Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 2874
Jobber i posten. Og lurer da på.. Hvordan vet jeg at jeg har fått betalt for alle dagene? Har ikke skrevet kontrakt og har jobbet for dem i 2 måneder.

Man skriver seg opp på vaktlister som sendes inn hver dag, slik blir lønningen ordnet.

Jeg skulle egentlig ha hatt 16.000 utbetalt etter mine beregninger, men har bare fått 11.000 kr..
Snakk med ansvarlig for lønningene samt personalsjef for å få deg en kontrakt.
Uten kontrakt stilelr du svakt i alle sammenhenger, men det vet du sikkert
Husket du å regne med skatten ?
Sitat av Outier Vis innlegg
Jobber i posten. Og lurer da på.. Hvordan vet jeg at jeg har fått betalt for alle dagene? Har ikke skrevet kontrakt og har jobbet for dem i 2 måneder.

Man skriver seg opp på vaktlister som sendes inn hver dag, slik blir lønningen ordnet.

Jeg skulle egentlig ha hatt 16.000 utbetalt etter mine beregninger, men har bare fått 11.000 kr..
Vis hele sitatet...
Talentløst å jobbe uten å ha noe slags form for arbeidskontrakt. Ta nå faen meg å gå til arbeidsgiver og lag deg en kontrakt før du jobber noe mer for dem.

Du spør hvordan du kan sjekke du har fått utbetalt riktig... hvor vanskelig kan det være å sjekke da. Sjekk lønnslippen din da vell, noe slags form for avtale må du vell ha med det angående lønna di.

Men som sagt, gå til arbeidsgiver og krev en kontrakt da.
Outier's Avatar
Trådstarter
Har ikke nummeret til ansvarlig for lønningene/sjefen. Og har ikke jobb før om 2 uker slik at jeg kan spørre om det. Men tviler jo på at Posten, et statseid firma vil svindle meg. Vet at jeg må ha kontrakt, men får ikke gjort noe med det..

Og hvordan får jeg lønnslippen? Kommer den i posten eller? 0o
Regnet med skatt ja.
Sitat av Outier Vis innlegg
Har ikke nummeret til ansvarlig for lønningene/sjefen. Og har ikke jobb før om 2 uker slik at jeg kan spørre om det. Men tviler jo på at Posten, et statseid firma vil svindle meg. Vet at jeg må ha kontrakt, men får ikke gjort noe med det..

Og hvordan får jeg lønnslippen? Kommer den i posten eller? 0o
Regnet med skatt ja.
Vis hele sitatet...
Dette er ting du må sette deg inn i selv. Finn navnet på sjefen din, få tak i nummeret hans, si at du trenger en arbeidskontrakt, en avklaring på lønningsforhold, og eventuelt nummer til personen med ansvar for lønninger.
Regner med du også har levert inn skattekort.
Lønnslippen får du enten på kontoret der du jobber, henter du den ikke der kommer den i posten. Noen får den også på mail. Litt forskjellig fra sted til sted.
Outier's Avatar
Trådstarter
Greit. Får gjøre det om 2 uker når jeg kommer på jobb. Lokale sjefen er ute å kjører post, så nytter ikke å gå ned til postkontoret, for det er tomt. Har levert skattekort.

Men det jeg ville ha svar på, var hvordan jeg får en lønnslipp? Kommer den i posten?
det har jeg svart på
Sitat av Outier Vis innlegg
Har ikke nummeret til ansvarlig for lønningene/sjefen. Og har ikke jobb før om 2 uker slik at jeg kan spørre om det. Men tviler jo på at Posten, et statseid firma vil svindle meg.
Vis hele sitatet...
Rævsleikende sjefer finnes overalt, og selv om det ikke er Postens policy å svindle arbeiderne sine, så er nok mange driftssjefer glade i å holde lønnsutgiftene nede. Skaff deg en kontrakt og pass på at du har bevis for at du har jobbet så mye som du sier.
Outier's Avatar
Trådstarter
Sitat av doctor Vis innlegg
Rævsleikende sjefer finnes overalt, og selv om det ikke er Postens policy å svindle arbeiderne sine, så er nok mange driftssjefer glade i å holde lønnsutgiftene nede. Skaff deg en kontrakt og pass på at du har bevis for at du har jobbet så mye som du sier.
Vis hele sitatet...
Jada. Men uansett, så vil jeg stille sterkt i retten om de skulle nekte å betale meg lønna. Alle på postkontoret vet at jeg er ansatt der + at den avdelingslederen snakker med sjefen ofte og jeg kan bruke han som "vitne". OM det skulle skje noe..
Sist endret av Outier; 11. mai 2010 kl. 12:38.
Sitat av Outier Vis innlegg
Jada. Men uansett, så vil jeg stille sterkt i retten om de skulle nekte å betale meg lønna. Alle på postkontoret vet at jeg er ansatt der + at den avdelingslederen snakker med sjefen ofte og jeg kan bruke han som "vitne". OM det skulle skje noe..
Vis hele sitatet...
Om det skulle skje noe stiller du veldig svakt da du ikke har en kontrakt som sier noe om ditt arbeidsforhold, lønninger etc.

