Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1133
Heisann,

Jeg skulle veksle bitcoins til annen valuta på en nettside, og fikk sendt overføringsdetaljer, hvor jeg ble bedt om å sende beløpet til adressen og legge ved "memo" med noen numre for identifisering av transaksjonen min.
Det jeg gjorde var å trykke:

"Send Coins" -> "Address Book..." --- Hvor jeg la til en ny Sending-address med numrene jeg fikk oppgitt som "Name" og bitcoin-adressen dems som "Address".

Av en eller annen grunn så jeg for meg at dette var riktig, da dette var det eneste jeg fant som lignet på noe tilsvarende "memo"-funksjon.
Når jeg tenker meg om, kan det jo hende at denne funksjonen er for min egen del, at jeg skal holde styr i kontaktene mine etc, men hvordan funker akkurat dette? Vil navnet man skriver inn her vises hos mottaker?

Hvis dette ikke er tilfellet, har jeg da driti meg skikkelig ut?
Leste på div. sider at flere BC-wallets på nettet tilbyr sending av memo'er til hverandre, men regnet ikke med at jeg trengte noe mer enn vanlig Bc-client, da nettsiden jeg brukte ikke nevnte noe om sånt.

Det har nå gått én time siden overføringen, og i Bitcoin-klienten min står det at overføringen har "1/unconfirmed" status. Er dette unormalt lenge? Betalte transaction fee på 0.2 BC også.

Jeg blir nervøs for at jeg kanskje har gjort noe feil, også lurer jeg på om det evt er mulig å redde myntene dersom de ble sendt til ugyldig adresse? Har backup av wallet.dat.

Noen som har noe erfaring på noe av dette jeg har nevnt?
Svar mottaes med stor takknemlighet

Status på transaksjonen i BC-klienten min har sakte men sikkert steget opp til "6 confirmations", altså er det nå confirmed. Allikevel har det ikke skjedd noe på mail eller nettsiden hvor jeg har bestilt vekslingen.

Kan hende det tar litt tid før de oppdaterer, men jeg er fortsatt veldig usikker på om kundenummeret mitt ble med selve tranaksjonen, slik at de vet hvem den kom fra.
Er det noen som har svar på akkurat dette? Blir "Name" i sending address vist hos den som mottar?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg tror ikke Name i sending adress blir vist hos den som mottar. Det er en del nettsteder hvor man sikkert kan legge ved ekstra informasjon om bitcoin kun sendes internt i dette systemet, på selve bitcoin-nettverket kommer nok ikke aliaset på din private bitcoinadresse med. Det er vanlig at nettsteder som gjør transaksjoner med bitcoinadresser har en adresse for hver kundetransaksjon, og i det minste en adresse tilhørende hver kunde. Så jeg tror ikke bitcoinsa er tapt, men om du er usikker og det ikke skjer noe kan du ta kontakt med admin på nettstedet. Ha i mente at de fleste nettsteder krever 6 konfirmasjoner før en transaksjon er ok (vises i evt. balanse).