Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 9827
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Der jeg bor finnes en trappeoppgang. Den er kjedelig. Hvit og klinisk. Bare se:



«Dette må det settes en stopper for!» tenkte jeg. «Med bilder!»

Rasterbation var svaret. Jeg skaffet tommestokk, og målte opp potensielle flater. Deretter valgte jeg ut bilde, og redigerte litt for å tilpasse det til formålet.

Originalbilde og det jeg puttet inn i rasterbatoren (før har jeg brukt homokaasu.org/rasterbator/, som er bedre, men dessverre nede for tiden). Sel i Island. Mellom Höfn og Vik. Like bortenfor det første bildet i Island - Is og Gullfoss:



Å printe ut med Blockposters var noe herk, da de ikke aksepterer filer som er større enn 1MB. Etter å ha knotet rundt med forskjellige programmer bet jeg i det sure eplet og lastet det opp i to deler. Om noen har tips om rasterbation-programvare til 64-bits GNU/Linux (Ubu 11.10) mottas de med takk. Jeg har planer for flere flater.


Resultat. Over 2.7 meter høyt, og ~1.5 meter bredt:




Meg ved siden av for å illustrere høyde:




Horisontal orientering valgte jeg fordi det i dette tilfellet gir størst utnyttelse av plassen:




Forfra:



Skulle egentlig være enda to rader med ark over, men jeg rakk ikke opp, og de var uansett helt hvite.

Utstyr:
  • PC
  • Tegnebrett (redigering. På langt nær en nødvendighet. Wacom Intuos 4 A5 om du absolutt skal vite det)
  • Tommestokk
  • Laserskriver
  • Vanlig papirteip
  • Saks til å klippe til nederste rad
  • Barkrakk til å stå på
  • Kamera for dokumentasjon (Canon EOS 600D med Tokina 11-16 mm f/2.8) på Zipshot-stativ
  • Mobil for auditiv underholdning
Til neste gang:
  • Ha med en hjelper eller to. Går nok mye fortere, både objektivt og subjektivt. Å henge opp tok meg ~ 2 timer.
  • Bruke bedre programvare. Se over.
  • Klistre sammen større seksjoner på forhånd. Dette gjorde de på TG06. Særlig de nederste bitene var ryggtortur.
  • Vannflaske.
  • Sjekke at papirene sitter likt i printeren.
  • Vater-programvare til mobil. For peace of mind.
  • Stige for bedre stabilitet og å nå høyere.
Mulig det er noe jeg har glemt. Skrik ut.
AWESOME! Godt gjennomført, clean og rett og slett rått!
Jeg digger at det finnes folk som deg som tar initiativ til å gjøre slike ting.

Hadde jeg bodd i blokk, eller i en trappeoppgang, hadde jeg gapet over bildet, utrolig morsomt gjort.
Tror jeg skal gjøre noe lignende op rommet mitt, hvilke type papir brukte du? Vanlig?

Er det noen tips du kan gi for en virgin innenfor dette?
Ser ikke bra ut med mellomrom mellom arkene. Er også svært vanskelig å se hva det er bilde av.

