Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  146 16706
Sitat av Ivar Vis innlegg
Joa jeg forstår jo det du mener! for min del så bør alle vakre kvinner gå nakne rundt men om du likereller ikke liker at 10000 (faktisk så tror jeg en undersøkelse viste at det var rundt 500 kvinner som gikk fullstendig tildekket i Norge) spiller ingen rolle.
Vis hele sitatet...
Er det ikke Frankrike som er samtaleemnet her egentlig?


Sitat av Ivar Vis innlegg
Har en sterk følelse av at mange av politikerne også har fått den tankegangen! Hvorfor skal alle fremmedspråklige voksenskoler (Voksenopplæring tror jeg det het) ligge på Oslo Øst? Hvorfor skal så mange kommunale trygdeboliger ligge på Oslo Øst? Mange faktorer som bidrar til isolasjonen! Når du begynner i klasse hvor alle bor i Groruddalen og du selv bor lenger unna, du kjenner ingen andre i landet, nylig flytta hit... Hvor vil du tippe at du ville flyttet? Til Finmark eller Groruddalen?

EDIT: Tror du et forbud mot burka i det offentlige vil sørge for større integrering eller kanskje det vil isolere kvinnene helt fra omverden?
Vis hele sitatet...

Det viser seg jo at mange Norske barn har det vanskelig og får en tøff skolegang i en klasse hvor disse "minoritetene" er i stort flertall.
Hvem har skylda?
Etter min mening har bystyret og kommunen en del av skylda i form av integrering\boligpolitikk og skolepolitikk, og da også innvandrerne som i mange tilfeller ikke har ville respektert Nordmennenes tradisjoner og levemåter. ( Ikke misforstå meg, altså ikke snakk om tilpassing men respektere at sånn er jeg, og sånn er du )

Umulig og si, vi får følge med på Frankrike for å få en pekepinn.
Sist endret av Jalla09; 11. april 2011 kl. 22:42.
Et kjempeflott tiltak. ønsker tilsvarende tiltak i norge hjertlig velkommen
Sitat av Jalla09 Vis innlegg
Er det ikke Frankrike som er samtaleemnet her egentlig?





Det viser seg jo at mange Norske barn har det vanskelig og får en tøff skolegang i en klasse hvor disse "minoritetene" er i stort flertall.
Hvem har skylda?
Etter min mening har bystyret og kommunen en del av skylda i form av integrering\boligpolitikk og skolepolitikk, og da også innvandrerne som i mange tilfeller ikke har ville respektert Nordmennenes tradisjoner og levemåter. ( Ikke misforstå meg, altså ikke snakk om tilpassing men respektere at sånn er jeg, og sånn er du )

Umulig og si, vi får følge med på Frankrike for å få en pekepinn.
Vis hele sitatet...
Jo det siste har du rett i... og skyldes av dumme grunner som joa men nordmenn respekterer ikke vår levemåte så hvorfor skal da vi respektere deres!

Gikk på en flerkulturell barneskole, hvor mange norske elever flyttet vekk! I ungdomsskolen tror jeg det var fremmedspråklige som var i overtall, men da var det full og fanterier som bare F sammen da. Har gått på ulike VGS, og en av dem er det tror jeg kanskje oppimot 80-90% fremmedspråklige... Er klasser hvor det ikke er norske elever i! Dumt, idiotisk og unødvendig av politikere å selv skape noe sånt!

Tror mye skyldes fordi ungdom ikke tørr prøve ut nye ting... Jeg sto for første gang i mitt liv på slalom nå nylig, har bare aldri likt sporten, men skolen hadde sånn aktivitetsdag, mange av gutta skulle ta det, og de ville ha meg med! Tenkte hvorfor ikke, selvom det er gørr! Viste seg at slalom er noe av det råeste som finnes (hvertfall etter et par tette jointer)... Samme problemet med utlending møter nordmann! Når ingen av partene tørr å komme frem så er det lite en kan gjøre! Tror dette vil forandre seg mye med tiden, jeg vet selv at mine unger skal kose seg på slalom...

Mange av problemene er bittesmå problemer som blåses opp til store konflikter! Løs den lille rota før du prøver å rive ned hele treet!
Gleder meg om noen år, om loven funker eller ikke. Skal love deg muslimer skal demonstrere mot loven veldig ofte, og kanskje opprør i muslimske land. Men det skal Frankrike ikke faen lov til å ta vekk loven. Nå har vi et stort skritt i krigen mot Islamisme i Europa. La muslimer brenne så mye flagg de vil, eller brenne bibel, men denne gangen skal Frankrike ikke rikke seg. Det er bare snakk om 2000 kvinner som rammes av loven. Bravo Sarkozy.
Sitat av DenFeiteMannen Vis innlegg
Fordi ektemannnen ikke lenger kan skjule kjerringa bak et lass med klær?
Vis hele sitatet...
Nei, men for de som vil gå sånn.


Sitat av Kyrios Vis innlegg
I Norge har man ikke lov til å røyke hasj, så Norge kan i alle fall ikke kalles et fritt la– Vent nå, må et land være et totalt anarki for å være fritt? Jeg synes forbud mot niqab og burka er en bra ting, blir rett og slett for dumt når kvinner går kledd som vandrende laken.
Vis hele sitatet...

Nei, man er ikke helt fri i Norge heller, ja en land på være totalt anarki får å være totalt fritt, jeg sier ikke at det er noe bedre osv men teoretisk sett.

Ja, jeg syntes også de ser dumme ut, men straffer de ikke, og de straffer heller ikke deg for å gå som du gjør.
Mitt lange innlegg:

Jeg syns "skal vi ikke få lov til å bestemme hva vi skal ha på oss engang nå" argumentene her inne er litt tynne argumenter. Burka er et veldig spesielt antrekk. Det kan ikke akkurat sidestilles med en caps, eller en finlandshette for å si det slik. Vi snakker om et plagg som dekker hele kroppen og hele ansiktet, bortsett fra øynene så klart.

Jeg syns personlig dette er helt riktig vei å gå, og jeg håper at Norge følger etter. Det er selvfølgelig trist at det må gjøres med et forbud, sukk, tenk om vi bare kunne fortalt dem: "La vær å ha på deg det der, det er en hinsides dårlig ting." Dessverre er det ikke slik verden vi lever i funker, og det er ikke veldig mange andre måter å løse dette på bortsett fra et forbud.

Jeg tror ikke det finnes en eneste person i denne verden som har på seg det plagget frivillig. Og hvis dem sier at det er frivillig, vel, da er det enten fordi de er redde for konsekvensene av å si "dette vil jeg ikke", eller at de er såppas hjernevasket at det tror det er en dyd å gå med burka. Noe det ikke er.

Det må heller ikke legges skjul på opprinnelsen av dette klesplagget. Det kommer fra en religion som i utgangspunktet er sinnssykt kvinneundertrykkende. Dette plagget er kun designet for å undertrykke og innskrenke friheten til kvinner. Det er ukultur.

Leste her inne også om at dette gjør integreringen enda vanskeligere. Vel, jeg tar T-banen i Oslo ganske ofte å det hender jeg setter meg ved side av en dame i full burka. Jeg kan ikke si det at det første som slår meg da er å slå an en prat. For å være helt oppriktig syns jeg det er ganske ubehagelig. Hvis en kvinne blir nektet å gå ut av mannen sin fordi hun ikke kan ha på seg burka ute i gatene, vel, anmeld han.

Jeg har også en bror som er 10 år nå, for ett par år siden når vi tok T-banen sammen, kom det inn en dame i full burka å satt seg rett over oss, han startet rett og slett å gråte. Han ble livredd, det var første gang han så dette. Det var ikke en spesielt behagelig opplevelse for verken meg, han eller dama i burka. Vi måtte faktisk gå av t-banen. Jeg tror ikke min bror er det første barnet i verden som har reagert på denne måten. Tilogmed et barn kan se at dette er 'riv røskanes galt'.

Mitt korte innlegg:

Det er ett forkastelig antrekk. Som strider mot alle verdier vi har i den vestlige verden. Vi skal selvfølgelig være tolerante. Men vi må ikke bli så tolerante at vi tolererer det intolerante.
Jeg synes selv det er trist å se alle jentene som går veldig lett kledd rundt i gatene, spesielt om sommeren. Disse blir jo vist frem som sexsymboler hele gjengen. Tenk om vi bare kunne fortalt de "La være å gå kledd slik, det er en hinsides dårlig ting". Desverre er det ikke slik verden vi lever i funker, og det er ikke veldig mange andre måter å løse dette på bortsett fra forbud.