La meg si det sånn, det er en grunn til at du ikke ha kontrakt der enda. Telefon har du sikkert, navn på din arbeidsgiver har du og så er resten opp til deg.
er det et firma som svindler deg er det netopp et statseid firma! gjør alt for å håve inn penger.
høres ut som at de har trukket fra skatten
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Acid00 Vis innlegg
er det et firma som svindler deg er det netopp et statseid firma! gjør alt for å håve inn penger.
Vis hele sitatet...
Om vi finner noe statistikk om feil ved utbetalt lønn per ansatt tror jeg statlige firmaer har mer rent mel i posen kontra private. Hvor har du det fra at statlige firmaer svindler deg? Fordi posten har aldri svindlet meg og moren min jobber statlig. Såvisst gjør mange jeg kjenner og ingen har hatt problemer med lønnen sin eller klagd.
Du må jo holde styr på timene dine selv når du jobber deltid, og sammenligne de med lønnsslippen i slutten av måneden.
Har du Iphone er HoursTracker genialt
Du kan ikke vente 2 uker før du tar kontakt ang lønn, det skjønner du vel. Enten må du ringe sjefen din, eller så må du dra på jobben og legge igjen en lapp til han/henne.
Ok, mange synsinger her. Jobber selv deltid på Posten, så skal forklare hvordan ting fungerer (det skal imidlertid nevnes at jeg jobber på et postkontor. Om du jobber på distribusjon, kan det hende det avviker litt).

Først av alt, lønnsslippen finner du hvis du logger deg inn på personalportalen (du må først logge deg på WTS). Du finner en snarvei på startmenyen. Her må du logge deg inn. Har du ikke fått brukernavn og passord, kan du sende en epost til adressen som er oppgitt på innloggingssiden (evt. ringe hvis det er oppgitt et telefonnummer). Heretter går du til OEBS -> registrerte dokumenter (dette er tatt fra hukommelsen, så mulig ikke alt stemmer 100%).

Lønnsslippene er PDF-dokumenter, med spesifisert antall timer jobbet, morgentillegg, kveldstillegg, lørdagstillegg etc. Samkjør så dette mot de faktiske timene du har jobbet. Bare husk på at lønnen du får utbetalt 10./11. mai, er det du har jobbet fra 1. april til 30. april. MEN. Det er godt mulig at sjefen din har sendt inn timelistene før 30. Dette har jeg selv opplevd.

Når det kommer til feil utbetalt lønn, er det sjefen din som mest sannsynlig har registrert for få timer på deg. Sjefen legger inn timene du jobber dag for dag. Deretter sender han inn listene til et firma som heter BlueGarden, som foretar beregninger av hvor mye du skal ha. Har selv opplevd at min sjef har glemt å registrere opp til flere dager, og har derfor ikke fått korrekt lønn. Sjekk ALLTID slippene, for det er ditt ansvar å sjekke at du har fått utbetalt riktig lønn. Jeg har selv et spreadsheet-dokument hjemme hvor jeg måned for måned skriver opp når jeg jobber. Anbefaler deg å gjøre det samme.

Og hvis du har mulighet, stikk på jobben og snakk med sjefen din. Skaff deg kontrakt. Det er ikke mye jobb for sjefen din. Han trenger bare printe ut en standardavtale stort sett alle "gutta på gølvet" har. Hvis du ikke får tak i lønningsslippen, be sjefen din skrive ut denne. Han har tilgang til alle sine ansattes slipper.

Var noe mer jeg skulle skrive, men glemte det i farten. Bare spør hvis du lurer på noe.
Skriv alltid ned hvor mange timer du har jobbet dag for dag. Det er ofte en feil på lønnslippen!
sjekk også foreningsutgifter, diverse yrkesskadeforsikringer o.l.. disse betaler jeg over 1500kr pr mnd.
Outier's Avatar
Trådstarter
Sitat av raze Vis innlegg
Ok, mange synsinger her. Jobber selv deltid på Posten, så skal forklare hvordan ting fungerer (det skal imidlertid nevnes at jeg jobber på et postkontor. Om du jobber på distribusjon, kan det hende det avviker litt).

Først av alt, lønnsslippen finner du hvis du logger deg inn på personalportalen (du må først logge deg på WTS). Du finner en snarvei på startmenyen. Her må du logge deg inn. Har du ikke fått brukernavn og passord, kan du sende en epost til adressen som er oppgitt på innloggingssiden (evt. ringe hvis det er oppgitt et telefonnummer). Heretter går du til OEBS -> registrerte dokumenter (dette er tatt fra hukommelsen, så mulig ikke alt stemmer 100%).

