Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  173 39028
Hva liker du best?
Personlig er jeg veldig begeistret for smoking blendsa.
anbefaler både LU Dream og spice diamond(selvom det virker om spice er ute av produksjon)
Hva foretrekker du?
Har alltid lurt på dette temaet. Har aldri prøvd, har vært altfor skeptisk, siden jeg er såpass glad i weed..

Hvordan er de du nevner der? hvordan er de i forhold til hasj/weed?
Nitrous oxide, eneste som er virkelig gøy uten at det er en sjangse for å freake ut.
Sitat av fetter Vis innlegg
Har alltid lurt på dette temaet. Har aldri prøvd, har vært altfor skeptisk, siden jeg er såpass glad i weed..

Hvordan er de du nevner der? hvordan er de i forhold til hasj/weed?
Vis hele sitatet...
Man må nesten prøve for og finne ut.. etter min mening liker jeg LU Dream bedre enn weed.. følelsen er nesten identisk... bare mere potent og lengrevarende. Skulle gjerne skrevet litt om Spice diamond men siden den ikke selges mer så skal jeg ikke mimre for mye..

kjøp deg en 400mg pakke fra edit til ca en femtilapp.. putt den i bongen og enjoy
Jeg minner om at Spice-produktene, og sannsynligvis beslektede produkter, inneholder syntetsike cannabinoider og derfor strengt tatt ikke kan regnes som "legal highs", men kun som "highs".
london underground Love doves. Old days <3
haha leste et sted om at de som inntar "LU-Doves" viser seg posetive på Meth, speed og Kola
Ok så det finnes altså en variant som man får rus av. Vet noen hvordan denne vil fungere på en som røyker 2-8g cannabis hver dag?
Sist endret av nso; 26. august 2009 kl. 16:10.
Spice Artic Synergy vil nok gi deg en god rus med dine vaner
Spice så klart

PS: Jeg er ganske sikker de er forstatt oppe og går, de har lansert Diamond Spirit og Gold Spirit
Det var rett etter diamond spirit kom dem tok av produksjonen, var kjempe mye spice igjen som dem solgte til en nederlandsk sjaman side... det er mere på nett, men kommer ikke mer når det blir utsolgt
og hva er poenget med denne tråden? det fins jo masse "legal highs" som er helt forskjellige.
kommer du til å lage en "hva er din beste RC" i Research Chemicals forumet også eller?
Sitat av azoo Vis innlegg
og hva er poenget med denne tråden? det fins jo masse "legal highs" som er helt forskjellige.
kommer du til å lage en "hva er din beste RC" i Research Chemicals forumet også eller?
Vis hele sitatet...
Selv om det er mange forskjellige "legal highs", så kan man fortsatt føle at et var bedre enn et annet. Noen liker en svak rus, andre foretrekker det skikkelig heavy. Det er smak og behag og det er det trådstarter er ute etter - andres personlige erfaringer.
Er noen av de "legal high" produktene lovlig i norge i det heletatt?
Sist endret av felix_poker; 31. august 2009 kl. 10:42. Grunn: Fjernet useriøs del av innlegg
Sitat av Freiheit Vis innlegg
Er noen av de "legal high" produktene lovlig i norge i det heletatt?
Vis hele sitatet...
De meste som er nevnt lovlig.
men ting blir jo ulovlig heletiden, som feks salvia og magic silver er blitt ulovlig i norge.
merk. de er jo lovlig fordi de ikke er regulert eller kontrollert enda, så vanligvis er det bare et spm om tid før det blir ulovlig desverre men feks spice har vært siden 2004 trur jeg.
Sist endret av Dodecha; 4. september 2009 kl. 17:18.
Salvia er da ikke ulovlig. Salvia er et reseptbelagt legemiddel, som da betyr at du må ha resept fra legen for å kunne importere salvia til Norge.

