Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  146 16716
Frankrike har innført forbud med niqab og burka på offentlig plass, eller heldekkende slør og plagg som det står så fint på db.no
http://www.dagbladet.no/2011/04/11/n...rike/16118421/


Niqab og burka må ikke forveksles med hijab
http://sheikyermami.com/wp-content/uploads/voile-islamique-burqa-hijab-niqab-tchador-reuters2.jpg

Hva er deres mening om å innføre forbud og bruke tvang for å fjerne tvang? Forslaget høster god kritikk hos de alltid-så-saklige debattantene på db.no. Mange hevder også at med mindre man kan bevise at alle kvinner som bruker niqab eller burka ikke gjør det pga tvang så er det riktig å innføre forbudet.

I mine øyne er det helt bak mål, det strider med de grunnleggende prinsipper og tanker som har vært med på å bygge nesten samtlige vestlige stater det siste århundret. Å forby et klesplagg fordi noen kvinner blir tvunget til å bruke det er feil middel. Her straffer men offeret og ikke gjerningsmannen, samtidig som det undergraver ytringsfriheten. Hvilke klær du går med er også en slags ytring!

kjør debatt
Jeg synes ikke det er bak mål i det hele tatt. Jeg mener, hva er forskjellen på å gå med burka og finlandshette? Etter alt jeg vet er det ulovlig å gå med finlandshette offentlig, så hva er greia?

http://www.lovdata.no/all/tl-19950804-053-002.html#11
§ 11. Arrangementer på offentlig sted m.v.
[...]
Det er forbudt for deltakere i et arrangement som nevnt i første ledd å opptre maskert, unntatt for deltakere i skuespill, maskerade eller lignende.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Hater_mordin; 11. april 2011 kl. 18:13.
Synes det er helt greit. Egentlig skulle det bare mangle. Når man kommer til ett nytt land som flyktning, skal man tilpasse seg det nye landets kultur og normer, og i europa er det heldigvis ikke kultur å skjule identiteten sin offentlig. Jeg blir faktisk provosert når jeg ser damer som bruker heldekkende plagg!
Sist endret av vestkantgutt; 11. april 2011 kl. 18:12.
Syntes det er rart at vi skal forby alt "vi ikke liker" for å beskytte vårt "frie" samfunn...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hater_mordin Vis innlegg
Jeg synes ikke det er bak mål i det hele tatt. Jeg mener, hva er forskjellen på å gå med burka og finlandshette? Etter alt jeg vet er det ulovlig å gå med finlandshette offentlig, så hva er greia?

http://www.lovdata.no/all/tl-19950804-053-002.html#11
Vis hele sitatet...
Det er forbode om du deltar i eit arrangement av noko slag. Om du imidlertid skal på butikken for å handle er det fullt ut lov å gå med finlandshette.
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Sitat av Hater_mordin Vis innlegg
Jeg synes ikke det er bak mål i det hele tatt. Jeg mener, hva er forskjellen på å gå med burka og finlandshette? Etter alt jeg vet er det ulovlig å gå med finlandshette offentlig, så hva er greia?

http://www.lovdata.no/all/tl-19950804-053-002.html#11
Vis hele sitatet...

Det gjelder vel demonstrasjoner o.l. Det er ikke ulovelig og gå ned Karl Johan med finlandshette!

Og motivasjonen til det lovverket er å forhindre vold under arrangementer og demonstrasjoner, altså bruker du finlandshette under en demo så er det gjerne for å skjule din identitet. Bruker man niqab og burka av samme grunn?
Sist endret av Sneipen92; 11. april 2011 kl. 18:16.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er forbode om du deltar i eit arrangement av noko slag. Om du imidlertid skal på butikken for å handle er det fullt ut lov å gå med finlandshette.
Vis hele sitatet...
Vel. Vet ikke hvor happy de ansatte blir om du går inn i en butikk med finlandshette, eller inn i en bank for å "ta ut litt penger" med hetta på. Ser hvertfall ikkeno problem med å gå med burka, da hijab fortsatt er lov.
Personlig synes jeg det er på tide å vokse opp. Ikke fra hele religionen, men noen av lovene/tradisjonene til religionen. Dette gjelder forøvrig kristendommen/jødedommen også.
Sist endret av Hater_mordin; 11. april 2011 kl. 18:20.
Uansett hva slags grunn de har for å bruke niqab, så har ikke det klesplagget noe å gjøre i norge.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hater_mordin Vis innlegg
Personlig synes jeg det er på tide å vokse opp. Ikke fra hele religionen, men noen av lovene/tradisjonene.
Vis hele sitatet...
Det er eg fullstendig einig i, men eg er usikker på om forbod er rett ende. Det kan føre til at desse kvinnene går fra å gå offentleg i niqab/burka, til å ikkje gå offentleg i heile teke, og då har vi oppnådd pent lite på integreringsfronten - tvert imot.

