Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 4966
Heisann, kjøpte noe weed på morgenen idag, så nederst i posen var det noe hvitt pulver, har ikke fått tid til å se nøye, men lurer på om det er noe annet enn weed, eller om det mest sannsynlig bare er krystaller som har falt ned?
Noen som har noe formening?
Er på mobilen på jobb, så beklager for evt feil!
Takker!
Mest sannsynligvis så er det trikomer fra hasjen som har samlet seg helt nederst. Det er nok ikke heroin/meth, relax.
Sist endret av Juicekongen; 11. januar 2013 kl. 13:46.
Det er mest sannsynlig fint silikapulver, som påføres for å øke vekten, eller en annen form for forurensning. Dette er svært skadelig for helsen, og det er mange som har fått lungeskader av det. Jeg ville trukket det ned i toalettet og ikke rørt det. Prøv å ta en bit og smak og tygg den. Knaser det, er det forurenset, smaker det søtt er det helt sukkerlake på. Dette er et kynisk spill for å øke vekten og tjene mer penger, sørover i Europa har det i perioder vært nærmest umulig å få tak i weed som ikke er forurenset.

Sjekk denne dokumentaren, eller søk på "gritweed" på Google

http://www.youtube.com/watch?v=dMGJ5zy56vc

Her er en advarsel fra det britiske helsedepartementet
https://www.cas.dh.gov.uk/ViewandAck...AlertID=100817

Det er typisk at de som får dette og selger dette nekter for det fordi det betyr et nederlag for deres "hustling skills". Ikke stol på noen, glasspot er en realitet.

Kjenner selv flere som har fått en grusom hoste og måttet slutte helt etter å over tid ha fornektet at de faktisk røyket pot med forskjellige pulver påført for å øke vekten. Disse pulverene kan også være slik at de er så fine og i akkurat passe menge så de ikke er synlige for øyet ("stealth grit"). Derfor må man smake på og tygge en liten bit.

Pot som ikke er forurenset skal smake bittert og være som å tygge salat, det skal ikke knase. Du bør også undersøke den i lupe (forstørrelsesglass) og lære deg hvordan ekte marihuana ser ut.

Kronisk betennelse i halsen/silikose, hoste blod, ol. er ikke uvanlige virkninger av dette.

Det er typisk at dealere som selger glasspot påstår at det bare er krystaller eller bunnen av posen osv. men tenk deg om, hadde det vært det hadde dette vært en eksepsjonell weed man ble helt slått ut av. Ekte krystaller er klistrete/klebete mot hendene og samler seg noen ganger (men sjelden) opp i bunnen av en pose. Dette skjer så og si aldri med posene fra en dealer, det er snakk om i så fall et sted der pot har vært oppbevart over tid og ristet (som inne i en grinder).

Her er en webside om problemet, med lenker til noen BBC-artikler.

http://www.gritweed.co.uk/

Artikkel i VG

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=185363

Det beste målet for å se om det er noe galt er øyemål. Ser det ut som mindre enn fem gram slik du er vant til å se det, så er det sannsynligvis noe lureri. En variant av dette er å selge pot som ennå ikke er tørr.

Da mener jeg fysisk størrelse. Men som sagt, pga. "stealth grit" så kan det også være vanskelig. Man må benytte mange tilnærminger og alltid være mistenksom.

Med hasj er det vanskeligere å se om den er forurenset, så man burde ikke røre det i det hele tatt.

Her er noe info om forurenset hasj:
http://www.ukcia.org/activism/soapbar.php

http://www.talkingdrugs.org/what-is-in-soap-bar

Pass på helsen!

Forøvrig er det utrolig uansvarlig av myndighetene å ikke regulere denne varen innenfor loven når det er så mye forurenset vare på markedet. Og hele problemstillingen ser ut til å ignoreres av myndighetene, tanken er at når man bryter loven kan man ha det så godt.
Sist endret av lusekatten; 11. januar 2013 kl. 13:52.
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Takk for den utfyllende posten Lusekatten
Det er nok større sjangse at det er dritt-weed krydra med RC (Jwh, am, ur-144) for at det skal virke bedre elns.
Men man vet jo aldri.
Hvorfor skulle det være større sjans? Mye spekulering her nå.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Muligheter for bilde?

