mindre velstående områder som Peru ligger raten på 9,16%, og i Yemen på 18,9%.

Mye av dette handler nok om at vi i vesten har råd til å teste langt flere, og dermed fanger opp langt flere milde tilfeller enn det man vil gjøre i land som Peru. Andre faktorer som hvor stor grad av befolkningen som er vaksinert, befolkningens alder m.m. spiller også inn på dødelighet: vaksinerte dør mye sjeldnere, og en ung befolkning overlever også mye lettere Covid-19 enn en eldre befolkning.

Hvis 1% av Covid-19 smittede dør så anser jeg det som veldig dødelig.
Sist endret av Tias; 3. oktober 2021 kl. 01:53.
jeg er bare nyskjerrig og kanskje litt dum.. men du hadde vell spilt en lotto som kostet 10k kr om det var 1% sjans for å IKKE vinne?

Jeg tror også at det er større sjans å dø hver dag du kjører bil, den prosenten er vell en god del høyere enn 1% men alle gjør det hver dag?

Hva hvis dersom... nå er viruset her og jeg tror det aldri blir borte. vaksinen at the moment har jo beskyttelses grad men den er for lav til at jeg kommer til å ta den, men jeg vurderer å ta den fordi jeg har fått spørsmål om jobb i finland.

takk for svar Tias.
Sist endret av VitoScaletta; 3. oktober 2021 kl. 01:40.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Jeg tror også at det er større sjans å dø hver dag du kjører bil, den prosenten er vell en god del høyere enn 1% men alle gjør det hver dag?
Vis hele sitatet...
Tenkte den ville komme, så jeg hadde den klar. Hvis du er ett gjennomsnitts menneske så:
1. Kjøre bil (1 til 237, dvs. en av 237 kommer til å dø i en bilulykke)
2. Gå på gaten (1 til 626)
3. Kjøre motorsykkel (1 til 1026)
4. Sykle (1 til 4 919)
5. Ta fly (1 til 5 051)
6. Ta bussen (1 til 104 113)

Ta bussen!
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
jeg er bare nyskjerrig og kanskje litt dum.. men du hadde vell spilt en lotto som kostet 10k kr om det var 1% sjans for å IKKE vinne?
Vis hele sitatet...
Hva har det med saken å gjøre? Du blir ikke drept om du taper i et lotteri.

Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Jeg tror også at det er større sjans å dø hver dag du kjører bil, den prosenten er vell en god del høyere enn 1% men alle gjør det hver dag?
.
Vis hele sitatet...
Du tror oppriktig at over en av hundre bilister blir drept i trafikken hver dag?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Tenkte den ville komme, så jeg hadde den klar. Hvis du er ett gjennomsnitts menneske så:
1. Kjøre bil (1 til 237, dvs. en av 237 kommer til å dø i en bilulykke)
2. Gå på gaten (1 til 626)
3. Kjøre motorsykkel (1 til 1026)
4. Sykle (1 til 4 919)
5. Ta fly (1 til 5 051)
6. Ta bussen (1 til 104 113)

Ta bussen!
Vis hele sitatet...
Den statestikken har jeg sett.. men jeg vet ikke hvordan man regner om 0,5%/1% sjans for å dø til sånn der. det greier jeg ikke.

Mentalmelt, vet ikke
Sist endret av VitoScaletta; 3. oktober 2021 kl. 01:48.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
jeg er bare nyskjerrig og kanskje litt dum.. men du hadde vell spilt en lotto som kostet 10k kr om det var 1% sjans for å IKKE vinne?

Jeg tror også at det er større sjans å dø hver dag du kjører bil, den prosenten er vell en god del høyere enn 1% men alle gjør det hver dag?

Hva hvis dersom... nå er viruset her og jeg tror det aldri blir borte. vaksinen at the moment har jo beskyttelses grad men den er for lav til at jeg kommer til å ta den, men jeg vurderer å ta den fordi jeg har fått spørsmål om jobb i finland.

takk for svar Tias.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde absolutt spilt i Lotto om jeg hadde 99% sjanse for å vinne og et tap bare medførte at jeg mistet pengene jeg gamblet, men nå er det jo livet man mister og ikke 10kr. Det syns jeg endrer spillet litt.

Jeg har bil, men jeg kjører den helst ikke
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Mentalmelt, vet ikke
Vis hele sitatet...
Du vet ikke? Hvis det var sant så ville vi jo hatt titusenvis av omkomne i trafikken her i landet hver eneste dag.
@VitoScaletta hvis det var uklart så var tallene jeg presenterte sjansene for å dø i f.eks. i bilulykke i løpet av livet.
Ikke hver dag du er ute å kjører.
Sist endret av vindaloo; 3. oktober 2021 kl. 02:00.
Det å overleve et alvorlig tilfelle av Covid høres heller ikke morsomt ut. Og så har man muligheten for Long Covid og kanskje permanent skade.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
jeg er bare nyskjerrig og kanskje litt dum.. men du hadde vell spilt en lotto som kostet 10k kr om det var 1% sjans for å IKKE vinne?
Vis hele sitatet...
At å tape her betyr å dø, har du blitt forklart. Å vinne derimot, betyr å bli syk, potensielt alvorlig, og muligens med permanente skader. Høres ut som et ganske rævva lotteri for meg.


Jeg tror også at det er større sjans å dø hver dag du kjører bil, den prosenten er vell en god del høyere enn 1% men alle gjør det hver dag?
Vis hele sitatet...
Det er jo tull, det er ikke 1% sjanse for å dø ved å kjøre én tur med bil. Det skjønner du også. Uansett, å kjøre bil er ganske farlig, men det gir deg en god del fordeler. Hvilke fordeler gir Covid-19 deg, siden du synes det er verdt en prosent risiko for å dø?