Er det ikkje betre å arbeide for frivillig endring, enn eit totalforbod? For risikoen er jo at kvinnene blir sittjande heilt heime, utan noko form for samfunnsdeltaking. Og det er eit tilbakesteg. I tillegg kjem det jo fram t.d. på nrk.no at det er to tusen av seks millioner muslimer i frankrike som nyttar slike plagg - altså ein forsvinnande liten del av totalen.
Jeg synes det er helt sprøtt at staten skal komme inn for å bestemme hvilke klær mennesker skal gå i. Det er i strid med det jeg vil kalle personlig frihet, og jeg håper at Norge aldri vil innføre en sånn politikk. Det er undertrykkelse av en annen kultur, og for meg, som er tilhenger av felles tilpasning, er det helt på tryne.

Jeg er enig at en kultur som tildekker damene sine er merkelig, faktisk på grensen til helt bananas, og at det også kan kalles undertrykkelse til en viss grad. Men det er en del av deres kultur, og hvem fakkel er det Frankrike tror dem er som tar slike avgjørelser på vegne av et helt folkeslag? Frankrike må respektere deres kultur og innvandrerne må respektere den franske kulturen.

Gjennom integrering får damene en friere valgmulighet og blir kvitt følelsen av tvang fra innvandrerkulturen. Derfor burde Frankrike satse mer på det, istedenfor assimileringspolitikken sin. For er det noe som er tvang, så er det det Frankrike gjør her...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er eg fullstendig einig i, men eg er usikker på om forbod er rett ende. Det kan føre til at desse kvinnene går fra å gå offentleg i niqab/burka, til å ikkje gå offentleg i heile teke, og då har vi oppnådd pent lite på integreringsfronten - tvert imot.

Er det ikkje betre å arbeide for frivillig endring, enn eit totalforbod? For risikoen er jo at kvinnene blir sittjande heilt heime, utan noko form for samfunnsdeltaking. Og det er eit tilbakesteg. I tillegg kjem det jo fram t.d. på nrk.no at det er to tusen av seks millioner muslimer i frankrike som nyttar slike plagg - altså ein forsvinnande liten del av totalen.
Vis hele sitatet...
Tunisia hadde et slikt forbud noen år men det har nå blitt lov etter en del år. Jeg tror atved å ha forbudet noen år for så og fjerne dem så er det de som vil bruke det frivillig som kommer til og gå med det. Etter jeg var der så har jeg et inntrykk at det har fungert bra og det er et muslimsk land.
Det var jenter som gikk uten og jenter som gikk med.

Tyrkia har også ett slikt forbud.


copypasta fra wikipedia

Tunisian authorities say they are encouraging women, instead, to "wear modest dress in line with Tunisian traditions" i.e. no headscarf. In 1981, women with headscarves were banned in schools and government buildings, those who insist on it face losing their jobs.[2] Recently in 2006, the Authorities launched a campaign against the hijab, banning it in some public places, where police stop women on the streets and ask them to remove it, and encourage them not to wear it again. The government described the headscarf as a sectarian form of dress which came uninvited to the country.

Les resten her http://en.wikipedia.org/wiki/Hijab_by_country#Tunisia
Sist endret av The Rebel; 11. april 2011 kl. 18:31.
Så søtt med alle forstå-seg-påere, som synes at noen kvinner fortsatt skal gå kledd som spøkelseskladden. Og i tillegg klarer å innbille seg at de gjør det frivillig...

