Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 892
Halla.

Har en PC med 2 HDDer og 1 SSD, og den siste uka omtrent har den ene HDDen (tilsynelatende) begynt å lage en ganske høy dirrelyd. Er helt blank på hva jeg skal gjøre for å få ordnet opp i dette. Tenkte først at å bare skru av PCen for en gangs skyld skulle være nok, men det har fortsatt siden og det virker som lyden har blitt høyere siden i går nå.

Noen idé om hva man går fram med?
Steg 1: backup innholdet på disken til noe.
Steg 2: Slett innholdet på disken
Steg 3: kontakt butikken du kjøpte disken fra og spør om de kan ta en titt på den, forklar hele situasjonen og at du ikke ønsker å miste data.

EDIT: grunnen til at du skal slette dataene på disken er slik at de er "trygge" om du må levere disken tilbake. Spørs litt på butikken om du må det eller ikke, jeg fikk en disk tilsendt til meg når den gamle fikk "click of death", uten at de gjorde noe spesielt for å se på den gamle.
Sist endret av Freddy_fred5; 13. september 2014 kl. 22:40.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Steg 1: backup innholdet på disken til noe.
Steg 2: Slett innholdet på disken
Steg 3: kontakt butikken du kjøpte disken fra og spør om de kan ta en titt på den, forklar hele situasjonen og at du ikke ønsker å miste data.

EDIT: grunnen til at du skal slette dataene på disken er slik at de er "trygge" om du må levere disken tilbake. Spørs litt på butikken om du må det eller ikke, jeg fikk en disk tilsendt til meg når den gamle fikk "click of death", uten at de gjorde noe spesielt for å se på den gamle.
Vis hele sitatet...
Så den er praktisk talt allerede herpa? Ikke noe annet å gjøre?
Gjør nesten akkurat som Freddy_fred5 sier:
Steg 1: backup innholdet på disken til noe.
Steg 2: Slett innholdet på disken
Steg 3: kontakt butikken du kjøpte disken fra og be om en ny på reklamasjon.

Om jeg hadde hatt en kunde på jobben som var redd for å miste data så hadde jeg gjort alt jeg kan for å hjelpe den kunden. Er ikke noe poeng å waste bort tiden deres om man allerede har backup

Men ta backup fort som F. Dirrelyd fra disken kan bety at lesehodet skraper borti plata og det kan ødelegge data så lenge den står å snurrer.
Sitat av Ketenna Vis innlegg
Så den er praktisk talt allerede herpa? Ikke noe annet å gjøre?
Vis hele sitatet...
Ikke egentlig, men det er lurt å være føre var med tanke på disker. Du er forresten helt sikker på at det ikke er festene som lager lyden?

Men det er noe du får tenke på personlig, om du ikke har noe viktig på disken kan du bruke den til den dør. Jeg personlig hadde snakket med selgeren om den plutselig begynte å lage lyd.

Sitat av Alec Vis innlegg
Steg 3: kontakt butikken du kjøpte disken fra og be om en ny på reklamasjon.
Vis hele sitatet...
Det er ikke alltid de er så behjelpelige om delen ikke er død/ødelagt, men bare viser symptomer til å dø sakte, men de fleste større kjeder vil være ganske snille på dette.
Sist endret av Freddy_fred5; 13. september 2014 kl. 22:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.