Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  120 16293
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Problemet er at jeg ikke ønsker å være i kontakt med politiet, ei heller hjelpe dem.
Vis hele sitatet...
Å holde tilbake informasjon for politiet er straffbart.
Mye lurvete perspektiver her. Mye av det lurvet som gjenspeiler problemet som kan tilknyttes alle kanter av samfunnet. Og også da politiet.

For det første må nordmenn slutte å oppfatte samfunnets institusjoner som noe "fremmed" eller industrielt. Samfunnet består av mennesker, alle som en, med hver sin rolle. Politiet er norske mennesker som har en jobb og gå til, akkurat som alle andre skattebetalende medborgere. Jeg mener det er påfallende typisk norsk å bli redd og usikker i møte med ulike institusjoner som f eks politiet i mine øyne. Redsel for å drite seg ut, si noe feil osv. selv om det kun er informasjon som ønskes utlevert.

Jeg ser det slik at det er dannelse som er problemet hos den jevne nordmann. De ser ikke menneskene som står bak samfunnsbrikkene rundt seg. Vi er relativt asosiale, ureflekterte og lukkede, noe som fører til en hue-opp-i-ræva mentalitet. (Jfr. nordmenns store fritidshobby: å blåse ut på kommentarfelt og forum med meninger de ALDRI tør diskutere face to face med noen). Når man da på død og liv skal ha en slik avstand til hverandre, så blir det selvfølgelig problemer: inkompetanse, frykt for å gjøre feil, svekket evne til å samarbeide osv...
Politiet er også mennesker, norske i tillegg. Dermed kan det belegges at norske politifolk tenderer til å kjøre litt vel hardt "etter boka". Det er vel ingen hemmelighet at Norge elsker å forholde seg til regler og byråkrati bare fordi at det er sånn det skal være.

Jeg mener f eks Sverige er mye flinkere på alt Norge ikke er. Når jeg var i møte med svenske politifolk så opplevde jeg mennesker på jobb som i mitt tilfelle utøvde skjønn og forsto raskt at jeg ikke var noen kriminell. Hva saken dreide seg er uvesentlig. Det vesentlige var at jeg strakk meg til for å samarbeide med dette mennesket, og fikk tilbake en ærlig og rettferdig respons utfra hva denne mannen var satt til å gjøre i sin tjeneste.

Nordmenn må bli bedre på å reflektere over seg selv i forhold til andre. Lære å se menneskene rundt seg og forstå hverandres situasjoner. Først da får man bedre utbytte av å være et menneske i et samfunn og generelt et mer effektivt og bedre samfunn.
I min kommune har de ca. 7-8 politifolk. Og alle er forskjellige. Noen driter i hasjrøykere, mens andre bruker fritiden sin på å spionere på ungdommer. De er bare mennesker og det er tilfeller hvor de har misbrukt sin makt. Det er noe jeg vet. Noen er hjelpsomme, andre vil bare gi ut bøter.
Har Norge en ''Internal Affairs'' avdeling som i USA? Det bør jo alle land ha, ellers er det fritt frem for korrupsjon/maktmisbruk.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Farlig Politi
Vil anbefale denne boken for alle.

Sitat av Kramer Vis innlegg
Har Norge en ''Internal Affairs'' avdeling som i USA? Det bør jo alle land ha, ellers er det fritt frem for korrupsjon/maktmisbruk.
Vis hele sitatet...
Vi har spesialenheten for henleggelse av politisaker, opprettet for å erstatte SEFO ((de) Særskilte etterforskningsorganene).
Har ikke hatt noe problemer med de som er ute i gata, de fleste jeg møter da er hyggelige å slår gjerne av en prat. Men de helvettes juristene er noen svin. Jeg sitter i en leilighet og smoker litt weed, jeg hadde ikke kjørt eller vært i nærheten av en bil hele den kvelden. Plutselig banker det på døra og inn kommer politiet. Jeg erkjenner bruk (etter at jeg har fått garanti fra politibetjenten at dette er vil ikke gå ut over førerkortet i det hele tatt sa han). På denne tiden var jeg mindreårig så moren min ble også kontaktet. Hun spurte rett ut om det ville si noe angående lappen, og det var ikke noe som tydde på det fikk jeg høre. Jeg betaler bota og tenker at saken er ute av verden.

