Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 3113
Sliter litt med å finne på en måte å løse et problem, mest fordi jeg ikke helt klarer å formulere hva man skal søke etter.

Uansett, problemet er at jeg har en Excel-fil med 6000+ produktoppføringer, som baserer seg på et artikkelnummer per produkt. I stedet for det jeg anser som riktige produktnavn, har de et sammensurium av omskrevne produktnavn iblandet størrelser og farger osv.

Hvis jeg har en Excel-fil/to kolonner hvor artikkelnummer og riktig produktnavn samsvarer, er det noen måte å få Excel til å hente riktig produktnavn basert på artikkelnummeret?

«Formulert» slik:
Hvis «Dårlig navn» matcher «Artikkelnummer», sett inn «Produktnavn» i «Riktig navn».

Utifra «Dårlig navn» klarer jeg allerede å ekstrahere selve artikkelnummeret, så akkurat dét er ikke noe problem. Mest resten jeg sliter med.
Uten at jeg er 100% sikker på hvordan du håper å gjøre dette så tror jeg du bør ta en kikk på =index, =match og =vlookup. Kanskje en, eller en kombinasjon av disse kan være det du trenger
jamen yolo da.
Viva la Opium's Avatar
Trådstarter
Tror jeg klarte det etter et google-forsøk til:

I eksempelet mitt fra førsteposten blir formelen som følger:

Kode

=INDEX($E$2:$E$9;MATCH(A2;$D$2:$D$9;FALSE)*1)
Kort forklart er det en versjon av formelen jeg fant på denne siden.

Edit: Jeg bruker Excel for Mac, så «;» må endres til «,» om det er på Windows.
Sist endret av Viva la Opium; 6. desember 2019 kl. 11:24.