Kan være alt fra trikomer, pulverdop og forurensning.
Kan du ikke ta et bilde?

Edit: Ninjaed by a screwdriver..
Sist endret av Adrenalinex; 11. januar 2013 kl. 16:40. Grunn: Ninjaed by a screwdriver
Jeg ville nok ta visse forhåndsregler.
Du kan kjøpe deg i en juvel-lupe eller et lomme-mikroskog så du kan se hva det er. Er det knust glass er det kjipt å få i lungen.
Ikke umulig at det bare er weed, selv om folk sier noe annet så er det fullt mulig å kjøpe bra weed i Norge.
Ellers så er det jo heller ikke umulig at det er lagret noe annet i posen tidligere. Det har vel hendt at jeg har hatt weed i samme pose som det tidligere har vært emma eller kola eller whatever.

Jeg ville nok ta visse forhåndsregler.
Du kan kjøpe deg i en juvel-lupe eller et lomme-mikroskog så du kan se hva det er. Er det knust glass er det kjipt å få i lungen.
Ikke umulig at det bare er weed, selv om folk sier noe annet så er det fullt mulig å kjøpe bra weed i Norge.
Ellers så er det jo heller ikke umulig at det er lagret noe annet i posen tidligere. Det har vel hendt at jeg har hatt weed i samme pose som det tidligere har vært emma eller kola eller whatever.
Sitat av lusekatten Vis innlegg
Forøvrig er det utrolig uansvarlig av myndighetene å ikke regulere denne varen innenfor loven når det er så mye forurenset vare på markedet. Og hele problemstillingen ser ut til å ignoreres av myndighetene, tanken er at når man bryter loven kan man ha det så godt.
Vis hele sitatet...
Kjempebra post du skrev.

Vil bare krangle litt med den siste uttalelsen der. Det er som med alt annet vi kjøper som også er lovlig, mye er tilsatt dritt og tilsetningsstoffer som ikke er bra for oss på en eller annen måte. Særlig mat. Men vi trykker det i oss for det.

Det er opp til hver enkelt forbruker å sette seg inn i varen og kjøpe fra folk som selger skikkelige saker og stenge ute tullinger som selger dårlige saker.
Hvis du tror det er knust glass så er det en lett måte og teste på, du fyrer opp jointen og sjekker om asken faller lett av hvis den ikke faller lett av så er det stor mulighet at det kan være knust glass:/
Det er krystaller! ingen ting annet, jeg lover deg 99.99% at det er thc goodness som er i bunn av posen og ikke noe farlig hvem ville serriøst buffet ut weeden med blande middel for og øke vekt, når det eneste du trenger og gjøre er og tørke den litt mindre hvis du tenker profitt foran kvalitet....
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Så alle linkene om dette fenomenet er bare bullshit?
Din superretard.

TS: Om du ikke har peil, så få noen som har peil på det til å se på stashet. Er du i tvil så går det i dass.
Vis hele sitatet...
hahaha, du står her og forteller meg at jeg ikke har peiling på det jeg røyker? jeg er fullt klar over "glassweeden" som var for noen år tilbake i england var det ikke? husker iværtfall og ha lest en artikkel på det gamle normal nettsiden. men det jeg sier er at hvis du ikke kjøper weed fra en sketchy dude som du aldri har møtt og har en fast dealer så er det nok ikke glass pot. og egentlig hvem i sine fulle 5 ville solgt weed med glass i?

Og det er ikke unormalt og få krystall pulver i bunn av posen, det betyr som regel bare at weeden er god WTF?

Sitat av moret Vis innlegg
Jeg ville nok ta visse forhåndsregler.
Du kan kjøpe deg i en juvel-lupe eller et lomme-mikroskog så du kan se hva det er. Er det knust glass er det kjipt å få i lungen.
Ikke umulig at det bare er weed, selv om folk sier noe annet så er det fullt mulig å kjøpe bra weed i Norge.
Ellers så er det jo heller ikke umulig at det er lagret noe annet i posen tidligere. Det har vel hendt at jeg har hatt weed i samme pose som det tidligere har vært emma eller kola eller whatever.