Jeg tror ikke den er ei eneste jente i denne verden som frivillig liker å gjøre seg til en sexsymbol, og hvis de mener det er frivillig så er det enten fordi de er redde for hva vennene skal synes om de ved å ta konsekvensene av å si "Dette vil jeg ikke", eller at de er såpass hjernevasket av media at de tror at jenter skal være guttenes sexonjekter. Noe de ikke er.

... Når det kommer til det du sier om T-banen så er jo det typisk fremmedfrykt og det å være redd for noe nytt. Om integreringen hadde funket bedre og damer med burke og niqab hadde vært litt mer vanlig ville nok ikke dette vært noe som var så skummelt. Men alt som er nytt er skummelt.
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg synes selv det er trist å se alle jentene som går veldig lett kledd rundt i gatene, spesielt om sommeren. Disse blir jo vist frem som sexsymboler hele gjengen. Tenk om vi bare kunne fortalt de "La være å gå kledd slik, det er en hinsides dårlig ting". Desverre er det ikke slik verden vi lever i funker, og det er ikke veldig mange andre måter å løse dette på bortsett fra forbud.

Jeg tror ikke den er ei eneste jente i denne verden som frivillig liker å gjøre seg til en sexsymbol, og hvis de mener det er frivillig så er det enten fordi de er redde for hva vennene skal synes om de ved å ta konsekvensene av å si "Dette vil jeg ikke", eller at de er såpass hjernevasket av media at de tror at jenter skal være guttenes sexonjekter. Noe de ikke er.

... Når det kommer til det du sier om T-banen så er jo det typisk fremmedfrykt og det å være redd for noe nytt. Om integreringen hadde funket bedre og damer med burke og niqab hadde vært litt mer vanlig ville nok ikke dette vært noe som var så skummelt. Men alt som er nytt er skummelt.
Vis hele sitatet...
Det er den dårligste analogien jeg har lest hittil i år. Gratulerer.

Det er mulig at du ser på jentene som et sexsymbol. Jeg derimot, jeg ser en sunn jente fra ett oppegående samfunn som liker å være attraktiv. Noe som er hennes valg. Det er også veldig normalt at man har på seg lite klær om sommeren. Men du klarer vel kanskje ikke å se på en lettkledd jente uten å tenke sex? Det er isåfall ditt problem.

Det jeg føler på T-banen er ikke fremmedfrykt. Er du seriøs eller? Det er helt normalt å føle ubehag og sympati for ett medmenneske som sitter ved siden av deg ikledd ett telt. Jeg håper det er normalt ihvertfall...
Sist endret av jegermeg; 12. april 2011 kl. 03:50.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Det er den dårligste analogien jeg har lest hittil i år. Gratulerer.

Det er mulig at du ser på jentene som et sexsymbol. Jeg derimot, jeg ser en sunn jente fra ett oppegående samfunn som liker å være attraktiv. Noe som er hennes valg. Det er også veldig normalt at man har på seg lite klær om sommeren. Men du klarer vel kanskje ikke å se på en lettkledd jente uten å tenke sex? Det er isåfall ditt problem.

Det jeg føler på T-banen er ikke fremmedfrykt. Er du seriøs eller? Det er helt normalt å føle ubehag og sympati for ett medmenneske som sitter ved siden av deg ikledd ett telt. Jeg håper det er normalt ihvertfall...
Vis hele sitatet...
Det er at det er normalt er fordi du lever i denne kulturen, du er vandt med at det skal være slik; det er det du er vokst opp med. Folk fra andre kulturer ser ting annerledes enn deg; og du kan ikke automatisk si at fordi noe virker riktig for deg så er det automatisk riktig. Man må kunne sette seg inn i situasjonen fra andre ståsteder og prøve å reflektere over om den ene er noe bedre enn det andre.

Om du ikke forstod poenget med analogien: Hvordan kan man påstå at å kle seg med burka er noe værre enn jenter som kler seg meget utfordrende? Og hvordan kan man akseptere å sette forbud på det ene uten å sette forbud på det andre?

Det er mulig at du ser på jentene som et sexsymbol. Jeg derimot, jeg ser en sunn jente fra ett oppegående samfunn som liker å være attraktiv. Noe som er hennes valg.
Vis hele sitatet...
Nå sikter jeg ikke til den vanlige jenta du møter overalt, men mer på de jentene som kler seg litt mer dristig enn resten. Men gjerne veldig kort skjørt, bar mage og stor utringning. Dette er noe som på mange måter er akseptert i vårt samfunn, men man kan si det blir å på mange måter å objektivisere kvinnen og gjøre ho til et sex symbol. Og man kan og argumentere for at de ikke gjør dette frivillig siden det er enten slik folk skal kle seg og være i den vennegjengen ho er i; og i tillegg er det en måte å kunne få kontakt med guttene. I tillegg er det impulser fra media som har "hjernevasket" de til å tro dette er riktig. Jeg ser ikke hvordan dette er så veldig forskjellig fra jenter som velger å gå med burka; de gjør det fordi det er noe de vil - og de vil dette fordi det er den kulturen de er vokst opp med og det de annser som riktig. Ikke fordi noen direkte tvinger dem.

Personlig mener jeg begge deler burde være lov; det blir feil om noen tvinger noen med å gå med et bestemt klesplass - men da får vi heller prøve å løse de enkeltproblemene i stede for å bannlyse noe så enkelt som et klesplagg.

Om en unge begynner å grine fordi de ser noen på tbanen med burka så er dette av frykt; fordi det er noe nytt og skummelt. Det var poenget mitt, tenkte her på det at du dro inn ungen som et argument - det har jo ikke noe med poenget om det er riktig eller galt å tillatte burka.

Sitat av vestkantgutt Vis innlegg
Synes det er helt greit. Egentlig skulle det bare mangle. Når man kommer til ett nytt land som flyktning, skal man tilpasse seg det nye landets kultur og normer, og i europa er det heldigvis ikke kultur å skjule identiteten sin offentlig. Jeg blir faktisk provosert når jeg ser damer som bruker heldekkende plagg!
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal dette provosere deg? Det er jo ikke noe som direkte påvirker deg. Vi skal jo leve i et fritt land, og kan ikke se hvorfor folk skal henge seg så mye opp i hvilke klær folk går med.
Sist endret av etse; 12. april 2011 kl. 04:32.
Sitat av etse Vis innlegg
Det er at det er normalt er fordi du lever i denne kulturen, du er vandt med at det skal være slik; det er det du er vokst opp med. Folk fra andre kulturer ser ting annerledes enn deg; og du kan ikke automatisk si at fordi noe virker riktig for deg så er det automatisk riktig. Man må kunne sette seg inn i situasjonen fra andre ståsteder og prøve å reflektere over om den ene er noe bedre enn det andre.

Om du ikke forstod poenget med analogien: Hvordan kan man påstå at å kle seg med burka er noe værre enn jenter som kler seg meget utfordrende? Og hvordan kan man akseptere å sette forbud på det ene uten å sette forbud på det andre?
Vis hele sitatet...
Jo, jeg mener vi kan lage ett forbud på burka, uten å sette forbud på motparten, som er å kle seg dristig. Grunnen til at jeg mener det er fordi det er en veldig grunnleggende forskjell her. Den forskjellen er at kvinner av islam blir tvunget til å gå med dette. En kvinne som kler seg dristig blir ikke tvunget til det, hun kan velge når som helst å slutte å kle seg dristig uten at noen reagerer negativt. Hvis vennene hennes reagerer på det, som du nevne i analogien din, vel, da burde hun få seg nye venner.

Jeg vet at du kommer til å si nå: "Hva med de som kler seg i burka frivillig?". Som jeg sa tidligere, jeg tror ikke det finnes en eneste kvinne i verden som går i burka frivillig. Hvis hun sier at hun vil gå i det, er det enten fordi hun ikke tørr å si sin mening i frykt, eller fordi hun er så hjernevasket å tror at det er en dyd å gå i burka. Den siste gruppen burde bli tvangsinnlagt å få psykisk hjelp. Det er ikke en sunn tankegang å tro at det er en dyd å gå rundt i burka.

Jeg vil også nevne det at det står ikke et eneste sted i Koranen at kvinner må kle seg som Dark Vader, ikke en eneste setning. Så dette har ingenting med religion å gjøre. Dette har kommet fra sekulære krefter i islamske land, som vi alle vet er primitive land, med primitiv tankegang og elendig kvinnesyn. Dette plagget er designet kun for en grunn, at kvinner skal føle at de ikke er verdt en dritt.