2 måneder etter på blir jeg litt små forundra, jeg har fått et brev fra politiet. Jeg åpner det opp og hva tror du det står der? Jo, at de mener jeg er en fare for sikkerheten på norske veier og derfor får jeg 1 års utsettelse på lappen.

Har Norge et rettsystem? Eller er dette bare på papiret? Jeg syns dette var ekstremt urettferdig og har nå sendt inn min 5. klage og regner med at denne også blir avvist. Jeg syns det er mye ugler i mosen. Jeg så på nyhetene får litt siden. "Carl I Hagen kjørte ned en person med sin bil" han sin straff var på 6 måneder og min var 1 år.
Jeg skjønner ikke hvordan jeg kan fortjene en utsettelse for 1 år? Da jeg spurte om grunner til den ekstreme strenge tileggstraffen fikk jeg bare tilbake at jeg hadde brutt narkotikumloven og ikke var egna som billist på norske veier.

Jeg finner det merkelig at jeg fikk garanti fra to forskjellige offentlige tjenestemenn i samme bygg at jeg ikke ville få noen konsekvenser for mitt førerkort men så skjer det stikk motsatte. Jeg skrev i første brev (da var jeg fremdeles mindreårig) at jeg mer enn gjerne kunne ta en tur innom stasjonen og ha en dialog med juristen eller hvem som helst om en mulig avtale (urintest nevnte jeg blant annet), men da fikk jeg bare en avvisning tilbake. Jeg var nesten mer lei meg enn jeg var irritert på det stadiet, og håpet at politiet ikke har en slik oppførsel mot yngre "kriminelle" på et generelt stadie. Bør ikke politiet lært nå at dialog er det beste for å forebygge kriminalitet blant yngre? Når jeg ikke engang er velkommen på stasjonen så syns jeg det er direkte sørgelig hvordan de behandler mennesker som ja dreit seg ut en gang men ønsker å ha en dialog med vedkommende som ga meg en slik hard straff (i forholdet til lovbruddet, jeg hadde ikke noe på meg en gang, bare rusa på weed). Jeg har ikke blitt tatt i noen lovbrudd ved senere tid og har sendt inn nytt klagebrev og fått avvist det og sender et nytt et på samme dagen.
Jeg har allerede lagd en tråd om dette på forumet men har lyst til å komme med dette her også. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, i teorien har jeg utsettelse på ubestemt tid da det står i brevene at det skal opp i vurdering den dagen. Skal jeg kontakte advokat? Noen bekjente mener jeg bør gjøre det. Andre mener at Politiet har saken på sin side.
Sitat av Masi Vis innlegg
En kompis av meg hadde en uheldig hendelse med politiet for en stund siden, han ble rett og slett voldelig kastet ut av en offentlig fest(ival) av en vakt, han ringte selvfølgelig politiet der å da og skulle anmelde saken. Poltiet hørte på hva han hadde å si før dem sa til han "God natt, og la på", jeg spurte han om politimannen presanterte seg, og fikk til svar hos kompisen min at han hadde ikkje fått noe navn eller tjeneste nr hos han politimannen.

så han ringte opp igjen, og det var han samme som svarte, så han spurte om han kunne få tjeneste nr til mannen, men igjen fikk han til svar "God natt", og la på.

Slik oppførsel fra politiet er vel latterlig, vi hadde jo såklart drukket litt, men vi viste jo hva vi gjorde.

