Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4403
tenkte fortsette med java, er noen år siden sist.
er i opplæringsfasen, og tenkte starte fra scratch. selv om jeg har vært igjennom endel tidligere.

hvordan er det i dag? finnes det jeg behøver på nett? eller burde jeg kjøpe en bok/bøker? isåfall forslag?
har du en youtube serie og anbefale?

generelt sett det jeg lurer på, noen her som kan peke meg i riktig retning?
Om du kan programmering fra før er Derek Banas sine videoer på youtube gode introduksjoner til programmeringspråk. Han har videoer om alle mulige språk mellom himmel og jord inkludert Java. Jeg har ikke sett den, men jeg liker Arduino C og C# videoene hannes. Om du klarer har du mye å tjene på å se videoene på økt fart. Jeg pleier å se videoene på dobbel fart.

Om du ikke kan programmere anbefaler jeg å starte med et annet språk en Java. Folk flest vil anbefale python, men Ruby er min favoritt. Begge språkene er gode alternativ.
Sist endret av ThinkpadX200; 22. mars 2020 kl. 15:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anbefaler denne siden for å gå gjennom forskjellige quiz hvor du kan teste kompetansen din: https://www.whizlabs.com/ocajp-scja/

Noen av dem koster, men er så verdt det. Mange av spørsmålene i quizen er også lik den eksamen du eventuelt skulle ønske å ta dersom du vil ha en Java sertifisering i fremtiden.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Hva skjedde med https://freak.no/forum/showthread.php?t=302003 ? =)

Om FLOSS-verdnen er for stor for deg for å lande på noe, har jeg en del prosjekter selv som bare venter på å bli startet og gjennomført
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av cplpro Vis innlegg
Anbefaler denne siden for å gå gjennom forskjellige quiz hvor du kan teste kompetansen din: https://www.whizlabs.com/ocajp-scja/

Noen av dem koster, men er så verdt det. Mange av spørsmålene i quizen er også lik den eksamen du eventuelt skulle ønske å ta dersom du vil ha en Java sertifisering i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Gikk gjennom ein av dei som var gratis. Det var jo grunnleggande java-syntax, og alle som kan litt programmering kan gjette seg fram til rett svar - eventuelt lese seg til det på to timar. Om du veit den eksakte feilmeldinga kompilatoren spytter ut når du prøver å initialisere eit array med negativt tal element er faktisk irrelevant; det lærer du på sju sekund når du gjer den feilen.

Den slags tester er neppe verdt PDFen diplomet kjem i. Dei viser absolutt ingenting , og om arbeidsgjevar ba om ein slik test, eller la det til grunn, så ville eg valt ein annan arbeidsgjevar.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Gikk gjennom ein av dei som var gratis. Det var jo grunnleggande java-syntax, og alle som kan litt programmering kan gjette seg fram til rett svar - eventuelt lese seg til det på to timar. Om du veit den eksakte feilmeldinga kompilatoren spytter ut når du prøver å initialisere eit array med negativt tal element er faktisk irrelevant; det lærer du på sju sekund når du gjer den feilen.

Den slags tester er neppe verdt PDFen diplomet kjem i. Dei viser absolutt ingenting , og om arbeidsgjevar ba om ein slik test, eller la det til grunn, så ville eg valt ein annan arbeidsgjevar.
Vis hele sitatet...
Du gikk igjennom den gratis delen med 20 spørsmål? Prøv deg på en av de andre med 600++ spørsmål, skal love deg at de er en god del vanskeligere enn gratis versjonen og man kan umulig gjette seg gjennom de her
Sitat av magnet Vis innlegg
tenkte fortsette med java, er noen år siden sist.
er i opplæringsfasen, og tenkte starte fra scratch. selv om jeg har vært igjennom endel tidligere.

hvordan er det i dag? finnes det jeg behøver på nett? eller burde jeg kjøpe en bok/bøker? isåfall forslag?
har du en youtube serie og anbefale?

generelt sett det jeg lurer på, noen her som kan peke meg i riktig retning?
Vis hele sitatet...
Du finner alt du trenger på nett, diverse gratis ressurser finnes og er et raskt google-søk unna. Du finner nok flere her på freak. Men er java nødvendig? Hva ønsker du å drive med/lage, og er det hobby eller tenker du å få jobb innen utvikling?

Sitat av cplpro Vis innlegg
Du gikk igjennom den gratis delen med 20 spørsmål? Prøv deg på en av de andre med 600++ spørsmål, skal love deg at de er en god del vanskeligere enn gratis versjonen og man kan umulig gjette seg gjennom de her
Vis hele sitatet...
At det kan være vanskeligere spørsmål er stort sett irrelevant - OCA og OCP dreier seg om å være en menneskelig kompilator som husker APIer. Det er stort sett ubrukelig for å lære seg programmering, og er i beste fall en tungvindt måte å lære tips og triks i java. Det gir derimot et bevis på at man har oppnådd noe og har giddet å gjøre en innsats, som er verdt noe.