Burka har aldri vært velkommen i Europa, og det kommer heller aldri til å bli det.

Oppfordrer jeg deg til å titte på dette bilde: http://linerm.files.wordpress.com/2010/07/burka3.jpg og spørre deg selv: "Vil jeg leve i et sånt samfunn?"

Sitat av etse Vis innlegg


Nå sikter jeg ikke til den vanlige jenta du møter overalt, men mer på de jentene som kler seg litt mer dristig enn resten. Men gjerne veldig kort skjørt, bar mage og stor utringning. Dette er noe som på mange måter er akseptert i vårt samfunn, men man kan si det blir å på mange måter å objektivisere kvinnen og gjøre ho til et sex symbol. Og man kan og argumentere for at de ikke gjør dette frivillig siden det er enten slik folk skal kle seg og være i den vennegjengen ho er i; og i tillegg er det en måte å kunne få kontakt med guttene. I tillegg er det impulser fra media som har "hjernevasket" de til å tro dette er riktig. Jeg ser ikke hvordan dette er så veldig forskjellig fra jenter som velger å gå med burka; de gjør det fordi det er noe de vil - og de vil dette fordi det er den kulturen de er vokst opp med og det de annser som riktig. Ikke fordi noen direkte tvinger dem.
Vis hele sitatet...
Hvem er det egentlig som gjør kvinnen til et "sexsymbol"? Jo, hun gjør det selv. Syns det er utrolig teit av deg å si "gjøre ho til et sex symbol". Du snakker som om kvinner ikke har evne til å tenke selv og blir tvunget til det. Om hun vil bli oppfattet som ett ''sexsymbol'' så er det hennes valg, og ikke mitt eller ditt. Det fins gutter som kler seg dristig også. Er ikke de også sexsymboler da? Eller gjelder det kun for kvinner? Jeg hører ingen klaging på det. Hva er uansett galt med mye lår og mager? Lår og mager er flotte ting. Kropp er naturlig og burde ikke være noe "skittent".

Det er også forskjell på media som "hjernevasker" gjennom uskyldige reklamer og moskeer hvor de lærer unge jenter at du brenner i helvete i evig tid om du ikke tror på Allah, og hvor du blir banket opp hvis spør kritiske spørsmål. For det er det som er virkeligheten for veldig veldig mange barn i virkeligheten. Barn blir lært opp til å tro at det er en dyd å tro på ting på tross av bevis. Det er en veldig usunn tankegang.

Sorry mac, men religion er søppel, og det fortjener ikke all den respekten det får.

Sitat av etse Vis innlegg
Hvorfor skal dette provosere deg? Det er jo ikke noe som direkte påvirker deg. Vi skal jo leve i et fritt land, og kan ikke se hvorfor folk skal henge seg så mye opp i hvilke klær folk går med.
Vis hele sitatet...
Det påvirker meg. Det påvirker meg fordi jeg blir trist når jeg ser at mine medmennesker blir behandlet på en så uverdig måte.
du sier jentene kler seg dristig frivillig, men de som tar på seg burka er hjernevasket? Jeg vil si de er like mye hjernevasket bare av ulike personer. Media hjernevasker oss I vesten mens de religiøse hjernevasker de som bruker burka. det ene er ikke automatisk bedre enn det andre. Det virker på meg som du har problemer med å forstå at andre mennesker har helt andre verdier I livet enn meg og deg. Noen mennesker setter det å kunne leve ut religionen sin veldig høyt. Skal vi nekte dem å gjøre det fordi vi mener det er feil?

din kultur former.deg som menneske, og ting du.synes virker helt feil føles for andre riktig.

Et eksempel er.f.eks. At vi I vesten nesten ser på det som en selvfølge at msn skal ha vært for er ldket før man blir kjærester.og eventuelt gifter seg senere. Mens andre kulturer finner man seg en livspartner på bakgrunn av helt andre ting, som f.eks. hvem som ville vært en god mor for dine unger. Heller ikke her kan man automatisk si at det vi mener er riktig.

Uansett, vil vi virkelig synke til nivået der vi bannlyser ting som klesplagg fordi vi (som I følge deg vet best) synes det er feil? Og hvor hår gensen? Det åpner jo opp for å bannlyse andre plagg senere og. Så personlig synes jeg det er helt prinsippielt feil.
Sitat av etse Vis innlegg
du sier jentene kler seg dristig frivillig, men de som tar på seg burka er hjernevasket? Jeg vil si de er like mye hjernevasket bare av ulike personer. Media hjernevasker oss I vesten mens de religiøse hjernevasker de som bruker burka. det ene er ikke automatisk bedre enn det andre. Det virker på meg som du har problemer med å forstå at andre mennesker har helt andre verdier I livet enn meg og deg.
Vis hele sitatet...
Ja, det sier jeg. Hvis du ikke ser en forskjell på dette så gir jeg opp:

Tilfeldig reklame på TV'en: "Bruk denne maskaraen, og du vil se ut som en gudinne."
Budskapet i en moske dag inn og dag ut: "Allah er stor, Allah er stor, Allah er stor"

Hva tror du det gjør med psyken til et menneske som må gå inni ett minifengsel hele livet sitt? Tror du den kvinnen føler at hun er verdt noe? Tror hun har selvtillit? Tror du hun føler at hun har noe hun skulle sagt? Hun har blitt opplært siden hun var liten om at mannen er overlegen. Selvfølgelig vil hun gå med burka, hvis mannen sier at det er "riktig".

Stiller du heller ikke spørsmål om hvorfor det kun er kvinnen som må gå i dette? Hvorfor trenger ikke mannen det? Ringer det ingen bjeller hos deg? Hadde det gjeldt begge skjønn hadde det hvert litt mer spiselig, selv om det egentlig er helt uspiselig da også.

Sitat av etse Vis innlegg
Noen mennesker setter det å kunne leve ut religionen sin veldig høyt. Skal vi nekte dem å gjøre det fordi vi mener det er feil?
Vis hele sitatet...
Og det er utrolig trist at så mange mennesker i denne verden lever ut religionen sin så oppriktig. Da det ikke finnes en fnugg av bevis for noe av det. Mange gjør faktisk ikke noe annet enn å prøve å tilfredsstille guden sin som ikke eksisterer i utgangspunktet. Nytteløst..

Sitat av etse Vis innlegg
Uansett, vil vi virkelig synke til nivået der vi bannlyser ting som klesplagg fordi vi (som I følge deg vet best) synes det er feil? Og hvor hår gensen? Det åpner jo opp for å bannlyse andre plagg senere og. Så personlig synes jeg det er helt prinsippielt feil.
Vis hele sitatet...
For min del kan vi gjøre all organisert religion forbudt. Brenne alle Koraner, Bibler og andre idiotiske bøker som har ødelagt og undertrykt menneskeheten i århundrer. Det er ikke noe annet en menneskeskapt alt sammen.

Det samme gjelder for alt annet overnaturlig piss. Som f.eks synske mennesker som utnytter mennesker i sorg ved å late som de kan snakke med døde mennesker. Eller healere som utnytter desperate mennesker i nød.

Men nå sporer jeg helt av her...