Jeg ville nok ta visse forhåndsregler.
Du kan kjøpe deg i en juvel-lupe eller et lomme-mikroskog så du kan se hva det er. Er det knust glass er det kjipt å få i lungen.
Ikke umulig at det bare er weed, selv om folk sier noe annet så er det fullt mulig å kjøpe bra weed i Norge.
Ellers så er det jo heller ikke umulig at det er lagret noe annet i posen tidligere. Det har vel hendt at jeg har hatt weed i samme pose som det tidligere har vært emma eller kola eller whatever.
Vis hele sitatet...
det er også en stor mulighet for at det er rester fra en gammel pose ja.
Sist endret av mrbudsmoker; 11. januar 2013 kl. 17:37.
Sitat av mrbudsmoker Vis innlegg
hahaha, du står her og forteller meg at jeg ikke har peiling på det jeg røyker? jeg er fullt klar over "glassweeden" som var for noen år tilbake i england var det ikke? husker iværtfall og ha lest en artikkel på det gamle normal nettsiden. men det jeg sier er at hvis du ikke kjøper weed fra en sketchy dude som du aldri har møtt og har en fast dealer så er det nok ikke glass pot. og egentlig hvem i sine fulle 5 ville solgt weed med glass i?

Og det er ikke unormalt og få krystall pulver i bunn av posen, det betyr som regel bare at weeden er god WTF?



det er også en stor mulighet for at det er rester fra en gammel pose ja.
Vis hele sitatet...
Vi står her og forteller deg at du ikke kan vite hva TS har fått i posen sin.. Om det er glass, rc, hockeypulver eller whatnot..
Det er heller ingen som sier det er vanlig med utbøffet weed i Norge, heller motsatt, men at det forekommer det er i stor grad mulig.
Jeg mener å huske at fetter har fått glasspot ved en anledning...?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Vil bare krangle litt med den siste uttalelsen der. Det er som med alt annet vi kjøper som også er lovlig, mye er tilsatt dritt og tilsetningsstoffer som ikke er bra for oss på en eller annen måte.
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke. Lovlig sprit inneholder ikke metanol. Mat inneholder ikke bly, bare en sjelden gang er det slike skandaler (kanskje litt oftere med mat importert fra Asia utenom Japan og Korea). De fleste e-stoffer er tryggere enn sitt rykte (se BBC-dokumentaren E Numbers: an Edible Adventure). Jepp, det er en del ting som ikke er helt bra, men det er i hvert fall regulert av myndighetene, som ikke godtar de mest skadelige tingene. Her er det jo helt ukontrollert, og ingen følger med på det ordentlig heller. Vi får i blant høre om miltbrann-heroin etc. men jeg kan ikke se at Folkehelseinstituttet har gjort noe særlig annet enn å gi blaffen i dette med forurenset cannabis.

Sitat av mrbudsmoker Vis innlegg
men det jeg sier er at hvis du ikke kjøper weed fra en sketchy dude som du aldri har møtt og har en fast dealer så er det nok ikke glass pot. og egentlig hvem i sine fulle 5 ville solgt weed med glass i?
Vis hele sitatet...
De jeg kjenner som fikk dette fikk det av sin faste dealer som de hadde stolt på i flere år. Plutselig var det masse av det på markedet. De fleste kjøpere og selgere sa akkurat det samme som deg, at det bare er krystaller osv.

Det er ikke glass, men silikapudder. Man trodde det var glass først. Franske helsemyndigheter undersøkte det nærmere. Det er også en hel del andre ting som brukes, akkurat som med kokain så improviserer dealerne selv i forhold til hva de kutter det med. Sukkerlake og pot som ikke er tørket ordentlig er ikke helt uvanlig i Norge. Har ikke sett silikamarihuana i Norge selv, men har definitivt sett masse av det i utlandet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Silicon_dioxide

Inhalasjon av silika kan føre til silikose: http://en.wikipedia.org/wiki/Silicosis