De "herbal incensene" jeg har prøvd er Zohai SX og LU Dream (LU= London Underground). Personlig synes jeg Zohai SX er bedre, og den er billigere. Hvis de to skulle sammenlignes vil jeg si at man blir høyere av LU Dream, men rusen varer derimot kanskje halvparten så lenge som Zohai SX. Jeg følte mer headrush gjennom hele rusen ved Zohai SX, mens LU Dream var litt mer visuelt stimulerende i en kort periode.
Vil bare legge til.. ex-ses platinum anbefales på det sterkeste. Føles faktisk som en indica/sativa hybrid.Rimelig sterk også
▼ ... over en uke senere ... ▼
Til alternativ røyk av det jeg har prøvd anbefaler jeg spice gold/diamond, prøvde også å bestille noe som het bare smoke en gang og det svingte noe jevlig men var veldig vond smak på.
Forstår meg ikke helt på dette?
Er dette "stuff" man kan kjøpe lovlig, røyke lovlig og bli høy på?
Hvorfor er ikke dette mer utbredt???
Scabby: Fordi man ikke får kjøpt det i Norge, men må få gamble med å få det gjennom tollen. Bortsett fra det er det ingenting. lurer på hvordan det er i landene man får kjøpt det lovlig, har de det i hemp shops og slikt? Vet man kan kjøpe Salvia fysisk i butikk både i Canada og England.
Det beste lovlige rusmiddelet er vel alkohol...

Neida, går for nok for Salvia
Sitat av Geordie Vis innlegg
Scabby: Fordi man ikke får kjøpt det i Norge, men må få gamble med å få det gjennom tollen. Bortsett fra det er det ingenting. lurer på hvordan det er i landene man får kjøpt det lovlig, har de det i hemp shops og slikt? Vet man kan kjøpe Salvia fysisk i butikk både i Canada og England.
Vis hele sitatet...
Takk for info.
Men i forhold til bestilling osv.
Hva er den evt. risken?
Vanligvis er ikke risken større enn at pakken blir sendt tilbake eller destruert. I veldig få tilfeller har folk likevel blitt kalt inn til avhør fordi det de bestilte var ulovlig. Men når man bestiller Legal Highs, som er lovlig i de respektive landene, så er det visstnok lovlig å handle til personlig forbruk.

Tollerene ser ut til å lage sine egne regler på dette av og til. Men da er verste tilfelle at den blir destruert eller sendt tilbake.
Fett, høres virkelig ut som noe for meg.
Blir ofte veldig paranoid og uvell med weed i forhold til det ulovlige aspektet.

For en førstegangsbruker, har du/dere en spesiell type og anbefale?
Sitat av Scabby_Gabby Vis innlegg
Fett, høres virkelig ut som noe for meg.
Blir ofte veldig paranoid og uvell med weed i forhold til det ulovlige aspektet.

For en førstegangsbruker, har du/dere en spesiell type og anbefale?
Vis hele sitatet...
Spice tropical synergy3g, den er relativt billig inkl frakt
tenker på og bestille noe "legal Highs" selv jeg, men hva vis det ikke kommer igjennom ? blir det straffbart ?
Sitat av Dance-Boy Vis innlegg
tenker på og bestille noe "legal Highs" selv jeg, men hva vis det ikke kommer igjennom ? blir det straffbart ?
Vis hele sitatet...
Det avhenger av om stoffet faktisk er ulovlig. Mange av de såkalte "legal highs"'ene på markedet er regnet som reseptpliktige legemidler i Norge, enkelte som dopingmidler, forbudte såvarer og noen er til og med oppført på narkotikalisten.

Når du skal bestille noe må du vite hva det inneholder, sjekke alle ingrediensene opp mot legemiddellisten, narkotikaliste, urtelisten og landbrukstilsynets liste over forbudte såvarer. Slik kan du avgjøre om stoffet er lovlig eller ikke.

Blir du tatt for noe som er ulovlig, er det straffbart.
Vel, idag kom en 3-gramspakke med Spice Tropical Synergy i posten etter 7 virkedager. Skal nevnes at det var helt standard internasjonal Fedex-shipping. Ikke express eller noe. Kom fra England. De hadde merket pakken med 5£, ikke pakkens egentlige verdi, så de skulle være sikker på at tollen ikke skulle tollbelegge varen. Spicen kom på 19.95£, mens shippinga var på 1,5£ eller noe. Ganske grei pris, med andre ord.

