Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1408
HaLLa!
Nå har det seg sånn at jeg skal på ferie på onsdag, og da blir jeg borte til over 15.april som er søknadsfristen for å søke til høyskole og universiteter osv. Jeg må altså søke idag eller imorgen. Det store problemet mitt, er at jeg ikke aner hva jeg skal søke på. Det eneste kriteriet mitt er at jeg vil gå på skole på øst-landet.

Noen som har noen gode tips på hva jeg burde søke på?
Litt info om hva du planlegger på å bli hadde jo hjulpet :P
Hvis du er såpass usikker har jeg noen råd:
1. Friår, jobb og få kapital til senere studier.
2. Militæret, gøy år, får testa deg litt, bra å ha på CVen, du må vel gjennom førstegangs uansett.
3. Høyskole med idrettslinje eller reising. Har flere venner som skal stå på snowboard et helt år, og flere som skal reise til hele verden med høyskolen sin.
vel, noen interesser evt. hobbyer må du da ha? bygg på de dersom du er usikker, det er mitt forslag..
Hvis du skal gjøre slik som folk flest gjør det : Jeg vil anbefale deg å søke på hva som helst, bare for å komme deg inn på ei skole/universitet, fullstendig uavhengig av hva du faktisk er interessert i. Deretter går du på skolen i minimum seks år, og tar opp fullt studielån hvert semester, mens du studerer noe du ikke aner hva er, og som ikke passer for deg i det hele tatt. Når du så er ferdig med skolen har du studielån på 400.000 som du må bruke 20 år på å nedbetale, ved hjelp av en jobb som du er fullstendig uinteressert i. Hvis du er så heldig å få deg en jobb da.
Sist endret av DonTomaso; 3. april 2006 kl. 17:29.
Sitat av DonTomaso
Jeg vil anbefale deg å søke på hva som helst, bare for å komme deg inn på ei skole/universitet, fullstendig uavhengig av hva du faktisk er interessert i. Deretter går du på skolen i minimum seks år, og tar opp fullt studielån hvert semester, mens du studerer noe du ikke aner hva er, og som ikke passer for deg i det hele tatt. Når du så er ferdig med skolen har du studielån på 400.000 som du må bruke 20 år på å nedbetale, ved hjelp av en jobb som du er fullstendig uinteressert i. Hvis du er så heldig å få deg en jobb da.
Vis hele sitatet...
Jeg aner en tanke sarkasme....?
Ta et år på folkehøyskole!
Jeg har litt over 1 mnd igjen av året mitt på FHS, og gruer meg til året er slutt. Det er litt klisje, men ikke uten grunn at folk sier det er "det beste året i mitt liv!"
Sitat av DonTomaso
Hvis du skal gjøre slik som folk flest gjør det : Jeg vil anbefale deg å søke på hva som helst, bare for å komme deg inn på ei skole/universitet, fullstendig uavhengig av hva du faktisk er interessert i. Deretter går du på skolen i minimum seks år, og tar opp fullt studielån hvert semester, mens du studerer noe du ikke aner hva er, og som ikke passer for deg i det hele tatt. Når du så er ferdig med skolen har du studielån på 400.000 som du må bruke 20 år på å nedbetale, ved hjelp av en jobb som du er fullstendig uinteressert i. Hvis du er så heldig å få deg en jobb da.
Vis hele sitatet...
Elsker deg.. Tidenes kommentar
Jeg er mer eller mindre i akkurat samme sitasjon som trådstarter. Fristen går snart ut og jeg har ikke peiling på hva jeg skal gjøre nå. Jeg kan satse på at jeg blir kalt inn til militæret, men det virker ikke særlig fristende. Har derfor tenkt litt på folkehøgskole, men har litt blannede følelser. Hva er det som gjør det så bra, bortsett fra at det er et år hvor man kan slappe av?
foxnol og LubbenUlv: Selv om fristen går ut for å melde ifra at man søker den 15. april, så kan en endre prioriteringer på listen helt fram til Juni/Juli.
Det du da altså gjør er å hive på listen alle studiene du tror du kan være interresert i og så etterhvert justere på prioriteringene.
For eksempel hvis du tror du er interresert i filosofi, psykologi, sosiologi, medisin, juss, kjemi osv så legger du alt på listen, og så iløpet av mai/juni så omprioriterer du etter hva du har lyst til når du har tenkt nærmere over alternativene. Altså at du før 15. april bestemmer deg for at du har lyst til å gå 8 forskjellige studier, for så å bestemme deg endelig senere.
Noe du også kan gjøre er å ta et årstudium, altså ikke begynne på en fullstendig grad, for dette årstudiumet kan du plassere inn i hvilken som helst bachelor-grad, siden en bachelorgrad består av 82.5 poeng fordypning i bachelor-emnet, samt helst et valgfritt årstudium og noen enkeltemner.

Angående folkehøgskole. Det er et veldig bra alternativ hvis du ikke føler deg klar for studering enda, men har lyst å holde på med noe du liker i et år først. Hvis du f.ex er dyrisk interessert i dans, så søker du deg på en folkehøgskole med danselinje og danser i et år, eller f.ex fotografi->fotolinje på en folkehøgskole.
Ambefaler deg å undersøke dette nærmere på nettet, se hva de forskjellige folkehøgskolene har å tilby.
Selv jeg gikk et år på Nansenskolen i Lillehammer på linjen Ide,kultur og samfunn, noe jeg ikke har angret et sekund på, siden jeg fikk holde på med det jeg interreserte meg for, men samtidig ikke studere ordentlig. Veldig fint overgangsår hvor du utvikler både det sosiale og får holde på med det du liker.
Trådstarter
74 1
Tror det ender med et eller annet etårsstudium, eller millitæret.. Gidder hvertfall ikke å satse på noen lengre utdannelse når jeg ikke aner hva jeg vil! Men takk for hjelPen
Gå for militæret, da kan du krangle med de andre kompisene dine som har vært inne om hvem som har hatet mest
Sitat av GeirBauer
Ta et år på folkehøyskole!
Jeg har litt over 1 mnd igjen av året mitt på FHS, og gruer meg til året er slutt. Det er litt klisje, men ikke uten grunn at folk sier det er "det beste året i mitt liv!"
Vis hele sitatet...
Har du en spesiell skole å anbefale da eller? Evt. noen erfaringer å komme med?
jeg skal prøve folkehøyskole til høsten... sirkusskole i sogn og fjordane ftw