Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3200
Skal til Skottland i ferien med mine foreldre.
Det jeg lurer på om noen av dere har vært i Skottland, og Edinburgh?
Finnes det noen ting i Edinburgh dere vil anbefale?

Er det noen som også vet hvordan Skottlands alkoholpolitikk er? Får jeg kjøpt drikke når jeg er 17år osv?
Er snus lovlig i skottland btw?

Mvh.
Kristian.
Sist endret av nicks; 25. juni 2005 kl. 10:28.
Du får ialefall kjøpt øl, men vet ikke hvor sterkt det er. En av mine kompiser var i Skottland når han var 16, han kjøpte øl og røyk uten problemer, og han ser ikke ut som om han skulle vært 18 akkurat
nicks's Avatar
Trådstarter
Så da er aldergrensen på alkohol i en dagligvare butikk 16 år i skottland?
Vel. Jeg søkte på "drinking age scotland" og google fant dette: http://www.erowid.org/chemicals/alco...hol_law2.shtml

How neat!
Sitat av ^hunk^
Finnes det noen ting i Edinburgh dere vil anbefale?
Vis hele sitatet...
Hold deg unna Princess Street, den laaange gata. Altså gå i den, men smett inn alle de kule smugene. Det første jeg kom over da jeg var der for et par år siden, var butikker med bonger større enn meg utstilt i vinduet, og masse hasjsalg rett utenfor.
Poenget er at du finner mye snusk i sidegatene og smugene, jeg ble også overrasket over hvor mye kebabbutikker de hadde greide å presse inni mange av de smugene

Dessuten var det en driiiitsvær klubb som lå i Street Marked eller noe (kanskje det var Marked street), en nattklubb, som ikke lå så langt unna Princess street ved toggreia. Den het City Nightclub eller noe. De var litt strenge på at vi var riktig antrukket. Vi var der to ganger, liveband den ene gangen (et lokalt veldig bra band) og karaokemaskin andre dagen.

Hvis du er litt mer sånn rave/techno-dude så bør du stikke innom Club24, tror ikke det var 18års-grense der, og det var et utrolig fett utesdet, veldig billig. Litt hard musikk for meg, men veldig ålreit toetasjers greie der. Scene og alt med stenger hvor folk danser oppå hele tiden. Tror også jeg så et bur der. Prøv eventuelt Cavendish, den var veldig kjent, var ikke der selv. Uansett hva du gjør, hold deg unna Espinage eller hva den nå heter, veldig ekslusivt, over 3 eller 4 etasjer, men folka der veldig "overklasse", og out of your league. Dyrt er det også!

Personlig fant vi ingen glede i museer og sånt crap, og det er en veldig historisk by og alt der, så det er egentlig ikke så altfor mye å se, fant ikke så mange klesbutikker at det gjorde noe. Men vi fant mye småsteder med sprit over disk der, billig og greit. Det jeg synes var overaskende mye var sånn plakater, magneter, t-skjorter og sånn. Veldig mye bra!

Så let i smågater og gå uten foreldre.
SD

edit:
forresten, vi fikk kjøpt alkohol overalt (da noen av oss var over 18, resten hadde legg), men du skulle visst være over 18 for å kjøpe drikke når vi var på utesteder. Tydeligvis. Tror kanskje det bare gjelder restauranter osv.
Sist endret av SD; 25. juni 2005 kl. 11:36.
med tanke på at det ikke fins snus i skottland så er ikke det noe problem tror jeg, var i england for ca et år siden og dem hadde aldri sett snus før, så vi lurte to fylliker, som hadde sunget "monkey, hey monkey monkey", til meg når jeg gikk forbi, til å putte snus i nesa og i ræva. grunne til at det kanskje ikke finnes er vel at det ville hørt så rart ut på engelsk... :P hehe
nicks's Avatar
Trådstarter
SD: Takk for lang svar.
Er enebarn, så jeg satser på å stikke ut å finne meg noen Skottske mates å drikke med.
Har ikke skaffet meg fake legg, så derfor håper jeg på å kunne kjøpe meg noe drikke.

Har dere noen erfaringer med hvordan Skottene er sosialt? Dvs, helst ungdomer, som jeg har et lite håp om å joine på en hjemme-alene fest eller noe slikt.
Har hørt att skottene skal være kjempe mennesker og veldig snille menne så har jeg ikke vært der heller.Nærmeste jeg kommer er Lycksele i Sverige.
Briter generelt er utrolig gjestmilde og utadvendte mennesker, og jeg tror ikke du skal ha noe problem med å finne deg noen venner på byen. Men de er sinte mennesker, så hold deg kompis :]

Ikke sats på et langtidsforhold med noen du møter nå, da
Sitat av ^hunk^
SD: Takk for lang svar.
Er enebarn, så jeg satser på å stikke ut å finne meg noen Skottske mates å drikke med.
Har ikke skaffet meg fake legg, så derfor håper jeg på å kunne kjøpe meg noe drikke.