Og det kan jo nevnes at grunnen til at han ble kastet ut var fordi dem var uenig om noe (ikkje noe krangling elns), så han vakten sa at hvis ikkje han holdt kjeft så skulle han ta og dra han ut av fest området, og da sa jo kompisen min: "Du tør ikke", og det var vist nok for vakten.
Vis hele sitatet...
Nei, men stakkars dere, da! Ringte dere politiet og ropte "JEG VIL ANMELDE EN VAKT SOM KASTET MEG UT FRA FESTIVALEN", og ble møtt med en kald skulder?
Nei, ærlig talt.. For det første synes jeg det er helt på plass at den kjepphøye, arrogante kompisen din blir kastet ut av en festival når han viser såpass lite respekt til vaktene ved å påstå han ikke tørr å kaste han ut.
For det andre kan du ikke anmelde et forhold over telefon. I tillegg får sikkert politiet haugevis med slike telefoner, og sannsynligvis spurte politibetjenten om det var personskader/legemsbeskadigelse el. før han la på.

Politiet kan ikke rykke ut på hva som helst, og viss du virkelig vil anmelde et slikt forhold må du ned på politistasjonen for dette. Et lignende eksempel var en gang en sommer for noen år siden vi var ute å kjørte. Vi hadde litt for høy fart og gikk rett over rundkjøringen, over på andre siden og blokkerte et felt. Alle dekkene sprengte, kløyvde felgene, rev av forstillinga etc.. Vi ringte selvsagt politiet og forklarte hva som hadde hendt. Politimannen i andre enden spurte om det var personskader, noe det ikke var, og derfor var det ingenting de ville legge seg borti.
Sitat av Masi Vis innlegg
Og en annen historie:

En venn av meg blir støtt og stadig stoppet av politiet, de siste gangen har vedkommende hatt politiet etter med blålys og sirener, den ene gangen så fikk vennen min rundkjeft av politiet fordi dem hadde kastet seg etter med blålys og sirener og h*n ikkje hadde stoppet på første avkjørselen men den andre fordi den andre var mindre trafikkert (rundt 50 meter forskjell). Hver gang h*n blir stoppet så driver dem å tar alkotest og nesten full ransakelse av bilen, grunnen til dette er fordi det ble stoppen en pakke på flyplassen med navnet til vedkommende på og denne pakken inneholdt hasj.

EDIT: Og vedkommende driver ikkje på med narkotiske stoffer.
Vis hele sitatet...
Viss vedkommende har fått en pakke i posten i sitt navn, som inneholdt hasj har politiet skjellig grunn til mistanke. Ikke noe galt med det.
Som tidligere nevnt. At UP provoserer med å kline seg helt opp i rumpa di har jeg også opplevd. Jeg blei forbanna å litt redd for hva som kunne skje om jeg måtte bremse. Ga istede gass for å komme meg vekk å blålysa kom.

Har også vedtatt ett forelegg jeg angrer bittert på. En kompis ble nekta servering å deretter kasta ut fordi han begynte å krangle. Jeg ante ikke at han var bevæpnet. Fyren dro frem en sånn teleskop stav å begynte å banke opp dørvakta.

Jeg ser hva som skjer da utgangsdøra sto oppe. Tar fart å legger kompisen min i bakken bakfra å tar i fra han slagvåpenet. Sier nå stikker vi din jævla dust. Faen hva har du gjort. Dørvakta er fortumla å har fått seg ett rapp men er oppegående. Vi beiner avgårde. Problemet: Jeg kasta ikke den staven men putta den i innerlomma å tenkte ikke på greia.

Politiet finner oss vandrene på vei hjem. Arresterer meg ( jeg hadde da blankt rulleblad) å lar han som slo får gå. Jeg var dritings å tenkte ikke klart. På stasjonen forklarer jeg, blir behandla som en stor kriminell men gamlekara på stasjon medgir at arrestant er meget samarbeidsvillig, ikke rulleblad å lar meg gå. regnet med å bli trodd å tror alt er bra til ett forelegg på 8 lapper i posten. Kompisen betalte men politiet går ikke med på å overføre hendelsen fra mitt navn til kompisen.

resultatet av å avverge blind vold er at jeg fikk straffen for hele hendelsen. Videre toppkarriære kan jeg glemme de neste 7 årene da jeg kan glemme full sikkerhetsklarering jeg trenger pga informasjon jeg da må håndtere.

Måten enkelte politi behandler norske sammfunnsborgere gjør at folk mister nødvendig respekt for politi.