I tillegg synes nok de fleste det er et visst fjortis-preg over "rasterbation".
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
- Helt vanlig type papir.
- Ikke klipp av de hvite kantene. Da får du DonTomaso på nakken.
- Print ut et testbilde først. Hele bildet på ett A4-ark. Så ser du om det passer for det dynamiske omfanget til printeren (altså at du ikke plutselig «wops! Det ble altfor mørkt/lyst» o.l.).
Sitat av Jonta Vis innlegg
- Helt vanlig type papir.
- Ikke klipp av de hvite kantene. Da får du DonTomaso på nakken.
- Print ut et testbilde først. Hele bildet på ett A4-ark. Så ser du om det passer for det dynamiske omfanget til printeren (altså at du ikke plutselig «wops! Det ble altfor mørkt/lyst» o.l.).
Vis hele sitatet...
Haha, skal passe på å ikke klippe de hvite kantene.
Hvis jeg får tid til å gjøre dette, skal jeg slenge opp bilder av resultatet.
Men hvilke programvare har du tenkt å bruke nestegang? Slik at jeg slipper å gå i samme "felle"?
Synes det piffet opp den hvite kjedelige veggen meget godt.
Vurderer å lage en selv, må bare finne et motiv som passer de hvite tomme veggene på rommet..
Så lurer jeg på om det kan gjøre seg med at hele bildet blir lagt på en svart ramme som gjør så du får svart ramme irundt det hele samt at det blir svart imellom bildene istedet for hvitt.
Sist endret av Christian; 21. desember 2011 kl. 09:48.
kult gjort, men litt mer farger hadde gjort seg, for og live opp litt
Umulig å få til, men hadde vært best om den fylte hele veggen. Uansett kult gjort!
Litt nedtur at kanten kom rett i trynet på selen, men ellers dritfett!
Sitat av SergeGainsbourg Vis innlegg
Ser ikke bra ut med mellomrom mellom arkene. Er også svært vanskelig å se hva det er bilde av.

I tillegg synes nok de fleste det er et visst fjortis-preg over "rasterbation".
Vis hele sitatet...
Jeg syntes det var dritkult med mellomrommene, det gjør veldig mye av sjarmen for min del. Kult at du tar initiativ til og gjøre noe sånt!
Hypnotisk loverboy
Sandoon's Avatar
Godt gjennomført. Ikke ta vekk mellomrommene, slik noen foreslår. Det blir rett og slett ikke det samme. Har tenkt på å gjøre noe av det samme i taket mitt, men ser for meg at det blir en helsikes jobb.
jeg har 2 bilder som jeg syntes er kule. kanskje dere også vil bruke dem:
Sitat av Jonta Vis innlegg
(før har jeg brukt homokaasu.org/rasterbator/, som er bedre, men dessverre nede for tiden)
Vis hele sitatet...
Ved hjelp av Wayback Machine fant jeg frem til denne siden: http://web.archive.org/web/20110717103306/http://homokaasu.org/rasterbator/

Den kan fortsatt lastes ned selv om orginalsiden ikke er tilgjengelig.

Click here to download The Rasterbator Standalone 1.2!
Ser ikke helt bra ut at motivet i bildet blir kuttet av en av de hvite strekene. Det det er bilde av bør holde seg i en eller gå utover langt flere bokser enn 2.
Ganske kult!

OT: Fine tøfler du hadde da.
Sist endret av Spirituell; 21. desember 2011 kl. 16:22.
Nå skal ikke jeg være rasistisk her altså, men det var da jævlig svart du var!

Hehe, over til den litt mer seriøse siden:
Syns det ble drit kult, du burde prøve bilder med mye farger i også, tror det ville sett ganske fett ut!
Godt initiativ, men hvorfor har du ikke midtstilt bildet? Jeg tror det ville sett mye bedre ut om du gjorde det.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av SergeGainsbourg Vis innlegg
Er også svært vanskelig å se hva det er bilde av.
Vis hele sitatet...
Ikke IRL, som det nederste bildet bør vise. Mulig du ikke har kalibrert skjermen din?
I tillegg synes nok de fleste det er et visst fjortis-preg over "rasterbation".
Vis hele sitatet...
Ptheh. Jeg er ikke redd for å fremstå som yngre enn jeg er for… folk som du (:

Å rasterbere er en bra ting. Å gi oppdrag til et trykkeri er en kjedelig ting, krever mindre innsats, er dyrere, og tar vekk gleden av å «bygge» den.
Sitat av phideph Vis innlegg
Men hvilke programvare har du tenkt å bruke nestegang? Slik at jeg slipper å gå i samme "felle"?
Vis hele sitatet...
Hehe, les posten igjen du.

Jeg har ikke bestemt meg. Tar imot tips.
Sitat av Christian Vis innlegg
Så lurer jeg på om det kan gjøre seg med at hele bildet blir lagt på en svart ramme som gjør så du får svart ramme irundt det hele samt at det blir svart imellom bildene istedet for hvitt.
Vis hele sitatet...
Hm, med mindre du har en printer som takler svart papir er det enkleste antagelig å gjøre som vanlig, men så putte noe svart over. Utklipp av svarte ark, eller svart gaffer's.