Har dere noen erfaringer med hvordan Skottene er sosialt? Dvs, helst ungdomer, som jeg har et lite håp om å joine på en hjemme-alene fest eller noe slikt.
Vis hele sitatet...
De skottene vi møtte var veldig ålreite, fiksa utrolig billig drikke for oss, og guidet oss frem til de beste utestedene. Nå er det slik at skotter må ha varm mat om morningen, så vi spiste hos et par lokale folk et par ganger. Egg og bacon, noe loffestasj og bønnegreier.

En ting som må nevnes er at skotter generelt, som briter flest, er veldig stygge. Altså, norske og svenske jenter er jo gudinner i forhold. Sier ikke at det ikke er pene jenter, men de er mye mer populærere og vanskeligere å få napp hos. Bartendere og servicedamene på de fleste utestedene var utenlandske studenter, så de var naturligvis veldig pene. Men de er som alle vet vant til å bli sjekket opp, og de vet å leke pengene ut av lomma på deg

Men de er veldig hyggelige folk. Hjelpsomme, morsomme å etterligne, veldig vulgære til tider og altfor harde på flaska. Aner ikke hvor mange av de skottene som ikke kom hjem før langt utpå søndagen, fortsatt drita...

Men, blir litt min tur dette her...hehe

Du skal ikke satse på å bare finne deg noen "mates" helt uten videre. Kall dem heller lads, og lær deg å si cheers. Passer overalt, alltid! Regn heller ikke med å bare bli innvitert på noen hjemmefester. Er ganske langt ut til de riktig kule drabantbyene, aldri vært der, men hørt det ikke er så vanlig for folk >18.

Vi ble venner med en del folk, men det var slik at vi møtte noen på hotellet og hadde vors med dem osv, men de lokale avtalte vi bare å møte i byen. Vi ble aldri med dem hjem (bortsett fra et par da... ) og de fortalte egentlig aldri hvor de bodde, vi bare havna der på ufrivillig nash og overnatting og god frokost (mest fordi hun ene var kusina til en kamerat av oss). Folka likte å dra ut på byen, i hvert fall etter det jeg forstod. Og hjemmefester var egentlig bare for litt yngre folk.

De er veldig agressive, spesielt i fylla, ikke la deg lure, de blir fort sure. De hooliganshistoriene du har hørt stemmer nok, vi opplevde en litt skummel greie selv. Så ikke si noe frekt, og hold dere samla.

Men mitt råd er: ikke bare finn deg noen random folk, IKKE gå rundt alene, og ikke stol på folk som kan virke en smule supsekte. Denne byen byr også på diverse prostituerte, utenlandske bråkemakere, og masse lommetyver. I hvert fall var det slik vi så det. Du skal dit med foreldrene dine, vet ikke hvor streng innetider du har osv, men skal du langt ut (noe jeg ikke ville anbefale helt alene), så sørg for å overnatte der. Dyrt med taxi.

Vi hadde aldri gjort alt vi gjorde om vi ikke hadde hatt en lokal kontaktperson (kusina) og det faktum at en av oss gutta pendler over 4-5 ganger i året. Du er alene, du er underårig, du er forhåpentligvis over gjennomsnittlig attraktiv, og du er turist. Ikke rot deg bort i noe tull!

Peace
SD

en liten ting å huske:
Ikke tilby dem snus. Hadde en kamerat som ville tilby noen menn vi møtte på pub under fotballkamp en liten bakeprell, tror det var vanlig general, og de trodde det liksom var narko eller noe. "Fucking crack that, eh?" Sure blei dem også! Men dette var nok et veldig tilfeldig og uvanlig tilfelle, poenget var bare at de er veldig ukjent med mange ting, og reagerer veldig rart, spesielt i fylla.
Sist endret av SD; 25. juni 2005 kl. 22:44.
▼ ... noen uker senere ... ▼
nicks's Avatar
Trådstarter
Men da reiser jeg til Skottland i morgen fra Kr.Sand.
Skal bli spennende å oppleve Skottland å Edinburgh en uke, krysser fingrene på at jeg kommer meg ut på en liten fylletur men har ikke det største forhåpningene.
I og med at de ikke selger snus i skottland skal jeg nok sørge for å ha rikelig med snus
Kan du ikke søke litt rundt på div. søkemotorer før du spør om dette? Hvor mange tråder er det du har laget der du har spurt om snus er lovlig osv.?