En dag må det uansett være en modig fyr som tar skrittet og forbyr hele driten. Hvis ikke kommer det til å fortsette å spre seg fra generasjon til generasjon som et mentalt virus. Heldigvis blir flere og flere mennesker agnostikere og ateister, så det ser ut som verden går i riktig retning.
Sitat av Syntax_E Vis innlegg
Syntes det er rart at vi skal forby alt "vi ikke liker" for å beskytte vårt "frie" samfunn...
Vis hele sitatet...
Det er også et demokrati det flertallet bestemmer
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Fanfare Vis innlegg
Det er også et demokrati det flertallet bestemmer
Vis hele sitatet...
Ja, men ein av grunnsteinane i den vestlege forståelsen av demokrati er at vedtak ikkje skal gå utover minoritetar. Vi meiner demokratiet har ei plikt til å beskytte mindretalet, sjølv om fleirtalet bestemmer.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Ja, det sier jeg. Hvis du ikke ser en forskjell på dette så gir jeg opp:

Tilfeldig reklame på TV'en: "Bruk denne maskaraen, og du vil se ut som en gudinne."
Budskapet i en moske dag inn og dag ut: "Allah er stor, Allah er stor, Allah er stor"
Vis hele sitatet...
...det første er definitivt en løgn, og det andre (tror jeg) er en løgn, så hva er egentlig forskjellen? at det ene presenteres som reklame, mens det andre er religion?
Hva tror du det gjør med psyken til et menneske som må gå inni ett minifengsel hele livet sitt? Tror du den kvinnen føler at hun er verdt noe? Tror hun har selvtillit? Tror du hun føler at hun har noe hun skulle sagt? Hun har blitt opplært siden hun var liten om at mannen er overlegen. Selvfølgelig vil hun gå med burka, hvis mannen sier at det er "riktig".
Vis hele sitatet...
Helt ærlig - ser du ikke slike jenter i andre enden av skalaen i forhold til burkagjengen også? Jenter som har null selvtillit og bare gjør alt som gutter/mannen vil ha det, tror at de er feite fordi de ikke ser ut som modeller, osv? Hvis du ikke ser det, så bør du virkelig lukke opp øynene litt.
Stiller du heller ikke spørsmål om hvorfor det kun er kvinnen som må gå i dette? Hvorfor trenger ikke mannen det? Ringer det ingen bjeller hos deg? Hadde det gjeldt begge skjønn hadde det hvert litt mer spiselig, selv om det egentlig er helt uspiselig da også.
Vis hele sitatet...
Og i de familiene hvor det faktisk er tvang som har ført til at det brukes, hva tror du effekten da vil bli? Tror du mannen da plutselig vil si - "jammen ok, bare kle deg som du vil du kona mi, nå som loven forbyr burka/niqab", eller tror du mannen i disse "problemfamiliene" vil si noe ala "da får du ikke lov til å gå ut". Jeg tror nok det heller vil være noe ala det siste.
Og det er utrolig trist at så mange mennesker i denne verden lever ut religionen sin så oppriktig. Da det ikke finnes en fnugg av bevis for noe av det. Mange gjør faktisk ikke noe annet enn å prøve å tilfredsstille guden sin som ikke eksisterer i utgangspunktet. Nytteløst..

For min del kan vi gjøre all organisert religion forbudt. Brenne alle Koraner, Bibler og andre idiotiske bøker som har ødelagt og undertrykt menneskeheten i århundrer. Det er ikke noe annet en menneskeskapt alt sammen.
Vis hele sitatet...
Så du mener vi burde prøve på Sovjets løsning, og forby all religion? I og for seg så skulle jeg gjerne ha blitt kvitt alt av religion, men det har ikke fungert spesielt bra tidligere, det har en tendens til å heller få motsatt effekt. Og å bare forby plagg fra EN religion på denne måten blir feil på enda flere måter.
Det samme gjelder for alt annet overnaturlig piss. Som f.eks synske mennesker som utnytter mennesker i sorg ved å late som de kan snakke med døde mennesker. Eller healere som utnytter desperate mennesker i nød.

Men nå sporer jeg helt av her...

En dag må det uansett være en modig fyr som tar skrittet og forbyr hele driten. Hvis ikke kommer det til å fortsette å spre seg fra generasjon til generasjon som et mentalt virus. Heldigvis blir flere og flere mennesker agnostikere og ateister, så det ser ut som verden går i riktig retning.
Vis hele sitatet...
Faktisk tror jeg et slikt forbud heller vil få motsatt effekt, enn å minske religionens innflytelse. Skal vedde på at det blir litt som når vi forbød hijab i politiet her i Norge: Hadde vi ikke gjort noe stort nummer utav det, og heller laget en modell som passet til uniformen, så ville det sannsynligvis ha blitt som i sverige, der det sist jeg sjekka var EN som brukte det. Når man forbyr det blir det plutselig en kampsak, og ALLE vil bruke det.

I Frankrike bor det vel ca 64 millioner mennesker, og det er visstnok ca 2000 som bruker burka/niqab. Dette dreier seg altså om ca 1 av 32.000 personer. Skal vedde mye på at dette antallet nå faktisk vil ØKE, og at vi rett og slett skaper et problem.

Ang. lillebroren din som begynte å gråte når det kom en dame i burka og satte seg ned ved dere på t-banen: Jeg har også sett barn som har begynt å gråte når det har kommet en mann med stort krøllete skummelt svart hår, blitzere, eller en dame som likna veldig på cruella de ville (fra bernard & bianca-tegnefilmen), personer i millitæruniform og gudene vet hva. Skal man da forby disse forskjellige hårstilene/klesplaggene, eller kanskje man heller skal lære ungen at personene ikke er farlige?

Bli kvitt burka/niqab (og for den saks skyld også kristendom og alt av religion) med OPPLYSNING og UNDERVISNING, ikke med forbud! Ja, det vil ta tid, men å forby et klesplagg (eller en religion) blir bare feil, i tillegg til at det gang etter gang blitt har bevist at det rett og slett ikke funker med forbud for å bekjempe slikt!
Sitat av uppdali Vis innlegg
Jau, det er litt som å stogge krig med krig. Til dømes slik opprørarane gjer mot Gadaffi i Libya. Det er au tvang at eg ikkje kan gå fritt på gata og slå ned folk med myrke hudpigment. Eg meiner, kva trur dei? At dei kan hindre vald ved å truge med purk?
Vis hele sitatet...
Det er påvist at det funker. Slutten på ww2: 2 atombomber over Japan, hindra en videre krig. eller? litt off topic.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Ja, det sier jeg. Hvis du ikke ser en forskjell på dette så gir jeg opp:

Tilfeldig reklame på TV'en: "Bruk denne maskaraen, og du vil se ut som en gudinne."
Budskapet i en moske dag inn og dag ut: "Allah er stor, Allah er stor, Allah er stor"

Hva tror du det gjør med psyken til et menneske som må gå inni ett minifengsel hele livet sitt? Tror du den kvinnen føler at hun er verdt noe? Tror hun har selvtillit? Tror du hun føler at hun har noe hun skulle sagt? Hun har blitt opplært siden hun var liten om at mannen er overlegen. Selvfølgelig vil hun gå med burka, hvis mannen sier at det er "riktig".

Stiller du heller ikke spørsmål om hvorfor det kun er kvinnen som må gå i dette? Hvorfor trenger ikke mannen det? Ringer det ingen bjeller hos deg? Hadde det gjeldt begge skjønn hadde det hvert litt mer spiselig, selv om det egentlig er helt uspiselig da også.



Og det er utrolig trist at så mange mennesker i denne verden lever ut religionen sin så oppriktig. Da det ikke finnes en fnugg av bevis for noe av det. Mange gjør faktisk ikke noe annet enn å prøve å tilfredsstille guden sin som ikke eksisterer i utgangspunktet. Nytteløst..



For min del kan vi gjøre all organisert religion forbudt. Brenne alle Koraner, Bibler og andre idiotiske bøker som har ødelagt og undertrykt menneskeheten i århundrer. Det er ikke noe annet en menneskeskapt alt sammen.

Det samme gjelder for alt annet overnaturlig piss. Som f.eks synske mennesker som utnytter mennesker i sorg ved å late som de kan snakke med døde mennesker. Eller healere som utnytter desperate mennesker i nød.

Men nå sporer jeg helt av her...

En dag må det uansett være en modig fyr som tar skrittet og forbyr hele driten. Hvis ikke kommer det til å fortsette å spre seg fra generasjon til generasjon som et mentalt virus. Heldigvis blir flere og flere mennesker agnostikere og ateister, så det ser ut som verden går i riktig retning.
Vis hele sitatet...
vil bare påpeke at det er like mye vitenskapelig bevist at gud finnes som at han ikke finnes!

Sitat av eXclusive1337 Vis innlegg
Det er påvist at det funker. Slutten på ww2: 2 atombomber over Japan, hindra en videre krig. eller? litt off topic.
Vis hele sitatet...
atombomben over japan hindra ingen verdenskrig... kun maktsyke amerikanere som hadde fått nok støtte fra vesten (etter første og andre vk) for å demonstrere hva de var i stand til å gjøre mot russerne, så skjedde nagasaki og hiroshima!

men nei krig lager ikke no form for fred! krig skaper bare hat... vi har jo sett hvor godt likt amerikanere er rundt om i verden nå
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Ivar Vis innlegg
vil bare påpeke at det er like mye vitenskapelig bevist at gud finnes som at han ikke finnes!
Vis hele sitatet...
Vel... Alle argumentene for at gud finnes kan motbevises hvis de kommer i en vitenskapelig håndterlig form (Ikke "gud er overalt, jeg kan føle det!")
Alle bevisene for at gud ikke finnes er vel egentlig bare argumenter for at gud finnes som har blitt motbevist.
Det kalles tro, så det er egentlig en meningsløs problemstilling. Hvis vi finner et fast bevis for at gud ikke finnes, vil folk fortsatt tro.

