Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2206
Hei.

Jeg har begynt å like sennep, og pønsker på om hva slags type jeg skal kjøpe nestegang.

Jeg foretrekker den grove typen.

Finnes det noen kvalitetsmerker jeg burde prøve?
Colman's. Bruk litt for herlig sennepsmak, bruk mye for å blåse ut bihulene dine.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Colman's er ikke grov i det hele tatt, men jeg vil bifalle anbefalingen likevel.
Dijonsennep av merket Maille er min favoritt. Like godt på juleribba hvert år
Bergby Sennep for alle penga!
Trådstarter
Sitat av eraser Vis innlegg
Dijonsennep av merket Maille er min favoritt. Like godt på juleribba hvert år
Vis hele sitatet...
Det er den som har gjort meg avhengig.
Jeg synes Slotts sin sennep er veldig god, dem har en fin og en grov, der den grove kanskje er vel søt. Apoteket har ved juletider ofte en sennep som er god, grov og litt skarp, men den er også temmelig dyr.
Har alltid en 4-5 forskjellige typer sennep i kjøleskapet. Alt fra sterkt, til søtt og noen grove. Anbefaler deg å kjøpe inn litt forskjellige typer, og bland noen av de til forskjellige formål. For eksempel smørstekte steinsoppbiffer som du på slutten av steketiden marinerer i, la oss si, 1/3 søt sennep og 2/3 sterk dijon med litt timian. Knull i munn

Forøvrig anbefaler jeg Arffmann’s, men er usikker på om de selges i Norge. Får tak på de i Danmark. Super tasty!
"Øko-Terrorist"
Sitat av Daaaaaaaa Vis innlegg
Det er den som har gjort meg avhengig.
Vis hele sitatet...
De har en med Honning også, nydelig
LissEllas er en bra produsent. Vunnet en rekke titler i sennep-VM. Kjøper selv jule-sennepen hver sesong og har ellers Søt&Stärk stående i skapet resten av året. Ellers må jeg si meg enig i at Slotts er veldig greit i hverdagen.
Jeg liker den fra Maille best.

For en fattig student som trengte glass så funket de Idun hadde en god periode også (før de gikk over til skrulokk)
Sikkert noen som husker de glassa her
Sist endret av Flaffersen; 17. juli 2019 kl. 14:33.
Mange gode forslag men hva med å lage din egen sennep? Da får du sennep akkurat slik du liker den. Fort gjort er det også.
Trådstarter
Tenkte på å lage min egen sennep, men før jeg i det heletatt burde utgi meg på noe sånt så burde man ha et spekter av tidligere sennepsopplevelser. Jeg har kun 2.

Noen oppskrifter med sennep folk anbefaler?
Sennespfrø, eddik og vann. Smak til med krydder og salt etter eget ønske
Da får du den grove typen. Bytt frø med pulver om du ønsker en smooth sennep, eller miks de to.

Du kan så forsøke alt fra chili, ordinær sort el hvit pepper, en klunk olivenolje, søtningsmiddel - ser honning er nevnt det har aldri forsøkt. Har smakt en hjemmelaget der eddik var byttet ut med vin og den smakte veldig godt. Selv om jeg egentlig ikke er stor fan av søt sennep.

Tja sennep er jo ikke store utlegget. Kjøp inn forskjellige typer sennep, ordinær, søt grov og kanskje fra forskjellige produsenter og prøvesmak. Så kan du lage din første sennep opp mot den smaken og den typen, også kan du bruke det som utgangspunkt når du lager din egen sennep. For mer punsj i sennepen om den virker litt tam når den står klar så kan du mikse inn sennepspulver til du får en smak som passer.

Og når du så har 3-4 flasker eller mer av forskjellig sennep så kan du jo også jazze opp de originale sennepene. Enten du blander dem, pøser på med sennepspulver, vin, honning eller en kombinasjon av alt.
Sist endret av random67489; 17. juli 2019 kl. 23:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jack daniels sennep, har den hvertfall på storcash vet jeg...