Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2132
Noen som har noen tips til meg om bøker som er basert på virkelige hendelser?
Leste for noen år tilbake: Solgt og ikke uten min datter.
Dette var bøker som gjorde veldig intrykk på meg.

Andre som vet om noen andre bøker som kanskje kan være av interesse?
Alle svar mottas med takk
Sist endret av Little Sister; 19. juli 2012 kl. 08:05.
Demokratiets evangelium 2

"Politikriminalitet i Norge" av Petter Gottschalk
Little Sister's Avatar
Trådstarter
47 9
Sitat av iskrem Vis innlegg
Demokratiets evangelium 2

"Politikriminalitet i Norge" av Petter Gottschalk
Vis hele sitatet...
Hørtes spennede ut,skal absolutt sjekkes ut.
Sist endret av Little Sister; 19. juli 2012 kl. 09:01.
Når engler ikke finnes-Elisabeth Glaser. Livet til en Aids-syk mor.
23-Salen, av Ingvar Ambjørnsen.
Shantaram

Boken handler om en heroin avhengig bankraner, som klarer og rømme fra fengselet i Australia. Han flykter deretter til India hvor han lever i 10 år i slummen.

Alt i boken er ikke sant, men store deler av den er basert på sanne hendelser.
Falskmyntnerne i Sachsenhausen er en fin bok. Ellers er flere av Paulo Coelhos bøker løst basert på virkelige historier, ofte fra hans liv og ting han har opplevd. Eksempler på dette er Alkymisten, Alef og Veronika vil dø. Coelho er uansett en fantastisk forfatter som burde leses av alle. Også bibelen da, den er helt sann!
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Gerilja-krigen. Dessverre en veldig subjektiv bok.
Tom Bakkeli (utenlandsjournalist og forfatter) har skrevet to dokumentarbøker og en spenningsroman, men spenningsromanen ble ikke utgitt som dokumentar nettopp for å beskytte kilder i Forsvaret (spesialstyrkene) og etteretningsmiljøet. Så hvis du liker å lese om den slags realitet så har du tre bøker du kan sjekke ut:
  • Norges Hemmelige Krigere.
  • Ett skudd. En død.
  • Terrorjegerne.

Hvis du liker den sjangeren, men foretrekker Engelskspråklige bøker så kan jeg varmt anbefale Chris Kyle sin biografi:

American Sniper - The Autobiography of the Most Lethal Sniper in U.S. Military History
Sist endret av JohnMichael; 19. juli 2012 kl. 17:12. Grunn: typo
The woman who fell from the sky - Kvinnelig amerikansk journalist i Yemen.. fantastisk historie. Har selv reist igjennom der, og kjente meg virkelig igjen. Anbefales sterkt. Forteller rimelig aerlig om skyggesidene til Yemenske samfunnet, uten aa doemme for sterkt.

Dracula is dead; How Romanians survived communism - Helt grei bok. Skrevet av amerikansk ambassadoer. Gir innsikt i hvordan Romania egentlig er, men forteller kanskje like mye om hvordan amerikanere er.

Let Our Fame Be Great: Journeys among the defiant people of the Caucasus - Tidvis fantastisk bok om en person reiser igjennom Kaukasus (Hovedsaklig Dagestan og Tjetsjenia) og forteller om hvordan menneskene der. Tidvis jaevli kjedelig, tidvis helt fantastisk.
Sist endret av DumDiDum; 19. juli 2012 kl. 17:44.
Little Sister's Avatar
Trådstarter
47 9
Takk for så masse for så mange bra tips som har kommet inn her. Har mange timer i sofaen framover nå ser det ut som.
Go Ask Alice - Beatrice Sparks (?)
Alice er en femten år gammel jente som ender med å bli narkoman. Dagboken hennes starter i september, og vi møter en helt vanlig tenåring. I juli prøver Alice LSD for første gang, og hun har en fantastisk opplevelse. Men dette skal bli starten på en spiral av et "narkotikahelvete". Selv om hun kjemper for å komme ut av miljøet dør til slutt av en overdose.