Hva hvis dersom... nå er viruset her og jeg tror det aldri blir borte. vaksinen at the moment har jo beskyttelses grad men den er for lav til at jeg kommer til å ta den, men jeg vurderer å ta den fordi jeg har fått spørsmål om jobb i finland.
Vis hele sitatet...
Effekten er høy hvis alle tar den. Poenget er ikke først og fremst at den beskytter deg spesifikt, men hvis vi alle tar den så vil ikke viruset greie å opprettholde et utbrudd, og du blir mest sannsynlig aldri utsatt for det. Vaksinen er rikelig effektiv til det, men det forutsetter at de aller fleste tar den.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Når robhol svarer meg med at de som ikke gjør det stort sett gjør det av bedtitne grunner syns jeg det er å slenge med leppa kan du defineere bedriften robhol? Er det a ikke å være enig med deg?
Vis hele sitatet...
Leppeslenging eller ikke, det er dekkende. Jeg gikk i mer detalj tidligere i tråden og har gjentatt meg nok allerede.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Den statestikken har jeg sett.. men jeg vet ikke hvordan man regner om 0,5%/1% sjans for å dø til sånn der. det greier jeg ikke.

Mentalmelt, vet ikke
Vis hele sitatet...
Sukk.

Så du kan altså ikkje ungdomsskulepensum i sannsynsrekning, og forventer å kunne komme med relevante innspel i ein diskusjon som inkluderer det temaet?

Ville du forventa å verte tatt på alvor om du dukka opp på eit fotballforum og påstod heimebana til Liverpool låg på Toten?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Sukk.

Så du kan altså ikkje ungdomsskulepensum i sannsynsrekning, og forventer å kunne komme med relevante innspel i ein diskusjon som inkluderer det temaet?

Ville du forventa å verte tatt på alvor om du dukka opp på eit fotballforum og påstod heimebana til Liverpool låg på Toten?
Vis hele sitatet...
Hehe, hvis jeg skal ta Vito litt i forsvar så er det jo litt vrient. Antall døde per 100 smittede gir mening å snakke om når det gjelder en dødelig sykdom, men antall døde per 100 bilturer gir ikke mening å snakke om for bilturer, både fordi dødsraten er mye lavere for biler, og fordi man ikke fører statistikk per biltur men heller per million kilometer kjørt.

Transportøkonomisk institutt skriver at antall døde bilførere per million kilometer kjørt i 2018 var 0,06.
Sitat av Tias Vis innlegg
Transportøkonomisk institutt skriver at antall døde bilførere per million kilometer kjørt i 2018 var 0,06.
Vis hele sitatet...
Så gjenstår det å få det tallet over til prosent, da. Er det noen her som har fullført ungdomsskolen som kan ta ansvar??
0.0006% ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tias Vis innlegg
Hehe, hvis jeg skal ta Vito litt i forsvar så er det jo litt vrient.
Vis hele sitatet...
Absolutt. Det er ikkje det eg reagerte på. Det var det at vedkommande ikkje hadde konsept om at sjansen for å døy i bilulukke dagleg var langt under 1%.

Det som provoserer eg er at om du hadde forsøkt å delta på t.d. eit fotballforum med samme sakskompetanse, så hadde du antakeleg vorte kalla relativt mange stygge ting, og bedt om å dra til helvete. Difor samanlikninga mi med å hevde at heimebana til Liverpool ligg på Toten: Det er enkelt og greit ikkje eit relevant utgangspunkt for diskusjon.

Om vedkommande dukka opp og søkte kunnskap - for all del. Det er lov å ikkje kunne ting. Det er mange ting eg ikkje kan, t.d. engelsk fotball. Men eg har ikkje for vane å komme med bastante påstander om engelsk fotball.
Sitat av Tias Vis innlegg
Transportøkonomisk institutt skriver at antall døde bilførere per million kilometer kjørt i 2018 var 0,06.
Vis hele sitatet...
Jeg skulle gjøre det om til micromort, men fikk da 1 micromort per kjørte 16,67 km. At bilkjøring i Norge skulle være hele 22 ganger farligere enn på verdensbasis fikk jeg ikke til å stemme. Det riktige tallet var 0,006 per million kjørte kilometer. Da kan man kjøre 166,7km per micromort.

Det virket også usannsynlig at det skulle vært over dobbelt så farlig. 0.006 er tallet for drepte og hardt skadde per million kilometer.

Menn kan kjøre 666,7 km per micromort og damer klarer hele 1250 km.

Micromort
Sitat av supercali Vis innlegg
Jeg skulle gjøre det om til micromort, men fikk da 1 micromort per kjørte 16,67 km. At bilkjøring i Norge skulle være hele 22 ganger farligere enn på verdensbasis fikk jeg ikke til å stemme. Det riktige tallet var 0,006 per million kjørte kilometer. Da kan man kjøre 166,7km per micromort.

Det virket også usannsynlig at det skulle vært over dobbelt så farlig. 0.006 er tallet for drepte og hardt skadde per million kilometer.

Menn kan kjøre 666,7 km per micromort og damer klarer hele 1250 km.

Micromort
Vis hele sitatet...
666 km pr micromort? Dette lukter svovel.
Enklere oppsummert vil en årlig kjørelengde på 12 000 km øke risikoen med 18 micromort for menn og 10 micromort for kvinner. Hvis det er 1 million menn og 1 million kvinner som kjører denne lengden, vil det dø 18 menn og 10 kvinner per år.

Når risikoen på verdensbasis er 370 km per micromort, synes jeg det lukter god single malt.
Akkurat det der med sjanse, sannsynlighet og % blir blandet såpass heftig sammen av folk flest (inkludert meg)
at folk tror de skjønner hverandre mens ingen av de (meg) forstår det helt.

Det blir ikke bedre heller av at politikere eller andre som prøver å fremme en sak bruker de samme begrepene
for lage statistikk som får sitt synspunkt til skinne.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Akkurat det der med sjanse, sannsynlighet og % blir blandet såpass heftig sammen av folk flest (inkludert meg)
at folk tror de skjønner hverandre mens ingen av de (meg) forstår det helt.
Vis hele sitatet...
SÅ komplisert er det vel ikke å forstå prosent. 1/100 = 0,01 = 1%.

