Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 3838
Jeg og en kamerat har tengt oss til utlandet men vi vet ikke hvor.
Vi er 15år og vill ikke ha med foreldere og har tengt og si at vi er på hytte tur.

Det vi lurer på er:
Går det får 15åringer og bestille en flytur og fly uten samtykke eller godsjennelse av foreldere og uten at de vet det?
Nei de fleste selskaper krever du er 18 eller har voksne med, så du kommer deg ikke til utlandet dessverre. Du kan gå/ ta buss over til sverige da . Men ikke fly/båt noe sted.
Sitat av Lille My
Nei de fleste selskaper krever du er 18 eller har voksne med, så du kommer deg ikke til utlandet dessverre. Du kan gå/ ta buss over til sverige da . Men ikke fly/båt noe sted.
Vis hele sitatet...
Ehh neivel? så når jeg fløy til f.eks island som 16 åring fløy jeg ulovlig?
Sitat av ztaale
Ehh neivel? så når jeg fløy til f.eks island som 16 åring fløy jeg ulovlig?
Vis hele sitatet...

Faktisk, jeg var da sikker på at man ikke fikk reise utenlands uten at foreldrene bestilte ihvertfall? Eller er det kanskje utenfor Norden? Vet ihvertfall at du ikke kommer deg utenlands med båt hvis du er under 18, tenker danmark/england. Da må du ha med voksne pga all festingen ombord osv...

Så ikke han bare nevnte fly, såbare han ville utenlands. Men så vet han det om man skulle finne ut han vil ta båt istedet.

Men da har jeg lest feil, tror faktisk det var her jeg leste at mange flyselskaper omtrent krever at du er 18 eller har med voksne, og jeg kjenner og folk som ikke har kunnet reise til meg pga de ikke har vært 18 og har måttet tatt fly...
Sist endret av Lille My; 13. januar 2007 kl. 00:15.
Sitat av Lille My
Vet ihvertfall at du ikke kommer deg utenlands med båt hvis du er under 18, tenker danmark/england. Da må du ha med voksne pga all festingen ombord osv...
Vis hele sitatet...
Nå er vel ikke festingen ombord ett veldig stort problem på fly?

Jeg fikk ihvertfall bestilt i både øst og vest uten problemer.
Er 16 på fly mener jeg å huske. Fløy alene til Spania da jeg var 17.
hbrath's Avatar
Trådstarter
Jeg fyller 16år i år tels det?
Flyselskapene krever som regel at du har tillatelse fra foreldrene. Da kan de fly deg hvor du vil. Er du ikke myndig, er du ikke myndig. Enkelt og greit.

Når jeg var 15 dro vi på campingtur til Sverige (som er helt lovlig osv), det var kjempekult. Det er null problem å ta bussen innover så loffe rundt i Stockholm et par dager.
hbrath's Avatar
Trådstarter
Så om jeg vill kan jeg ta buss til tyskland? om det går noen bussekspress dit da, noen som vet noe?
Det går busser til København også, og de koster ikke mye! Sjekk Lavprisekspressen, Sæffle eller Nor-Way. God tur!
Busselskapet vil antagelig lage litt styr hvis du skal helt til Tyskland aleine. Men det er jo verdt et forsøk. Danmark/Sverige vil være vesentlig lettere å bortforklare.
telefonen ringer en dag, far i huset svarer, "hallo, hvem der?". I andre enden kommer det svakt, "fattern, du må hjelpe meg. Jeg er i tyskland, uten penger eller noe som helst. Jeg er sulten. blablbalba whatever".

ser for meg scenarioet, hahahaha jeg ler rått! reis utenlands du gutt! høhøhø
hbrath's Avatar
Trådstarter
Sitat av atom
telefonen ringer en dag, far i huset svarer, "hallo, hvem der?". I andre enden kommer det svakt, "fattern, du må hjelpe meg. Jeg er i tyskland, uten penger eller noe som helst. Jeg er sulten. blablbalba whatever".