Lønnsslippene er PDF-dokumenter, med spesifisert antall timer jobbet, morgentillegg, kveldstillegg, lørdagstillegg etc. Samkjør så dette mot de faktiske timene du har jobbet. Bare husk på at lønnen du får utbetalt 10./11. mai, er det du har jobbet fra 1. april til 30. april. MEN. Det er godt mulig at sjefen din har sendt inn timelistene før 30. Dette har jeg selv opplevd.

Når det kommer til feil utbetalt lønn, er det sjefen din som mest sannsynlig har registrert for få timer på deg. Sjefen legger inn timene du jobber dag for dag. Deretter sender han inn listene til et firma som heter BlueGarden, som foretar beregninger av hvor mye du skal ha. Har selv opplevd at min sjef har glemt å registrere opp til flere dager, og har derfor ikke fått korrekt lønn. Sjekk ALLTID slippene, for det er ditt ansvar å sjekke at du har fått utbetalt riktig lønn. Jeg har selv et spreadsheet-dokument hjemme hvor jeg måned for måned skriver opp når jeg jobber. Anbefaler deg å gjøre det samme.

Og hvis du har mulighet, stikk på jobben og snakk med sjefen din. Skaff deg kontrakt. Det er ikke mye jobb for sjefen din. Han trenger bare printe ut en standardavtale stort sett alle "gutta på gølvet" har. Hvis du ikke får tak i lønningsslippen, be sjefen din skrive ut denne. Han har tilgang til alle sine ansattes slipper.

Var noe mer jeg skulle skrive, men glemte det i farten. Bare spør hvis du lurer på noe.
Vis hele sitatet...

Har du linken til den personalportalen? For jeg finner ikke noe sted jeg kan logge inn på posten.no eller postennorge.no

Kollegaene mine sa at lønningsdagen var den 12. men jeg fikk pengene igår den 11. Kanskje jeg får resten i dag da?

Har heller enda ikke fått mitt eget brukernavn og passord til scanneren.( regner med det er dette man bruker for å sjekke lønnslippene også?)

Har ikke ført opp hvilke dager jeg har jobbet, men har ført opp hvor mange dager og hvor mange timer jeg har jobbet. Og jeg skal ha ca. 15-16.000 utbetalt etter skatt og pensjon. Visste de ble å fucke det opp... ikke faen om jeg venter 1 måned til på å få resten...
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Outier Vis innlegg
ikke faen om jeg venter 1 måned til på å få resten...
Vis hele sitatet...
Om lønningsdagen var i går ville jeg tro at om du gir beskjed idag er det innenfor "rimelig tid" men klokka tikker... I morgen er det helligdag, men om du gir beskjed på fredag kan jeg ikke tro de griner over det heller.
Du kommer lenger om du griner til dem enn til oss.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sikker på at du veit kva slags timessats du har? Er også ein fordel å vite kor mykje ein skattar. Eg trudde eg skatta 30 prosent der eg jobbar, men når eg sjekka så sa dei at eg skatta 36 prosent.
Outier's Avatar
Trådstarter
Fikk regna på det idag. Mangler 27 timer. Og selvfølgelig har jeg trekt fra skatt og pensjon..
Happy Birthday
clarionify's Avatar
Som nevnt før så må du logge deg på personalportalen. Denne har du bare tilgang via postens intranett. Ergo du må gjøre dette på jobb. Scanneren har ingenting med dette å gjøre.
Hvis du snakker med sjefen så hjelper han deg å finne ut av dette. Det ligger i hans interesser også.
Lønna skal være utbetalt den 12 i hver måned. Merk SKAL. Dette vil si at du som regel vil få lønna di den 11 hver måned. Er den 12på en søndag får du lønna di på fredagen før (10). Ikke for å ødelegge moroa for deg men jeg tror lønna di er rett. Grunnen til at jeg påstår dette er at du ikke vet hvornår sjefen din kjørte lønna mot bluegarden. Og denne datoen varierer med flere dager. Så du får det nok på neste, men sjekk med sjafen
Outier's Avatar
Trådstarter
Har fått lønnslippen via posten og jeg mangler 27 timer. Skal ringe på fredag. MÅ ikke logge meg inn på "personalportalen" tydligvis.
Sist endret av Outier; 12. mai 2010 kl. 21:10.
En ting er jeg sikker på. Posten sender ikke ut lønn en dag og resten litt etterpå.
Nå vet jeg ingenting om prosedyrene til Posten, men så at BlueGarden var nevnt.
Jobbet tidligere i et firma hvor BlueGarden tok seg av regnskap og lønnsberegningene, og vi hadde stadig problemer med feil på lønnslipper, feil på beregning av antall timer og med utkjøring av lønn til rett dag.

Dette er da over et år siden, så jeg vet ikke om BlueGarden har gjort noe med prosedyrene sine.
Tenkte bare jeg skulle nevne det.