Å vurdere risiko er derimot ganske komplisert, og dessuten direkte motarbeidet av ein rekke kognitive bias. Det suger vi på, intuitivt sett. Det er derfor vi bør regne på det i stedet.
Sist endret av *pi; 3. oktober 2021 kl. 15:33.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Akkurat det der med sjanse, sannsynlighet og % blir blandet såpass heftig sammen av folk flest
Vis hele sitatet...
men du er ikke folk flest @*pi
Sitat av vindaloo Vis innlegg
men du er ikke folk flest @*pi
Vis hele sitatet...
Jo, jeg tror folk flest greier å forstå konseptet én av hundre.
Hvis man tenker seg litt om, så skjønner man lett at en av hundre bilister ikke dør hver dag. Det ville bety at en har ca. hundre dager med kjøring før en dør (hvis man er heldig), altså drøye 3 måneder å leve etter at man har tatt lappen, hvis man kjører hver dag. Naboene dine ville dødd som fluer, og snart ville det ikke vært en eneste bilist igjen. (Sjansen for å dø ville riktignok sunket etter hvert som alle de andre bilistene døde.)

1/100 er ikke komplisert. Det handler mer om å gidde å tenke seg om før man skriver og trykker send. Grunnen til at folk reagerer er at det oppfattes som litt respektløst å dra en haug med folk inn i en tankerekke som er så tydelig half baked.

Foreslår at vi prøver å pense oss tilbake til vaksinesporet.
Sist endret av mentalmelt; 3. oktober 2021 kl. 17:16.
Revbatim... En som har hatt Corona og takla det bra... Kan dermed med stor tyngde og mye kjøtt på beina hevde at det ikke er synd på de som dør fordi det "for det meste" er snakk om naturlig seleksjon, at de som dør stort sett er fleskeberg som lar kroppen forvitre og dermed har fortjent det.

Har du noen tall eller kilder som kan underbygge de fornærmelsene du slenger ut til alle pårørende og alvorlige syke der ute?

Hvis noen blir slått i magen til blindtarmen sprekker, og dermed trenger legehjelp/operasjon skal vi bare legge de i en sykeseng og si at det er best å la naturen gå sin gang, hvem veit? Kanskje han har en ekstra robust kropp som fikser selv det umulige på egen hånd? Eller fuck it? Hvis vi først satser på naturlig seleksjon hva skal vi med vi sykehus, leger, politi og nødnummer generelt egentlig. Hvis noen blir banka så lenge og hardt at han dør er jo dette også bare naturlig seleksjon? Hvorfor ikke bare kjøre fult anarki? Den dagen du blir rammet av en sykdom akkurat du har en svakhet for, eller har klart å pådra deg gjennom livsstil regner jeg med at du er bevisst på hva som har skjedd og ikke oppsøker hjelp, det er bare naturlig seleksjon som utspiller seg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Foreslår at vi prøver å pense oss tilbake til vaksinesporet.
Vis hele sitatet...
Det er strengt tatt eit veldig interessant sidespor. Mennesker er elendige på risikovurderinger, og det er nok grunnen for store delar av vaksinemotstanden. Vi undervurderer daglegdagse risikoer, og overvurderer det spektakulære.

Vi er redde for flystyrt, men ikkje for trafikkulukker. Vi er redde for vaksinebivirkninger, men ikkje influensa, også viare.

Dei få alvorlege bivirkningene frå vaksiner har blitt slått relativt stort opp i media. Det er folk som har fått hjerteposebetennelse av mRNA-vaksinene - men dei har overlevd, og det er ikkje veldig alvorleg tilstand gitt behandling. Men folk har ikkje forhold til at det er bivirkninger som rammer i området ein til ti tusen eller ein til hundre tusen. Dei ser overskrifta.

Dei ser derimot ikkje overskrifta over dei som vart skadde i trafikkulukke på veg til vaksinene.

Så kan ein legge på andre tilfeller av misbruk av tal, t.d. det vanlege ropet i altieverden om at det er rapportert om x antall titusener dødsfall etter vaksina. Ja, sjølvsagt er det rapportert om dødsfall etter vaksina. Lista over bivirkninger inkluderer ikkje udøydelegheit? Folk forstår ikkje (eller vil ikkje forstå) skilnaden på kausalitet og korrelasjon. Det regner ikkje fordi folk går med paraplyer, for å sei det slik.

Så svært mykje av antivaxxerargumentasjonen spelar jo på at folk ikkje forstår statistikk. Det er nok gjennomført med overlegg frå mange som inngår i det ein vel med ein viss rett kan kalle antivaxx-ideologane.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er strengt tatt eit veldig interessant sidespor.
Vis hele sitatet...
Sant nok. Det er en viktig del av debatten, som er viktig å få frem.
Vel da kan jeg starte med å gå foran med ett godt eksempel på hvordan det ikke skal gjøres.
I sitatet nedenfor ikke bare bruker jeg "sjanse" feil, jeg er også frekk nok til å prøve å belære @VitoScaletta om temaet.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
@VitoScaletta hvis det var uklart så var tallene jeg presenterte
sjansene for å dø i f.eks. i bilulykke i løpet av livet.
Ikke hver dag du er ute å kjører.
Vis hele sitatet...
Statistikken jeg i midlertid siktet til handlet ikke om sjansen for å dø i bilulykke i løpet av et liv slik jeg hevdet,
men derimot at 1 av 237 personer vil dø i en trafikkulykke.

Litt slik som jeg prøvde å si her:
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Akkurat det der med sjanse, sannsynlighet og %
blir blandet såpass heftig sammen av folk flest (inkludert meg)
at folk tror de skjønner hverandre mens ingen av de (meg) forstår det helt.
Vis hele sitatet...
Sånn det var alt om tall fra meg i år.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
"Covid-19 er jævlig smittsomt og jævlig dødelig"

Kan noen være så snill å vise meg kilder på at Covid er jævlig dødeliig?
Sist jeg sjekket så er det sånn ca 99% sjans for å overleve covid.
Vis hele sitatet...
Få dør dersom man får tilstrekkelig behandling, det er riktig. Men hele problemet er at det er så smittsomt at flere europeiske land har sykehusene vært fulle og de måtte velge hvem som får hjelp og ikke.