Om det ikke er så viktig at de er A4-størrelse er det jo mulig det finnes programvare som lar en legge på ramme. Å gjøre dette på printere som kan printe helt ut i kantene blir nok dyrt mtp. antall ark.

Har du andre tanker til fremgangsmåte?
Sitat av tribalgoth Vis innlegg
kult gjort, men litt mer farger hadde gjort seg, for og live opp litt
Vis hele sitatet...
Hehe, er bare å sende bortover fargeskriver og blekkpatroner (:
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Umulig å få til, men hadde vært best om den fylte hele veggen. Uansett kult gjort!
Vis hele sitatet...
Nja, ikke umulig, kan klippe til og lime på falske kanter, men med programvaren og måten å komme seg i høyden på ville det både vært et herk og umulig (:

En annen vegg er mye mer tilgjengelig tho. Den blir det antagelig heldekking på.
Sitat av Dice Vis innlegg
Litt nedtur at kanten kom rett i trynet på selen, men ellers dritfett!
Vis hele sitatet...
Ja. Men bare litt. Det på arket under er for det meste skyggen til den.
Sitat av Sandoon Vis innlegg
Har tenkt på å gjøre noe av det samme i taket mitt, men ser for meg at det blir en helsikes jobb.
Vis hele sitatet...
Vel, om ikke taket ditt er på 120 m2 og 5 meter høyt bør det ikke være noe problem. Det viktige er uansett å gjøre det, og ikke hele tiden tenke på å gjøre det (:
Sitat av Ugggothasthu Vis innlegg
Ved hjelp av Wayback Machine fant jeg frem til denne siden: http://web.archive.org/web/20110717103306/http://homokaasu.org/rasterbator/

Den kan fortsatt lastes ned selv om orginalsiden ikke er tilgjengelig.

Click here to download The Rasterbator Standalone 1.2!
Vis hele sitatet...
Joda, det er mulig jeg bruker den neste gang, men .NET og Mono og greier…
Sitat av Spirituell Vis innlegg
OT: Fine tøfler du hadde da.
Vis hele sitatet...
Ehm, om du med «tøfler» mener «joggesko» så; joda (: (Forretningsidé: Joggetøfler!)
Sitat av xcitu Vis innlegg
Nå skal ikke jeg være rasistisk her altså, men det var da jævlig svart du var!
Vis hele sitatet...
Er blekket som gjør det vettu. Og GIMP (:
Syns det ble drit kult, du burde prøve bilder med mye farger i også, tror det ville sett ganske fett ut!
Vis hele sitatet...
Dét blir det vettu. Har Firefox-posteret fra Wickedmeanposters.com hengende hos foreldrene mine.
kjempe kult jonta, dog syns du var litt gjerrig på fargene hehe.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av MartinB Vis innlegg
Godt initiativ, men hvorfor har du ikke midtstilt bildet? Jeg tror det ville sett mye bedre ut om du gjorde det.
Vis hele sitatet...
Jeg croppet det en gang for lenge siden, i forbindelse med en utstilling. Plukket det ut av en mappe.

Men fortidige Jonta har gjort mye dumt. Neste gang stoler jeg ikke på ham (:

Oppheng ble forøvrig gjennomført fra kl. 04-06.
Syns det du har gjort her er kjempeflott. Du har på eget initiativ gått forbi 'loven' og gjort noe med et stykke vegg jeg ikke kan se for meg at noen finner spesielt estetisk. Du har ikke skadet noen, du har bare sørget for at noe er finere for deg selv og for andre. Finnes det noe bedre? Det verste du har gjort er å potensielt påføre en eller annen fyr å måtte rive det ned, om det ikke skulle falle i smak.