Det mange bevis for og mot julenissen også. Og den avskyelige snømannen, monsteret i loch Ness osv
Sist endret av Bothrops; 12. april 2011 kl. 10:31.
forbudet er bra, når dem bosetter seg i andre land for dem tilpasse seg etter det..., dem som kmmer til norge å¨ikke tilpasser seg skulle hvert tuppa ut av landet!

Når vi besøker "burka" landene må vi føye oss etter deres kultur, norske jenter må kle på seg osv, hvorfor skal vi føye oss etter dem i hjemmlandene dems og i vårt eget land? det blir egentlig bare for dumt!
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Ja, det sier jeg. Hvis du ikke ser en forskjell på dette så gir jeg opp:

Tilfeldig reklame på TV'en: "Bruk denne maskaraen, og du vil se ut som en gudinne."
Budskapet i en moske dag inn og dag ut: "Allah er stor, Allah er stor, Allah er stor"

Hva tror du det gjør med psyken til et menneske som må gå inni ett minifengsel hele livet sitt? Tror du den kvinnen føler at hun er verdt noe? Tror hun har selvtillit? Tror du hun føler at hun har noe hun skulle sagt? Hun har blitt opplært siden hun var liten om at mannen er overlegen. Selvfølgelig vil hun gå med burka, hvis mannen sier at det er "riktig".

Stiller du heller ikke spørsmål om hvorfor det kun er kvinnen som må gå i dette? Hvorfor trenger ikke mannen det? Ringer det ingen bjeller hos deg? Hadde det gjeldt begge skjønn hadde det hvert litt mer spiselig, selv om det egentlig er helt uspiselig da også.



Og det er utrolig trist at så mange mennesker i denne verden lever ut religionen sin så oppriktig. Da det ikke finnes en fnugg av bevis for noe av det. Mange gjør faktisk ikke noe annet enn å prøve å tilfredsstille guden sin som ikke eksisterer i utgangspunktet. Nytteløst..



For min del kan vi gjøre all organisert religion forbudt. Brenne alle Koraner, Bibler og andre idiotiske bøker som har ødelagt og undertrykt menneskeheten i århundrer. Det er ikke noe annet en menneskeskapt alt sammen.

Det samme gjelder for alt annet overnaturlig piss. Som f.eks synske mennesker som utnytter mennesker i sorg ved å late som de kan snakke med døde mennesker. Eller healere som utnytter desperate mennesker i nød.

Men nå sporer jeg helt av her...

En dag må det uansett være en modig fyr som tar skrittet og forbyr hele driten. Hvis ikke kommer det til å fortsette å spre seg fra generasjon til generasjon som et mentalt virus. Heldigvis blir flere og flere mennesker agnostikere og ateister, så det ser ut som verden går i riktig retning.
Vis hele sitatet...
det du skriver der er rene spekulasjoner! du har null peiling, og jeg er 99% sikker på at du ikke en gang kjenner en kvinne som bruker burka! spar deg selv for "oh verden må bli til et bedre sted, ved at islam forsvinner og alle kvinner må strippe" bullshitte... hvordan i helvette kan du overhodet tenke deg tvang og undertrykkelse kombinert med utdanning? (burka jenter på vgs/universitet/høyskole o.l.) =/ jeg skjønner ikke at jeg en gang gidder denne diskusjonen! Dere har faen meg aldri møtt på en burkakledd kvinne også skal dere leke psykologer og analysere følelsene som skjer hos kvinnen!

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Vel... Alle argumentene for at gud finnes kan motbevises hvis de kommer i en vitenskapelig håndterlig form (Ikke "gud er overalt, jeg kan føle det!")
Alle bevisene for at gud ikke finnes er vel egentlig bare argumenter for at gud finnes som har blitt motbevist.
Det kalles tro, så det er egentlig en meningsløs problemstilling. Hvis vi finner et fast bevis for at gud ikke finnes, vil folk fortsatt tro.

Det mange bevis for og mot julenissen også. Og den avskyelige snømannen, monsteret i loch Ness osv
Vis hele sitatet...
Julenissen fantes! Saint Nicolas (fra nåverende Tyrkia)... bare Norden som endret det med nisser o.l. så om du mener julenissen ikke fantes ler jeg, men om du mener den norske og cocacola julenissen som har blitt dannet nå i senere tid, da kan jeg le med deg...

Vitenskap har på ingen form motbevist Gud, du kan ikke vise meg en konkret kilde som bevisst forteller at GUD finnes ikke... ^^ peace out =)

Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
forbudet er bra, når dem bosetter seg i andre land for dem tilpasse seg etter det..., dem som kmmer til norge å¨ikke tilpasser seg skulle hvert tuppa ut av landet!

Når vi besøker "burka" landene må vi føye oss etter deres kultur, norske jenter må kle på seg osv, hvorfor skal vi føye oss etter dem i hjemmlandene dems og i vårt eget land? det blir egentlig bare for dumt!
Vis hele sitatet...
har aldri sett en norsk kvinner ta på seg slør ufrivillig i hverken egypt/libya/libanon/tunisia o.s.v. burkaland...heller ikke i somalia er det så vanlig med burka, som det er her i Norge...

Tar jeg ikke feil så er hijab påbudt å bruke i Iran er veldig usikker på de andre landene, veit S.Arabia har veldig strenge lover, men de er noen spesielle rasister de araberne så de driter jeg langt opp i...

I Iraq er det ikke tvang o.s.v.

folkens helt ærlig, skaff dere fakta før dere skriver! Jeg har sett og jeg vet hvordan det ligger ann rundt burkaen, ikke tenk med rassen og prat med kjeften =/
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Ivar Vis innlegg

Julenissen fantes! Saint Nicolas (fra nåverende Tyrkia)
Vis hele sitatet...
I stand corrected
Sitat av Ivar Vis innlegg
Vitenskap har på ingen form motbevist Gud, du kan ikke vise meg en konkret kilde som bevisst forteller at GUD finnes ikke... ^^ peace out =)
Vis hele sitatet...
Dette er poenget mitt. Det kan verken bevises eller motbevises.
Du kan ikke motbevise at den avskyelige snømannen finnes, at jordas kjerne er bebodd av små gnomer eller at de første kakaobønnene kom fra Uranus.
Det er her jeg ville tatt opp bevisbyrden, men hvis du vil tro så skal ikke jeg begynne å mase, bare ikke tro at alt vi ikke kan motbevise faktisk eksisterer.
Nå har vi tråkka oss langt offtopic her forresten, agree to disagree? Kverrulant out.
For å blande meg inn i diskusjonen er det fascinerende at Norge fortsatt tillater at folk kler seg som dette. For å være ærlig er Norge et såpass moderne land at folk burde kunne se bort fra denne flere tusen år gamle tenkningen og heller tenke framover og se bort fra religionene sine. Dette gjelder ikke bare muslimer, men jeg blir minst like provosert av kristne som kommer med sine utfall om at vi synder og skal brenne i helvete. Jeg synes Frankrike har gått ett steg fremover nå, og hvis dette ender godt er dette definitivt noe Norge burde gjøre óg. Nok en gang ikke bare mot islam, men mot kristendom og jødedommen.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
I stand corrected


Dette er poenget mitt. Det kan verken bevises eller motbevises.
Du kan ikke motbevise at den avskyelige snømannen finnes, at jordas kjerne er bebodd av små gnomer eller at de første kakaobønnene kom fra Uranus.
Det er her jeg ville tatt opp bevisbyrden, men hvis du vil tro så skal ikke jeg begynne å mase, bare ikke tro at alt vi ikke kan motbevise faktisk eksisterer.
Nå har vi tråkka oss langt offtopic her forresten, agree to disagree? Kverrulant out.
Vis hele sitatet...
beklager, leste litt for fort og feil! jepp vi mener det samme der :P
Sitat av appel Vis innlegg
Jeg synes det er helt sprøtt at staten skal komme inn for å bestemme hvilke klær mennesker skal gå i. Det er i strid med det jeg vil kalle personlig frihet, og jeg håper at Norge aldri vil innføre en sånn politikk. Det er undertrykkelse av en annen kultur, og for meg, som er tilhenger av felles tilpasning, er det helt på tryne.