Vi må velge hvem vi skal behandle og hvem vi ikke skal behandle ut fra alder og helsetilstand. Det er som i en krig. Folk må holde seg hjemme, sier han til den italienske avisen Corriere della Sera.

Den italienske anestesilegeforeningen Siaarti mener det kan bli nødvendig med en aldersgrense på innleggelse i intensivavdelinger, og at de med størst sjanser for å overleve skal prioriteres, skriver Aftenposten.

Sykehusene i Nord-Italia begynner allerede å bli fulle, og prognoser fra professor Giancomo Grasselli ved Milano-sykehuset viser at Italia kan forvente 3.000 intensivpasienter om et par ukers tid, skriver NRK.
Vis hele sitatet...
At sjansen for å dø øker markant når man ikke kan få hjelp sier seg litt selv, gjør det ikke? I Norge stengte vi ned for å unngå at sykehusene ble overfylt, og jeg vet ikke med deg - men jeg er ikke så forbanna glad i et nedstengt Norge. Ei heller synes jeg folk skal dø totalt unødvendig, så det har vært et nødvendig onde. Vaksinen gjør hele problemstillingen irrelevant i form av at så få dør, at det må vi akseptere. Folk dør, sånn er det, det er den totalt unødvendige graden av død og lidelse vi er imot og grunnen til at man støtter vaksiner med trivielle bivirkninger relativt sykdommen.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Dei få alvorlege bivirkningene frå vaksiner har blitt slått relativt stort opp i media. Det er folk som har fått hjerteposebetennelse av mRNA-vaksinene - men dei har overlevd, og det er ikkje veldig alvorleg tilstand gitt behandling. Men folk har ikkje forhold til at det er bivirkninger som rammer i området ein til ti tusen eller ein til hundre tusen. Dei ser overskrifta.
Vis hele sitatet...
Ja, det stemmer at en kan få hjerteposebetennelse fra vaksina, men den er veldig mild. Litt Paracet en 2–3 dager, så er det verste der gjort. Frekvensen av denne bivirkningen, skal jeg ikke gå inn på. Men det er tydeligvis noe med dette spike-proteinet, som gjør noe med hjerteposen. For ja, du kan få en mild betennelse av vaksina, men det du ikke nevnte, er at den kan bli mye, mye, mye verre av selve viruset. Fra m-RNA-vaksina så blir det dannet spike-protein fra noen muskelceller (det er akkurat det m-RNA koder for), men m-RNA vare kun 1 generasjon. Etter et par timer, så er alt fra vaksina borte fra kroppen, bortsett fra de muskelcellene, som lager makent spike-protein som viruset. Når disse er lagd, så svever de ut i kroppen, og binder seg til ACE2 (angiotensin-converting enzyme 2) på forskjellige celler. Disse oppfatter immunforsvaret som fremmendt, og får i gang en reaksjon, med antistoffer og senere i memory B og T celler.

Vi har tydeligvis en del slike ACE2 enzymer på hjertet og hjerteposen. Først at hjerteposen reagerer på vaksina, og de "få" spike-proteinene den lager. Men reaksjonen blir mye verre av viruset selv. Da blir det en del slike spike-proteiner pr. virus, og det blir fort mange billioner av virus i kroppen. Det er en del unge mennesker, som hadde en idrettskarriere. Den er lagt i grus av en alvorlig hjerteposebetennelse, som trenger å få oppfølging av cardiolog (hjertespesialist) lenge etterpå. Og ikke minst for viruset har da også gjerne nærmest ødelagt lungene i samme slengen.


Ellers så har jeg lagt merke til at ordet "krøpling(er)" har blitt brukt i denne tråden, om de som da har komorbiditet. Jo noen av dem er overvektige, og har en del andre plager. Noen av dem må ha hatt transplantasjon av organer, og trenger immundempende medisiner, for å hindre avstøting. Selv om kroppen er aller så sunn ellers. Dem blir da altså kalt krøplinger... Men mange av dem har faktisk mye å bidra, for å få et bedre samfunn. Dem er normalt ikke noe dummere enn andre.

Noen har fått autoimmune sykdommer, og går på immundempende medisiner p.g.a. dette. De som går på slike immundempende medisiner, får også dårligere respons av vaksinene, særlig hvis dem får det mens medisinen virker. Dette er stort sett de, som har dødd eller vært dødssyke av de vaksinerte. Hos de andre er det mere som en forkjølelse.

Men så har vi noen, som ikke har helt fått det med seg, at ca. 80 % av dem som får COVID, får en mild COVID. Men hvis en har hatt en mild COVID, så er det sett mange ganger at dem blir syke igjen etter 6–12 måneder. Det er også sett slike, som tidligere har hatt en mild sykdom, har havnet på intensiven og noen av dem har dødd. Altså du er ikke "home free" etter å ha hatt en mild COVID. Men etter en alvorlig COVID, så er immunresponsen mye bedre. Men en som har fått vaksine etter en alvorlig COVID, så synker faktisk muligheten for å få COVID 56,13%, sammenlignet med en som bare har vært alvorlig syk. Så alle data tyder på at vaksinene gir den beste beskyttelsen mot sykdom.

Men det er noen her, som dette har gått dem hus forbi gang på gang. Selv om det har blitt poengtert for dem gang på gang fra eksperter, leger, annet helsepersonell og vi her på forumet. Hvis det er noen som kan kalles "krøpling", så er det dem. De er mentale krøplinger, som tydeligvis ikke får det inn i nøtta, at dette er en potensielt livsfarlig sykdom. Det blir komisk når en roper krøpling, så ser den personen den største i speilet!..
Der vil vi nok se en del praktisk evolusjon på sikt!