ser for meg scenarioet, hahahaha jeg ler rått! reis utenlands du gutt! høhøhø
Vis hele sitatet...
Hehe, da tror jeg ikke pappa er den første jeg ringer til.
Da ringer jeg heller til en kompis i Norge og ber han låne penger som han setter inn på kontoen min:P

Men jeg anslår sansynligheten for dette som svert lav:P
hehehehe ikke sant
Ridder av 1. klasse
reis til danmark! fest helt vilt, er jo bare 16år på å kjøpe drikke der
var selv 16 når jeg dro til spania alene første gang, dro tross alt med venner på 18 og 19. vet ikke om det har noe å si ?
Hva med et pysjamasparty hos en felles venn?
jeg fløy aleine til island som 12 åring. alt du trenger er en måte å skaffe biletten på i ditt navn. hvis du har bilett i ditt navn, og har me pass(som du sansynligvis trenger uansett), er det ikke noe problem. ikke i din alder.
Jeg kom meg fint til Amsterdam da jeg var 17, uten foreldre. Nå visste de at vi reiste da. Jeg ser ikke helt vitsen med å ikke fortelle det, det tviler jeg på at du kommer unna med. Og 'utlandet' var jo fryktelig uspesifikt. Utlandet er mye. Hva tenker du på ? Sverige, Hellas, Kina?
Tror for det første det varierer. Men de fleste flyselskaper vil at det skal være minst en person over 18 med. Såh... Lykke til
Sitat av Marthe
Tror for det første det varierer. Men de fleste flyselskaper vil at det skal være minst en person over 18 med. Såh... Lykke til
Vis hele sitatet...
Høh?`minst 18 år med? ti åringer reiser aleine! dær dreit du deg.
Når en tiåring reiser aleine med fly er det selvsagt spesielle regler for dette, bl.a at kabinpersoneller passer ekstra godt på ungen, at ungen har en lapp rundt halsen og at ungen blir tatt hånd om til den blir henta. De som skal hente ungen må ha med legitimasjon.

Når en syttenåring reiser aleine til Amsterdam har den sjelden lapp rundt halsen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg reiste til tyskland når eg var 17. Eg bestilte reisa i mitt namn, og det var ingen spørsmål rundt det. Så konklusjonen blir at verken SAS (til tyskland) eller Lufthansa (til norge) spør.
Fløy senest i år til Budapest, og billetten bestillte jeg alene. (som 16 åring)
Eneste jeg gjorde var å låne kredittkortet til muttern (med tillatelse selvfølgelig)

Var ikke problem å ringe flyselskapet å bestille. Men som mange andre sier, velg sverige.

Forøvrig var nok ideen om pysjamas-party nok passende
Sitat av diablo
Høh?`minst 18 år med? ti åringer reiser aleine! dær dreit du deg.
Vis hele sitatet...
Les skikkelig da du.. "Tror for det første det variere.. men DE FLESTE flyselskaper..." Sa jeg.. og når ti-åringer reiser alene blir det nok satt endel tiltak igang.. Det gjør de da til og med på bussen..
Alle Europeiske flyselskaper har tilbud om å assistere mindreårige som reiser alene.
Dette er imidlertid et tilbud fra selskapene, ikke noe som hverken selskap eller reisende er pålagt.
De aller fleste 16-åringer er i stand til å reise alene.
Det er ingen problemer for mindreårige å kjøpe bilett så lenge man betaler med kort eller cash
og ikke ser ut som en 5-åring.
Bsert på mine erfaringer blir det ikke flyselskapet du får problemer med. De bryr seg nok fint lite om du er 17.