Har møtt veldig hyggelig politi også som barn og vold i hjemmet.
Det er fornuftig å anta at en seleksjon finner sted angående autoritetsyrkene. Går utefra at dette gjelder f.eks pedagoger på samme måte. En maktposisjon er for noen mer fristende enn hos andre og ettersom politiyrket ikke er så attraktivt finansielt sett, vil det muligens ha en tendens til å vekke interesse hos hersende personlighetstyper eller noen med manglende akademiske ferdigheter ettersom det åpenbart ikke er en nødvendighet å besitte en god, almennfaglig kompetanse.

Personlig har jeg en episode det kan være verdt å trekke frem, da jeg befant meg i et avhørsrom etter å ha blitt pågrepet for besittelse av hasj, med en fullstendig umulig politimann, som hadde det med å vri å vende på alt jeg sa, forsøkte gang på gang og drive meg inn på et spor der jeg skulle avsløre hver og en innenfor mitt nettverk med narkotikaforbindelser, prøvde å få meg til å virke som et narko-glorifiserende avskum. Mulig jeg kunne fremstå noe skeptisk ovenfor hans skrekkhistorier, men jeg klarte å opprettholde bakkekontakt og opptredde ikke rusforherligende på noen måte. la meg ganske flat faktisk, men han klarte på magisk vis å tvinge fram det verste i meg ned på avhørspapirene så når mor og far så utdraget trodde de jeg var blitt en hjernevasket hippie.

Dette er jo ingen sjokkerende historie, og jeg vil gjøre det klart at jeg innser at de fleste politi er helt ålreite folk, men jeg har en negativ erfaring og det er uheldigvis den eneste jeg har.
Sitat av Jiffie666 Vis innlegg
Som tidligere nevnt. At UP provoserer med å kline seg helt opp i rumpa di har jeg også opplevd. Jeg blei forbanna å litt redd for hva som kunne skje om jeg måtte bremse. Ga istede gass for å komme meg vekk å blålysa kom.

Har også vedtatt ett forelegg jeg angrer bittert på. En kompis ble nekta servering å deretter kasta ut fordi han begynte å krangle. Jeg ante ikke at han var bevæpnet. Fyren dro frem en sånn teleskop stav å begynte å banke opp dørvakta.

Jeg ser hva som skjer da utgangsdøra sto oppe. Tar fart å legger kompisen min i bakken bakfra å tar i fra han slagvåpenet. Sier nå stikker vi din jævla dust. Faen hva har du gjort. Dørvakta er fortumla å har fått seg ett rapp men er oppegående. Vi beiner avgårde. Problemet: Jeg kasta ikke den staven men putta den i innerlomma å tenkte ikke på greia.

Politiet finner oss vandrene på vei hjem. Arresterer meg ( jeg hadde da blankt rulleblad) å lar han som slo får gå. Jeg var dritings å tenkte ikke klart. På stasjonen forklarer jeg, blir behandla som en stor kriminell men gamlekara på stasjon medgir at arrestant er meget samarbeidsvillig, ikke rulleblad å lar meg gå. regnet med å bli trodd å tror alt er bra til ett forelegg på 8 lapper i posten. Kompisen betalte men politiet går ikke med på å overføre hendelsen fra mitt navn til kompisen.

resultatet av å avverge blind vold er at jeg fikk straffen for hele hendelsen. Videre toppkarriære kan jeg glemme de neste 7 årene da jeg kan glemme full sikkerhetsklarering jeg trenger pga informasjon jeg da må håndtere.

Måten enkelte politi behandler norske sammfunnsborgere gjør at folk mister nødvendig respekt for politi.

Har møtt veldig hyggelig politi også som barn og vold i hjemmet.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hva problemet er her. Du hadde en ulovlig gjenstand på deg, du ble tatt inn for en sjekk og sendt ut igjen. Hvordan er det politiets feil at de ikke visste at gjenstanden var kompisen din sin?

Jeg vil heller si at du har en dårlig kompis som ikke tok kontakt med politiet og tok på seg skylda for å ha en ulovlig gjenstand.

Og herregud, hvem går rundt med en teleskopbatong på byen?