Så nå så ligger det ungdommer og mennesker i 20-åra i respirator i USA. Ikke har dem noen kjente komorbiditeter, eller noe annet som skulle tilsier en slik sykdom. Viruset har rett ut tilpasset seg yngre folk, etter som de eldre blir mer og mer vaksinert. Iallfall i USA så ser ikke fremtiden så lys ut, hvis du blir så dårlig at du blir lagt i respirator. Mange av disse dør. En del av dem får en videosamtale med den nærmeste slekten, der dem får tatt farvell med vedkommende, før en skrur av respirator og annet utstyr. Gjett hvordan det er å være sykepleier, når de må stå der siden av pasienten når dette pågår? Gjett hvordan det er å jobbe med noen, som snakker, og noen dager etterpå er dem døde? Disse sykepleierene sliter virkelig, på grunn av at folk ikke vaksinerer seg! Mange har symptomer som ligner PTSD etter dette.

Ellers så forblir de uvaksinerte ynglesteder for nye varianter, som kan gjøre denne vaksinen uvirksom. Sammen med du kan smitte de rundt deg med sykdom. Så jo, det at du ikke vaksinerer deg, går i høyeste grad utover andre!!!

Ellers så virker det som om dette viruset har kommet for å bli! Altså dette blir en fremtidig forkjølelse, for de som har tilstrekkelig trenet immunforsvar. Noe ala de 5 andre korona-forkjølelsesvirusene, som kommer jevnlig med 3–5 års mellomrom. De andre får en mild eller alvorlig COVID, alt etter lykke å mangel på sådan. Altså du vil ha en 20 % sjanse for å bli ordentlig dårlig for hver gang, til du har hatt en alvorlig sykdom. Hvor lenge regner du med at din flaks varer? Jeg vet ikke. Men jeg har iallfall gjort mitt, for å stoppe denne sykdommen!..

Ellers så er jo dette noe å se på:

https://www.youtube.com/watch?v=1qeuGILIOA4

https://www.youtube.com/watch?v=FYQz4QvYEXA

https://www.youtube.com/watch?v=wq8cNXt5AMw

https://www.youtube.com/watch?v=KR4ifeGxdQw

https://www.youtube.com/watch?v=AvjmM-n2rik

https://www.youtube.com/watch?v=0gLmMPOHDwM

Og ikke minst om denne eksperten, som forteller om hvor alvorlig dette begynner å bli:
https://www.youtube.com/watch?v=uezHgoEVI5Q

Gå og vaksiner deg!
Sist endret av aluminiumfluorid; 3. oktober 2021 kl. 22:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uvaksinert 👍
Blir vanskelig å forsvare det å stå imot gruppepress ovenfor unga i tiden fremover.
Sitat av daffe Vis innlegg
Blir vanskelig å forsvare det å stå imot gruppepress ovenfor unga i tiden fremover.
Vis hele sitatet...
Ja eller å forklare unge om deg i historie timen om 10 år.
Sitat av daffe Vis innlegg
Blir vanskelig å forsvare det å stå imot gruppepress ovenfor unga i tiden fremover.
Vis hele sitatet...
Det å stå imot gruppepress har jeg normalt ikke noe problem med. Men jeg håper inderlig det blir vanskelig og la vær å slutte og bruke hodet i tiden fremover!..
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Ja, det stemmer at en kan få hjerteposebetennelse fra vaksina, men den er veldig mild. Litt Paracet en 2–3 dager, så er det verste der gjort. Frekvensen av denne bivirkningen, skal jeg ikke gå inn på. Men det er tydeligvis noe med dette spike-proteinet, som gjør noe med hjerteposen. For ja, du kan få en mild betennelse av vaksina, men det du ikke nevnte, er at den kan bli mye, mye, mye verre av selve viruset. Fra m-RNA-vaksina så blir det dannet spike-protein fra noen muskelceller (det er akkurat det m-RNA koder for), men m-RNA vare kun 1 generasjon. Etter et par timer, så er alt fra vaksina borte fra kroppen, bortsett fra de muskelcellene, som lager makent spike-protein som viruset. Når disse er lagd, så svever de ut i kroppen, og binder seg til ACE2 (angiotensin-converting enzyme 2) på forskjellige celler. Disse oppfatter immunforsvaret som fremmendt, og får i gang en reaksjon, med antistoffer og senere i memory B og T celler.

Vi har tydeligvis en del slike ACE2 enzymer på hjertet og hjerteposen. Først at hjerteposen reagerer på vaksina, og de "få" spike-proteinene den lager. Men reaksjonen blir mye verre av viruset selv. Da blir det en del slike spike-proteiner pr. virus, og det blir fort mange billioner av virus i kroppen. Det er en del unge mennesker, som hadde en idrettskarriere. Den er lagt i grus av en alvorlig hjerteposebetennelse, som trenger å få oppfølging av cardiolog (hjertespesialist) lenge etterpå. Og ikke minst for viruset har da også gjerne nærmest ødelagt lungene i samme slengen.


Ellers så har jeg lagt merke til at ordet "krøpling(er)" har blitt brukt i denne tråden, om de som da har komorbiditet. Jo noen av dem er overvektige, og har en del andre plager. Noen av dem må ha hatt transplantasjon av organer, og trenger immundempende medisiner, for å hindre avstøting. Selv om kroppen er aller så sunn ellers. Dem blir da altså kalt krøplinger... Men mange av dem har faktisk mye å bidra, for å få et bedre samfunn. Dem er normalt ikke noe dummere enn andre.

Noen har fått autoimmune sykdommer, og går på immundempende medisiner p.g.a. dette. De som går på slike immundempende medisiner, får også dårligere respons av vaksinene, særlig hvis dem får det mens medisinen virker. Dette er stort sett de, som har dødd eller vært dødssyke av de vaksinerte. Hos de andre er det mere som en forkjølelse.

Men så har vi noen, som ikke har helt fått det med seg, at ca. 80 % av dem som får COVID, får en mild COVID. Men hvis en har hatt en mild COVID, så er det sett mange ganger at dem blir syke igjen etter 6–12 måneder. Det er også sett slike, som tidligere har hatt en mild sykdom, har havnet på intensiven og noen av dem har dødd. Altså du er ikke "home free" etter å ha hatt en mild COVID. Men etter en alvorlig COVID, så er immunresponsen mye bedre. Men en som har fått vaksine etter en alvorlig COVID, så synker faktisk muligheten for å få COVID 56,13%, sammenlignet med en som bare har vært alvorlig syk. Så alle data tyder på at vaksinene gir den beste beskyttelsen mot sykdom.