Jeg ringte straks en kompis og spurte om han ble med på en gåtur. Dette fordi jeg liker å gå turer når jeg røyker cannabis nå på høsten. Noen timer senere, klokken 18:00, møttes vi på butikken og kjøpte noe å drikke. Jeg hadde laget to joints, selv om jeg leser at de fleste tar spice i bong. Jeg gjør ikke dette, siden jeg ikke akkurat er en bongfan. En joint er en forsøksjoint med veldig lite i og en followupjoint med relativt mye i. Skulle gjerne være mer spesifikk, men det var vanskelig å beregne vekt på spice på øyemål, på grunn av konsistensen.
Etter den første lille startupjointen, kjenner jeg noe kribler. Det smalt ikke noe særlig, syntes jeg. Vi fyrer opp nummer to med en gang for å få mer av hva enn det var som kriblet. Vi setter oss ned på en benk og røyker. Det er ganske harskt mot halsen, men man blir vant til det relativt fort. Jeg kjenner at hva enn som kribler, bygger seg kraftig opp. Jeg blir ikke like "fjollete" som på cannabis, og har relativt god kontroll over tankerekkene mine. Hele kroppen kiler. Jeg er ekstremt avslappet og gir ikke særlig mye oppmerksomhet til omgivelsene. Dette fører til at vi var relativt udiskré inntil at folk var 2-3 meter unna oss. Først da la vi merke til folk. Klokka er rundt 20-20:30. Vi spiser noe potetgull og drikker noe brus. Det første som slår meg er at maten smaker ikke like godt som den gjør på cannabis. Jeg blir litt skuffet, men munchien er like istedeværende som på cannabis. Smaken av spicen setter seg litt i munnen.

Vi stikker en tur innom kompisen min og mekker noen flere joints. Denne gangen bestemmer vi oss for å gå litt lengre, siden at forrige tur stort sett bare ble benkesitting. Fargene virker ikke sterkere. Mat smaker ikke fantastisk. Ting er ikke like fascinerende rett og slett, som det ofte er på cannabis. Likevel liker jeg følelsen. Musikk er bedre enn til vanlig, men ikke like fascinerende som på cannabis. Jeg føler meg ganske slapp mens vi går turen. Følelsen av gatelysene som lyser opp gatene er varm. Ikke like varm som på cannabis, men varm. Ikke misforstå meg. Jeg tror ikke det bare er det at spice er svakere, derfor må vi røyke mer for å få samme feelingen som på cannabis. Den kriblende, slappe følelsen er like fremtredende som på cannabis, bare ikke de andre følelsene. Etter turen vår stikker vi til kompisen min og ser TV. The Simpsons for å være nøyaktig. Jeg smelter helt i sofaen. Jeg er ikke trøtt, bare slapp. Jeg kunne sikkert sovnet relativt raskt, men jeg har ikke noe behov for det. Jeg merker at jeg ikke blir like fnisete som på cannabis.

Når jeg kommer hjem fikser jeg meg en svær bolle med tomatsaus og makaroni. Munchien er der enda. Nå sitter jeg her. Jeg burde gjøre klar en presentasjon til skolen i morgen. Har kommet ganske langt og. Spicen gjør meg ikke nevneverdig uproduktiv. Kanskje litt umotivert, men ikke noe jeg ikke greier å overstyre.

Det er ikke like morsomt og fjollete (i mangel på bedre ord) som cannabis, men så absolutt en grei opplevelse. Jeg merker at jeg ikke hadde taklet sosiale situasjoner like bra som på cannabis, siden jeg ble ganske sofastein. Jeg snakker ikke høl i hue på kompisen min om politikk som jeg bruker å gjøre på cannabis. Jeg har ikke noe sterkt behov for å snakke. Tvert imot, jeg ser ikke vitsen med det, selv om jeg sikkert sier mye mer enn når jeg er sober. Dette er noe jeg hadde styrt veldig unna om jeg skulle på en klubb, eller en større privatfest. Guttekvelder med bare kompiser derimot, er dette så absolutt noe jeg kunne funnet på å røyke.. Jeg har litt mikset følelser angående det hele, men det er sannsynligvis fordi jeg sammenligner det konstant med cannabis. Hvis man ser på spice som et eget rusmiddel, og ikke bare en substitutt for cannabis derimot, vil jeg tro at man hadde hatt et bedre helhetsinntrykk.