Dette må være det drøyeste "Politiet er så slemme mot meg" eksempelet så langt i denne tråden.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hva problemet er her. Du hadde en ulovlig gjenstand på deg, du ble tatt inn for en sjekk og sendt ut igjen. Hvordan er det politiets feil at de ikke visste at gjenstanden var kompisen din sin?

Jeg vil heller si at du har en dårlig kompis som ikke tok kontakt med politiet og tok på seg skylda for å ha en ulovlig gjenstand.

Og herregud, hvem går rundt med en teleskopbatong på byen?

Dette må være det drøyeste "Politiet er så slemme mot meg" eksempelet så langt i denne tråden.
Vis hele sitatet...

dårlig forklart. Jeg skjønner såklart at jeg ble arrestert. Jeg synes det er flott at jeg slapp ut uten problem siden kompisen min var offline.. at boten kom å at politiet ikke vil høre noe på hverken meg eller kompisen min som innrømmer å ha gjort dette er hva jeg er irritert over. Hadde de tatt meg med til dørvakta å vist trynet mitt den kvelden hadde saken vært ute av verden. Dørvakta var veldig glad for min reaksjon.
Vel, jeg skal ikke si at politiet er noe dritt, og at alle er svin, eller at vi hadde klart oss bedre uten politi -Men, faen så mange politi som rett og slett er respektløse, maktsyke og uproffesjonelle! Det som er trist er at jeg fra starten av faktisk har prøvd å like politiet, men de har gjort alt de kan for å få meg til å misslike dem.

Jeg har ikke lest alle postene, men jeg har fått intrykk av at mange her inne hater at man gjør en neggativ generalisering av politiet på grunlag av noen "få" glipp fra politiets side -"de er jo bare mennesker"..
Jeg er sjelden i kontakt med politiet, men jeg kan helt ærlig si at ca halvparten av gangene jeg er rundt dem, gjør de et dårlig inntrykk på meg.

Jeg orker ikke grave i alle mulige småting, men jeg kan bruke tre eksempler:

1: Jeg gikk i 9. klasse, var på vei hjem fra en badetur midt i sommerferien, der jeg plutselig blir stanset av politiet og blir beskylt for å stjele. Jeg sier at jeg ikke har gjort noe som helst, og det eneste de (to store menn) svarer med er å heve stemmen å si at de visste at det var meg, og de lurte på hvor jeg hadde gjemt capsen min. Jeg sier jeg ikke har gjort noe som helst, og at jeg heller ikke har gått med caps den dagen. Da klikket det visst, å lille meg ble kastet på panseret med henda på ryggen prassa lang opp mot nakken. De satt meg inn i bilen å tok ørefik på meg. De prøvde å presse en innrømmelse ut av meg mens de kjørte rundt, de satt meg av på en skole når de fant ut at jeg ikke hadde gjort noe, også kjørte de videre. (Forresten, det som hadde blitt stjelt var to handleposer med tomflasker fra en terrasse)

2:En kompis (kaller han Per) av meg, han var 19 år, drukket øl to ganger i livet, tar ikke paracet når han har vondt i hode, og hasj og narkotikasprøyte hørte til i samme ord. Han satt i baksetet (de var 4 i bilen) når de skulle til fotballbanen for å spille ball. Plutselig blir de stoppet av politiet, de spør sjåføren om både det en og det andre, før de plutselig får øye på kompissen min Per i baksetet. De sier at Per er rusa på amfetamin, så de ville at sjåføren skulle kjøre han hjem slik at han kunne ta pisseprøve. De stanser utenfor nabolaget hans, der Per måtte gå "rett linje-testen". Per var så nervøs at han holdt på å begynne å gråte, og det hjalp ikke noe at halve nabolaget sto å så på. Etter å ha gjort denne testen måtte per inn i huset å pisse i glasset, han gir det til politiet å de drar. 15 min senere kommer de tilbake å sier at testen var positiv, og at han måtte gjøre regning med prikk og bot, deretter dro de.. Per begynte å gråte mens foreldrene sto å så på det hele. Han var helt knust, han var totalt målløs, og foreldre skjønte ikke en DRITT. 20 min senere kommer de tilbake å sier at testen var feil, også dro dem, uten å si unskyld eller noen ting!