Men det er noen her, som dette har gått dem hus forbi gang på gang. Selv om det har blitt poengtert for dem gang på gang fra eksperter, leger, annet helsepersonell og vi her på forumet. Hvis det er noen som kan kalles "krøpling", så er det dem. De er mentale krøplinger, som tydeligvis ikke får det inn i nøtta, at dette er en potensielt livsfarlig sykdom. Det blir komisk når en roper krøpling, så ser den personen den største i speilet!..
Der vil vi nok se en del praktisk evolusjon på sikt!

Så nå så ligger det ungdommer og mennesker i 20-åra i respirator i USA. Ikke har dem noen kjente komorbiditeter, eller noe annet som skulle tilsier en slik sykdom. Viruset har rett ut tilpasset seg yngre folk, etter som de eldre blir mer og mer vaksinert. Iallfall i USA så ser ikke fremtiden så lys ut, hvis du blir så dårlig at du blir lagt i respirator. Mange av disse dør. En del av dem får en videosamtale med den nærmeste slekten, der dem får tatt farvell med vedkommende, før en skrur av respirator og annet utstyr. Gjett hvordan det er å være sykepleier, når de må stå der siden av pasienten når dette pågår? Gjett hvordan det er å jobbe med noen, som snakker, og noen dager etterpå er dem døde? Disse sykepleierene sliter virkelig, på grunn av at folk ikke vaksinerer seg! Mange har symptomer som ligner PTSD etter dette.

Ellers så forblir de uvaksinerte ynglesteder for nye varianter, som kan gjøre denne vaksinen uvirksom. Sammen med du kan smitte de rundt deg med sykdom. Så jo, det at du ikke vaksinerer deg, går i høyeste grad utover andre!!!

Ellers så virker det som om dette viruset har kommet for å bli! Altså dette blir en fremtidig forkjølelse, for de som har tilstrekkelig trenet immunforsvar. Noe ala de 5 andre korona-forkjølelsesvirusene, som kommer jevnlig med 3–5 års mellomrom. De andre får en mild eller alvorlig COVID, alt etter lykke å mangel på sådan. Altså du vil ha en 20 % sjanse for å bli ordentlig dårlig for hver gang, til du har hatt en alvorlig sykdom. Hvor lenge regner du med at din flaks varer? Jeg vet ikke. Men jeg har iallfall gjort mitt, for å stoppe denne sykdommen!..

Ellers så er jo dette noe å se på:

https://www.youtube.com/watch?v=1qeuGILIOA4

https://www.youtube.com/watch?v=FYQz4QvYEXA

https://www.youtube.com/watch?v=wq8cNXt5AMw

https://www.youtube.com/watch?v=KR4ifeGxdQw

https://www.youtube.com/watch?v=AvjmM-n2rik

https://www.youtube.com/watch?v=0gLmMPOHDwM

Og ikke minst om denne eksperten, som forteller om hvor alvorlig dette begynner å bli:
https://www.youtube.com/watch?v=uezHgoEVI5Q

Gå og vaksiner deg!
Vis hele sitatet...
Det var ikke dette jeg skulle si, men jeg tror ikke helsearbeidere slipper å bli kjent med folk som dør to dager senere om så corona hadde forsvunnet over natta. Mange jobber på steder hvor dette er en del av hverdagen. Men nok om det.

Jeg mener i hvert fall at ingen burde presses til å vaksinere seg, men det er jo selv for en frisk person uavhengig av alder en fordel å ta vaksinen uansett om man kun tenker "egoistisk" og ikke bryr seg om smitte. Hvis det stemmer at enten får du vaksine eller covid slik immunolog, professor og forfatter Anne Spurkland sier og man legger dette sammen med at uvaksinerte har 11 ganger høyere sannsynlighet for å dø av koronasmitte slik den amerikanske helseetaten Center for Disease Control and Prevention hevder i en fersk studie syntes i hvert fall jeg at valget blir enkelt. Corona er kanskje ikke like farlig for alle, men det er ikke vaksinen heller.
Sist endret av knert1; 3. oktober 2021 kl. 23:32. Grunn: Rettet på Leif
Uvaksinert 👍
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Ja eller å forklare unge om deg i historie timen om 10 år.
Vis hele sitatet...
Rart at folk ikke er litt mer forsiktig. Tenk om, ja tenk om det viser seg at vaksina gir bivirkninger til gutter/menn i like stort omfang som til jenter/damer. Kan hende at om 40-50 år blir snakket om oss som sto imot. Det er jo tragisk at jenter/damer med forstyrrelser i syklus/blødninger ikke blir tatt på alvor. Det er jo snakk om ganske store tall.
Sitat av daffe Vis innlegg
Rart at folk ikke er litt mer forsiktig.
Vis hele sitatet...
Deg om det.
Forsiktighet er nettopp en av grunnen til at jeg er vaksinert.
I tillegg til solidaritet.
Sitat av daffe Vis innlegg
Rart at folk ikke er litt mer forsiktig. Tenk om, ja tenk om det viser seg at vaksina gir bivirkninger til gutter/menn i like stort omfang som til jenter/damer. Kan hende at om 40-50 år blir snakket om oss som sto imot. Det er jo tragisk at jenter/damer med forstyrrelser i syklus/blødninger ikke blir tatt på alvor. Det er jo snakk om ganske store tall.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk forstyrrelser i syklus etter vaksine. Anser det som ganske ubetydelig i forhold til å få korona, og vurderte overhodet ikke å droppe andre dose.

Hvis du er bekymret for at kvinnehelse ikke blir tatt alvorlig, så kan jeg peke deg i retning av et par mer presserende problemer. Du kan for eksempel google endometriose (noe jeg tror de færreste fastleger har gjort).