Og det må da være bedre å komme med forbudet nå, enn å vente til enda flere har tatt i bruk/blitt tvunget til å gå med disse plaggene?
Frankrike kan iværtfall ikke kalle seg fritt land.
Syns det er helt straight, og kred til Frankrike som i det hele tatt tør..
Sitat av foxxravin Vis innlegg
Frankrike kan iværtfall ikke kalle seg fritt land.
Vis hele sitatet...
Fordi ektemannnen ikke lenger kan skjule kjerringa bak et lass med klær?
Sitat av foxxravin Vis innlegg
Frankrike kan iværtfall ikke kalle seg fritt land.
Vis hele sitatet...
I Norge har man ikke lov til å røyke hasj, så Norge kan i alle fall ikke kalles et fritt la– Vent nå, må et land være et totalt anarki for å være fritt? Jeg synes forbud mot niqab og burka er en bra ting, blir rett og slett for dumt når kvinner går kledd som vandrende laken.
Sitat av vestkantgutt Vis innlegg
Synes det er helt greit. Egentlig skulle det bare mangle. Når man kommer til ett nytt land som flyktning, skal man tilpasse seg det nye landets kultur og normer, og i europa er det heldigvis ikke kultur å skjule identiteten sin offentlig. Jeg blir faktisk provosert når jeg ser damer som bruker heldekkende plagg!
Vis hele sitatet...
Hvor mange burkakledde er det på ullern? Veldig få ville jeg tro. Selv om det ikke er uproblematisk å gå kledd slik, er dette feil vei å gå. Staten i et fritt land skal ikke blande seg inn i folks klesbruk på en så aggressiv måte.
Norskehesten
Alden's Avatar
mennen blir straffet hardere hvis de tar de for å nekte dama å ikke gå normale klær.
Stoppe tvang med tvang. Tidenes idé...
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av ErikH Vis innlegg
Syns det er helt straight, og kred til Frankrike som i det hele tatt tør..
Vis hele sitatet...
Det er ikke mye å tørre. Sarkozy vil høste inn høyreving stemmer før neste valg, og han har mer å tjene på et forbud enn det motsatte.

Jeg syns det er latterlig å hevde at alle kvinner som går med Niqab og burka gjør det pågrunn av tvang, for så å tvinge dem til å ikke gå med det.

Det er veldig få som bruker niqab og burka, selv i Frankrike, så alt i alt er det et spill for galleriet for å samle stemmer.
Sist endret av Widow; 11. april 2011 kl. 19:52.
Hvis det er så få, vil jo et forbud være nokså uproblematisk?
Verre med et forbud som rammer millioner av millioner (cannabis f.eks).
Sitat av bobbo Vis innlegg
Stoppe tvang med tvang. Tidenes idé...
Vis hele sitatet...
Jau, det er litt som å stogge krig med krig. Til dømes slik opprørarane gjer mot Gadaffi i Libya. Det er au tvang at eg ikkje kan gå fritt på gata og slå ned folk med myrke hudpigment. Eg meiner, kva trur dei? At dei kan hindre vald ved å truge med purk?
En lov som forhindrer tildekning av ansiktet når man ferdes offentlig er en fin lov i mine øyne. Synes bare måten de la frem loven på var litt provoserende.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er forbode om du deltar i eit arrangement av noko slag. Om du imidlertid skal på butikken for å handle er det fullt ut lov å gå med finlandshette.
Vis hele sitatet...
Har vel ikke en link å vise til? Har hørt litt begge deler, så ville vært fint å hatt noe å slått i bordet med, når jeg blir stoppa i øl-køa med finlandshette.

Å var det ikke litt bråk om akkurat navnet "Finlandshette" ?
Mener at det korrekte navnet skulle være balaklava ?
Sitat av Pumpkin Vis innlegg
Har vel ikke en link å vise til? Har hørt litt begge deler, så ville vært fint å hatt noe å slått i bordet med, når jeg blir stoppa i øl-køa med finlandshette.

Å var det ikke litt bråk om akkurat navnet "Finlandshette" ?
Mener at det korrekte navnet skulle være balaklava ?
Vis hele sitatet...
Hvis du bare sjekker sitatet Slashdot kommenterer, så ligger linken der...

Det jeg ville si er mer spennende, er om burka/niqab bruken har økt i Frankriket. 2000 brukere er en svimlende liten base av brukere av de millionene muslimene som lever i Frankriket, og jeg ser egentlig ikke et kjempebehov for å single ut akkurat disse klesplaggene. Da bør de ihvertfall også innføre forbud mot alle andre former for ansiktstildekkende plagg i offentligheten (bortsett fra i kalde strøk). Men om økningen på antall brukere av disse plaggene har en kraftig økning, så kan jeg forstå at forbud er eneste middel de har for å prøve å motvirke denne utviklingen.

