Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1438
Helt siden Apple lanserte nyheten om Intel-baserte Macintosh-maskiner, har mange Mac-brukere sett frem til muligheten for OS X og Windows på samme maskin. Nå ser det endelig ut til å fungere nesten smertefritt.

av Tor Magnus Hånde

Apple og Microsoft har selv hevdet at de ikke vil gjøre noe for å hindre muligheten for dette. Nettstedet onmac.net har over en lengre periode arrangert en konkurranse med en stor pengepremie til den første som klarer å kjøre Windows på en Intel-Mac. Ventetiden er nå over, etter at nettstedet kåret vinneren som forøvrig går under nicket "narf".

For øyeblikket er kan det være noe vanskelig å kjøre Windows, men det ventes å komme en enklere løsning for den noe mindre datakyndige i løpet av kort tid. Du kan finne oppskriften ved å besøke nettsidene til onmac.com. Denne metoden blir selvsagt langt mer effektiv enn bruken av emulatorer som Virtual PC og lignende.

Da gjenstår det bare å se hvordan Vista vil fungere på Mac når den tid kommer.
For å paraphrase et innlegg på slashdot:
OS X, som Apple har prøvd å beskytte så godt de kan, klarte de å kjøre på en vanlig PC relativt raskt. Windows, som i ikke har vært forsøkt å låse til en spesifik type hardware, samtidig som det har vært en relativt diger pengepott å hente hvis man fikk det til, har først blitt kjørbart nå.



Problemet med Vista har hittil vært Apples snodige valg om å bringe legacy-free hardware til en 32-bit-platform (Vista til 64-bit støtter EFI).
Uansett, det er mange formål dette kan være bra for, så folk bør tenke seg om to ganger før de evt. kritiserer tiltaket med å få kjørt XP på Intel-baserte Macer.
Sitat av Nichotin
Uansett, det er mange formål dette kan være bra for, så folk bør tenke seg om to ganger før de evt. kritiserer tiltaket med å få kjørt XP på Intel-baserte Macer.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er veldig positivt å ha denne muligheten. Det betyr jo at jeg som mac-bruker slipper å ha en egen Windows-maskin en gang i fremtiden (må dessverre ha til enkelte programmer).
Nichotin: Du sier folk skal tenke seg om flere ganger før de kritiserer muligheten. Uten å kritisere, så lurer jeg på hva er vitsen?

Jeg forstår egentlig ikke så mye av poenget, jo og ja, mekke så man får større valgmulighet etc. Mac og PC har sine fordeler, og sine ulemper. Men hva eksakt er fordelene av å kjøre Windows på en Macintosh?
Vel, hvis man ser bort fra sjabby hacks, kan ikke Mac OS X kjøres på en vanlig PC. Enkelte foretrekker Mac OS X, men er i følgende situasjon:
1) Enkelte ganger har de virkelig lyst til å spille spill (Windows er løsningen)
2) De er avhengig av enkelte programmer i jobbsammenheng e.l. som ikke er portet til Mac (kun Windows-versjon)
3) De liker alle OS, og vil gjerne ha muligheten til å bruke alle på én maskin.
4) De liker Mac-hardware. Apple-laptoper har en godt gjennomført eksteriør med godt tastatur, god skjerm, osv. Mange kunne tenkt seg å kjøre noe annet enn OS X på disse. iMac snakker for seg selv.
5) Det kan gjøres, derfor må det gjøres.
Sist endret av Nichotin; 16. mars 2006 kl. 21:31.
Valgfrihet over tingene man eier er aldri en dårlig ting. Folk som tror noe annet fortjener ikke å eie en datamaskin.
Må si jeg støtter Nichotin 100% i sin uttalse i post #5. Å ha friheten til å kjøre det en vil på egen hardware er et meget fristende tiltak.
Samme grunn som at folk dualbooter Linux og Windows, selv folk som liker Linux mye bedre og knapt bruker Windows. Som meg. Jeg har Windows på en egen hdd, bare for å i blant kunne spille et par spill jeg liker. Trenger ikke å være noe større enn det heller.
personlig har jeg ikke problemer med windows. Men jeg syntes at OS X er fint til sitt bruk, og bruker det derfor da til grafikk. Grunnen til at jeg liker PC/Windows, er som ivi, Nicho og tore sier, det kompatible.
På Appleboksen min har jeg Ubuntu, MacOS X, MacOS 9 og QNX.
På PCen min har jeg QNX, Ubuntu og Amithlon.

Savner egentlig ikke Windows...