3: Dette er egentlig ikke så big deal, men viser jo en dårlig mentalitet: Jeg var i byen, jeg gikk rundt med en øl i hånda (vet at det ikke er låv å drikke offentlig), så stanser politiet meg å sier at jeg må kaste ølen. Ok, ikke noe problem, den gikk rett i dunken. Etter jeg har kasta den hever betjenten stemmen å ser forbanna ut å sier "ikke gjør det der igjen!" så spør jeg høflig om hva jeg ikke skulle gjøre igjen. Da fikk jeg svar "ikke VÅG å drikk øl forran meg!". Jeg sa OK, så gikk jeg (jeg hadde jo ikke drukket forran han en gang). Litt senere på kvelden så jeg en annen kar gå med en øl i hånda, han ble også stanset. De sier at han skulle kaste ølen, noe han nikket høflig til, han snudde seg å skulle til å kaste ølen i søplekassa. Plutselig roper betjenten "HEY, kom hit, stell deg her!" stakkaren gikk bort igjen å spurte om han gjorde noe galt. Da sa politiet at han måtte åpne ølen (ja, den var ikke åpnet en gang), stå forran politiet mitt i vegen, forran 50+ folk å helle ut ølen midt i vegen, mens alle sto å så på og lo. Når han var ferdig med det måtte han gå tilbake til søplekassa å kaste boksen..

Dette er kanskje bare piss i forhold til hva andre her har opplevd, men jeg syntes uansett at slik oppførsel ikke har noe å gjøre i et proffesjonelt yrke som har som hovedoppgave å skape ro og orden.
Husk at politiet er ett resultat av samfunnet vi lever i. Jeg tror nok hovedoppgaven fortsatt er "å skape ro og orden".

Problemet er: Før ble dette målt i hvor fornøyd borgere var å hvor trygge de følte seg. Altså ingen valuta som kan måles eller direkte rapporteres i stor skala. I dag skal vi ha en rapport som bekrefter hvor mye "ro og orden" det er i samfunnet. Alt skal rapporteres, måles, planlegges osv.

Hvor mye ro og orden det er i samfunnet måles nå i anmeldte forhold vs forhold som resulterer i domfelling / straff. Desto fler skyldige som straffes, jo tryggere samfunn.

Over tid gjør dette at ansatte som gir gode statistikker på at samfunnet får mer "ro og orden", altså domfelling, gjør det godt inne på stasjonen. (politi-sjefen er bare ett menneske å vil bare slippe det helvetes maset fra lederene sine om at din avdeling ligger under snittet å må akseptere nazi-politi som gir gode statistikker)

Det man må gjøre er å gi politiet ressurser å mye mer slæck. Dette for at poltisjefen skal kunne kvitte seg med nazi-arrestantene. politisjefen burde heller høre på h*n som driter i å gi deg førerkortbot når du har glemt det (fordi han skjønner at du måtte rekke å hente kona på det jævla toget klokka 22:00 men det var foppal kamp å alt blei glemt. Nå står a der nede å blir til ei heks igjen å denna bota gjør det hele ti ganger værre)

Det er h*n som må få mere makt. Jeg tror det er dette "gamlinga" klør seg i hue over å rister på hode av nede på stasjonen. De vet at fremferden i dag medfører mindre respekt for loven å at flere å flere "Gir faen" etterhvert.

For min del, målt mot loven er det vel hjemmel for straff. Jeg blei stressa av den bilen i ræva (faen veien er helt tom, er det en psyko eller?, Nei pedal to the metal) = kjørt for fort = straff. Det var politi å ingen psyko.

Greit du avverga kanskje at en mann fikk hjernen sin basha ut av "hold brillan" fra tegneserien narverne, han kompisen din fra reunion festen du ikke har sett på 15 år, men det har vi ingen anmeldelse på. Vi er bare på utkikk etter en bevæpnet mann med lyst hår som ble beskrevet fra utestedet. Her står altså du med våpen som matcher beskrivelsen.Lyst hår har du å. = Bevæpnet med ulovlig slagvåpen på offentlig sted = straff.