Vi ville vel gjort samme i Norge dersom alle gikk rundt med finlandshetter. Men å forby kun på grunn av religionen/"etniske" grunner blir feil iom. at da må de også forby at folk skal gå med kors o.l. i offentligheten.

Det er vel heller ikke første gang i historien at Frankrike går til heller drøye tiltak for å sikre "frihet", det er noe med de gutta der..
tss dette her er bare politisk spill for å høste inn stemmer og lure godtroende til å fortsatt stemme på idioter! På tide at hele verdens politikere forsvinner, og sanne unge kommer inn som virkelig prater og ikke er skittna til det jævla møkkakorrupte spillet de driver med til vanlig! bare tull at de skal forby burkaen, hvorfor har dette aldri skjedd før?

Noen av argumentene som brukes her, mener jeg er like svake som DB's kommentarfelt!
- De har kommet hit og må kle seg som oss andre? Aha, greit da forventer jeg at hver gang dere reiser ut til et annet land så har dere på de klærne som brukes i det landet! Ser btw ikke mange her gå med bunad til vanlig, synes det er kjempeflott at muslimske kvinner bruker sine tradisjonelle klær... Norge er ikke det den en gang var, det er det bare å fatte seg inn på nå!
- De blir tvunget! hehe ja sikkert noen som blir tvunget, men da jeg var liten så ble jeg også tvunget til å bruke lue når jeg gikk ut (kald vintertid), hadde ikke lyst, men ellers fikk jeg ikke gå ut... forventer da at staten skal nekte luebruk også ^^ moren min er vitne på denne tvangen!
- Hijab, Niqab, burka, imamlue, jødelue, sikhrull spiller meg ingen rolle, er fyren religiøs og det ligger i hans religion å bruke den klesformen ser jeg ingen verdens feil i...
- Tilpasse seg landets kultur og normer! Hvor i norsk kultur er det å gå naken rundt vanlig? Hvor i norsk kultur er det jenter på 8år som er oversminka og driver å stresser med at "oh jeg er for tjukk"... Hvis dette er norsk kultur, så tror jeg nok jeg stikker ut av landet =/
I tillegg til at mange sikkert blir tvunget av ektemannen, tør jeg vedde på at nesten alle disse har fått høre både det ene og det andre om hvordan de kommer til å brenne i helvete hvis de ikke går med det. Ingen som aldri har blitt fortalt at de skal gå med dette går med det...
Sist endret av nikons; 11. april 2011 kl. 21:30.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DenFeiteMannen Vis innlegg
Fordi ektemannnen ikke lenger kan skjule kjerringa bak et lass med klær?
Vis hele sitatet...
Gitt at påstanden din om at det er ektemannen som tvinger kvinna til å gå med det stemmer, så er det vel gjerne konterproduktivt å straffe kvinna for det?

Og gitt at påstanden stemmer - er det ikkje betre at dei kvinnene det gjeld får deltakelse i samfunnet, om enn i avgrensa form, enn at dei ikkje får det i heileteke?
Personlig så ser jeg det ikke som ideelt å småprate med kvinnen på sida meg som er fullstendig innkapslet i burka\niqab. så selve plagget i seg selv bidrar nok ikke til integrering i det hele tatt.
Småprat var nå bare ett eksempel, men kansje de kunne bli litt mer sosialisert etterhvert.
Hvis de med denne loven i Frankrike forstår at skal de integreres, så må de også tilpasse seg samfunnet der til en viss grad, kan det jo også komme noe godt utav dette selv for de innpakkede kvinnene.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Gitt at påstanden din om at det er ektemannen som tvinger kvinna til å gå med det stemmer, så er det vel gjerne konterproduktivt å straffe kvinna for det?