De jeg kjente som røykte dette fikk stort sett en vedvarende halsbetennelse samt en riktig stygg hoste. Om man bryker mye av det er det antakelig ikke helt ufarlig. Ville som sagt trukket det ned i toalettet og spredd ordet så færrest mulig rammes.
En god regel er jo å kun handle fra folk som vet hva de selger.
Her står det mer informasjon en del av det fra franske myndigheter, kan leses gjennom Google Translate

http://www.circ-asso.net/index.php?action=art&id=133
Sitat av mrbudsmoker Vis innlegg
Det er krystaller! ingen ting annet, jeg lover deg 99.99% at det er thc goodness som er i bunn av posen og ikke noe farlig hvem ville serriøst buffet ut weeden med blande middel for og øke vekt, når det eneste du trenger og gjøre er og tørke den litt mindre hvis du tenker profitt foran kvalitet....
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror du at det er han som har dyrket det som har bøffet det ut?

Det går som regel igjennom flere ledd, så det kan hende at de som bøffet det ut (viss det har blitt bøffet ut) ikke har hatt muligheten til å selge helt utørket weed, derfor må de ty til mer kyniske metoder.
Noen av tingene de fant var lakk (!) brukt for å feste pulveret, mel, silika, sand, borsyre (bekreftet av OFDT)

Sitat av PVestlandia Vis innlegg
En god regel er jo å kun handle fra folk som vet hva de selger.
Vis hele sitatet...
Som sagt, folk har ofte overdrevent høye tanker om sin egen kompetanse.

80% av de jeg kjenner mente bastant det bare var snakk om krystaller helt til det kom et nyhetsinnslag om problemet et år etterpå. Da skjønte folk hvorfor de hadde så vondt i halsen og stygg hoste. Dette gjaldt også mange dealere. Bare et par stykker mistenkte forurensning. Det var liksom noe som ikke kunne skje med cannabis, og i hvert fall ikke siden "de hadde så gode kontakter". Jeg ble avfeid som helt gal for å mistenke at det var ugler i mosten, helt til det kom på nyhetene. Klager folk til dealeren kommer de nok til å lyve så de tror det selv, og hevde det bare er krystaller. Også folk man kjenner og stoler på.
Sist endret av lusekatten; 11. januar 2013 kl. 18:19.
Hvor hvitt er egentlig dette pulveret? Kritthvitt eller brunhvitt? Hvis man er usikker på hva det er bør man naturligvis undersøke det nærmere, men all pot etterlater jo pulverrester i posen det ligger i. Jo mer posen krølles, stappes og brettes, desto mer vil falle av. Hvis poten er skikkelig tørket vil det også bidra til mer trikomer og pulveriserte planterester i posen. Det er helt normalt, og det er ingen grunn til å konkludere med at det er noe annet enn det det skal være, gitt av pulveret ikke har en unaturlig farge eller konsistens. Det aller meste av pot er jo ikke tilsatt hverken glass eller andre fremmedelementer.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det aller meste av pot er jo ikke tilsatt hverken glass eller andre fremmedelementer.
Vis hele sitatet...
Høres jo ut som det er for mye på måten han beskriver det.

Ville vært skeptisk. I enkelte land i Europa har mesteparten av pot til tider vært forurenset, og en del av det, som sagt, kan ikke ses med det blotte øye. Det er ingen grunn til at dette ikke plutselig skal ramme i Norge også. Man bør utføre de testene jeg har beskrevet over (smake, tygge, kikke på det, se an størrelsen i volum på øyemål).

Her er noen forumtråder om det

http://www.ukcia.org/forum/read.php?10,17432

http://www.bluelight.ru/vb/threads/4...trichomes-here!

