Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2988
Hei har en diskusjon gående med min samboer. Vi har vert i sammen i 10 år å har 2 barn på 4 og 8 år

Saken er som følger:

Vi (jeg) har en bil som jeg står som lånetaker på, koster meg ca 4000-5000kr i mnd. lån,forsikring m/veiavgift og bom. samt verksted/dekk osv når det trengs.

Bilen kjøres stort sett når jeg kjører henne til div ting. eller når vi alle skal noe som en familie

Jeg mener at dette er en felles gode at vi har bil, å at hun skal være med å bidra økonomisk i form av å betale forsikring/drivstoff.
Ikke betale ned lånet..

Hun mener selv at hun ikke skal betale noe kan strekke seg til å betale diesel noen ganger.

Ellers så kan jeg nevne at hun slipper å betale tv,internett og bhg for det dekker jeg

Hva tenker dere om dette?
She is free riding.
Du var spandabel, trenger du ny samboer så kan jeg stille opp.
Tja sammen i ti år og med to felles barn og dette med økonomi blir et tema først nå? Barna er jo halvvoksne alt. Ja ja bedre sent enn aldri.

Dere får vel ta en prat sammen om økonomi. Siden dere er en familie og bor sammen så har dere jo til en viss grad "felles økonomi" selv om dere aldri har tatt denne praten. Summen av det dere tjener er det familien kan bruke til alt fra utgifter, sparing til ferier. Og her bør det være mulig å komme til en felles forståelse og enighet om hvordan ting skal fordeles.

Kommer du ingen vei så kan du jo bare selge bilen og kjøre taxi dit du skal for alle pengene du drar inn, samt det du sparer på drivstoff, reparasjoner, slitedeler, dekk, olje og service. Om dette er en bil med litt salgsverdi pluss + ca 5000 kr per måned kan du kjøre enormt mye taxi og gjøre hyggelige manneting for de pengene i mange år framover.

Så får hun finne seg alternativ transport som feks sykkel eller buss når hun skal ut av huset.

Og fortsatt kan du si at dere skal dele internnett, tv og barnehage...blir hun vanskelig så kan du leve som en konge fremover.
Sist endret av _abc_; 9. februar 2020 kl. 20:45.
freak
tøffel's Avatar
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Tja sammen i ti år og med to felles barn og dette med økonomi blir et tema først nå? Barna er jo halvvoksne alt. Ja ja bedre sent enn aldri.

Dere får vel ta en prat sammen om økonomi. Siden dere er en familie og bor sammen så har dere jo til en viss grad "felles økonomi" selv om dere aldri har tatt denne praten. Summen av det dere tjener er det familien kan bruke til alt fra utgifter, sparing til ferier. Og her bør det være mulig å komme til en felles forståelse og enighet om hvordan ting skal fordeles.

Kommer du ingen vei så kan du jo bare selge bilen og kjøre taxi dit du skal for alle pengene du drar inn, samt det du sparer på drivstoff, reparasjoner, slitedeler, dekk, olje og service. Om dette er en bil med litt salgsverdi pluss + ca 5000 kr per måned kan du kjøre enormt mye taxi og gjøre hyggelige manneting for de pengene i mange år framover.

Så får hun finne seg alternativ transport som feks sykkel eller buss når hun skal ut av huset.

Og fortsatt kan du si at dere skal dele internnett, tv og barnehage...blir hun vanskelig så kan du leve som en konge fremover.
Vis hele sitatet...
Er ikke første gang vi prater om økonomi
Jeg har bare sagt i fra at ting er rimelig skjevt fordelt når vi i teorien skal ha delingsøkonomi.

Jeg har sagt at jeg kommer til å selge bilen, slik jeg kan kjøpe en bil uten at jeg må ha lån.. ergo en "dårligere" bil men allikevel en bil.
Sitat av tøffel Vis innlegg
Er ikke første gang vi prater om økonomi
Jeg har bare sagt i fra at ting er rimelig skjevt fordelt når vi i teorien skal ha delingsøkonomi.

Jeg har sagt at jeg kommer til å selge bilen, slik jeg kan kjøpe en bil uten at jeg må ha lån.. ergo en "dårligere" bil men allikevel en bil.
Vis hele sitatet...
Neinei. Si at du selger bilen og kjøper motorsykkel. En rask jævel av en motorsykkel

Da tenker jeg fruen blar opp, om hun ikke da har en skjult side som biker chick og da blir det jo vinnvinn for begge.
Men for å være litt mer seriøs, så tenker jeg at dette stikker litt dypere enn økonomisk rettferdighet. Å leve sammen og oppdra barn sammen er utfordrende, og er man ikke et team så har man ikke sjans tror jeg. Det finnes mange måter å fordele byrdene på, men til syvende og sist må det være en innstilling i bunn om at man drar lasset sammen og yter etter evne. Høres ut som dere bør ta en samtale litt utover bilproblematikken.
freak
tøffel's Avatar
Trådstarter
Ønsker svar på problemstillingen ikke analyse av mitt forhold med min samboer.