Og gitt at påstanden stemmer - er det ikkje betre at dei kvinnene det gjeld får deltakelse i samfunnet, om enn i avgrensa form, enn at dei ikkje får det i heileteke?
Vis hele sitatet...
Bare for arguendo egentlig, men ville du sagt det samme dersom antall brukere av plaggene var økende? Er det da fremdeles en bedre å løsning å "overse" det til problemet virkelig blir reelt? Jeg ville påstå at at dersom det er en økning, og brukerne blir tvunget, så er dette en utmerket måte å stoppe utviklingen på.
Sitat av appel Vis innlegg
Jeg synes det er helt sprøtt at staten skal komme inn for å bestemme hvilke klær mennesker skal gå i. Det er i strid med det jeg vil kalle personlig frihet, og jeg håper at Norge aldri vil innføre en sånn politikk. Det er undertrykkelse av en annen kultur, og for meg, som er tilhenger av felles tilpasning, er det helt på tryne.

Jeg er enig at en kultur som tildekker damene sine er merkelig, faktisk på grensen til helt bananas, og at det også kan kalles undertrykkelse til en viss grad. Men det er en del av deres kultur, og hvem fakkel er det Frankrike tror dem er som tar slike avgjørelser på vegne av et helt folkeslag? Frankrike må respektere deres kultur og innvandrerne må respektere den franske kulturen.

Gjennom integrering får damene en friere valgmulighet og blir kvitt følelsen av tvang fra innvandrerkulturen. Derfor burde Frankrike satse mer på det, istedenfor assimileringspolitikken sin. For er det noe som er tvang, så er det det Frankrike gjør her...
Vis hele sitatet...
så siden det skal være fritt frem og kle seg som man vil, så kan jo jeg like gjerne bruke finlandshette i en bank & skylde på diskriminering hvis de prøver og kaste meg ut!
Sitat av Jalla09 Vis innlegg
Personlig så ser jeg det ikke som ideelt å småprate med kvinnen på sida meg som er fullstendig innkapslet i burka\niqab. så selve plagget i seg selv bidrar nok ikke til integrering i det hele tatt.
Småprat var nå bare ett eksempel, men kansje de kunne bli litt mer sosialisert etterhvert.
Hvis de med denne loven i Frankrike forstår at skal de integreres, så må de også tilpasse seg samfunnet der til en viss grad, kan det jo også komme noe godt utav dette selv for de innpakkede kvinnene.
Vis hele sitatet...
Integrering må møtes fra begge sider! Er ikke bare-bare å komme fra et annet land og passe inn i det norske samfunnet.

Det er HELT umulig at ved å tvinge en kvinne til ikke å ha burka på seg, så er hun integrert i samfunnet!

Det at du ser kvinner med burka gå rundt er et veldig positivt tegn, der de kommer fra er de sikkert ikke vandt til å en gang å forlate huset! Det at du da ser f.eks. somaliske kvinner gå rundt med venninner og shopper/handler whatever er bare positivt og viser at de faktisk er på riktig spor!

Hva får dere til å tro at en er mindre integrert i det norske samfunnet når en har på burka!

Det dere krever fra disse kvinnen er å oppgi sin identitet. Hvis person1 er kjent som person1 og gjenkjenner seg selv som person1 ved at hun har på seg burka/bunad/et rødt skjerf eller rosa truser, og det tvinges at hun tar av seg denne gjenstanden KUN fordi politikere mener at burkaen/bunaden eller den rosa trusa er en tvangsgjenstand hun har på seg! Noe de forsåvidt ikke vet, går jo selv på VGS og har tonnevis av somaliske burkajenter her på skolen, de lærer, gjør det bra på skolen, møter opp til timene og holder seg til sitt! Hehe hvor mye feila integreringa her a? Er det ikke flere og flere ungdommer som faktisk dropper ut VGS... er det særnorskt? å droppe ut? derfor de ikke klarer å integrere seg! fordi de ikke drikker seg fulle med oss andre? eller er ut på byen å sløser minst en tusen lapp! he-he-he sier jeg bare...

Slutt å dikte opp en egen norsktroende kultur! Hadde folk her vært så jævla patriotiske som de vil ha andre til å tro så hadde aldri utenlandsk arbeidskraft vært nødvendig i Norge. Norge kunne da lukket seg som Nord-Korean og kost seg fint alene her oppe i nord!

Helt ærlig folkens skjerp dere, la de kvinnene få ha det de vil ha på seg! Har menn ennå ikke lært? en skal aldri fortelle en kvinne hva hu skal ha på seg!

