Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1403
Hey.

Bare luerer på hva som er mest lønnsomt å kjøpe med tanke på at den skal stort sett brukes til video redigering, nettsurfing etc. Har hørt at mac har mye bra allerede inkludert av redigeringsprogrammer og slik.

Noen som har noen tips eller meninger ang hva jeg bør gå for.
Sist endret av Mariodude; 15. juni 2013 kl. 00:08.
Vel, hvis du har spenn, gå for en 15" Retina til 21.000(!!!)
2,7 GHz firekjerners Intel Core i7
Turbo Boost opptil 3,7 GHz
16 GB 1600 MHz-hukommelse
512 GB flash-lagring
Intel HD Graphics 4000
NVIDIA GeForce GT 650M med
1 GB GDDR5-hukommelse
Innebygd batteri (7 timer)
Sist endret av bloodshotEyes; 15. juni 2013 kl. 00:13.
Mac er noe av de beste laptopene i markedet nå, prisen er høy men komponentene er også suverene. Anbefaler deg å vente litt til Haswell kommer til mac... forbedrer dem veldig.
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Mac er noe av de beste laptopene i markedet nå, prisen er høy men komponentene er også suverene. Anbefaler deg å vente litt til Haswell kommer til mac... forbedrer dem veldig.
Vis hele sitatet...
Mac bruker også de dyreste komponentene, det er ikke nødvendig, hvis du ser på nettbrett har samsung kraftigere til rundt 2000 kr billigere
Har en 15" retina med topp-spec. Fungerer kjempebra, men det er en negativ side ved maskinen. Og dette gjør at jeg egentlig ikke er fornøyd med den.

Den blir varm, fryktelig varm. Etter 15 minutter med spill eller annet som presser maskinen ligger temperaturen på knappene oppe på venstre side rundt 50 grader. Dette er for varmt, i tillegg prøver viftene å kjøle, så de støyer godt.

Har sett dette har vært vanlig på i7 maskinene (mac booker), så er kanskje bare noe man må lære seg å leve med.


Men i etterpåklokskapens vitende hadde jeg nok testet ut noe annet bare for å se hvordan de takler varmen.
Sitat av optimus111 Vis innlegg
Har en 15" retina med topp-spec. Fungerer kjempebra, men det er en negativ side ved maskinen. Og dette gjør at jeg egentlig ikke er fornøyd med den.

Den blir varm, fryktelig varm. Etter 15 minutter med spill eller annet som presser maskinen ligger temperaturen på knappene oppe på venstre side rundt 50 grader. Dette er for varmt, i tillegg prøver viftene å kjøle, så de støyer godt.

Har sett dette har vært vanlig på i7 maskinene (mac booker), så er kanskje bare noe man må lære seg å leve med.


Men i etterpåklokskapens vitende hadde jeg nok testet ut noe annet bare for å se hvordan de takler varmen.
Vis hele sitatet...
Hørtes ekstremt ut men så er det vel og de færreste som kjøper macbbook pro for å spille. I de fleste andre situasjoner vil jo maskinen bli belastet mer randomly, ikke nødvendigvis kontinuerlig.

Kan og fint spare 5 lapper ved å gå for denne 15" Retina:

15-tommer: 2,4 GHz med Retina-skjerm
2,4 GHz firekjerners Intel Core i7
Turbo Boost opptil 3,4 GHz
8 GB 1600 MHz-hukommelse
256 GB flash-lagring1
Intel HD Graphics 4000
NVIDIA GeForce GT 650M med
1 GB GDDR5-hukommelse
Innebygd batteri (7 timer)2
Tja, spill, videoredigering, rendering eller hva man bruker den til. Belaster man maskinen blir den meget varm. Varmere enn hva jeg opplever på andre maskiner.

Er et kjent problem om man kikker litt på ulike forum. Men kan virke som om det er retina maskinene som er utsatte.
Altså varme på mac'ene er da ett velkjent problem tilbake til min første powerbook og sikkert før det, jeg sier ikke noe annet.
de er ikke så varme som man skulle tro, men siden hele maskinen er aluminium oppfører den seg som en gigantisk heatsink. bra for komponentene, ikke nødvendigvis like bra for brukeren. personlig bryr jeg meg ikke om det, da jeg vet hvorfor den er varm
Trådstarter
24 0
Hmm mye bra innspill. Greia er at jeg for øyeblikket ikke har en laptop selv. Og når jeg først kjøper en så vil jeg jo ha en som kan takle litt spill og gjerne redigering. Det at en mac blir varm, er vel egentlig en liten greie i forhold til hva den kan utrette. Mac virker jo brukervenlig og greit og annet enn varme og støy, så er det ikke voldsomt med andre problemer. så vidt jeg vet altså
Sitat av Mariodude Vis innlegg
Hmm mye bra innspill. Greia er at jeg for øyeblikket ikke har en laptop selv. Og når jeg først kjøper en så vil jeg jo ha en som kan takle litt spill og gjerne redigering. Det at en mac blir varm, er vel egentlig en liten greie i forhold til hva den kan utrette. Mac virker jo brukervenlig og greit og annet enn varme og støy, så er det ikke voldsomt med andre problemer. så vidt jeg vet altså
Vis hele sitatet...