En gammel taksi sjafør sa engang.

Kom kjørende en varm sommerdag på akerbrygge.Ruller rolig i 30 km å døser i varmen. Der kommer den snella syklende i ei lita truse å heelt toppløs. Jeg blei sååå satt ut å smelte inni en politimann på motorsykkel foran meg. Jeg planta politimannen godt inn i en hekk.

Jeg var sikker på at nå ryker jeg inn sa taksisjaføren. Bort kommer politimannen å ser på meg med stålblikk. "jasså du sitter her å svetter vilt nå mann ?". Laang pause..Kjør hjem til kona di du å ta deg en kopp kaffe, du er helt hvit i trynet.

Politimannen skal til å gå men snur seg igjen å sier. Fyy faen den dama var strøken. Det er nok best du ikke forteller detta til kona di.

Taksisjaføren sverga på at nå har du hatt flaks en gang, det har du aldri igjen. Ingen forseelser fra den dagen for 20 år siden.
Jeg for min del hater snut, de er så plagsomme og kjepphøye jævler at det er latterlig... Står i gata og promilletester folk isteden for å se seg rundt etter synlig overberusede personer.

Et yrke for dem som vil lage kvalm for andre, de dreit seg jo også fullstendig ut 22 juli da Breivik løp løpsk... faen til feige jævler uten peiling.
Virker som mange her klager på ting som har skjedd når de strengt talt har vært skyldig eller dritings.
Jeg er enig i at noen av historiene her viser at politiet er litt overivrige, men som sagt tidligere kan man ikke bedømme noe ut fra den ene siden av saken. Uansett skal det da være mulig å klage om du føler deg urettferdig behandlet, til de rette instansene, ikke på et forum som dette.

Selv har jeg bare gode erfaringer med politiet. Et par ganger i russetiden var jeg borti politiet, natt til 1 for å være overstadig beruset, det eneste politiet gjorde var å ta meg med bort til en av kompisene mine og spurte om jeg hadde skyss hjem, og hintet til at det burde være asap.

Andre gangen var det for offentlig drikking, tok akkurat en slurk av en flaske sprit når to politimenn snudde seg og så dette. De spurte om legetimasjon, ba meg helle ut spriten og spurte om jeg godtok et forenklet forelegg mot å slippe å komme inn til avhør o.l.

Etter jeg tok lappen har jeg hatt flere hyggelige møter med politiet, en dag i en rutinestopp ble jeg sittende å småprate litt med den ene politimannen siden det var ekstremt lite trafikk på den strekningen den dagen.

Den siste jeg kan huske var for noen uker siden jeg skulle kjøre samboern og noen venninner av henne på byen, kort etter vi startet begynte det å dugge på ruten så jeg kjørte inn i en avkjørsel før et kryss og politiet stoppet bak meg.
En hyggelig politidame sa god kveld, ville se vognkort/førerkort og spurte hvorfor jeg stoppet der. Jeg forklarte situasjonen og småpratet i et lite minutt om hva vi gjorde ute så sent, hun ønsket oss en hyggelig kveld på byen og vi kjørte videre, ikke noe frekkheter, blåsing eller ransakelse av bilen.

Selv om man kan være uheldig blir det feil å trekke hele norges politi under en kam, det er som å si at alle politikere er noen maktsyke korrupte jævler bare fordi Lysbakken ga statlige penger til sitt eget ungdomsparti.

Hovedpoenger er uansett, skal du klage på politiet hvor du føler deg urettferdig behandlet, gjør det til rett person.
Om du ikke har troen på å klage på politiet til politiet, så skaff deg en advokat.
Sist endret av OnklD; 1. mars 2012 kl. 18:46.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Media oppnår hva de ønsker ihvertfall. Nettopp din reaksjon. Saken har alltid to sider.
Har blitt stoppet i promillekontroll, belte, teknisk og fartskontroll og vært vitne i avhør. Alle disse gangene har politiet vært helt normale mennesker som jeg har kunne føre normale samtaler med. Selv i avhør satt jeg å pratet hverdagslige ting over en kopp kaffe under avhøret. Har bare positive ting å si om politiet. Selvfølgelig så finnes det unntak, men det finner du i alle slags yrker.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Jeg synes det er rart at så mange kommer med utsagn som "Selvfølgelig så finnes det unntak, men det finner du i alle slags yrker." (ikke noe personlig mot deg Margido).

