Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1655
Hei!

Til høsten begynner jeg på øk.adm.-linje og er da på jakt etter en god laptop. Den skal brukes til alt arbeid og pokerspilling (pokertracker og diverse pokerklienter). Det som er viktig er at den er 13", god byggekvalitet så den holder seg i en lang stund (og litt design). Makspris er rundt 10k, men helst rundt 8 lapper.

Jeg har vurdert thinkpad eller macbook med maxwell-prosessor... hva anbefaler dere?

Burde jeg vente til nye macbook pro kommer ut eller på flere ultrabooks med maxwell?

Mvh,
Spirituell
Sist endret av Spirituell; 23. juni 2013 kl. 16:47.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
En ting er sikkert; Skal du ha PC i høst, så venter du med å kjøpe den til høsten. Tror heller ikke du TRENGER maxwell for å spille poker, men du kan jo se an hvordan de ligger an når du skal handle.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Hei!

Til høsten begynner jeg på øk.adm.-linje og er da på jakt etter en god laptop. Den skal brukes til alt arbeid og pokerspilling (pokertracker og diverse pokerklienter). Det som er viktig er at den er 13", god byggekvalitet så den holder seg i en lang stund (og litt design). Makspris er rundt 10k, men helst rundt 8 lapper.

Jeg har vurdert thinkpad eller macbook med maxwell-prosessor... hva anbefaler dere?

Burde jeg vente til nye macbook pro kommer ut eller på flere ultrabooks med maxwell?

Mvh,
Spirituell
Vis hele sitatet...
Sitat av FatMan Vis innlegg
En ting er sikkert; Skal du ha PC i høst, så venter du med å kjøpe den til høsten. Tror heller ikke du TRENGER maxwell for å spille poker, men du kan jo se an hvordan de ligger an når du skal handle.
Vis hele sitatet...
Ordet dere begge leter etter er Haswell.

Men å be om noe som har "god" byggekvalitet og helst 8000 er drøyt.

Jeg ville sett på Thinkpads og Elitebooks.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Ordet dere begge leter etter er Haswell.
Vis hele sitatet...
http://www.xbitlabs.com/news/graphic...w_Grounds.html

http://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_800_Series

Kanskje du skal skaffe litt IT-kompetanse før du uttaler deg om noe du tydeligvis overhodet ikke har peiling på?
Sist endret av FatMan; 23. juni 2013 kl. 18:28. Grunn: hnng(jeg retta på atx, am i cool yet?)
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av FatMan Vis innlegg
http://www.xbitlabs.com/news/graphic...w_Grounds.html

http://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_800_Series

Kanskje du skal skaffe litt IT-kompetanse før du uttaler deg om noe du tydeligvis overhodet ikke har peiling på?
Vis hele sitatet...
Siden TS spør om prosessor og maxwell er en grafikkchip kan jo du ta deg en solobolle.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Siden TS spør om prosessor og maxwell er en grafikkchip kan jo du ta deg en solobolle.
Vis hele sitatet...
Er ikke så glad i boller, men vet at det er fort gjort å blande en prosessor og en grafikkprosessor. Jeg sier ikke nødvendigvis at du tar feil, men man kan jo se for seg at TS ser frem til en grafikkløsning som drar mindre strøm og dermed gir bedre batteritid enn dagens grafikkprosessor, og at noen et sted i prosessen mellom research->ny tråd->svar har misforstått noe.
En fin laptop til skolearbeid.
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=777734#extra

Du kan absolutt gå for de som er billigere, men da får du elendig skjerm og lyd.
anbefaler samme pc'n som gigolo gjør mn om du kan vente med å kjøpe pc så bør du vente så lenge du kan og husk å følg med på om det er tilbud på bra pc'er
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av FatMan Vis innlegg
Er ikke så glad i boller, men vet at det er fort gjort å blande en prosessor og en grafikkprosessor. Jeg sier ikke nødvendigvis at du tar feil, men man kan jo se for seg at TS ser frem til en grafikkløsning som drar mindre strøm og dermed gir bedre batteritid enn dagens grafikkprosessor, og at noen et sted i prosessen mellom research->ny tråd->svar har misforstått noe.
Vis hele sitatet...
Maxwell er uansett ikke planlagt før 2014 så det kan bli lenge å vente.
Jeg liker samsung 9 serie. Eller macbook air.
nye macbook air 13" med utdanningsrabatt, definitivt!
Sitat av Gigolo Vis innlegg
En fin laptop til skolearbeid.
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=777734#extra

Du kan absolutt gå for de som er billigere, men da får du elendig skjerm og lyd.
Vis hele sitatet...

Jeg betalte 3.000 for en ThinkPad x301 sendt fra USA i fjor. Gjør alle en tjeneste: Ikke vær så bastant i utsagnene dine.
facepalmer mye
Spirituell's Avatar
Trådstarter
noen som har studert øk.adm. her? er det mye mac blant studenter?

macbook air 13", vente på ny macbook pro 13" eller vente på gode ultrabooks? får rabatt hos dell og apple av studenttorget thinkpad er også sexy og kvalitet...... what to choose?
Om du faktisk ønsker å bruke penger på en PC som er god å jobbe med må du nesten teste selv. Tastatur-størrelse, hvor myke tastatur man foretrekker og hva slags touchpad man liker er alt rimelig individuelt.. hva slags skjermer til en viss grad også. Selv er favoritt-pc'en min for skriving hittils en Acer Aspire, selv om jeg også synes Thinkpads har bemerkelsesverdig gode tastatur.

