Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1459
Hei.

Hva er egentlig ulempene med Mini ATX?
Tenkte å bestille ett lite kabinett hvor det kun støtter mini ITX
Eneste ulempa er vell at det er veldig lite plass på den. Du kan forsovidt bare gløyme å kjøre sli/crossfire eller ha meir en 2 ram brikker. Ellers er vel det like funksjonelt som et vanlig ATX.
SLI blir aldri aktuelt i mitt tilfelle. Og om jeg kjøper store rambrikker så får vel det holde

Ok, tusen takk
Fortrinn:
Liten og søt.
Lavere fraktkostnader
Grei å ta med under armen.

Ulemper:
Dyr
Lite med mulighet for utvidelser
Mindre valgmuligheter.
Vanskelig med kjøling. Varmestråling fra komponenter blir fort ett problem når det er lite plass.
Dyre reservedeler.

Det er relativt godt med plass i Norge og smått blir fort til en dyr mote.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Du skriver både mini ATX og mini ITX. Det er ganske stor forskjell på de.
mini ATX er et vanlig kabinett, bare litt mindre, men du kan stort sett bruke vanlige deler beregnet for stasjonære.

mini ITX er veldig smått og krever spesielle mini itx hovedkort. Skjermkort og andre ekstra kort er som regel ikke mulig å få inn, og ellers må du bruke deler som vanligvis brukes i bærbare (SO-DIMM RAM, mini-pci kort, optisk stasjon for laptop osv).
Sitat av datagutten Vis innlegg
Du skriver både mini ATX og mini ITX. Det er ganske stor forskjell på de.
mini ATX er et vanlig kabinett, bare litt mindre, men du kan stort sett bruke vanlige deler beregnet for stasjonære.

mini ITX er veldig smått og krever spesielle mini itx hovedkort. Skjermkort og andre ekstra kort er som regel ikke mulig å få inn, og ellers må du bruke deler som vanligvis brukes i bærbare (SO-DIMM RAM, mini-pci kort, optisk stasjon for laptop osv).
Vis hele sitatet...
du er litt på bærtur... standard mini-itx støtter vanlige komponenter som brukes i andre formfaktorer også, det er hovedsakelig kabinett som begrenser denne typen maskiner. det finnes riktig nok noen mini-itx som kun støtter SO-DIMM, men disse er ytterst sjeldne å brukes stort sett til ferdige server/nas-løsninger.
Mini ATX er en liten versjon av ATX, Mini ITX er enda sin egen ting. Jeg har Mini-ATX med 16GB RAM og SLI 680, det fungerer fint med nok vifter osv. Men du får ikke det samme på Mini ITX
Sitat av iSatan Vis innlegg
Mini ATX er en liten versjon av ATX, Mini ITX er enda sin egen ting. Jeg har Mini-ATX med 16GB RAM og SLI 680, det fungerer fint med nok vifter osv. Men du får ikke det samme på Mini ITX
Vis hele sitatet...
det er likevel fullt mulig å klemme inn 16 gb ram, en i7 4770k med en nh-d14 og ett 780ti i ett kabinett som fractal design node 304, kombiner dette med ett eksternt lydkort så har du ett fullverdig system i en skoboks. nevnte kabinett kan også holde opptil 4 harddisker med skjermkort installert, eller 6 uten. så mini-itx er ikke nødvendigvis dårligere, det er bare vanskeligere og dyrere å oppgradere.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
du er litt på bærtur... standard mini-itx støtter vanlige komponenter som brukes i andre formfaktorer også, det er hovedsakelig kabinett som begrenser denne typen maskiner. det finnes riktig nok noen mini-itx som kun støtter SO-DIMM, men disse er ytterst sjeldne å brukes stort sett til ferdige server/nas-løsninger.
Vis hele sitatet...
Var nok litt unyansert, det jeg forbinder med mini-itx er de aller minste kabinettene, men du har rett i at det finnes større kabinetter også.

Med kabinettet over og det tilhørende hovedkortet har du maskin som passer med beskrivelsen uten være en ferdig server eller nas løsning.
Det samme gjelder HP sine USDT modeller.

Disse bruker SO-DIMM og har minimalt med plass til utvidelser.
Sist endret av datagutten; 10. november 2013 kl. 20:38.
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
det er likevel fullt mulig å klemme inn 16 gb ram, en i7 4770k med en nh-d14 og ett 780ti i ett kabinett som fractal design node 304, kombiner dette med ett eksternt lydkort så har du ett fullverdig system i en skoboks. nevnte kabinett kan også holde opptil 4 harddisker med skjermkort installert, eller 6 uten. så mini-itx er ikke nødvendigvis dårligere, det er bare vanskeligere og dyrere å oppgradere.
Vis hele sitatet...
Kan jo klart få laget til noe skikkelige saker i et mini-itx, men vil jo bli dyrt og vansklig
Selv valgte jeg Mini-ATX fordi jeg ville ha en liten men kraftig PC. så nå har jeg en rimlig kraftig og rask PC jeg kan ta under armen (ikke at jeg klarer da, for den veier rimelig mye )
Sitat av datagutten Vis innlegg
Var nok litt unyansert, det jeg forbinder med mini-itx er de aller minste kabinettene, men du har rett i at det finnes større kabinetter også.

Med kabinettet over og det tilhørende hovedkortet har du maskin som passer med beskrivelsen uten være en ferdig server eller nas løsning.
Det samme gjelder HP sine USDT modeller.

Disse bruker SO-DIMM og har minimalt med plass til utvidelser.
Vis hele sitatet...
da snakker vi dog om maskiner bygd utelukkende for surfing/htpc, ikke en fullverdig stasjonær. poenget mitt var at det ikke er noe problem å bygge en normal, kraftig pc med så smått utstyr.

Sitat av iSatan Vis innlegg
Kan jo klart få laget til noe skikkelige saker i et mini-itx, men vil jo bli dyrt og vansklig
Selv valgte jeg Mini-ATX fordi jeg ville ha en liten men kraftig PC. så nå har jeg en rimlig kraftig og rask PC jeg kan ta under armen (ikke at jeg klarer da, for den veier rimelig mye )
Vis hele sitatet...
det er da ikke noe verre å bygge i kabinetter som node 304 enn noe annet, man må bare arbeide i en logisk rekkefølge. det er ikke spesielt mye dyrere heller, da den eneste forskjellen egentlig er hovedkortet.