Det du må tenke på er derimot hotel eller leilighet eller hvorhen dere har tenkt å bo. F.eks så er det mange som leier ut som vil ha en som er minst 21 noen plasser. De _aller_ fleste jeg har vært borti med leie av hytte etc vil ha en som er minst 18 som tar på seg ansvaret. Dette er med tanke for erstatningskrav etc noe som er lettere når det er snakk om en eldre, selv om den norske kriminale lavalder er 15. Eldre er ofte også mer hensynsfylle noe utleiere vet og lærer etter litt.

Lykke til
Når jeg dro til Bulgaria på festferie med gutta, var jeg 17. Det eneste de sa til meg var at jeg KUNNE bli krevd om å vise skriftlig bevis fra foreldrene om at jeg fikk lov å dra. Tror det var mer for skremsel, for jeg så ingenting.
Bare tull..Ikke noe problem å fly alene,bestille billett selv...No stress..Fly som bare faen...
Dere må slutte å tull her. JEG dro til Tyrkia uten foreldre og noen over 18 mens jeg var 15 år.
Men, dere burde mye heller dra på hyttetur. Du/dere kommer til å bruke opp pengene deres så fort at dere sliter resten av turen.
Du må være 16 eller over for å dra utenlands med fly.

Du kan være så og si så ung du vil for å reise INNENLANDS med fly.

Enkelt og greit!
Sitat av hbrath
Jeg og en kamerat har tengt oss til utlandet men vi vet ikke hvor.
Vi er 15år og vill ikke ha med foreldere og har tengt og si at vi er på hytte tur.

Det vi lurer på er:
Går det får 15åringer og bestille en flytur og fly uten samtykke eller godsjennelse av foreldere og uten at de vet det?
Vis hele sitatet...

Lørenskauing jooo!!!<3<3
Hammer skole her

Ska me færra te mexico???xD
bestill over nette vis du har bank kort ? når jeg bestilte fly til trondheim var det jævelig lett iallefall.. oppi bare at du er 18..
▼ ... over en uke senere ... ▼
En ting som ikke er nevnt at er at du kan reise hvor du vil i EU uten at de krever pass eller noen som helst legitimasjon. Dette er en av de få tingene som er fint med EU (det er fakta, bare gi dere). Det er de forskjelige selskapene som krever dette, derfor er det ingen lov mot å fly som "minor", men det er opp til de forskjelige selskapene. Jeg hadde ikke noe problemer med å besøke min bror i Estland når jeg var 15

Sitat av Same i Skauen!
Du må være 16 eller over for å dra utenlands med fly.

Du kan være så og si så ung du vil for å reise INNENLANDS med fly.

Enkelt og greit!
Vis hele sitatet...
men som sagt så gjelder EU som innerlands.
Hvis du skal til Danmark så er det 18 år hvis du skal være borte mer enn et døgn før du drar tilbake. Det finnes selvfølgelig unntak. Jeg dro alene til Danmark som 15 åring, kjøpte billetter og dro. Det skal nevnes at jeg riktig nok kjente personer av besetningen. Hvis ikke tror jeg det kan være ganske vanskelig. Skal du fly så er det vel 16 år til utlandet, men da må foreldre bestille/godkjenne turen.

Det er vel ikke så farlig å si fra til foreldrene dine? Ellers så er det bare å vente.

(har ikke lest alle svara før min)
Kan jo nevnte grunnen til at jeg trodde det var 18 år... må jo ha noe med hvordan man bestiller, kreves jo visa/mastercard over nett, og det er over nett det er billigst å bestille så anbefaler alle å bruke det.. Og da får man ikke bestilt under 18 år.. vil tro det er derfor jeg har hørt folk si at de ikke kan reise til meg osv..

Om man tar en visakort hjemme og bestiller med så må jo foreldrene godkjenne dette.
Gidder ikke starte ny tråd for et enkelt spm:

Jeg og en kamerat skal reise til Amsterdam 1aug. pga begge er fylt 18 da, har vi da lov og bestille flybilettene nå da vi er 17?
Kanskje et dumt spm. men har null kunnskaper innen dette!