Sitat av Jalla09 Vis innlegg
Personlig så ser jeg det ikke som ideelt å småprate med kvinnen på sida meg som er fullstendig innkapslet i burka\niqab.
Vis hele sitatet...
Har du tenkt på om hu faktisk ønsker å prate med deg?
Sist endret av Ivar; 11. april 2011 kl. 21:59.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Shellshock Vis innlegg
så siden det skal være fritt frem og kle seg som man vil, så kan jo jeg like gjerne bruke finlandshette i en bank & skylde på diskriminering hvis de prøver og kaste meg ut!
Vis hele sitatet...
Nei, det kan du ikkje. Diskriminering på grunnlag av etnisitet, religion, hudfarge, legning og politisk ståstad er forbode. Diskriminering på grunnlag av hovudplagg er imidlertid ikkje ulovleg. Det er sjølvsagt litt flytande kva som er religiøst og ikkje - t.d. kan ein argumentere for at niqab er religiøst hovudplagg, og at det dermed er religiøs diskriminering, men analogien din halter uansett.
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Alle lover bør være basert på moralske prinsipper. forbud mot å ikle seg hva man vil kan jeg ikke se hvordan noen begrunner etisk. Trodde flertallet her inne så at forbudspolitikk sjeldent funker, hvertfall når det er snakk om forbud mot ting som ingen andre mennesker enn potensielt deg selv tar skade for. Alkohol-forbud, narkotika-forbud osv. Hvordan har det gått med dette?
Finlandshette er ikke lov så da ser jeg ikke hvorfor det skal være lov å drasse med seg hele skittentøyskurven bundet fast i hodet.

Muslimer skal ikke ha egne lover.
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Sitat av gotejds Vis innlegg
Finlandshette er ikke lov så da ser jeg ikke hvorfor det skal være lov å drasse med seg hele skittentøyskurven bundet fast i hodet.

Muslimer skal ikke ha egne lover.
Vis hele sitatet...

Finlandshette er lov.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, det kan du ikkje. Diskriminering på grunnlag av etnisitet, religion, hudfarge, legning og politisk ståstad er forbode. Diskriminering på grunnlag av hovudplagg er imidlertid ikkje ulovleg. Det er sjølvsagt litt flytande kva som er religiøst og ikkje - t.d. kan ein argumentere for at niqab er religiøst hovudplagg, og at det dermed er religiøs diskriminering, men analogien din halter uansett.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg da skaper min egen religion hvor finlandshette er et religiøst hodeplagg? skal jeg da ha retten til og bruke det i en bank?
Jeg synes dette rett og slett er tragikomisk. Har man ikke lov til å bestemme hva som er lov å ha på seg engang?
Sist endret av Grix; 11. april 2011 kl. 22:03.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Finlandshette er lov.
Vis hele sitatet...
Ikke på offentlige steder. Ingen grunn til å kverulere her, jeg har lest nyheten... det har tydeligvis ikke du
Sist endret av ali88; 11. april 2011 kl. 22:03.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av gotejds Vis innlegg
Ikke på offentlige steder. Ingen grunn til å kverulere her, jeg har lest nyheten... det har tydeligvis ikke du
Vis hele sitatet...
Jo, det er lov å ha på offentlege stader i Noreg. I Noreg har vi legalitetsprinsippet, som seier at staten skal ha lovheimel til å gripe inn mot deg. Kan du komme med lovheimel på at finlandshette er ulovleg, _med mindre_ du deltar i eit arrangement (t.d. demonstrasjon) på offentleg stad?
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Sitat av Shellshock Vis innlegg
Hvis jeg da skaper min egen religion hvor finlandshette er et religiøst hodeplagg? skal jeg da ha retten til og bruke det i en bank?
Vis hele sitatet...
Ja.

Ser du virkelig ikke forskjellen på finlandshette og feks niqab? Hvis ikke så gidder jeg ikke å forklare det engang. Uansett handler dette lovforslaget i Frankrike om offentlig plass. Karl Johan er offentlig plass, du kan gå med finlandshette så mye du vil på Karl Johan.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Ja.