Jeg er enig at en kultur som tildekker damene sine er merkelig, faktisk på grensen til helt bananas, og at det også kan kalles undertrykkelse til en viss grad. Men det er en del av deres kultur, og hvem fakkel er det Frankrike tror dem er som tar slike avgjørelser på vegne av et helt folkeslag? Frankrike må respektere deres kultur og innvandrerne må respektere den franske kulturen.

Gjennom integrering får damene en friere valgmulighet og blir kvitt følelsen av tvang fra innvandrerkulturen. Derfor burde Frankrike satse mer på det, istedenfor assimileringspolitikken sin. For er det noe som er tvang, så er det det Frankrike gjør her...
Vis hele sitatet...
Det der er jeg heelt uenig i. Hvorfor skal vi tipasse oss dems kultur når de kommer inn i landet vårt? Det burde jo helt klart vært omvendt? De bør jo tilpasse seg vår kultur og hvike normer og regler som er aktuellt i det landet. Syntes det er tøft at frankrike gjør dette, og håper flere tar etter dette.
Slik jeg ser det er det to type mennesker som går med disse plaggene:
- De som blir tvunget av ektemenn eller familie
Man kan vel umulig mene at man tror disse vil bli hjulpet av et forbud? Om ektemenn har et så stort grep over disse, og er så religiøst fanatiske, vil de da vitterlig sette religionen sin over fransk lov. Det ender jo bare opp med at kvinnene enten blir holdt innendørs, eller at de blir tvunget til å bryte loven.
- De som gjør det frivillig
Hvorvidt man mener disse finnes spiller ingen rolle. Finnes de, vil denne loven være et grovt brudd på personlig frihet og religionsfrihet, det er helt hårreisende at statens skal komme inn å forby et klesplagg.
Det virker som at veldig mange her diskuterer hvorvidt burqa/niqab er et undertrykkende plagg, ikke hvorvidt det burde forbys. Mange er vel enige om at disse plaggene ikke er noe vi vil at skal prege bybildet (de fleste assosierer de kanskje med undertrykkelse og fanatisk religionstilhørighet?), men hva vil egentlig skje om det forbys?
Sitat av MyDarkSide
forbudet er bra, når dem bosetter seg i andre land for dem tilpasse seg etter det..., dem som kmmer til norge å¨ikke tilpasser seg skulle hvert tuppa ut av landet!
Vis hele sitatet...
Flere av de aktuelle kvinnene, blant annet intervjuobjektet i DB-artikkelen som startet denne tråden, er født og oppvokst i Frankrike. De har, og skal ha, akkurat de samme rettighetene som sine landsmenn.
Integrering er en fin ting, men ikke med tvang. Et menneskeverd er det samme uavhengig av klesplagg. Jeg føler meg personlig ikke så veldig "integrert" i det norske samfunn - ikke har jeg bunad, er ikke så spesielt glad i brunost eller torsk, ikke er jeg kristen, og jeg er absolutt ikke født med ski på beina. Ingen har dog bedt meg "tuppe ut av landet", sannsynligvis fordi jeg er etnisk norsk, men det skal ikke spille noen rolle.
Når flyktninger kommer til et land for å unngå forfølgelse og krig i sitt eget, så bør det siste de gjør være å dra med seg kulturen som er roten til urolighetene. Hvis en kvinne fra vårt eller andre vestlige land må dekke seg til, la være å kjøre bil, bade etc. for å følge kulturen i et Islamskstyrt land hvor de kun er på ferie-eks. i Iran, synes jeg bare det må være rett og rimelig at immigranter i landet vårt vender seg til vår kultur
-Rett skal være rett!
Sist endret av Raufoss; 12. april 2011 kl. 14:17.
Sitat av Northhunt Vis innlegg
Når flyktninger kommer til et land for å unngå forfølgelse og krig i sitt eget, så bør det siste de gjør være å dra med seg kulturen som er roten til urolighetene. Hvis en kvinne fra vårt eller andre vestlige land må dekke seg til, la være å kjøre bil, bade etc. for å følge kulturen i et Islamskstyrt land hvor de kun er på ferie-eks. i Iran, synes jeg bare det må være rett og rimelig at immigranter i landet vårt vender seg til vår kultur
-Rett skal være rett!
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Hvorfor kan vi ikke være bedre? "Om Iran steiner norske turister for å ha krenket statsreligionen, synes jeg det er rett og rimelig at vi kan gjøre det samme." <- Meningsfull argumentasjon?


Og denne loven gjelder ikke bare flyktninger. Hva med innvandrere? Hva med etnisk franske som har konvertert til Islam? Hva med franske statsborgere som har bodd i Frankrike hele sitt liv? Hva med meg, som kanskje har lyst til å kle meg ut som et spøkelse neste halloween?


Du må gjerne mene hva du vil, og vi er for så vidt enige om at dette plagget er en uting, men jeg savner argumentasjon for hvorfor det bør forbys. Hva ønsker man å oppnå med et forbud? Tror man faktisk at kvinner som blir tvunget til å bære et plagg, kommer til å slutte med dette?
Sist endret av Roolfe; 12. april 2011 kl. 14:39.
Sitat av Amundo Vis innlegg
Det der er jeg heelt uenig i. Hvorfor skal vi tipasse oss dems kultur når de kommer inn i landet vårt? Det burde jo helt klart vært omvendt? De bør jo tilpasse seg vår kultur og hvike normer og regler som er aktuellt i det landet. Syntes det er tøft at frankrike gjør dette, og håper flere tar etter dette.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig må de tilpasse seg vår kultur; men integrering er ikke en enveis ting. Du kan ikke bare forvente at de skal ta over seg vår kultur uten noen spørsmål; vi må og kunne tilpasse oss de. Og å tillate at de kan gå med de klærene de ønsker er ikke akkurat noe veldig stort krav - hvordan påvirker det deg og ditt liv at noen går med niqab?

Når flyktninger kommer til et land for å unngå forfølgelse og krig i sitt eget, så bør det siste de gjør være å dra med seg kulturen som er roten til urolighetene. Hvis en kvinne fra vårt eller andre vestlige land må dekke seg til, la være å kjøre bil, bade etc. for å følge kulturen i et Islamskstyrt land hvor de kun er på ferie-eks. i Iran, synes jeg bare det må være rett og rimelig at immigranter i landet vårt vender seg til vår kultur
Vis hele sitatet...
Så fordi et land er veldig konservativt, så skal vi synke ned til dems nivå? Høres veldig ut som barneskole-logikk for meg. "Siden jeg ikke får gjøre X hos dere, så kan ikke dere gjøre Y hos meg!"

Jeg klarer virkelig ikke å se hvordan det er et problem for folk at noen går kledd litt annerledes. Har dere like stor problemer med folk som går kledd emo eller som hard-rockere? Skal vi forby disse og? Er jo helt klart ikke en sunn liftstil å gå rundt å være emo og kutte seg selv på armen, eller være harbarke metall-dude som røyker crack og stjeler veskene til gamle damer. Og de små ungene synes jo de er skumle.

Nei, verden er ikke så enkelt - og alle som går med et bestemt plagg er ikke like. Og jeg synes at å ta fra folk friheten til å velge hva slaks klær de vil gå med er en for stor innskrenking av privatlivet. Prinsipielt veldig feil; og jeg er redd det ville være starten på et mer totalitært samfunn hvor staten tar mer og mer kontroll over våre liv.

@Jegermeg: jeg tror fortsatt ikke du tar poenget; og nesten alt du sier kan du snu opp ned og bruke argumentene om den vestlige kulturen om du klarer å se ting utenfra. Atomet ramser opp argumentene veldig bra i sitt innlegg
Sitat av atomet Vis innlegg
...det første er definitivt en løgn, og det andre (tror jeg) er en løgn, så hva er egentlig forskjellen? at det ene presenteres som reklame, mens det andre er religion?
Vis hele sitatet...
Det første er ikke en løgn. Det er sånn reklamer foregår. Det andre er heller ikke løgn.

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.2909010 - at barn i 8 års allereden vil dø i hellig krig er vel ikke så heldig? Det får en til å lure på hva som skjer i religiøse hus rundt om i verden.

http://www.youtube.com/watch?v=LACyLTsH4ac - Her har du et kristent tilfelle. Barn blir bokstavelig talt hjernevasket her.