Tell me your dreams - Sidney Sheldon
Tre unge kvinner, Ashley, Toni og Alette - blir mistenkt for en rekke brutale mord. Politiets arrestasjon fører til en svært bisarr rettssak hvor forsvaret blir basert på et overraskende, autentisk medisinsk bevis.

Into the wild - Jon Krakauer
Året er april 1992. En ung mann fra en velstående familie haiker til Alaska og vandrer alene i villmarken, nord for Mt. McKinley. Navnet var Christopher Johnson McCandless. Han ga alle pengene sine til veldedighet og forlot sin bil for å starte et nytt liv. Fire måneder senere blir kroppen hans funnet av en jeger. Dette er en vakker, uforglemmelig historie!

The Diary of a Young Girl - Anne Frank, Eleanor Roosevelt
Dagboken ble funnet på loftet hvor Anne selv tilbrakte de siste årene av sitt liv. Dette er en sterk og rørende historie om 1942's Nazi okkuperte Holland og en tretten år gammel, jødisk jente sammen med sin familie. De var isolert fra omverdenen og måtte tåle alt fra sult, kjedsomhet og andre grusomheter.

Blant annet.
Little Sister's Avatar
Trådstarter
47 9
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg

Go Ask Alice

Tell me your dreams

Into the wild
Vis hele sitatet...
Takk for tips. Dette virket meget intressangt!
Go ask Alice og Tell me your dreams hørtes spennede ut.

Into the Wild -Veldig sikker på at boken er veldig bra, filmen var iallefall det.
Kom også på
Prøvelsen-Beatrice Saubin. Forfatteren forteller om sin dødsdom i Malaysisk fengsel. Hun ble lurt av sin kjæreste, og tatt i tollen med 5 kg heroin.
Prinsessen-Jean P. Sasson. Om kvinners liv i Saudi-Arabia. (og det er en oppfølger som heter Arabias døtre)

Det er også en "oppfølger" til Solgt, som jeg ser du har lest. Men jeg kommer ikke på hva den heter.
Dette er bøker jeg synes har vært gode.

-Kon Tiki
-Into The Wild
-Politi og røver
-A brief history of time

Sitat av Little Sister Vis innlegg

Into the Wild -Veldig sikker på at boken er veldig bra, filmen var iallefall det.
Vis hele sitatet...
Boka er mye bedre!
Brødre i blodet av Emil Johansens reiser nede i krigen i Afghanistan, om en liker slike historier.
Little Sister's Avatar
Trådstarter
47 9
Sitat av Snavs Vis innlegg
Kom også på
Prøvelsen-Beatrice Saubin. Forfatteren forteller om sin dødsdom i Malaysisk fengsel. Hun ble lurt av sin kjæreste, og tatt i tollen med 5 kg heroin.
Prinsessen-Jean P. Sasson. Om kvinners liv i Saudi-Arabia. (og det er en oppfølger som heter Arabias døtre)

Det er også en "oppfølger" til Solgt, som jeg ser du har lest. Men jeg kommer ikke på hva den heter.
Vis hele sitatet...
Mye bra tips her,takk så mye. Oppfølgeren til Solgt heter Mitt løfte til Nadia,har også lest den.

Sitat av gummiand Vis innlegg
Dette er bøker jeg synes har vært gode.

-Kon Tiki
-Into The Wild
-Politi og røver
-A brief history of time



Boka er mye bedre!
Vis hele sitatet...
Takk,ja bøker er stort sett det. Men det som er dumt er at jeg har sett filmen før man leser boken. Bøken er alltid best,så mister man litt an dypheten ofte i film etter man har lest en bok. Ikke alltid men noenganger har det hendt jeg har blitt skuffet over film fordi mye er innholdet fra boken er kuttet bort. Men tror nok Into the wild er en bok verdt å lese uansett.