Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2197
Er det noen her som reiser på oppdrag for jobben sin som har peiling på godtgjørelse?

Jeg skal jobbe i en annen by å må bo på hotell i 5 dager. Hva kan jeg kreve av diett penger fra jobben?

Jeg forstår det slik at vist frokosten er inkl i hotellet så skal jeg trekkes 20% av en gitt sum. Stemmer det?

Har lest litt selv men er ikke til å bli klok av.
Det må du høre med arbeidsgiver om. Hvis du ikke er ansatt i staten, da følger du statens reisegodtgjørelse.

De fleste følger dette +- egne regler.

Men med statens satser så stemmer det med frokost.

Men sjekk reglene rundt reisetid. Der har det kometen dom i EU og i norge
Sist endret av tearz83; 29. november 2018 kl. 00:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
freak
tøffel's Avatar
Trådstarter
Jeg er ute etter hva arb givere er pliktet til å betale. Arbeidsgiver kan ikke avtale noe som er dårligere en hva staten har fastsatt
De er pliktig til å betale overnatting, alt annet er arbeidskontrakter eller tariffavtaler.

De aller fleste vil følge statens reiseregulativ, men dette gjelder kun statsansatte egentlig. Og som mang fagforbund har lagt inn i sine tariffavtaler.

Andre igjen bruker den for å kompansere arbeidstakere som reiser mye.

De må dekke reise, eller hvis du velger egen bil kilometersats.

Overnatting må og dekkes.

Så sjekk om arbeidsgiver har tariffavtale og hva som står der, sjekk kontrakten din.
Spør leder om hvordan du skal fylle ut reiseregning. Der står som regel alt.

Reisetid kan jo og regnes som arbeidstid hvis det går utover den vanlige arbeidstiden, 7.5t. Men her er vel ikke reglene helt klare siden den dommen falt nå i sommer.

https://www.altinn.no/starte-og-driv...eise-og-diett/
Sist endret av tearz83; 29. november 2018 kl. 01:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tøffel Vis innlegg
Jeg er ute etter hva arb givere er pliktet til å betale. Arbeidsgiver kan ikke avtale noe som er dårligere en hva staten har fastsatt
Vis hele sitatet...
Statens reiseregulativ er kun pålagt for staten. Det er ikkje bestemt statlege diettsatser for privat sektor.

Privat sektor følgjer i rimeleg stor grad staten sine satser, men det er altså ingen lovkrav her. Du må sjekke personalhandbok hos arbeidsgjevar, og ev. tariffavtale.

Det kan vere staten sine satser, det kan vere etter utlegg (du leverer kvittering og får tilbake faktisk brukt sum), det kan vere avtale med hotellet om middag, etc.

Det finst mange ordninger, og samtlige av dei er lovlege.
Sist endret av vidarlo; 29. november 2018 kl. 07:26.
Jeg organisert i forbund og i mil tariff står det at så lenge du ikke har fast spisested så har man krav på diettpenger. Men som enkelte sier, de reglene kan være litt +-
freak
tøffel's Avatar
Trådstarter
Takker for gode svar!
Er ikke stats ansatt men vi følger statens satser.

Da trakk vi 20% vist vi spiste frokost
30% vist vi fikk lunsj
Og 50% på middag. Lønner seg veldig og kjøpe maten selv så sitter du igjen med en del kr skattefritt.
ET annet tips er å bruke hoteller som har kveldsmat. Hehe er som regel brød og en varmrett!
Har jeg aldri sett, er det en bestemt kjede som kjører kveldsmat eller kanskje lokale overnattingsplasser som står utenfor kjedene?
Clarion collection, en del av choice.