Sitat av atomet Vis innlegg
Helt ærlig - ser du ikke slike jenter i andre enden av skalaen i forhold til burkagjengen også? Jenter som har null selvtillit og bare gjør alt som gutter/mannen vil ha det, tror at de er feite fordi de ikke ser ut som modeller, osv? Hvis du ikke ser det, så bør du virkelig lukke opp øynene litt.
Vis hele sitatet...
Den andre enden av burka vil være å gå naken. Å gå naken er ulovlig på offentlige steder i Norge.

Sitat av atomet Vis innlegg
Og i de familiene hvor det faktisk er tvang som har ført til at det brukes, hva tror du effekten da vil bli? Tror du mannen da plutselig vil si - "jammen ok, bare kle deg som du vil du kona mi, nå som loven forbyr burka/niqab", eller tror du mannen i disse "problemfamiliene" vil si noe ala "da får du ikke lov til å gå ut". Jeg tror nok det heller vil være noe ala det siste.
Vis hele sitatet...
Her er jeg enig i deg. Det kan være vanskelig for noen. Hvis en mann derimot nekter en kvinne å gå ut av huset. Anmeld han? Frihetsberøvelse er så vidt jeg vet også ulovlig i Norge.

Sitat av atomet Vis innlegg
Så du mener vi burde prøve på Sovjets løsning, og forby all religion? I og for seg så skulle jeg gjerne ha blitt kvitt alt av religion, men det har ikke fungert spesielt bra tidligere, det har en tendens til å heller få motsatt effekt. Og å bare forby plagg fra EN religion på denne måten blir feil på enda flere måter.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mener ikke det. Eller, når jeg ligger i senga om kvelden å drømmer om hvordan verden egentlig kunne vært, så skal jeg love deg at religion ikke er en del av den drømmeverden.

Sitat av atomet Vis innlegg
Faktisk tror jeg et slikt forbud heller vil få motsatt effekt, enn å minske religionens innflytelse. Skal vedde på at det blir litt som når vi forbød hijab i politiet her i Norge: Hadde vi ikke gjort noe stort nummer utav det, og heller laget en modell som passet til uniformen, så ville det sannsynligvis ha blitt som i sverige, der det sist jeg sjekka var EN som brukte det. Når man forbyr det blir det plutselig en kampsak, og ALLE vil bruke det.
Vis hele sitatet...
Ja, helt sikkert i en liten stund. Men etter en stund ville det nok roet seg. Så vil kanskje de fleste jentene tenke seg om å si: "Å gå uten Burka er faktisk ikke så ille likevel, folk smiler til meg på gata nå".

Sitat av Ivar Vis innlegg
det du skriver der er rene spekulasjoner! du har null peiling, og jeg er 99% sikker på at du ikke en gang kjenner en kvinne som bruker burka! spar deg selv for "oh verden må bli til et bedre sted, ved at islam forsvinner og alle kvinner må strippe" bullshitte... hvordan i helvette kan du overhodet tenke deg tvang og undertrykkelse kombinert med utdanning? (burka jenter på vgs/universitet/høyskole o.l.) =/ jeg skjønner ikke at jeg en gang gidder denne diskusjonen! Dere har faen meg aldri møtt på en burkakledd kvinne også skal dere leke psykologer og analysere følelsene som skjer hos kvinnen!
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner mange muslimer og jeg er ofte på besøk hos en pakistansk familie. Jeg har tilogmed vært med på en del av høytidene dems, og det er helt fantastisk, og ikke minst utrolig god mat. Jentene i denne familien bruker Hijab, disse hijabene er pyntet med utrolig vakre mønstre, er ofte hjemmelaget og er faktisk ganske vakre.

Denne familien tar totalt avstand fra burka. De har også sagt at det ikke har noe med religionen dems å gjøre. De sier at når de ser en kvinne med burka, er det det mest triste de kan se. For da vet de hva slags mann den kvinnen lever under.

Burka er en formløs svart drakt fra topp til tå med bare en smal åpning for øynene. Burka er et verktøy for kvinnediskriminering og en undertrykking av både frihet og skjønnhet, og ikke minst et tegn på ekstrem ondskap hos menn og et tragisk eksempel på kuede kvinners underdanighet. Det er det burka er..

At du kan mene noe annet er helt sinnssykt. Og et stort hån mot alle kvinner der ute som må bære denne forferdelige greia. Å gjøre det forbudt er absolutt det rette å gjøre. Da det signaliserer at vi ikke er intrisert i en slik (u)kultur.

Sitat av Ivar Vis innlegg
Vitenskap har på ingen form motbevist Gud, du kan ikke vise meg en konkret kilde som bevisst forteller at GUD finnes ikke... ^^ peace out =)
Vis hele sitatet...
Hvordan logikk er dette? Hvordan skal man bevise at noe som ikke eksisterer, ikke eksisterer? Er ikke det ganske opplagt i seg selv?

La meg dra en analogi her: Jeg påstår at det en usynlig gul ball midt i soverommet ditt. Du sier: "Haha, det er det vel ikke". Jeg svarer: "Vel, motbevis meg da".

Selvfølgelig kan jeg ikke motbevise det. Men enhver fornuftig person vil anta at det ikke finnes en usynlig gul ball midt i rommet.

Så enkelt er det med Gud også, det burde være så enkelt hvertfall.

Sitat av atomet Vis innlegg
Faktisk tror jeg et slikt forbud heller vil få motsatt effekt, enn å minske religionens innflytelse. Skal vedde på at det blir litt som når vi forbød hijab i politiet her i Norge: Hadde vi ikke gjort noe stort nummer utav det, og heller laget en modell som passet til uniformen, så ville det sannsynligvis ha blitt som i sverige, der det sist jeg sjekka var EN som brukte det. Når man forbyr det blir det plutselig en kampsak, og ALLE vil bruke det.
Vis hele sitatet...
Å forby hijab i politiet var helt riktig å gjøre. Politiet skal være en nøytral makt som håndhever den norske lov. Hva slags religion eller kultur du hører til er helt irrelevant mens du er på jobb.

Du kan heller ikke ha på deg jødehatt hvis du er politimann, ei heller gå med kors for å signalisere at du er kristen. Det er ingen grunn for at det skal være noe annerledes for muslimer.

Hijab kan også føre til sikkerhetsrisiko, da kriminelle kan bruke denne til å kvele politidama.

Sitat av etse Vis innlegg

@Jegermeg: jeg tror fortsatt ikke du tar poenget; og nesten alt du sier kan du snu opp ned og bruke argumentene om den vestlige kulturen om du klarer å se ting utenfra. Atomet ramser opp argumentene veldig bra i sitt innlegg
Vis hele sitatet...
Jo, jeg tok poenget ditt. Men jeg syns ikke det var noe poeng i det. Fordi jeg er overbevist om at den vestlige kulturen er en trillion ganger bedre enn den islamske kulturen.
Sitat av Ivar Vis innlegg
vil bare påpeke at det er like mye vitenskapelig bevist at gud finnes som at han ikke finnes!



atombomben over japan hindra ingen verdenskrig... kun maktsyke amerikanere som hadde fått nok støtte fra vesten (etter første og andre vk) for å demonstrere hva de var i stand til å gjøre mot russerne, så skjedde nagasaki og hiroshima!

men nei krig lager ikke no form for fred! krig skaper bare hat... vi har jo sett hvor godt likt amerikanere er rundt om i verden nå
Vis hele sitatet...
På 40 tallet hadde hvem som helst brukt atomvåpen uten og nøle! hadde Norge hatt A bomber den 9 april 1940 hadde vi satt det inn mot tyskerne!
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Ser at argumentet om at "muslimer skal ikke få særbehandling" kommer opp endel. Det er jeg helt enig i, men her er det snakk om det motsatte.
Ble glad når jeg hørte dette.
Hva med Norge da? Det hadde vært perfekt!
Et retorisk spørsmål til motstanderene av hodeplagg: er dere innerst inne motstandere av prinsippielle grunner eller fordi dere ønsker at "de derre jævla muslingene kommer og krever ditten og datten og nå er det på tide at vi forteller dem at de ikke kan ha på seg de klæra som dem vil?"