Ser du virkelig ikke forskjellen på finlandshette og feks niqab? Hvis ikke så gidder jeg ikke å forklare det engang. Uansett handler dette lovforslaget i Frankrike om offentlig plass. Karl Johan er offentlig plass, du kan gå med finlandshette så mye du vil på Karl Johan.
Vis hele sitatet...
den forskjellen jeg ser er at niquab, blir bedre tolerert fordi det tilhører en annen kultur! og at det det da er "politisk ukorekt" og kritisere
Hvis det er sånn at veldig mange blir frigjort pga det kan jeg bare applaudere, men jeg sitter med en følelse av at de fleste som er berørt tar det som en provokasjon. Med tanke på den opprotinga av sigøynermiljøene som skjedde i fjor og den store oppslutninga til nasjonalistene FN, så begynner det å tegne seg et bilde av strengere sosial kontroll som fort kan få en ulykkelig slutt. At mange arabiske kvinner kan få det bedre uten hijab er det uansett ingen tvil om. Dessuten varer ingen kulturer evig og en sterkere nasjonalfølelse kan være første skritt på veien mot sterkere lim mellom mennesker.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Ja.

Ser du virkelig ikke forskjellen på finlandshette og feks niqab? Hvis ikke så gidder jeg ikke å forklare det engang. Uansett handler dette lovforslaget i Frankrike om offentlig plass. Karl Johan er offentlig plass, du kan gå med finlandshette så mye du vil på Karl Johan.
Vis hele sitatet...
veldig mange av dagbladets kommentator/forum medlemmer er også medlemmer her ser det ut som! Orker ikke folk å forstå, så ikke gidd en gang...

Har du noen gang klart å lære veggen din noe den ikke allerede kan? For hvis du har det, så har du kanskje sjangs her...

Så det er ikke lov å gå offentlig ut med burka i FR... jo det vil hjelpe integreringspolitikken kjempemye nå der nede! Nå som alle med burkaer velger å være hjemme/kjøre rundt i sota biler til en venninne som også bruker burka, for ingen andre vil vell ha kontakt med dem der nede nå!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Shellshock Vis innlegg
den forskjellen jeg ser er at niquab, blir bedre tolerert fordi det tilhører en annen kultur! og at det det da er "politisk ukorekt" og kritisere
Vis hele sitatet...
Det er lettvint å avfeie det med at det ikkje er politisk korrekt å kritisere det. Men ganske mange kritiserer det, utan å støtte forbod. Faktisk slit eg med å komme på nokon som støttar det, utover på det prinsipielle planet om at folk faktisk skal få velje klesdrakt sjølv.
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Sitat av Shellshock Vis innlegg
den forskjellen jeg ser er at niquab, blir bedre tolerert fordi det tilhører en annen kultur! og at det det da er "politisk ukorekt" og kritisere
Vis hele sitatet...
Du ser altså ikke det åpenbare. Finlandshette har to formål, beskytte mot kulde eller skjule sin identitet, Niqab er meg bekjent ikke et veldig smart plagg å bære hvis du feks skal rane en bank. Det er du som prøver å vri det i den retning at dette har med religionen å gjøre, jeg snakker om prinsipp. Man bør kunne gå med finlandshette ned Karl Johan, og man burde kunne gå med Niqab ned Karl Johan.
Sitat av Ivar Vis innlegg
Slutt å dikte opp en egen norsktroende kultur! Hadde folk her vært så jævla patriotiske som de vil ha andre til å tro så hadde aldri utenlandsk arbeidskraft vært nødvendig i Norge. Norge kunne da lukket seg som Nord-Korean og kost seg fint alene her oppe i nord!

Helt ærlig folkens skjerp dere, la de kvinnene få ha det de vil ha på seg! Har menn ennå ikke lært? en skal aldri fortelle en kvinne hva hu skal ha på seg!
Vis hele sitatet...
Er jeg virkelig så fæl bare fordi jeg viser at jeg misliker det at titusener av kvinner går med fullstendig tildekket ansikt?

Sitat av Ivar Vis innlegg
Har du tenkt på om hu faktisk ønsker å prate med deg?
Vis hele sitatet...
Tja, det hadde jo vært veldig integrerende
Nei det var ett eksempel, selv om det er fullstendig valgfritt hvilke måter de vil delta i samfunnet så vil jeg samtidig tro at slike ting kan bidra til at de også får det bedre i det samfunnet de er kommet til, også når det kommer til språk.