Siden dette var både min første legal high, og en ganske fin legal high, må jeg si at Spice Tropical Syngergy som min beste legal high. Jeg ser ikke bort fra at jeg blir å bestille mer senere, da muligens en annen type spice. Ikke fordi jeg er misfornøyd med Tropical Synergy, men heller fordi variasjon er en fin ting.

Beklager om det ble litt rotete og langt, men følte for å skrive ned kveldens historie mens jeg fortalte om min "beste legal high". En annen ting som slår meg mens jeg skriver dette, er at rusen er lengre enn på cannabis. Betydelig lengre. Men det har nok med hvor mye du bruker og. Hvis dette ble en smule usammenhengende, kan jeg slenge på at jeg fortsatt er temmelig... Fjern.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
eventuelt så kan det kjøpes ren JWH-018 som er ett av de syntetiske cannabinoidene i Spice.
du får 1g for ca 80USD, som tilsvarer rundt 500 kroner.

en brukerdose er på ca 2-5mg, så det vil si minst 200doser for 500kr.
Hvis dette ikke er imot nff`s regler kunne jeg tenke meg en link på PM.
Mange sider som selger og alt det men i og med at du har positive erfaringer med avsender hadde det vært smooth!
Linking til forselgere er ikke tillatt, hverken i forumet, eller på PM.

Hadde stoffet vært 100% lovlig, ikke resptbelagt, ville det muligens være ok, det blir en tolkningssak. Syntetiske cannabinoider er imidlertid i den gråeste delen av gråsonen. De kan muligens regnes som narkotika, kan definitivt kreves respt for, og er oppført på dopinglisten (ikke spesifikt, men som "cannabinoider" http://www.antidoping.no/t2.asp?p=61017#_S8)
Snart er ikke noe tillatt på dette såkalte "freak" forumet ;P

Har fått noe "Lucid!" og "Jamaican Haze" i posten.

Sendt som "Herbal Tea" og "Gift" og totalt 5$ (egentlig myyye mere).

Sånn det skal gjøres

Jamaican Haze er min favoritt atm.
Sist endret av Cyberblack; 22. september 2009 kl. 16:36.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av sfj-finest Vis innlegg
Man må nesten prøve for og finne ut.. etter min mening liker jeg LU Dream bedre enn weed.. følelsen er nesten identisk... bare mere potent og lengrevarende. Skulle gjerne skrevet litt om Spice diamond men siden den ikke selges mer så skal jeg ikke mimre for mye..

kjøp deg en 400mg pakke fra edit til ca en femtilapp.. putt den i bongen og enjoy
Vis hele sitatet...
Dette høres jo fristende og interesant ut, MEN hvordan er bivirkninger og hvor skadelig er det. I forhold til at weed ikke er det...
Min favoritt legal high er chili. Den er lovlig og i store doser får man varme i kroppen og svette. Herrlig.
Sitat av Mattiti Vis innlegg
Dette høres jo fristende og interesant ut, MEN hvordan er bivirkninger og hvor skadelig er det. I forhold til at weed ikke er det...
Vis hele sitatet...
Dette er i praksis research chemicals. Det er relativt nye stoffer, som det ikke er forsket så mye på enda. Det har blitt ymtet frempå om at enkelte av de syntetiske cannabinoidene er kreftfremkallende, men dette er omdiskutert. Et generelt råd er allikevel å utvise stor forsiktighet når det komemr til RC'er.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Dette er i praksis research chemicals. Det er relativt nye stoffer, som det ikke er forsket så mye på enda. Det har blitt ymtet frempå om at enkelte av de syntetiske cannabinoidene er kreftfremkallende, men dette er omdiskutert. Et generelt råd er allikevel å utvise stor forsiktighet når det komemr til RC'er.
Vis hele sitatet...
Jeg syns det alltid blir ymtet fram noe, uansett. Sist jeg diskuterte dette med dama sa hun at det var blitt ymtet frampå at marihuana kan hemme effekten av cellegiftbehandling.
Dette går jeg nesten bare utifra at nei-folk har spredd selv, for jeg har aldri hørt makan. Det virker som om det kommer nye cons hele tiden, uten noen kilder å støtte seg på.
Du sier jo kun at det har blitt ymtet frempå, men still.
Folk burde uansett se dokumetaren 'can I get high legaly' før de begir seg ut på dette, for i bunn og grunn så er det de som prøver slike stoffer som er testkaninene. Stay sharp!
Sitat av minuteman Vis innlegg
Jeg syns det alltid blir ymtet fram noe, uansett. Sist jeg diskuterte dette med dama sa hun at det var blitt ymtet frampå at marihuana kan hemme effekten av cellegiftbehandling.
Dette går jeg nesten bare utifra at nei-folk har spredd selv, for jeg har aldri hørt makan. Det virker som om det kommer nye cons hele tiden, uten noen kilder å støtte seg på.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg skal ikke uttale meg om cannabis og cellegift, det har jeg ikke grunnlaget til, men det at enkelte syntetiske cannabinoider kan være kreftfremkallende har blitt sagt av mannen som først fremstillte en av de aktuelle cannabinoidenen (saken linkes til i en annen spice-relatert tråd, men jeg rekker ikke finne den nå).
Sist endret av felix_poker; 9. oktober 2009 kl. 09:08.
vises spice som cannabis på urinprøve?:P
Fra Erowid:

