Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 5167
Hey freaks! Planla og lage et eget lysskilt, hvor jeg da lager dette i pleksiglass.

- Skal maskere "Tekst"
- Spraylakkere hele plexiglassplaten hvit. BORTSETT FRA TOPPEN
- Spraylakkere hele plexiglassplaten svart. BORTSETT FRA TOPPEN
- Rive av Maskering
- Spraylakkere HELE plexiglassplaten med beskyttende klarlakk.

På denne måten vil lyset fra diodene som sitter på toppen reflektere på innsiden, til det kommer ut der hvor maskeringen rives av, så det står "Tekst", og platen vil være mørk på utsiden.
Strømforsyning til diodene -> USB kabel.

MEN! Over til problemet mitt ->
Jeg har NULL peiling på lakk og overflater.
- Hva slags hvit lakk skal jeg bruke?
- Hva slags svart lakk skal jeg bruke?
- Hva slags beskyttende klarlakk skal jeg bruke?

* Og hvor får jeg i såfall kjøpt dette?

Takker for svar Dere må gjerne komme med ideer og innslag.

PS: Kommer til å ta bilder og lage en liten guide her på nFF når prosjektet finner sted

http://i52.tinypic.com/28vxi79.jpg
biltema ? =P

likte idèen din =) kommer til å gjøre noe sånt en gang jeg får tid tror jeg
Du finner vell det meste du trenger på biltema. Hvis du er usikker på hva du skal ha, kan du stikke innom ett lokalt verksted å høre med dem. Dem har nok litt peiling på lakk og slikt
HeinzE's Avatar
Trådstarter
Vel, jeg gidder ikke gjøre alt dette for så å finne ut at lakken skaler av hehe x)
Greit å høre om det er noen som har erfaring med dette først, ellers kunne jeg gått i en malingssjappe ellernoe og spurt kansje?
Tipper at overflaten må slipes slik at lakken får tak, ellers så vil den ikke sitte fast og flake av.
Sist endret av F4celess; 10. februar 2011 kl. 17:49.
HeinzE's Avatar
Trådstarter
Sandpussing/sliping er ikke et alternativ desverre.
Letteste er å bruke dremel og gravere teksten og sette på lys, det lyser opp også
Kunne satsa på klistremerke, men da blir jo effekten du er ute etter sikkert borte.

Satse på at lakken/klarlakken klarer å holde seg sammen, Så om det ikke fester seg til Plexiglasset så vil den bare "henge" på.
HeinzE's Avatar
Trådstarter
Ja, har tenkt på gravering, men jeg er ikke stø nok på hånda xD

Uansett, trenger forslag til den minst dårlige lakken da :P
Quick eller multona er de beste lakkene. (spraylakk)
Men du MÅ pusse flatene, trenger ikke å være så alt for mye. Overflaten må bare vere ripet opp, så lakken får tak.
Dra på en skole der de driver med CNC-fresing og spør om de kan frese ut teksten for deg. Dette får du gjort etter at alt er lakker og vil gi et meget godt resultat. Tok førsteåret TIP nylig pga. omskolering og der drev vi mye med slikt arbeid. Så den lokale VGS'n kan være en god plass å starte.
Plexiglass er plast, så bruk lakk for plast. Må pusses ned ja! Men du. Husker en gang jeg skulle ha banner i frontruta på russebilen. Dro til et firma som driver med dekaler og grafikk på firmabiler, og sa jeg ville ha bokstavene "russebilens navn" skjært ut og klistret øverst på frontruta. Dette skrev dem ut på et stykke stort klistremerke av plast og bokstavene var snittet ut, og her kunne du brukt "negativen" som står igjen etter bokstavene er fjernet fra klistremerket, forstår? Tror ikke dette kostet så mye, men fikk fine rabatter pga. russeøkonomi :P Par hundre kroner kanskje som = ca samme som du bruker på tre sprayflasker og sandpapir.

Sitat av Vangen Vis innlegg
Dra på en skole der de driver med CNC-fresing og spør om de kan frese ut teksten for deg. Dette får du gjort etter at alt er lakker og vil gi et meget godt resultat. Tok førsteåret TIP nylig pga. omskolering og der drev vi mye med slikt arbeid. Så den lokale VGS'n kan være en god plass å starte.
Vis hele sitatet...
Hva mener du egentlig, at bokstavene skal skjæres ut i plexiglasset etter at hele flaten er lakkert? Tviler på at du får den særlig gjennomsiktig igjen etter en runde med skjæreverktøy.
Sist endret av wanna-b; 10. februar 2011 kl. 18:51.
HeinzE's Avatar
Trådstarter
Mange lysskilt lages av plexiglass uten belegg rundt, bare inngravert i glasset, som reflekterer lyset ut til siden så du ser det, det er ganske stilig.
Tror lakk er uaktuelt nesten uansett. Lyset vil skinne gjennom den, og resultatet blir ikke spesielt bra. For å få lakken lystett trenger du såpass mange lag at maskeringen blir umulig å fjerne...
Når du lakker plexiglasset, så trenger du ikke å pusse mer enn bare å "rubbe" overflaten, bare akkurat så den blir matt.
Eller så fester ikke lakken seg whatsoever.
Du kan jo også treffe folie over fremsiden før du lager bokstavene. Da ville du ikke få gjennomslipp av lys.

Sitat av wanna-b Vis innlegg
Hva mener du egentlig, at bokstavene skal skjæres ut i plexiglasset etter at hele flaten er lakkert? Tviler på at du får den særlig gjennomsiktig igjen etter en runde med skjæreverktøy.
Vis hele sitatet...
Han ville få akkurat den effekten han er ute etter og er gjort en million ganger tidligere.
viss du skal pusse og så lakke , husk og gå over og vask med rød sprit ! du vill ikke ha groms i lakken som gjør at det danner seg stygge luftbobler eller små "kviser" . og til pussepapir er det bare og bruke veldig fint papir . som 600 , 1000 eller 2000
HeinzE's Avatar
Trådstarter
Fineste sandpapiret jeg har er 180, funker det også?
Det er grovt... ville brukt hvertfall 400-800
180 blir for grovt, du vil få store riper som vil vises gjennom lakken.. du har ikke sånn skureklut under vasken? skotchbrite? det funker gull det også..
180 blir for grovt . men har du ikke en jernvarehandel / biltema / clas , i nærheten av der du bor ? viss du har det , så kan du spørre om veldig fint papir som skal på plexi . så handler du en fiberklut og litt rødsprit ! så blir det konge resultat
Har gjort det samme i kabinettet mitt. Brukte pussemaskin med 180 papir, og pusset over med 600. Husk å pusse på begge sider.

Poenget med at man skal bruke groft papir er fordi at teksten skal lyse. Hvis du ikke bruker groft nok lyser bare lyset rett igjennom plata. Har prøvd

Du kan se hvordan mitt ble her. Fargene ble rare når man tok bilde av det.
Sist endret av oPRE; 13. februar 2011 kl. 23:57.
Blacklight inni der hadde vert fett