Hvis det er det sistnevnte må dere ha i bakhodet at man ved en slik tankegang øker avstanden mellom "oss" og "dem", og det er utrolig lite smart med tanke på integrering og sameksistens. Takk for meg.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hvis det er det sistnevnte må dere ha i bakhodet at man ved en slik tankegang øker avstanden mellom "oss" og "dem", og det er utrolig lite smart med tanke på integrering og sameksistens. Takk for meg.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal man klare å integrere noen man ikke engang ser øynene på?
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Ser at argumentet om at "muslimer skal ikke få særbehandling" kommer opp endel. Det er jeg helt enig i, men her er det snakk om det motsatte.
Vis hele sitatet...
Verdt å nevne at burqa og niqab ikke har noe som helst med Islams lære å gjøre. Dette er ene og alene kulturelle klesplagg. Det finnes intet vers i koranen eller noen hadith som påbyr kvinner å skjule ansiktet når hun beveger seg ut i det offentlige rom.
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bearass Vis innlegg
Verdt å nevne at burqa og niqab ikke har noe som helst med Islams lære å gjøre. Dette er ene og alene kulturelle klesplagg. Det finnes intet vers i koranen eller noen hadith som påbyr kvinner å skjule ansiktet når hun beveger seg ut i det offentlige rom.
Vis hele sitatet...
Det vet vel alle som noengang har diskuterte disse klesplaggene. Men det er muslimer som bruker disse plaggene. Hvorfor skal deres frihet inskrenkes?
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Det vet vel alle som noengang har diskuterte disse klesplaggene. Men det er muslimer som bruker disse plaggene. Hvorfor skal deres frihet inskrenkes?
Vis hele sitatet...
Synes debatten er tjent med å ikke blande kortene. Dette er ikke noe klesplagg som er påbudt innen Islam. Derfor er ikke dette noe angrep på muslimers frihet mer enn enhver individuell kvinnes frihet.
Sist endret av Bearass; 12. april 2011 kl. 23:08.
Utifra hva jeg har forstått: Loven forbyr ikke å skjule ansiktet, formålet med burka og niqab er hovedsaklig å skjule ansiktet. Kommer Frankrike til å få en oppsving i finlandshettebruk?
Sitat av Bearass Vis innlegg
Synes debatten er tjent med å ikke blande kortene. Dette er ikke noe klesplagg som er påbudt innen Islam. Derfor er ikke dette noe angrep på muslimers frihet mer enn enhver individuell kvinnes frihet.
Vis hele sitatet...
Nei, men kleskoder.

Women must cover their entire body, but they are allowed to expose one or both eyes in necessity.
Women should wear abaya and niqāb thick enough to conceal what is underneath, and the abaya should be loose-fitting.
Women should not wear brightly coloured clothes or clothes that are adorned so that they may attract men's attention.
Vis hele sitatet...
-Wikipedia

Det er vell påbudt å bruke burka i Mekka?
Sitat av maxphone Vis innlegg

Det er vell påbudt å bruke burka i Mekka?
Vis hele sitatet...
Hva har Saudia Arabia med Norge å gjøre?
Jeg støtter forbudet. Jeg mener det også er en folkerett å ikke føle seg truet. å helt ærlig gjør jeg det vis det kommer en vandrende " kåpe" uten ansikt mot meg.

Og iallefall når det er en kjemt metode for å utføre terror.. dvs tildekking.

hodeplagg...greit nok, men når hele kroppen blir tildekt synes jeg det er overkill når det kommer for frihet. Folk skal ha frihet til å bevege seg trygt også.
Sitat av Rammlied Vis innlegg
Jeg støtter forbudet. Jeg mener det også er en folkerett å ikke føle seg truet. å helt ærlig gjør jeg det vis det kommer en vandrende " kåpe" uten ansikt mot meg.
Vis hele sitatet...
Jeg føler meg truet når unge kortklipte hvite menn med bomberjakke, oppbretta bukser og Dr. Martens-sko med hvite lisser kommer mot meg. Skal vi forby det også?
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Hva er deres mening om å innføre forbud og bruke tvang for å fjerne tvang? t
Vis hele sitatet...
EHHHH... Ikke så bra logikk her; Hva med kidnapping, voldtekt osv. (TVANG). Er det feil av staten og nekte dette (TVANG).

Vet dette bare er en innledende setning til innlegget ditt, ville bare påpeke dette
Så lenge vestens normer, verdier, kultur og levesett ikke er godkjent i muslimske land, så kan det ikke gå andre veien heller.

Hvorfor må vestlige journalister ha på seg skaut når de er i midt-østen. (har sett eksempler på det)

Dette er ett skritt i riktig retning.
Sitat av jaannibaaj Vis innlegg
Så lenge vestens normer, verdier, kultur og levesett ikke er godkjent i muslimske land, så kan det ikke gå andre veien heller.

Hvorfor må vestlige journalister ha på seg skaut når de er i midt-østen. (har sett eksempler på det)

Dette er ett skritt i riktig retning.
Vis hele sitatet...
Hvorfor kan det ikke gå andre veien? Du kritiserer intoleranse men krever å synke til samme nivå. Merkelig tankegang!
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Sitat av kummi90 Vis innlegg
EHHHH... Ikke så bra logikk her; Hva med kidnapping, voldtekt osv. (TVANG). Er det feil av staten og nekte dette (TVANG).

Vet dette bare er en innledende setning til innlegget ditt, ville bare påpeke dette
Vis hele sitatet...
Det er bare du som ikke ser logikken. Tja si voldtekt, hvis vi overfører dette til voldtekt hadde det vært som om staten i Frankrike forbød jenter å bli voldtatt, og hvis de ble det så skulle jentene bli straffet.

De som får forbud og tvang er offerne i saken, de som blir tvunget til å bruke disse plaggene. Samtidig som alle de som bruker det frivillig får sin frihet innskrenket

Sitat av Bearass Vis innlegg
Synes debatten er tjent med å ikke blande kortene. Dette er ikke noe klesplagg som er påbudt innen Islam. Derfor er ikke dette noe angrep på muslimers frihet mer enn enhver individuell kvinnes frihet.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan du vinkle det slik, jeg kan også si at forbud mot et kors rundt halsen ikke er et angrep på de kristne siden det ikke er et smykke som er påbudt i Kristendommen.

Man kan faktisk ikke stikke det under en stol. Dette er et plagg som utelukkende brukes av muslimer. Det brukes fordi de ser på det som et religiøst plagg, hvorvidt det står i Koranen eller ikke er ganske uinteressant.
er bare riktig, når dem kommer til den vestlige verden, for dem ogspå se å leve som vi gjør i vesten!, vi lever som dem når vi er på besøk i landene deres, hvis dem ikke klarer å tilpasse seg vestelig standard kan dem se å pokker reise hjem igjen!
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
er bare riktig, når dem kommer til den vestlige verden, for dem ogspå se å leve som vi gjør i vesten!, vi lever som dem når vi er på besøk i landene deres, hvis dem ikke klarer å tilpasse seg vestelig standard kan dem se å pokker reise hjem igjen!
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er om et forbud er veien å gå eller ikke. Jeg vet med meg selv at jeg hadde blitt enormt trassig hvis myndighetene hadde sagt at jeg ikke fikk lov til å gå med hvit tskjorte av en grunn jeg ikke aksepterte. Hvis jeg skulle gått med svart skjorte i stedet hadde jeg ønsket at det var min personlige avgjørelse og ikke at noen forbød meg å gå med en hvit en.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg føler meg truet når unge kortklipte hvite menn med bomberjakke, oppbretta bukser og Dr. Martens-sko med hvite lisser kommer mot meg. Skal vi forby det også?
Vis hele sitatet...
Poenget er vel mest å markere suvereniteten åt fleirtalskulturen. Dei som trur det er detta som vil få muslimsk e kvinnor utor heimen, trur så lidleg feil. Det er for så vidt eit lite spark i røvi for å få folk betre integrert, men mest er det ei markering av slutten på det kulturrelativistiske eksperimentet i Europa.
Sist endret av uppdali; 13. april 2011 kl. 13:22.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Spørsmålet er om et forbud er veien å gå eller ikke. Jeg vet med meg selv at jeg hadde blitt enormt trassig hvis myndighetene hadde sagt at jeg ikke fikk lov til å gå med hvit tskjorte av en grunn jeg ikke aksepterte. Hvis jeg skulle gått med svart skjorte i stedet hadde jeg ønsket at det var min personlige avgjørelse og ikke at noen forbød meg å gå med en hvit en.
Vis hele sitatet...
så reis ned til muslimlandene å drit i å følg deres leve måte...., blogg om hvordan det går!

Og hvis jeg var på flukt/jobbet i et annet land, ville jeg gladlig levd på dems leve måte, når jeg er turist i andre land, følger jeg også deres kultur/normer og lover!