Er vel noe på NorCan også
Sist endret av lusekatten; 11. januar 2013 kl. 19:06.
For å finne ut om det er gritweed kan man legge litt av dette hvite pulveret på en kniv og varme det opp med en lighter.
Er det glass skal det ikke smelte med det første.
Om du har en anseelig mengde i posen, kan du legge litt mellom fingrene og prøve å kna det sammen.
Hvis det lar seg presse sammen og endrer farge fra hvitt til brunsvart hadde jeg følt meg rimelig trygg på at det er snakk om trikomer her.
Sitat av Knask Vis innlegg
For å finne ut om det er gritweed kan man legge litt av dette hvite pulveret på en kniv og varme det opp med en lighter.
Er det glass skal det ikke smelte med det første.
Om du har en anseelig mengde i posen, kan du legge litt mellom fingrene og prøve å kna det sammen.
Hvis det lar seg presse sammen og endrer farge fra hvitt til brunsvart hadde jeg følt meg rimelig trygg på at det er snakk om trikomer her.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke glass det er snakk om, stort sett, men silika. Dessuten kan det være alt mulig, det er funnet mye forskjellig. Silika er de greiene som ligger i en liten hvit pose i bunnen av en ny bag eller veske f.eks. (fra klesbutikken) som det står DO NOT EAT på. Jeg vet ikke hvordan det oppfører seg når det blir varmet opp.
microen's Avatar
Trådstarter
hei igjen, må bare takke for alle svar og forslag her.. merker nå at det fort kan bli mye å svare på her.. men skal se om jeg finner ut av noe : ) jeg må bare si at det er kritthvitt, ikke mye det er snakk om i bunnen av posen men kan forsåvidt sitte noe igjen i selve weeden.. men som sagt er ikke mye hvitt pulver! : P måtte ta kontakt å høre med han dealeren, og spurte om posen hadde vært brukt til noe før, noe han mente den ikke hadde vært!
men vet ikke helt jeg, men skal sjekke opp i dette senere : )
tusen takk for svar folkens : ))
Sitat av lusekatten Vis innlegg
Som sagt, folk har ofte overdrevent høye tanker om sin egen kompetanse.
Vis hele sitatet...
Vel, nå skrev jeg "vet" og ikke "tror" eller "antar".

Forøvrig mener jeg at man må opp i betydelige kvanta med
weed før det vil lønne seg noe særlig å blande den ut.
Si man har 20 gram med ren vare, og bøffer den ut med
5 gram av ett-eller-annet. Det er ikke mye verdt jobben
for å si det sånn.

Det skal lite til for å gjennomskue dette, dersom en vet
hvordan gode buds skal se ut/lukte/smake.

Som sagt, kjenn kilden, og sjansen for at du får bøff er
minimal.
Om du kjøper av en som dyrker selv eller som skaffer av folk som dyrker her til lands, vil jeg tro du kan være rimelig sikker på at den ikke er forurenset på noe vis.
Sitat av lusekatten Vis innlegg
Det er jo ikke glass det er snakk om, stort sett, men silika.
Vis hele sitatet...
Silica gel er bare ekstremt luftig og porøst silisiumoksid, kvarts, eller SiO2 om du vil.
Dette er hovedbestanddelen i tradisjonelt glass (over 70 prosent), og har et smeltepunkt på ca. 1600 grader.
Det jeg skrev tidligere er akkurat like relevant mtp. lighter-testingen.

Sitat av lusekatten Vis innlegg
Dessuten kan det være alt mulig, det er funnet mye forskjellig.
Vis hele sitatet...
Greit, vi får opprette et fond slik at vi kan finansiere en full lab.-rapport slik at vi kan komme til bunns i hva dealerne angivelig har besudlet varene sine med.


Sitat av lusekatten Vis innlegg
Silika er de greiene som ligger i en liten hvit pose i bunnen av en ny bag eller veske f.eks. (fra klesbutikken) som det står DO NOT EAT på. Jeg vet ikke hvordan det oppfører seg når det blir varmet opp.
Vis hele sitatet...
Takk, men jeg vet godt hva dette stoffet er og hva det brukes til.
Det heter silica btw.