Ser jo bare på plasser hvor befolkningen ikke er så ekstremt tett, hvor disse menneskene blir egne grupper, og står delvis ute fra det sosiale.
Jeg synes dette er en god lov, siden det er for å ikke kunne "skjule" identiteten sin bak et laken. Men jeg mener at det burde si at man ikke skal kunne skjule ansiktet. Så det gjaldt både religiøse og ikke religiøse hodeplagg. Er jo dette som er det viktigste argumentet for loven, ihvertfall i mine øyne.

(nei har ikke lest alle innleggene)
Sitat av Jalla09 Vis innlegg
Er jeg virkelig så fæl bare fordi jeg viser at jeg misliker det at titusener av kvinner går med fullstendig tildekket ansikt?

Tja, det hadde jo vært veldig integrerende
Nei det var ett eksempel, selv om det er fullstendig valgfritt hvilke måter de vil delta i samfunnet så vil jeg samtidig tro at slike ting kan bidra til at de også får det bedre i det samfunnet de er kommet til, også når det kommer til språk.

Ser jo bare på plasser hvor befolkningen ikke er så ekstremt tett, hvor disse menneskene blir egne grupper, og står delvis ute fra det sosiale.
Vis hele sitatet...
Joa jeg forstår jo det du mener! for min del så bør alle vakre kvinner gå nakne rundt men om du likereller ikke liker at 10000 (faktisk så tror jeg en undersøkelse viste at det var rundt 500 kvinner som gikk fullstendig tildekket i Norge) spiller ingen rolle. Mange gamle som ikke liker at ungdommen går med buksa under ræva og rumpa tytende ut med de fine rosa jack & jones eller bjørn borg bokserne! Ser jo ingen verdens grunn til at det kan innføres tvang mot å ha buksene nede!

Etter min mening så vil jeg ikke tro det spiller noen rolle for den utenlandske familien ang. bruk av burka/ikke burka. for vil de holde seg til sine egne, ja greit, men DET er i feil retning. At en ønsker å isolere seg fra landet og bo med sine egne det er forståelig, men feil tankegang. Omskolering på de, er jo ikke verre enn det! Tar dem inn i en skole med flerkulturelle folk OG NORSKE... for mange av disse kursene har virkelig faila på dette! iOm at det bare er utenlandske som er på dem! Hjelper jo jævla lite med integrering det =/ putt inn for min del narkomane også for alt jeg bryr meg om, sikkert noen der ute som ikke har skoleutdanning som synes det er på tide å lære seg litt mer norsk/skolefag!

Men en slik feil skyldes ikke burkaen! Du ser i Amerika områder som er italienske/spansktalende/arabiske/svarte o.s.v. skyldes ikke klesstilen det. Politikere ønsker å ha dem der, for der kan de bli og gjøre akkurat det de vil seg imellom uten å plage andre borgere...

Har en sterk følelse av at mange av politikerne også har fått den tankegangen! Hvorfor skal alle fremmedspråklige voksenskoler (Voksenopplæring tror jeg det het) ligge på Oslo Øst? Hvorfor skal så mange kommunale trygdeboliger ligge på Oslo Øst? Mange faktorer som bidrar til isolasjonen! Når du begynner i klasse hvor alle bor i Groruddalen og du selv bor lenger unna, du kjenner ingen andre i landet, nylig flytta hit... Hvor vil du tippe at du ville flyttet? Til Finmark eller Groruddalen?

EDIT: Tror du et forbud mot burka i det offentlige vil sørge for større integrering eller kanskje det vil isolere kvinnene helt fra omverden?
Sist endret av Ivar; 11. april 2011 kl. 22:32.
Støtter jeg Frankrikes motiver? Tja
Mener jeg de har utført en verdifull ytelse? Uten tvil

Frankrike har insett at det er ett problem med visse muslimer. At vi overser det faktumet at vi har ett problem får ingen følger. Det er på tide at vi våkner og sier ifra. Ekstremistmuslimer går fra hengslene om vi ikke verdsetter deres lover. F.eks brenning av koranen, tegning av muhammed osv.

Om deres religion er en trussel mot all fred fordi noen brente en bok eller mishandlet en, så er det deres religion som er problemet. Det er ikke resten av verden som burde lære å overholde islamske lover, det er muslimer som må lære at islamske lover ikke gjelder for den frie verden.

Straks de begynner å brenne flag tar nesten den hele vestlige verden å tier stille! At vi tier stille er ingen løsning!
Sist endret av maxphone; 11. april 2011 kl. 22:43.