Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3127
Det er ofte slik at når jeg har jobbet i den private sektoren, så har det som regel vært prøvetid på 6 måneder, der begge parter har 14 dagers oppsigelsesfrist, og har hele tiden trodd at dette var standarden for de fleste avtaler (både privat og offentlig). Har en venn som jobber for Oslo Kommune, og han nevnte at han ikke hadde noe prøvetid, og at dette ikke var vanlig i det hele tatt. Syntes dette hørtes rart ut, og lurer på om noen som jobber i det offentlige kan gi et innspill om dette er normen for offentlige jobber i for eks. kommunen
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Det er ingen automatikk i at det er prøvetid og er noe som må skrives inn i kontrakten. Nå er det likevell mitt inntrykk at prøvetid benyttes absolutt i det offentlige, og når jeg har jobbet i det offentlige så har det alltid vært avtalt prøvetid.

Det som gjerne kan skje er at en arbeidstaker med betydelig erfaring gjerne fra samme bransje eller samme foretak bytter jobb, og arbeidsgiver rett og slett ikke benytter seg av prøvetiden fordi en ser på det som unødvendig. I tilfeller hvor du bytter jobb innenfor samme foretak, og arbeidsoppgavene er like som før er det heller ikke lov å bruke prøvetid.
Har til nå hatt 3 stillinger i offentlig sektor, 2 av de er nåvære i Oslo Kommune, og har aldri hatt prøvetid. Jeg vet ikke om kommune etatene har forskjellig praksis, men i helsesektoren har jeg ikke vært borti dette.
De fleste offentlige virksomheter har prøvetid skrevet inn i standardkontraktene sine, og har seks måneder tilsvarende de fleste andre arbeidsgivere. Så er det jo sånn at man sjelden bruker prøvetiden. Det er sånn at prøvetiden kun endrer begrunnelsen og oppsigelsestiden, saksbehandlingskravene før en oppsigelse er de samme. Jeg hører sporadisk forklart at ledere ikke oppfatter prøvetiden som en reell mulighet grunnet disse strenge kravene, og det er klart at man lett kan droppe hele opplegget om det uansett ikke synes å ha noe for seg.