Stoffet er kjemisk stabilt og vil derfor ikke reagere på andre måter enn at krystallstrukturen endrer seg, hvordan strukturen endrer seg avhenger av temperaturen.
Silica gel har ingen toksikologiske egenskaper heller så det er ikke farlig å trosse advarslene og svelge et par pakker om du føler deg stridig og ønsker å gjøre opprør mot reglene en dag.
ArbeidsledigProletar
Gidder ikke lese hele tråden, men sånn generelt sett så er det vel trikomer? Ihvertfall om det er ok weed så er det vanlig med hvitt "pulver" i baggien etterpå.
Sitat av microen Vis innlegg
hei igjen, må bare takke for alle svar og forslag her.. merker nå at det fort kan bli mye å svare på her.. men skal se om jeg finner ut av noe : ) jeg må bare si at det er kritthvitt, ikke mye det er snakk om i bunnen av posen men kan forsåvidt sitte noe igjen i selve weeden.. men som sagt er ikke mye hvitt pulver! : P måtte ta kontakt å høre med han dealeren, og spurte om posen hadde vært brukt til noe før, noe han mente den ikke hadde vært!
men vet ikke helt jeg, men skal sjekke opp i dette senere : )
tusen takk for svar folkens : ))
Vis hele sitatet...
Har du prøvd å tygge/smake på det?

Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Forøvrig mener jeg at man må opp i betydelige kvanta med
weed før det vil lønne seg noe særlig å blande den ut.

Som sagt, kjenn kilden, og sjansen for at du får bøff er
minimal.
Vis hele sitatet...
Man kan selge tre gram som fem om den er fuktig eller tilsatt noe. Jo mer utblandet den er jo lettere er det å oppdage. Men tenk deg, en vietnamesergjeng som har 20 grooperasjoner i en stor by, f.eks. London, hvis de produserer 40 kilo pot i uka eller noe, og de velger å gjøre det sånn at de bare tilsetter litt så det er nærmest usynlig, da blir det allikevel lønnsomt når det er store kvanta. Ikke så rart at det rapporteres om økning i foururenset weed når politiet slår til mot grooperasjoner heller, de må jo få inn pengene sine på et vis.

Hvis du vet hvem som dyrker det eller at det er dyrket av en kompis av en kompis så er man vel rimelig trygg. Men noen folk har dårlig moral og kan tilsette sukkerlake og sånn og prøve å selge det til kompiser eller kompiser av kompiser.

Sitat av hala Vis innlegg
Om du kjøper av en som dyrker selv eller som skaffer av folk som dyrker her til lands, vil jeg tro du kan være rimelig sikker på at den ikke er forurenset på noe vis.
Vis hele sitatet...
Det er mye fuktig vietnameserpot på markedet i Oslo i hvert fall, eller var det i hvert fall for noen år siden. Da selger de tre som fem gram og den må tørkes.

Sitat av Batabusa Vis innlegg
Gidder ikke lese hele tråden, men sånn generelt sett så er det vel trikomer? Ihvertfall om det er ok weed så er det vanlig med hvitt "pulver" i baggien etterpå.
Vis hele sitatet...
Det er ikke vanlig selv med god weed i Amster, nei. Det er i så fall ikke hvitt, men mer grønn/brunt/grått/hvitt, og det er lite av det, og bare når det er god, tørr og fin weed.

Det kan bryte ut "epidemier" med forurenset pot, dvs. at markedet flommes over av det. Har vært utrolig mye av det i utlandet, ser ingen grunn til at det ikke skal skje i Norge også. Når det pågikk når jeg bodde i utlandet var det en periode ingen som klarte å få tak i noe annet.

Sitat av Knask Vis innlegg
Silica gel har ingen toksikologiske egenskaper heller så det er ikke farlig å trosse advarslene og svelge et par pakker om du føler deg stridig og ønsker å gjøre opprør mot reglene en dag.
Vis hele sitatet...
Det forandrer uansett ikke det faktum at veldig mange jeg kjenner som røyket dette i utlandet da det pågikk som verst fikk en unormalt langvarig halsbetennelse/vondt i halsen og stygg hoste. Det eneste trygge er å la være å bruke det. Silikaen kan som sagt være festet med lakkdamp osv. Det er ikke trygt så lenge det er noe muffins.

Hvis folk fortsetter å kjøpe det så betyr det at dette kommer til å fortsette. Folk bør klage, kaste det og ikke akseptere det igjen. Eneste måten å stoppe det på.

Det heter vel forøvrig silikat på norsk, tror jeg, hvis man skal være pinlig korrekt?

