Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 10495
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Tenker i samme bane som Lethal Weapon, Rush Hour osv. - med andre ord, god action, kanskje litt humor. Slåsskamper, eksplosjoner, firefights. Altså den typen ting man kan se på mens man lar hjernen gå mer eller mindre på tomgang.

Gjerne forklar litt om hva du synes er bra med filmene. Flott om du linker til imdb-siden for den aktuelle filmen også.
Armageddon

Se NYC bli knust av meteorittregn, episke taler, borre en atombombe ned i en asteroide, og en slutt som kan gi en klump i halsen.

Og et sykt bra ensamble cast: Bruce Willis, Ben Affleck, Steve Buscemi, Billy Bob Thornton, William Fichtner, Owen Wilson, Michael Clarke Duncan, Peter Stormare
Sist endret av bloodshotEyes; 20. desember 2015 kl. 19:06.
Jeg så nylig gode gamle Falling down fra 1993 igjen. Det er en herlig film. Den er absurd og morsom, men handler samtidig om høyst reelle og alvorlige ting. Fantastisk å se en vanlig fyr som bestemmer seg for at nok er nok, og tar saken i egne hender.

Hakket mer hjernedødt men fortsatt godt underholdende var John Wick (2014) som jeg så her om dagen. En skikkelige one man army hevnfilm. Skru av huet og enjoy.
Jeg ser ofte actionfilmer av det "hjernedøde" slaget når jeg trenger å bli underholdt, og det er spesielt én skuespiller som alltid er underholdende, akkurat passe over-the-top og konstant badass, og det er Jason Statham.
Særlig Crank 1 og Crank 2 er ekstremt over-the-top og actionfylt.

Andre filmer med Statham:
The Mechanic
Killer Elite
Blitz
Safe
Transporter 1
Wild Card
Parker
Redemption
Homefront

Dersom du skal se en mer "intelligent" og spennende film, så anbefaler jeg Collateral på det varmeste. Jamie Foxx og Tom Cruise spiller utrolig bra sammen i denne filmen, og det er en av mine favoritter. Det skal nevnes at dette er mer en thriller enn blind action, så om du forventer 100% action gjennom hele greia blir du nok skuffet.
Hjernedød action kan være gøy. Nå er det mange år siden jeg så disse, så alle kanskje ikke passer helt i sjangeren, men her er noen fra den tiden jeg så en del sånt:
Con Air
Outbreak (mer thriller?)
James Bond-filmene til varierende grad
Die Hard
Superheltfilmer i allmennhet, særlig med superskurker. Jeg likte Hellboy 2 da den ikke tok seg selv så seriøst.
Pacific rim har jeg ikke sett, men har hørt at den passer. En del andre gigantiske monster-filmer passer sikkert også in. Cloverfield? Heller ikke sett.
The running man
AvP-filmene (med scifi-elementer)
[COLOR="Red"]"Let's Party!"[/COLOR]
Commando (1985)
Regi: Mark L. Lester
IMDb
Selve definisjonen på "hjernedød" 80-talls action og en skal lete lenge etter bedre underholdning. Om en da ikke er av den kjipe typen som alltid skal henge seg opp i mangel på realisme.

Det smarteste valget filmskaperne gjorde (foruten å gi den australske skuespilleren Vernon Wells rollen som den sadistiske skurken Bennett) var å slenge realismen ut av vinduet og aldri se seg tilbake. Noe som fungererte til nær perfeksjon.

Arnold Schwarzenegger er i storform og leverer hysteriske one-liners nesten like ofte som han dreper folk, og det er jommen meg ikke få.
I løpet av knappe 90 minutter blir omlag 100 stykk tatt av dage og da ofte på meget kreative og latterlige måter. Må legges til at nærmere 80 av dem blir penetrert, lemlestet og skutt i filler ved hjelp av alt fra pistol kuler, kniver, hageredskaper, granater, bazokaer og til avrevne damprør, i det som må være en av de mest eksplosive finalene i filmhistorien.

Foruten en vanvittig stor dose vold og action byr filmen også på store mengder med komedie og særlig ufrivillig.
Få filmer kan skryte på å inneha såpass store mengder med komiske og minneverdige quotes og selv Tarantino på sitt beste kan bare drømme om det Steven E. de Souza, Joseph Loeb III og Matthew Weisman oppnådde ved å slå hodene sammen i det som må være en av tidenes mest siterbare filmer.

I en av filmens mange høydepunkter som foregår inne på et fullstappet kjøpesenter, jager Arnold en vettskremt liten slesk skurk på flukt, og for å overbevise seerne om Arnold's larger-than life attitude så får vi se at han først fillerister en skurk inni en telefonkiosk, for deretter å løfte hele faenskapet opp fra gulvet og slenge den i bakken (med skurken inni) før han deretter kaster 8-10 voksne mannfolk i lufta samtidig og avslutter det hele med å hive seg gjennom senteret som Tarzan i jungelen, ved hjelp av noen oppblåste og avlange ballonger.

Commando er "filmkunst" på høyt nivå, og står fortsatt urokkelig på toppen, over 30 år senere, som selve rosinen i pølsa når det gjelder Over-the-top action.