Tingen er at politiet er ikke et hvilket som helst yrke. Jeg sliter med å formulere meg for øyeblikket, men dere vet jo alle hva politi er. Det er ingen andre yrker som har så stor autoritet og makt som politiet, og nettopp derfor SKAL vi være obs på hva vi som samfunn tolererer. Det er trist at så mange har en så dårlig oppfatning av politiet, og det er utrolig mye mer trist at så mange har en god grunn til det.

Joda, selvfølgelig - politimenn er mennesker de óg. Mennesker gjør feil og alt det der. Men når deres feil går utover andres liv i en så stor grad som det gjør, og attpåtil går de ustraffet fra det hele? Eller får en symbolsk bot på et par hundre kroner? Da er det i praksis fritt frem for maktsyke drittsekker å gjøre hva de vil.
Vi kan kanskje ikke hindre dem i å banke opp arrestanter, lyve i avhør - eller i rettssaker! - men vi kan straffe dem for det i etterkant, og det synes jeg vi absolutt er nødt til å gjøre.
Har vært borti politiet to ganger. Den ene gangen var de veldig hyggelige og bare stilte meg enkle spørsmål da jeg passet til en beskrivelse av en person de hadde fått inn. Den andre gangen derimot ble jeg ganske irritert. Selve saken orker jeg ikke forklare her, men det var en hendelse ute på byen.

Saken var egentlig ikke noe for politiet da den egentlig var ganske privat, men en "venn" hentet de siden han så jeg var litt opprørt.
Jeg måtte såklart forklare meg om hvorfor jeg var lei meg, og hva som hadde skjedd. Jeg mente selv det var en fille ting, og at alt gikk helt bra. Jeg ville ikke anmelde personen som var med i saken da han ikke hadde gjort no galt. Den ene politimannen ble da meget irritert og spurte meg flere ganger om jeg var sikker. Jeg sa flere ganger at jeg sa meg ferdig med saken og ikke ville anmelde. Jeg skulle bare vente på skyss og dra hjem.
De spurte hvem som skulle kjøre meg, og jeg måtte gi navnet på sjåføren. Hadde jeg ikke gjort det hadde de kjørt meg hjem selv. De sa seg derfor ferdig med saken(trodde jeg) og lot meg dra.

Plutselig fikk jeg telefon fra en veldig redd mamma som hadde blitt vekt av politiet kl 03 på natten. De skulle bare informere henne om at de hadde snakket med meg, og hun forventet seg dødsfall eller ulykke stakkars.
Det var heller mange andre den kvelden som kunne trengt litt ekstra hjelp, isteden for å henge seg opp i en fillesak som var over i det hele tatt før politiet ble hentet.
Generelt har jeg kun hatt gode opplevelser med poltiet (except that one time). Man kan ikke dømme hele politistaben i landet bare fordi EN idiot går over streken og kuker det til for di andre, redelige og profesjonelle politimennene som kun er ute etter å beskytte deg mot de 'slemme'..
Det blir på samme måte som at et stoff så vakkert som hasj har blitt ulovlig fordi ENKELTE ikke klarer å håndtere det særlig bra. Sannheten er at denne 'enkelte' ville det gått til helvette med uansett. -_- sigh.. mennesker.. -_-
Sitat av Takub Vis innlegg
Farlig Politi
Vil anbefale denne boken for alle.


Vi har spesialenheten for henleggelse av politisaker, opprettet for å erstatte SEFO ((de) Særskilte etterforskningsorganene).
Vis hele sitatet...
Hehe, ett og et halvt år siden for sent for denne tråden. Anbefalte den på side 1. Men boken kan ikke anbefales nok.