Dessuten, det at partiklene er malt så fine som pudder for at det ikke skal være synlig gjør at det kanskje kan trenge inn i forskjellige organer o.l. Som sagt, dette er ikke sunt.

Staten burde holde mer øye med denne typen ting og publisere opplysningene bredt som skadereduserende tiltak. I dag er det faktisk motsatt holdning som er normen, når ungdommer f.eks. dør av PMMA så vil ikke politiet si hvor i landet det er eller hvordan pillene ser ut. Det er helt utrolig uansvarlig. Staten varsler jo om sykdommer o.l. så dette bunner i et nedverdigende syn på de som bruker ulovlige rusmidler. Det er så primitivt, i fremtiden når narkotika blir regulert innenfor loven vil vi skamme oss over dette tror jeg.

En annen sak, kvarts kan vel gi arrdannelse hvis det kutter/sliper på noe...

Som sagt, er ingen ekspert, men jeg ville ikke bagatellisert dette. Bedre å styre unna ting som er forurenset og være litt skeptisk og lære seg å kjenne igjen ren vare.

Myndighetene ser det altså som en bonus at folk dør av PMMA f.eks. slik at de kan cashe ut på skremselen mot MDMA og andre piller for det det er verdt, i stedet for å gi advarsel om utseende og hvor det er omsatt. Det er en helt utrolig måte å vurdere sånne situasjoner på spør du meg. Folk kommer til å ta greiene uansett, om de går ut med det kan de kanskje redde noen liv eller spare folks helse. Ikke at de en gang har noen systematisk overvåkning, men noen få ganger kommer det advarsel om sterk heroin eller miltbrann-heroin... Men cannabis? Blir ignorert fullstendig.

Rettelse: det kan vær noe trichromes som samler seg i bunnen av poser med god amsterweed f.eks. og god tørr fin norsk weed. Men sånn jeg husker dette fra utlandet var at det som var forurenset var hvitere og mer pulver i bunnen av posen, det er ganske stor forskjell mellom det som er normalt og ikke normalt for å si det sånn. Og så kom denne stealth-weeden der det ikke var så lett å se, men der man merket det f.eks. på måten jointen brenner på (svart og oljete tupp når den brenner) eller hvis man smakte på den og tygget den. Det var sjokkerende og ekkelt, og mange jeg kjenner sluttet helt fordi det ikke var noe annet å få tak i. Andre igjen klarte ikke å la være og sa til seg selv at det sikkert ikke er så farlig, og flere fikk unormal hoste og vondt/kløe i halsen.
Sist endret av lusekatten; 11. januar 2013 kl. 20:46.
Sitat av lusekatten Vis innlegg
Det heter vel forøvrig silikat på norsk, tror jeg, hvis man skal være pinlig korrekt?
Vis hele sitatet...
Det er riktig at stoffet er et silikat, men benevnelsen silikat omfatter faktisk seks forskjellige grupper silikater som hver har forskjellige silikatmineraler.
Silisiumoksid tilhører nettverkssilikater.

På folkemunne kan man vel si/skrive silika så jeg burde vel ha holdt meg for god til å pirke på dette, men i undervisningsmateriell og i datablader f.eks. refereres det til silica, som i microsilica.
Sitat av Knask Vis innlegg
Det er riktig at stoffet er et silikat, men benevnelsen silikat omfatter faktisk seks forskjellige grupper silikater som hver har forskjellige silikatmineraler.
Silisiumoksid tilhører nettverkssilikater.

På folkemunne kan man vel si/skrive silika så jeg burde vel ha holdt meg for god til å pirke på dette, men i undervisningsmateriell og i datablader f.eks. refereres det til silica, som i microsilica.
Vis hele sitatet...
Takk for kjemikunnskapene. Det er vel til en viss grad betryggende å høre at det er toksikologisk nøytralt, men erfaringene kompisene mine har er ikke gode, for å si det sånn.