Legger ved en liten snutt der Arnold viser frem sine kreative overlevelsesinstinkter og husk at aldri se dette mesterverket i den slaktede region 2 DVD (2001) utgaven, for der har den britiske sensuren gått amok med saksa og kuttet ut mye moro, dessverre men heldigvis er Blu-ray utgaven for et par år tilbake med norsk tekst ukuttet og er å anbefale på det varmeste.
Den som bare er der
Noen som kan anbefale en film med mye vold og har en god historie? Typ Fight Club og SOA(dog en serie, men liker blandingen av vold og historie).
Sitat av RavnX Vis innlegg
Noen som kan anbefale en film med mye vold og har en god historie? Typ Fight Club og SOA(dog en serie, men liker blandingen av vold og historie).
Vis hele sitatet...
Anbefaler definitivt John Wick. Nok historie og en godt bygd "verden", samt masse "straight-to-the-point" action.
Mer komedie enn action her, men ganske hjernedødt iaf.

Dude Where's My Car
Legendarisk dum komedie, verdt å se mange ganger IMO. Mistenker at det er en sånn film som man enten hater eller digger.

The Love Guru
Mike Myers er en guru, mye barnslig humor med glimt i øyet. Litt hat/elsk tendenser på denne og, bare mer hat.

Sitat av RavnX Vis innlegg
Noen som kan anbefale en film med mye vold og har en god historie? Typ Fight Club og SOA(dog en serie, men liker blandingen av vold og historie).
Vis hele sitatet...
Eastern Promises
A History of Violence
De er ikke vold hele tia sånn som jet li eller jackie chan, men den volden som er er brutal. Skikkelig bra vold som gjør deg glad.
Sist endret av Bothrops; 20. desember 2015 kl. 23:22.
Starship Troopers er bra og ganske "dum" film.

Er også satire, hvis du liker det.
Starship Troopers IMDb
Lat sau san taam (aka Hard Boiled) (1992) ... passer ts sin etterspørsel til en t.
https://www.youtube.com/watch?v=jAtxZHuJNW4
The raid: Redemption
Beste actionfilmen jeg har sett på lenge. Indonesisk produksjon, rent action fra første minutt. Utrolig dyktige scenekunstnere, selve slossingen er fantastisk.

En elitegruppe fra politiet vil styrte regimet til en av filippinenes største gangstere. Han befinner seg i et gammelt, forlatt leilighetskompleks, omringet av andre kriminelle under hans beskyttelse. Filmen følger politigruppen gjennom raidet, som ikke går helt som planlagt.

http://www.imdb.com/title/tt1899353/
Sist endret av Nether; 21. desember 2015 kl. 00:00.
I nåværende star wars tider anbefales Spaceballs.
Ellers er Undercover Brother en evig hangover favoritt på heimtunet.,
Sitat av Don P Vis innlegg
I nåværende star wars tider anbefales Spaceballs.
Ellers er Undercover Brother en evig hangover favoritt på heimtunet.,
Vis hele sitatet...
Første gangen jeg ser noen andre enn meg ta den fantastiske filmen Undercover Brother innover seg.
Nevnte film er dog litt mer komedie enn konstant action da, men fremdeles utrolig artig!
Turbo Kid(2015) er en herlig cheesy utrolig morsom film hvis du liker litt retro, postapokalyptisk, 80-talls inspirert techno musikk og generelt herlig stemning blandet med overdreven blodig action av aller høyeste indie-kvalitet. Anbefales på det varmeste

http://www.imdb.com/title/tt3672742/?ref_=ttsnd_snd_tt
Første jeg tenker på er Ridiculous 6
Road House! (http://www.imdb.com/title/tt0098206/) Stramme bukser og høye spark av Patrick Swayze, en film uten mål og mening
"Torque" er jo en kul film! Masse kule special effects og håndtering av kameraer på en måte du vanligvis ikke ser så ofte i filmer.
http://www.imdb.com/title/tt0329691/?ref_=nv_sr_1

"Welcome to the Jungle/The Rundown" med Dwayne "The Rock" Johnson er jo også utrolig fet! Typisk "real men doesn't look at explosions"-film. Mye humor i denne også, med Seann William Scott.
http://www.imdb.com/title/tt0327850/?ref_=nv_sr_1

"Fast and the furious" filmene er jo også ganske hjernedøde og kule.

Men tror min favoritt er "xXx" med Vin Diesel. Bra film med mye bra musikk, spesielt metal!
http://www.imdb.com/title/tt0295701/?ref_=nv_sr_2
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Trådstarter
Slenger med Red og Red 2, mye for å huske på dem selv.
De fleste action filmene som Steven Seagal spiller i, elr har hovedrollen..Og det er jo ikke akkurat få.
Har du "dagen derpå"/hjernedød action for en del timer i hvert fall.
Ingen som har nevnt "The Expendables 1, 2 og 3" ennå?
"Starsky and Hutch", utrolig morsom!
http://m.imdb.com/title/tt0335438/
Rart ingen har nevnt rambo filmene
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Trådstarter
Sett Red og Red 2 nå, anbefales sterkt innenfor sjangeren. Har også sett Taken og Taken 2, disse er ikke fullt så hjernedøde, men det er ikke akkurat noe man må anstrenge seg mentalt for å se på.

Har også sett The Whole Nine/Ten Yards for lenge siden, de er helt OK. Kung Fu Hustle er også underholdende på sitt vis, men... altså, folk sier at Japan er merkelig?
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Rart ingen har nevnt rambo filmene
Vis hele sitatet...
Sant. Enern har riktignok et budskap, men de andre er ganske hjernedöde rett igjennom.
Mer eller mindre hele filmografien til Dolph Lundgren burde passe. Red Scorpion er klassisk åttitallsaction.