Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1778
Hei.

Jeg prøver å lage en animasjon med en motor sykkel. Sykkelen må lene seg riktig i svingene. 3D programmet greier å gjøre det meste selv.
Men jeg trenger riktig formel.

Har kommet frem til at det enkleste er å bruke sentrifugal/akselerasjonskrefter kombinert med gravitasjonskreftene.

Altså noe slik som på bildet.

Noen som kan litt om dette?

Snakkes!!
http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle...cycle_dynamics

Se under leaning.

arctan ( v*v / (G*r))

hvor V er fart, G gravitasjonskonstanten og R radiusen på svingen (om man hadde lagd en komplett sirkel mao)
Jo, takk DumDiDum. Problemet er at det er mange kompliserte sving, som jeg ikke vil klare finne radiusen på. Både i flaten og i opp og nedoverbakke.


Mann kan se bort ifra at det dreier seg om en motorsykkel egentlig. Trenger bare en formell for å finne summen av to krefter som ikke nødvendigvis er i 90 grader i forhold til hverandre.

Har forrandret litt på tegningen, kanskje den forklarer litt bedre?
Du trenger ikke radiusen på svingen, du trenger radiusen på bevegelsen... eller omvendt, du kan finne ut hvordan bevegelsen blir når de vet hellingen. Bevegelsen til en motorsykkel er komplisert

Uansett, gitt lengde a,b og vinkel c imellom dem, blir resultatet (b*cos (x-90) , b*sin(x-90)-a)) som kan forenkles til (b*sin(x), b*cos(x)-a)) . Pass på så du ikke mater inn grader til enn funksjon som forventer radianer dog.

Dette er matte fra 1.klasse videregående
Nydelig!!

Det her ser bra ut, men jeg har et siste spørsmål da, (snart 20 år siden 1.klasse for meg )
resultatet av

(b*cos (x-90) , b*sin(x-90)-a))

ender dette opp som x,y koordinater som viser styrken og retningen av summen på begge kreftene?

Hva kalles slike utregninger?
ja. Det er koordinatene til kraftvektoren.Vil du gjøre det om til styrke bruker du pythagoras (x^2+y^2)^(1/2) og vil du ha vinkelen bruker du tangens inverns tan^-1 (x/y) (jeg klarer ikke ta helt i hodet hvilken vinkel dette nøyaktig blir..kan hende du må trekke fra/plusse på 90.. eller trekke det fra 90)

Vektor-regning.