Hva er vanlig i et forhold mtp deling av kostnaden av bil.
Glemte å skrive at hun selv ikke har lappen
Selg bil, kjøp bil sammen med lik eierandel. Evt hun kjøper seg inn i bilen dere allerede har. Det er jo det eneste rimelige da dere har felles barn som skal hit og dit.
Om dette ikke er første gang dere prater om økonomi så er det i det minste på tide å bli enig om en rettferdig fordeling. Eller?

Jeg er størst fan av adskilt økonomi, og lite fan av 100% delt økonomi. Men begge deler krever at dere kommuniserer om økonomien og er enige om bruken av fellesutgiftene.

Dere må først og fremst sette opp en budsjett over alle utgifter dere har i fellesskap. Barnehage, huslån, renter, ferier, julegaver, mat, strøm, forsikringer, kommunale avgifter osv er typiske utgifter dere har i fellesskap som en familie. Alt dette må dere ha oversikt på med formål og sum pr måned. Her må dere og bli enige en gang for alle om hva som faktisk er fellesutgifter og hva som er private utgifter. Dersom du har en bil av normal standard som hele familien er avhengig av, så vil jeg påstå at dette er en fellesutgift. Det betyr at alle utgifter til bilen skal fordeles av fellesutgiftene.

Og nå har dere altså en totalsum for hva det koster å drifte familien deres.

Det neste spørsmålet nå er hvordan skal dette fordeles, og ikke minst om det skal fordeles. Dersom dere skal ha fellesøkonomi hvor alt deles så putter dere bare alt inn på samme konto uansett. Men ut fra hva du forklarer så mistenker jeg at dere har delt økonomi. Eller?

Og om det stemmer, dersom dere tjener noelunde likt pr år så vil jeg påstå at dere skal dele denne utgiften 50/50. 50% av utgiften skal du betale inn hver måned fra lønna di inn på en felleskonto. Samme med samboer. Deretter, alt som er igjen hos hver av dere er deres penger å bruke slik dere vil.

Dersom dere ikke tjener likt blir det litt mer tricky. Men her må dere bare finne en fordelingsnøkkel som passer dere, sånn at begge bidrar til fellesskapet og at begge har privat sparegris de kan kose seg med innimellom.

Husk og felles sparing!
Alt går i felles betaling av gjeld osv. Drivstoff alt ettersom om det er penger på felles konto eller det blir tatt fra kontoen til den som fyller.

Betaler inn ca ned like mye på gjeld, jeg noe mer men hun betaler mer av andre ting.

Men samboeren min har lappen så ser jo at det forandrer ting litt. Men føler uansett bil et en mer felles greie uansett sammenlignet med om en i ett forhold kjøper seg noe som kun en har noe glede av.
Sitat av tøffel Vis innlegg
Ønsker svar på problemstillingen ikke analyse av mitt forhold med min samboer.

Hva er vanlig i et forhold mtp deling av kostnaden av bil.
Glemte å skrive at hun selv ikke har lappen
Vis hele sitatet...
Beklager det, poenget var at det er helt vanlig og ok at en betaler bilen alene, at man deler likt eller at man ikke holder styr på hvem som betaler hva. Alle de løsningene er helt normale og uproblematiske, så lenge innstillingen fra begge er at man yter etter evne og tar ansvar. Det høres jo ikke helt sånn ut her.
For et passende brukernavn... neida, bra du tar grep.
Såfremt du eier bilen 100% selv burde du betale lånet alene, noe du gjør. Bilen får jo en påkjenning og slitasje når hun skal kjøres til sitt, men noe slikt blir smålig og blande inn.

Når det kommer til det andre er jeg helt enig i at dere skal dele på utgiftene til drivstoff, -bom og veiavgift, hvis dere bruker bilen relativt likt og dere ikke har en veldig stor forskjell i inntekten.

Mange kvinner som forventer at mannen skal betale alt, men det henger igjen fra gamledager, da mannen var den med inntekten og kona var hjemme og laget mat, gjorde husarbeid og passet barna. Aldri noe jeg ville funnet meg i.

EDIT: ser at du leier og ikke betaler ned på gjeld for bilen. Da er det minste hun kan gjøre å hjelpe til med de andre kostnadene.
Sist endret av Roaccu; 9. februar 2020 kl. 22:40.
Uvaksinert 👍
Sammen i 10 år to barn og ikke felles økonomi? Sparer hun mye av sine penger til seg selv? Bruker hun mye på noe du ikke får del i?