http://www.erowid.org/chemicals/spic...uct_bits.shtml

Standard Drug Test Not THC-Positive
According to results from several lab tests, Spice and Spice Gold do not cause field or GC/MS confirmation tests to show up as cannabinoid- or THC-positive. "No drugs detected" was the result from one lab.
Vis hele sitatet...
Altså vil det ikke vises i en standard drøggtest.
Sist endret av Ivellios; 20. oktober 2009 kl. 17:18.
I går tok jeg en fullstappa bowl med 'neder gold mix', og kan ganske enkelt si dette er det beste jeg har opplevd av LH foreløpig
▼ ... noen uker senere ... ▼
Noen som har tips til noen legal high du begyner og hallusinere av?
Alt untatt salvia setter jeg stor pris på
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Noen som har tips til noen legal high du begyner og hallusinere av?
Alt untatt salvia setter jeg stor pris på
Vis hele sitatet...
-LSA-holdige frø (Morning Glor og HBWR, sistnevnte er ikke lov å importere)

-Daturaer og andre nattskygger (dette er planter som er lovlige, men ekstremt farlige å bruke, både fordi plantene i seg selv er relativt giftige og fordi effekten er så uberegnelig at brukere lett kan skade seg selv eller andre under rusen. Flere dødsfall har forekommet, så du er herved advart)

-Meskalinholdige kaktuser (ikke egentlig en legal high i Norge, men enkelte kaktuser med relativt lavt innhod, er ikke forbudt i seg selv, og vil kun regnes som narkotika om de forekommer i bearbeidet form. Dette er i alle fall slik jeg tolker lovverket)

-Fluesopp (amanita, her gjelder det å få tak i riktig sopp! Andre sopper i amanita-familien kan gi det er smertefull død, eller et livslangt forhod til en dialysemaskin! Selv om mna får tak i riktig sopp, er det ytterst få som rapporterer om behagelige/spennende effekter)

-Muskatnøtt (kan i enkelte tilfeller virke hallusinogent, men er som oftest ekstremt ubehagelig for brukeren!)

Ellers er erowid en fin ting
Sitat av felix_poker Vis innlegg
-LSA-holdige frø (Morning Glor og HBWR, sistnevnte er ikke lov å importere)

-Daturaer og andre nattskygger (dette er planter som er lovlige, men ekstremt farlige å bruke, både fordi plantene i seg selv er relativt giftige og fordi effekten er så uberegnelig at brukere lett kan skade seg selv eller andre under rusen. Flere dødsfall har forekommet, så du er herved advart)

-Meskalinholdige kaktuser (ikke egentlig en legal high i Norge, men enkelte kaktuser med relativt lavt innhod, er ikke forbudt i seg selv, og vil kun regnes som narkotika om de forekommer i bearbeidet form. Dette er i alle fall slik jeg tolker lovverket)

-Fluesopp (amanita, her gjelder det å få tak i riktig sopp! Andre sopper i amanita-familien kan gi det er smertefull død, eller et livslangt forhod til en dialysemaskin! Selv om mna får tak i riktig sopp, er det ytterst få som rapporterer om behagelige/spennende effekter)

-Muskatnøtt (kan i enkelte tilfeller virke hallusinogent, men er som oftest ekstremt ubehagelig for brukeren!)