Bra jobba, spread joy!
Imponert! Grå, triste boligblokker trenger flere som deg. Det er iallefall sikkert. Likte at du var tilbakeholden med fargene. Et "diplomatisk" valg mtp at folk har forskjellige preferanser.
Dere som mener at Rasterbation er fjortiss og teit. Ta dere en bolle! Hele meningen bak Rasterbation er at det skal være hvite streker mellom hver del, det er det som er hele poenget. Ett bilde satt sammen av flere deler. Hvis bildet hadde blitt ett helt bilde hadde det mistet en del av sjarmen.

Kult bilde, bare litt synd at selen fikk hodet kappet av. Sånt er viktig å justere før man skriver ut :-)
Kjempestilig, Jonta! Tipper du har fått masse skryt fra andre som bor der Håper vi får se evt. fremtidige slike prosjekt fra deg også.
Hva med en blomst som motiv? Hadde gjort det litt mer livlig og fargerikt.


Jeg ble inspirert av denne tråden, og valgte å lage meg en stor binders for å henge i taket på rommet mitt.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Kp til deg for vise en god og billig måte å piffe opp kjedelige vegger
Her er "min" versjon:
Hvilken type papir brukte du?
Jeg brukte vanlig papir, men om jeg skal henge opp noe mer tror jeg at jeg går til innkjøp av noe litt mer solid.
DETTE skal jeg piffe opp leiligheten med!
Jeg fikk på fredag akutt behov for å pynte kontoret til en kollega.
Ble en fin avsluttning på dagen med mye fliring kan man si

Sitat av AdmiralSkog Vis innlegg
Kp til deg for vise en god og billig måte å piffe opp kjedelige vegger
Her er "min" versjon:
Vis hele sitatet...
Beklager at jeg blir litt offtopic nå, men har du muggsopp helt øverst i taket der?
Sitat av penol Vis innlegg
Beklager at jeg blir litt offtopic nå, men har du muggsopp helt øverst i taket der?
Vis hele sitatet...
Haha nei, bare som har falt av leca-blokkene
▼ ... noen uker senere ... ▼
Dette vil jeg gjøre der jeg bor og andre steder i Trondheim!
Takk for tips.

Vet forresten ikke om du har svart på dette før.
Men hva brukte du til å lime de/henge de opp?
Dersom jeg feks skulle gjøre dette ute, som street art, hva burde jeg bruke, type lim etc?

Ps. hva trengte du forresten tegnebrettet til? Redigering? Er det virkelig essensielt?
Har et Wacom A3 selv, men skjønner ikke helt hva du har brukt det til?

Fant denne oppskriften på plakatlim: http://drab-art.blogspot.com/2009/02/poster-glue.html

Har du noe annet å anbefale?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av kn^tte Vis innlegg
hva brukte du til å lime de/henge de opp?
Vis hele sitatet...
Står under «Utstyr»; vanlig papirteip.
Dersom jeg feks skulle gjøre dette ute, som street art, hva burde jeg bruke, type lim etc?
Vis hele sitatet...
Utendørs vil du nok ha andre problemer enn måten å feste på. Om det ikke skal være en veldig midlertidig utstilling ville jeg vurdert å laminere
Ps. hva trengte du forresten tegnebrettet til? Redigering? Er det virkelig essensielt?
Har et Wacom A3 selv, men skjønner ikke helt hva du har brukt det til?
Vis hele sitatet...
Redigering. Ikke essensielt i det hele tatt.
Fant denne oppskriften på plakatlim: http://drab-art.blogspot.com/2009/02/poster-glue.html

Har du noe annet å anbefale?
Vis hele sitatet...
Har ikke erfaring med plakatlim. Mulig du finner noe ang. utendørs rasterbation vha. Google.
Fett.
Kunne tenke meg å gjøre noe lignende selv, hvis noen har tips til bra rasterbationprogramvare for Mac(helst gratis), skrik ut.

Jeg regner med at programmet rastrer bildene for at det skal se bra ut blåst opp, men hvilken oppløsning bør originalbildet minst være på for at det skal se noenlunde OK ut, ca 2,5m x 1,5m?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Under trappeoppgangen i førsteposten er det en annen trappeoppgang. Også hvit og klinisk. Jeg har bevis!



«Den er sikkert misunnlig på den over.»