Ingen som jeg kjenner som døde eller ble lagt inn på sykehus, men mange jeg kjenner som fikk plager i halsen. En venn av meg gjorde omfattende undersøkelser hos en lungespesialist (CT-scan eller en liknende scan tror jeg, pustetester, blodprøver, røntgen), etter å ha røyket dette regelmessig i underkant av et år, han hadde vedvarende halsbetennelse/vondt i halsen og en ekstremt stygg hoste. De fant noen mindre arrdannelser i luftveiene som ikke var farlige, men kunne ikke konstatere om det stammet fra silikapot'en eller noe annet. I dag mener vedkommende at halsen er blitt et sårt punkt og at han får flere, mer plagsomme og langvarige luftveisinfeksjoner enn før, men dette er jo vanskelig å dokumentere om har noen sammenheng med silikapot-konsumet.

Om det er noen som har fått alvolige skader av det vet jeg ikke, men jeg vil tro at de som røyket mye av dette over en periode på flere år kan ha fått det. Personlig synes jeg det er så ekkelt og urovekkende at jeg vil anbefale folk å ligge helt unna.
Sist endret av lusekatten; 11. januar 2013 kl. 21:41.
Sitat av lusekatten Vis innlegg
Som sagt, er ingen ekspert, men jeg ville ikke bagatellisert dette. Bedre å styre unna ting som er forurenset og være litt skeptisk og lære seg å kjenne igjen ren vare.
Vis hele sitatet...
Det er selvsagt at man er kritisk til hva man putter i kroppen.
Det fins jo åpenbart mennesker som driter i dette og hiver i seg
ting helt ukritisk bare fordi de kanskje kan bli høy eller stein.

Men for å være helt ærlig synes jeg du virker i overkant paranoid
i måten du fremstiller dette på. Når det gjelder weed stoler jeg mer
på hjemmedyrkere som bruker masse tid og ressurser på å avle
frem kvalitet, enn skremmeartikler sakset fra VG og BBC. Media
er sjelden særlig vitenskapelige av seg.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Men for å være helt ærlig synes jeg du virker i overkant paranoid
i måten du fremstiller dette på. Når det gjelder weed stoler jeg mer
på hjemmedyrkere som bruker masse tid og ressurser på å avle
frem kvalitet, enn skremmeartikler sakset fra VG og BBC. Media
er sjelden særlig vitenskapelige av seg.
Vis hele sitatet...
Det er ikke skremmeartikler, men beskrivelser av en epidemi med forurenset cannabis som foregikk på kontinentet og i Storbritannia i 2006/2007. Den er dokumentert også gjennom advarsler fra aktivistorganisasjoner tilsvarende NORMAL/LUHM i disse landene (UKCIA og CIRC). I hvilken grad det fortsatt er slik aner jeg ikke, da jeg ikke bor i noen av de landene lenger og ikke røyker lenger (men er for legalisering/regulering).

Jeg la også inn henvisninger til forskning utført av og advarsler gitt av de offisielle helsemyndighetene i Frankrike og Storbritannia (NHS og OFDT). Fikk du med deg det?

Vet ikke om jeg ville kalle det paranoid.

Her er en nyhetsreportasje fra Frankrike der de fant de to produktene før de ble blandet

http://www.youtube.com/watch?v=ZHCd4SverAU

I reportasjen uttaler en fransk helsesjef at partiklene er så små at det penetrerer alveolene og kan føre til lungeinflammasjoner.

I Norge er det sikkert flere små hjemmedyrkere som tilbyr weed enn store kriminelle operasjoner, og da skjer nok dette i mindre grad. Men det er jo påvist nettverk av vietnamesere som produserer store mengder pot i Norge også, og disse er vel troende til å gjøre dette. Og jeg har hørt om hjemmedyrkere som har helt på sukkerlake.

Det er også et produkt som heter Brix for hjemmedyrkere som er laget for å øke vekten, og det er noen sorter som kan krysses for å få en tyngre weed har jeg hørt.
Sist endret av lusekatten; 11. januar 2013 kl. 21:55.
Sitat av lusekatten Vis innlegg
Om det er noen som har fått alvolige skader av det vet jeg ikke, men jeg vil tro at de som røyket mye av dette over en periode på flere år kan ha fått det.
Vis hele sitatet...
Det skal du slettes ikke se bort fra.
Innånding av respirable silikater, f.eks. kvarts, kan føre til lungesykdommen silikose.