Sitat av knert1 Vis innlegg
Det var ikke dette jeg skulle si, men jeg tror ikke helsearbeidere slipper å bli kjent med folk som dør to dager senere om så corona hadde forsvunnet over natta. Mange jobber på steder hvor dette er en del av hverdagen. Men nok om det.
Vis hele sitatet...
Men de slipper kanskje vanligvis å røske respiratoren av en pasient for å gi den til en med flere potensielle levår foran seg.
Sist endret av *pi; 3. oktober 2021 kl. 23:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Men de slipper kanskje vanligvis å røske respiratoren av en pasient for å gi den til en med flere potensielle levår foran seg.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg tror du misforstod hva jeg mente? Dessuten var ikke det hovedpoenget mitt. Men det jeg mente var i hvert fall at de tingene som ble nevnt ikke er uvanlig for en helsearbeider, kanskje litt mere spesielt akkurat det med å si hade til familien på en skjerm. Men at helsearbeidere kan slippe å oppleve at folk kommer inn og dør i løpet av et par dager om bare alle hadde vaksinert seg tror jeg ikke. At vaksinering kan bidra til lavere risiko for helsearbeidere, bedre helse mentalt og fysisk, mindre overtidspress og ikke minst den forferdelige belastningen det må være å prioritere pasienter i respiratorkø(som ikke er noe de fleste helsearbeidere driver med på jobb) og mye annet er jeg fullt klar over hvis det var hva du lurte på.
Sist endret av knert1; 4. oktober 2021 kl. 00:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av daffe Vis innlegg
Rart at folk ikke er litt mer forsiktig. Tenk om, ja tenk om det viser seg at vaksina gir bivirkninger til gutter/menn i like stort omfang som til jenter/damer. Kan hende at om 40-50 år blir snakket om oss som sto imot. Det er jo tragisk at jenter/damer med forstyrrelser i syklus/blødninger ikke blir tatt på alvor. Det er jo snakk om ganske store tall.
Vis hele sitatet...
Ja, en ser nesten aldri bieffekter av en vaksine, som kommer først 6–12 måneder etter vaksineringen. Nå er det en del millioner, som har vært vaksinert snart i 1 år, og vi ser så og si ingen stygge bieffekter, som også viruset ikke gir. Men her kommer også vaksinene til kort, når en sammenligner vaksinene og viruset. Husk vaksina består av nanopartikler av fett, som det er en liten m-RNA tråd inni (se på de som et lite kunstig virus, som ikke kan formere seg). Denne m-RNA tråden koder for proteinet. Etter en time eller to, så er m-RNA inne i de få muskelcellene dine. Etter dette, så er det kun spike-proteinet, som er igjen i kroppen din. Så og si det samme spike-proteinet som viruset har!

Sitat av knert1 Vis innlegg
Ja, jeg tror du misforstod hva jeg mente? Dessuten var ikke det hovedpoenget mitt. Men det jeg mente var i hvert fall at de tingene som ble nevnt ikke er uvanlig for en helsearbeider, kanskje litt mere spesielt akkurat det med å si hade til familien på en skjerm. Men at helsearbeidere kan slippe å oppleve at folk kommer inn og dør i løpet av et par dager om bare alle hadde vaksinert seg tror jeg ikke. At vaksinering kan bidra til lavere risiko for helsearbeidere, bedre helse mentalt og fysisk, mindre overtidspress og ikke minst den forferdelige belastningen det må være å prioritere pasienter i respiratorkø(som ikke er noe de fleste helsearbeidere driver med på jobb) og mye annet er jeg fullt klar over hvis det var hva du lurte på.
Vis hele sitatet...
Den store forskjellen for mange av helsearbeidere (særlig i utlandet) er dette:
Tidligere så døde det kun noen få, som ikke hadde en terminal sykdom (f.eks. det siste stadiet av kreft, demens eller noe annet lignende), så er død sjeldent. Men når en COVID-bølge slår dødstallene en karriere på 10–20 på én uke, så gjør det noe! I én avdeling i New York, så døde det 24 på én dag av COVID i fjor vår. Du rekker på en måte ikke å sørge, for mange av dem får jo en liten sorgreaksjon. Men så kommer bølger etter på og slår den forrige i dødstall.
Slik driver disse helsearbeiderene på som piskede katteskinn, og bokstavelig ser på mennesker, som drukner i egne kroppsvæsker. Sammen med dem ofte går rundt livredde, for å dra med denne smitten hjem.
Sitat av *pi Vis innlegg
At vi burde prioritert flere vaksiner til U-land er jeg helt enig i. Det skurrer for meg å bruke vaksiner på 12-åringer med så liten risiko mens mange land ikke har vaksinert ti prosent av voksenbefolkningen engang.
Vis hele sitatet...
Du har rett @*pi
Advarer mot tredje dose i Vesten: − Viruset kan komme tilbake som en boomerang
Tidligere helseminister Dagfinn Høybråten ber Norge vente med å gi friske en tredje vaksinedose, og advarer:
Viruset kan komme tilbake som en boomerang om vi kun tenker på oss selv.

– Det bor 20 millioner mennesker i Mali, men landet har kun fått 625.000 vaksinedoser.
Det er bokstavelig talt dråper i havet, fortsetter Høybråten.
Verdens helseorganisasjon frykter at nye virusvarianter skal utvikle seg blant uvaksinerte i afrikanske land.

Det var det som måtte til for at vi skulle bry oss om Afrika. At vi var redd nye mutasjoner skulle ramme oss.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det var det som måtte til for at vi skulle bry oss om Afrika. At vi var redd nye mutasjoner skulle ramme oss.
Vis hele sitatet...
Det er helt utrolig at verdens fattige står uten vaksiner i denne situasjonen. Man kan til en viss grad forstå prisene på andre legemidler, der utviklingskostnadene er store og risikoen langvarig og høy. Men disse vaksinene har vært finansiert fra dag 1. Det burde være fuckings mulig å la patenter være patenter og få vaksinert verden.