Nå skal jeg gå mot strømmen og si at du garantert kan ofre et ekstra minutt med rendering pr dag, og gå for G-serien til Asus. Dette er fullblods gaming laptoper som og fungerer å redigere med. Noe av det som er genialt med denne serien er at Asus har patent på sitt helt geniale kjølesystem. Jeg har makset ut skyrim og selv med pc'en i fanget mens jeg spiller blir ikke min ubehagelig varm!


Nå kommer snart årets utgave ut så anbefaler jo selvsagt å vente, men sjekk ut denne. Jeg må rett og slett bare anbefale deg å kjøpe med en ekstra SSD som du smekker i og kjører OSet på, det er en forskjell på natt og dag. Den er og noe rimeligere mtp att hele pakka med en SSD blir ca 16 000 norske riksdaler.
Trådstarter
24 0
nå skal jeg også legge til at jeg ikke kan veldig mye om redigering atm, men vil leke mer med det og bli bedre på det
Sitat av Mariodude Vis innlegg
nå skal jeg også legge til at jeg ikke kan veldig mye om redigering atm, men vil leke mer med det og bli bedre på det
Vis hele sitatet...
Desto bedre å kjøre windows i mine øyne ihvertfall, men dette velger du jo selv. G-serien er prima for ditt bruk tror jeg.
Som nevnt tidligere så stemmer teorien om at aluminium fungerer som en heatsink, grunnen til at det føles varmere er fordi varme overførest kjappere gjennom aliminium en mange andre materialer. Dette gjør at selve komponentene i macbooken holdes kalde, men hele maskinen kan virke varm. Sammenlign dette med andre datamaskiner i hard plast, der komponentene blir kjempevarme fordi rammen ikke tar noe av varmen, det fører til (personlig erfaring her) at rammen kan smelte i verstefall....
Aliminium er veien og gå, ja, det kan føles varmt, kanskje jeg vil anbefale eksternt tastatur og mus for kontoret?
Dkall ein opp i mac prisar kan ein kjøpe ein razer blade, holde seg kald nesten uansett kva pga spessial utvikla kjøle system og takler det meste. Hvist ikkje kan du finne deg ein god asus. Er ikkje serleg fan av mic mac så...
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av Mariodude Vis innlegg
Hmm mye bra innspill. Greia er at jeg for øyeblikket ikke har en laptop selv. Og når jeg først kjøper en så vil jeg jo ha en som kan takle litt spill og gjerne redigering. Det at en mac blir varm, er vel egentlig en liten greie i forhold til hva den kan utrette. Mac virker jo brukervenlig og greit og annet enn varme og støy, så er det ikke voldsomt med andre problemer. så vidt jeg vet altså
Vis hele sitatet...
Jeg har også sett mye på det der, og jeg bestemte meg for å gå for en mac.
Problemet med det er jo at hvis du har planer om å spille mange forskjellige spill på macen din, så vil du jo ha et problem.
Siden de fleste spill ikke fungerer på mac.
Trådstarter
24 0
Sitat av sam500 Vis innlegg
Jeg har også sett mye på det der, og jeg bestemte meg for å gå for en mac.
Problemet med det er jo at hvis du har planer om å spille mange forskjellige spill på macen din, så vil du jo ha et problem.
Siden de fleste spill ikke fungerer på mac.
Vis hele sitatet...
Nja primært skal det være en sekundær pc som skal brukes mest til redigering/netTsurfing. Det å spille er stort sett bare en greie ved siden av.
Du kan kjøre windows i bootcamp på Mac, så tilgjenglige spill er ikke et problem.
Vil anbefale PC grunnet valgmuligheter og pris. Forrøvrig kommer det mye bra redigerings software til begge platformer. Hvis du får med Final Cut og liker det ser jeg logikken, men såvidt jeg husker er det vel bare iMovie som følger med (?).