Tok enda et bilde fra Island.

Originalbilde og det jeg puttet inn i rasterbatoren. Gullfoss. Et annet perspektiv enn i Island - Is og Gullfoss:



Av en eller annen grunn fungerer ikke Posterazor under awesome wm, så jeg gikk inn i GNOME. Der fungerte det knirkefritt tho.

Printeren var dog meget rar mtp. PDF-en: I GNU/Linux fikk vi ut blanke ark, og i XP fikk vi ut mørje. Brukte dermed ImageMagick for å konvertere PDF-en til JPGs.

Kode

convert -density 300 filnavn.pdf filnavn.jpg
Printet ut én og én, da jeg ikke hadde tilgang til å installere programvare som kunne tatt alle i samme slengen. Var uansett bare 55 stk. Godt mulig det var programvare på PC-en som kunne gjort det, men meh.

Resultat. Nesten 2.3 meter høyt, og ~1.5 meter bredt:




Oss ved siden av for å illustrere høyde:




Horisontal orientering igjen. Veggen er jo identisk med den forrige.




Uten forstyrrende baoses foran:




Lærdom fra forrige gang:
  • Ha med en hjelper eller to. Går nok mye fortere, både objektivt og subjektivt. Å henge opp tok meg ~ 2 timer. Oh yes! Var jo ferdige på null komma svisj! Først gjorde vi det separat, og da vi var omtrent halvveis gikk vi over til at én holdt ark, og den andre teipet. Vi foretrakk begge sistnevnte.
  • Bruke bedre programvare. Se over. Jepp. Posterazor. Mye mer win.
  • Klistre sammen større seksjoner på forhånd. Dette gjorde de på TG06. Særlig de nederste bitene var ryggtortur. Neh. Men nå var det mye mindre ryggtortur. I tillegg til at vi var to, kuttet vi ut den pinglete nederste strimla vi ville fått. Vi bare printet den ikke. Ser også penere ut slik.
  • Vannflaske. Jepp. *tar en slurk*
  • Sjekke at papirene sitter likt i printeren. Check.
  • Vater-programvare til mobil. For peace of mind. Hell no faktisk. Som min medsammensvorne også forsikret meg om: Jeg ville vært nevrotisk mtp. det, og det er faktisk ikke så nøye ^^
  • Stige for bedre stabilitet og å nå høyere. Nei. Dog skulle jeg gjerne dekket en større del av veggen.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Splittr Vis innlegg


Jeg ble inspirert av denne tråden, og valgte å lage meg en stor binders for å henge i taket på rommet mitt.
Vis hele sitatet...
Du er genial!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Denne ble laget i forbindelse med studlan (NTNU) ifjor. Hadde egentlig lyst til å lage en hel del spillrelaterte, men fikk dessverre problemer med printeren. Endte opp med å konvertere PDF-en til en lang remse JPGs, for så å printe hver for seg. Gøy!

Anywho:

Jeg er ikke gamer, så jeg ba crewet om forslag. Vi endte opp med [COLOR="DimGray"]wp:[/COLOR]Sarah Kerrigan, Queen of Blades, laget av Chris Metzen og James Phinney, fra Blizzards Starcraft-serie:


(Klikk for større)

Tegning av Glowei (Wei Wang).

Crop og b/w:



11 * 210 mm * >13 * 297 mm = 2,3 m * >3,9 m bitches! (:



(Jada, «mangler» 2 * 3 på toppen, men det var sketchy med stigen, og det ser artsy ut fordi motivet er midtstilt)

På forhånd hadde jeg spurt vaktmester om tillatelse, og fikk ha den der i en liten uke (ganske kort imo, men håpet å kunne dra den ut litt lengre), men nei: 10:00 neste dag, 6 timer etter at den ble ferdig, var den borte. Dermed fikk jeg ikke tatt skikkelige bilder av den.

Lærdom: Vaskepersonale kan stå opp tidlig, og rive ned mer enn du tror, på kortere tid. Snakk med dem på forhånd, og heng kopier av tillatelsen din ved siden av, for sikkerhetsskyld.