Men ja, kanskje er det egoismen vår som slår inn og kommer dem tilgode til slutt.
Sist endret av *pi; 4. oktober 2021 kl. 22:00.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Den store forskjellen for mange av helsearbeidere (særlig i utlandet) er dette:
Tidligere så døde det kun noen få, som ikke hadde en terminal sykdom (f.eks. det siste stadiet av kreft, demens eller noe annet lignende), så er død sjeldent. Men når en COVID-bølge slår dødstallene en karriere på 10–20 på én uke, så gjør det noe! I én avdeling i New York, så døde det 24 på én dag av COVID i fjor vår. Du rekker på en måte ikke å sørge, for mange av dem får jo en liten sorgreaksjon. Men så kommer bølger etter på og slår den forrige i dødstall.
Slik driver disse helsearbeiderene på som piskede katteskinn, og bokstavelig ser på mennesker, som drukner i egne kroppsvæsker. Sammen med dem ofte går rundt livredde, for å dra med denne smitten hjem.
Vis hele sitatet...
Hvis du vil trekke en annen persons misforståtte tolkning av hva jeg mente videre for å fortsette å argumentere mot en stråmann er det ingen ting som kan stoppe deg
▼ ... over et år senere ... ▼
Sirka halvannet år etter, har noen her inne endret sitt syn på at vaksinen forhindret smitte i samfunnet og at den var solidarisk med det som grunnlag? Selv med bred vaksinering florerte smitten, og vaksinerte personer ble ikke beskyttet mot long-covid eller engang dobbelt/trippelt-smitte. Kanskje enkelt å påpeke dette i ettertid, men har noen her endret syn?
Nei. Jeg har beholdt synet mitt hele tiden. Corona var ikke så veldig farlig for oss friske, unge mennesker som er den kategorien jeg havner i, mens dødeligheten øker proporsjonalt med alder (med en baseline på kanskje 40 år gammel?)

Jeg tok vaksinen fordi jeg jobber på sykehus. Hvis jeg tenkte at corona var relativt harmløst for meg, så vil jo bivirkningene fra vaksinen være kanskje 1/100 av coronaen.

Ellers tror jeg de aller fleste har holdt på samme syn. Antivaxxere er fortsatt motstandere og Provaxxere lever sikkert i beste velgående. Også har man veldig få avvik med de som opplever long covid, og uforklarlige bivirkninger.
Sitat av domodyret Vis innlegg
Sirka halvannet år etter, har noen her inne endret sitt syn på at vaksinen forhindret smitte i samfunnet og at den var solidarisk med det som grunnlag? Selv med bred vaksinering florerte smitten, og vaksinerte personer ble ikke beskyttet mot long-covid eller engang dobbelt/trippelt-smitte. Kanskje enkelt å påpeke dette i ettertid, men har noen her endret syn?
Vis hele sitatet...
Det er vel blitt bekreftet at folk som ikke vaksinerte seg hadde høyere sannsynlighet for å smitte andre, få værre utfall av sykdommen, og større sannsynlighet for å bli smittet. Det har vel heller ikke blitt bekreftet noen form for uakseptabel risiko i forbindelse med vaksinering. Det er vel snakk om
1-100 000 som hadde en alvorlig reaksjon på vaksinen.
Hvorfor skulle jeg (vi) endret syn? Det kommer mer og mer beviser på at dette var langt ifra noe suksess.
Sitat av domodyret Vis innlegg
Sirka halvannet år etter, har noen her inne endret sitt syn på at vaksinen forhindret smitte i samfunnet og at den var solidarisk med det som grunnlag? Selv med bred vaksinering florerte smitten, og vaksinerte personer ble ikke beskyttet mot long-covid eller engang dobbelt/trippelt-smitte. Kanskje enkelt å påpeke dette i ettertid, men har noen her endret syn?
Vis hele sitatet...
Nei, ikke endret syn. Jeg tok vaksine og booster og har ikke fått noe bivirkninger, det er også indikasjoner på at jeg er bedre beskyttet mot long-covid enn de som ikke tok vaksinen:
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019...cts/index.html

https://nhi.no/for-helsepersonell/fr...id-long-covid/

Det er ganske usubstansiert å påstå at vaksinen ikke var noe suksess, vi kan delvis se til Sverige der det holdt på å gå ordentlig til hælvette, før de også skjønte at vaksinen var verdt å bruke. Vi hadde hatt tusenvis av flere dødsfall. De som kritiserer vaksinen har et urealistisk forhold til vaksinene, ingen, ikke en eneste vaksine er 100%. Og når det er snakk om noe som smitter så lett og muterer så mye (og i tillegg er et helt annen familie virus enn forkjølelse og influensavirusene) så gjorde myndighetene rett i å skape vaksinen.
Jeg har som sagt ikke endret mening, og grunnen er vel at de folkene som er så kritisk til vaksinen kan ikke argumentere overbevisende og feilrepresenterer data ut i fra manglende forståelse for farmasi og statistikk. Dere motstandere gjør meg enda sikrere i min sak hver gang dere kommer med utalelser om saken.
Sist endret av Expialidocious; 29. juni 2023 kl. 13:39.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Det er ganske usubstansiert å påstå at vaksinen ikke var noe suksess, vi kan delvis se til Sverige der det holdt på å gå ordentlig til hælvette, før de også skjønte at vaksinen var verdt å bruke.
Vis hele sitatet...
Kan man kontrollere for det når det samtidig i Sverige ikke var begrensninger på sosial avstand? Vil tro det hadde ganske mye å si for hvor mye smitte som skjedde av de tidligere og mer dødelige variantene av covid.
Sist endret av domodyret; 29. juni 2023 kl. 14:39.
Sitat av domodyret Vis innlegg
Kan man kontrollere for det når det samtidig i Sverige ikke var begrensninger på sosial avstand? Vil tro det hadde ganske mye å si for hvor mye smitte som skjedde av de tidligere og mer dødelige variantene av covid.
Vis hele sitatet...
Å tro kan du gjøre i kirka. Dette understreker vel roten til problemet: Folk uten noe relevant kompetanse skal spekulere i effektivitet av vaksiner og epidemiologi.