Ellers er erowid en fin ting
Vis hele sitatet...
Okey, da er det ikke så veldig mange behagelige ting som er legal!
Jaja, tusen takk for hjelpen
Beste legal high er "Sky High" : D
Ser nesten ut som vanlig weed
også er Smoke XXX ganske Niice : D
Digital nomade
trippy's Avatar
Hawaiian baby woodrose all the way.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Smoke XXXX
Dette er særiøst det beste legal high'et jeg noen gang har prøvd ; O
Noen som kjenner til det `?
har prøvd salvia, spice gold og jwh-018.
Salvia var altfor intenst og ubehagelig for meg.
Spice gold var greit, men litt "kjedeligere" og lengre rus enn pot.
jwh-018 var ganske fett og det eneste jeg kunne tenke meg å kjøpe igjen. Det er dog vanskelig å dosere, men jeg synes bare det ble morsommere. En gang jeg tok ganske mye ble jeg utrolig stein å fikk litt halliser. Slike halliser som jeg fikk første gangene jeg prøvde cannabis. Dette er noe av det steineste jeg har vært, men rusen er ikke helt lik som på cannabis så det er vanskelig å rangere i forhold til f.eks amsterdam pot. Satt bare på pc-en, gliste og forsvant i musikk og tankene. Satt denne sangen på (http://www.youtube.com/watch?v=ND6WWlwBdcA) og det er antageligvis en av de de sykeste musikkopplevelsene jeg har hatt.

Dance-Boy: Jeg googlet litt og leste om det Smoke XXXX.. Alle sammen sa at det var det sykeste de hadde prøvd og at det var helt latterlig sterkt. Kan du beskrive din opplevelse på det ?
Jeg har kjøpt en 3 grams SMoke XXXX for en uke siden omtrent .
Man trenger bare en bitteliten klype av det som type 0,08 , stort bonghit og du er heeelt borte.
Tar man formye tripper man noe helt vildt, ikke som med vanlig Cannabis.
Her tripper man som i og vri på seg og ha rare følelser i hele kroppen og klarer ikke fokusere øyende på et bestmt sted.

Han røyket det med en del kamerater i det siste og vær eneste nybegynner tar alt formye av det og får seg en trip.

-Smoke XXXX - Sterkeste jeg noen gang har prøvd ; O bare et spørsmål om tid før det blir banna tror jeg .
Sist endret av felix_poker; 12. desember 2009 kl. 16:59. Grunn: Anbefalning av bestemt produkt, kan tolkes som oppfordring til bruk.
Legal highs er bare bøff.
Du kan bli dritings på lettøl også hvis du er en noob og tror du drikker vanlig øl.
Men for all del bare betal i dyre dommer hvis dere vil og sitt og tro dere at dere blir høy hahaha...
Sitat av Chocolope Vis innlegg
Legal highs er bare bøff.
Du kan bli dritings på lettøl også hvis du er en noob og tror du drikker vanlig øl.
Men for all del bare betal i dyre dommer hvis dere vil og sitt og tro dere at dere blir høy hahaha...
Vis hele sitatet...
Du vet ikke hva du snakker om gitt. Uvitenhet er en dyd, og dumhet en fryd.

Foreslår du tar deg en lettøl, det har du sikkert erfaring med, og kulern litt med sånne tullete innlegg.

"Legal highs" som de heter er igrunn stort sett RCer med forskjellige virkninger og bivirkninger man ennå ikke kjenner. Fjortiser og desperate folk dytter dette i seg for rusens skyld og det er vel bare ett spørsmål om tid før vi får vite om langtids skadevirkningene.

Selv gjør jeg som chocolope her, tar meg en lettøl og kulern. Selv om mye funker (for det er også mye bøff) så er jeg ikke så interessert i å være prøvekanin for grådige kjemikere uten etikk med forkjærlighet for raske penger.