Om du derimot ønsker en PC som du kan dra opp på kafe for å se pen ut, eller en noe som sier 'jeg har mye penger og ingenting bedre å bruke dem på' (noe veldig mange faktisk ønsker å kommunisere ut) så går du for en Mac. Personlig har jeg aldri vært noen fan av tasturene på Mac'ene dog. Misliker å skrive lengre oppgaver på dem.

Operativsystem begynner også å bli rimelig likegyldig nå. Mesteparten av tiden sitter man med nettleser eller skriveprogram, og da er det rett og slett ikke så nøye hva som ligger i bunn. Jeg har noen maskiner med Linux og noen med Windows og glemmer faktisk ofte hvem av dem jeg sitter på.. har både leita etter terminal-vindu i start-menyen og Microsoft Office i xfc-høyreklikk-menyen før jeg husket hvilket operativsystem jeg satt med.
Sist endret av DumDiDum; 25. juni 2013 kl. 13:44.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
noen som har studert øk.adm. her? er det mye mac blant studenter?

macbook air 13", vente på ny macbook pro 13" eller vente på gode ultrabooks? får rabatt hos dell og apple av studenttorget thinkpad er også sexy og kvalitet...... what to choose?
Vis hele sitatet...
Jeg gikk tidligere økonomi og administrasjon. Husker ikke helt hvordan det var, men det var jo en del mac blant studentene. Jeg begynte på programmet i 2008, riktignok.

I etterkant har jeg gått videre internasjonalt på en dobbel mastergrad ved et av de bedre universitetene innen business. Mulig det er en generell trend, men her har ca. 75% av studentene mac. Kan hende de har det fordi skolen er en prestisjeskole, og det er mye rikfolk som går der, men det blir spekulasjon. For det meste en foretar seg innen business holder en mac veldig bra. Jeg er mer interessert i finans og har et ønske om å jobbe innen corporate banking. Av de jeg kjenner innen dette feltet, har ingen en mac, og de aller fleste som er bevisste i sitt valg velger en thinkpad.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av lambador Vis innlegg
Jeg gikk tidligere økonomi og administrasjon. Husker ikke helt hvordan det var, men det var jo en del mac blant studentene. Jeg begynte på programmet i 2008, riktignok.

I etterkant har jeg gått videre internasjonalt på en dobbel mastergrad ved et av de bedre universitetene innen business. Mulig det er en generell trend, men her har ca. 75% av studentene mac. Kan hende de har det fordi skolen er en prestisjeskole, og det er mye rikfolk som går der, men det blir spekulasjon. For det meste en foretar seg innen business holder en mac veldig bra. Jeg er mer interessert i finans og har et ønske om å jobbe innen corporate banking. Av de jeg kjenner innen dette feltet, har ingen en mac, og de aller fleste som er bevisste i sitt valg velger en thinkpad.
Vis hele sitatet...
De fleste som jobber innenfor bank har heller ikke noe eget valg om hva slags laptop de skal bruke.

De får utdelt en maskin av arbeidsgiver som er låst ned med de programmene som behøves og med den antivirus og VPN-software som er nødvendig.

Hvis de ikke jobber med aksjer eller lignende, da har de i tillegg til denne bestemte maskinen ofte en stasjonærmaskin som enten er en tykk arbeidsstasjon eller en tynn arbeidstasjon som kobler seg mot en eller annen form for workstation med dedikert(e) skjermkort etc for 3-6-9-12 skjermer.

Hilsen en som setter opp slikt for bank og finans.
facepalmer mye
Spirituell's Avatar
Trådstarter
AtX: hvilken ultrabook anbefaler du?
Kriterier: 13-14", god byggekvalitet, jobbing + pokerspilling til ca. 8k
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hvis du på død og liv må ha Ultrabook ville jeg sett på

http://www8.hp.com/no/no/products/la...#!tab=features

Eller hvis du vil ha OSX en Macbook Air

Personlig har jeg forgjengeren til denne og er skrikende fornøyd med extended battery så jeg har 10 timers arbeidstid :

http://www8.hp.com/no/no/products/la...#!tab=features
facepalmer mye
Spirituell's Avatar
Trådstarter
takk takk
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
De fleste som jobber innenfor bank har heller ikke noe eget valg om hva slags laptop de skal bruke.

De får utdelt en maskin av arbeidsgiver som er låst ned med de programmene som behøves og med den antivirus og VPN-software som er nødvendig.

Hvis de ikke jobber med aksjer eller lignende, da har de i tillegg til denne bestemte maskinen ofte en stasjonærmaskin som enten er en tykk arbeidsstasjon eller en tynn arbeidstasjon som kobler seg mot en eller annen form for workstation med dedikert(e) skjermkort etc for 3-6-9-12 skjermer.

Hilsen en som setter opp slikt for bank og finans.
Vis hele sitatet...
Du setter opp slikt for bank og finans i Norge, ja.