Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 10535
Hallo

Kom tilfeldigvis over dette forumet da jeg søkte litt rundt på nettet og ble veldig nysgjerrig på endel av de rapportene som er skrevet. Jeg har selv jobbet lenge med åndelighet og religion, og har derfor en interesse for spirituelle erfaringer og inntrykk av "overnaturlig" art. Tidligere var jeg mer opptatt av tradisjonell religion, dogmatikk og teologi. Nå har jeg imidlertidig opplevd dogmatikken som svært begrensende på den menneskelige åndelighet og erfaring, og er derfor mer tiltrukket av alternative bevegelser.

Er fascinert av Aldous Huxley og hans ideer, spesielt den perennialistiske tenkning. Han brukte forskjellige rusmidler for å gjøre sine erfaringer og konklusjoner, som han la til grunn for sin egen filosofi/virkelighetsforståelse. Jeg ønsker å bli bedre kjent med hans tenkning og fordype meg i de spirituelle aspekter ved den.

Til forskjell fra Huxley og endel av historiene jeg leser her inne, er jeg nok alt for feig til å forsøke rusmidler som kan gi meg disse opplevelsene. De av dere som har erfaring med dette, er det noen som har noen "praksis" eller forslag til hvordan man kan oppleve denne virkeligheten gjennom naturlige metoder, som ikke innebærer rus? Jeg er uansett interessert i å komme i kontakt med personer som er fascinert og tiltrukket av den spirituelle virkelighet og hvordan vi kan ta del i den.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Folk bruker ofte rusmidler som psykedelika og entheogener for å ta en 'snarvei' til disse tilstandene,
tidligere har de bare blitt oppsøkt av folk som har lært visse meditasjons/pusteteknikker, og de bruker ofte en god stund, flere år med øvelse, før de i det hele tatt nærmer seg tilstandene de er ute etter.

Meditasjonsteknikker som innebærer åpning og lukking av chakra punkt vil jeg anbefale, samt out of body teknikker.

Jeg personlig har prøvd mye på meditering med mål å komme ut av kroppen min, etter 3 år har jeg fått det til såvidt et par ganger, øving gjør mester.
Men det er jo selvfølgelig folk som er mer predisponerte innen dette, og de vil kunne beherske teknikkene fortere.
Vil gjøre som Dodecha sier, meditasjon er en bra måte å oppleve det på, selv om du ikke får helt samme opplevelsen av det, men du får en innsikt i den verdnen.

Beklager eventuelt skrive leif.
Beklager på forhånd om jeg støter deg ved å fremstå som om jeg selv er gal, men det er altså nå en gang slik at du ennå må forholde deg til hvordan du har lært deg å oppfatte virkeligheten gjennom din moderne oppvekst, og her, i vårt moderne samfunn, er det bred enighet om at det er galskapens vei du nå prater om å vandre. Jo mindre du synes dette er galskap, jo mer blir det sant at du vandrer veien.

"We do not possess imagination enough to sense what we are missing" -Jean Toomer

Vel, når man begynner å prate om åndelighet og forandret bevissthet i det håp om å forstå begrepene må man være villig til å gi opp et par andre misforståtte begreper, f.eks "naturlig" og "rus" kan være greit å ta for seg med en gang. Ikke at du vil være åpen for dette nå, det du helst vil er nok bare å få litt informasjon om meditasjon og hva du kan oppnå gjennom det, men altså: Det finnes ingenting som er naturlig eller unaturlig.
Verden fungerer på et spesifikt vis og kroppene våre fungerer på et spesifikt vis, men mye er mulig innenfor disse rammene, og der eksisterer ingenting normalt eller unormalt slik som mange ofte oppfatter begrepene - rett og galt har ingenting med dette å gjøre. Vanlig og uvanlig fungerer bedre for å forklare dette og samtidig mykne opp sinnet for ny hjernevasking. I tiden vi lever våre liv er det spiritualitet i alle dets former som er uvanlig.
Å ikke spise eller drikke vil forandre din bevissthet. Å ikke puste vil forandre din bevissthet. Å hyperventilere vil forandre din bevissthet. Videre er det å gå fra å være våken til å sove et skift i bevissthet, et skift i virkelighet.
Det er uvanlig å forandre hva man spiser eller innholdet av det man puster, f.eks å spise psilocybin-inneholdende sopp eller å puste Salvinorin A-inneholdende røyk, men dette er de forandringene som skal til for å endre på hvordan du kan oppleve verden. Det er uvanlig, men det er også tilstanden du søker etter.
Før eller siden, om det viser seg at tilstander av åndelighet virkelig er noe du ønsker å oppsøke, vil uansett meditasjon og dypere forståelse av deg selv komme inn i bildet, så lær deg meditasjon med en gang om du kan.

Les også flere bøker. Det finnes mye mer enn Aldous Huxley, for å si det mildt, og det å lese begynner også å bli uvanlig. Det er ingen tvil om at dette er i samemnheng med at det også har en innvirkning på ens bevissthet.
I DMT: The Spirit Molecule fortelles det om Rick Strassmans forskning på stoffet DMT, et stoff som finnes så og si overalt, også i kroppen din. Dette sies å være det kraftigste psykedeliske stoffet som vi vet om, og det eksisterer allerede i hjernen din. Det er ingenting man kan anbefale et annet menneske å putte i seg, men boken er godt lesestoff, og den diskuterer omtrent alt du trenger å fordype deg i.

Lykke til!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Så på tv om noen peruanske heksedoktorer eller noe som tokk et stoff eller en blanding av noen jungelurter for å oppnå høyere forståelse. Det het ayowasca eller noe og det er viss ingen dokumenterte skadevirkninger av å ta dette. Det skulle visst også fjerne angst.
Det kalles Ayahuasca og er en drink som inneholder DMT, samt monoaminoksidasehemmer (MAOI), for å muliggjøreopptaket av DMT oralt.

http://www.erowid.org/chemicals/ayah...yahuasca.shtml
Sist endret av Slaktern; 14. september 2007 kl. 13:50.
Her er svare ditt Turban: http://www.youtube.com/watch?v=vzSRVgF501M

Det er et naturlig hallusinogen, ikke noe farlig i det hele tatt

Kos deg !
leste faktisk akkurat et meget bra intrevju med Albert Hoffman, omkring akkurat det der!

her er det

Basically, all that we need to know we can learn from how the primitive people use psychedelics as sacraments, in a religious framework. We need such centers, but we also need the psychiatrists. These psychiatrists must become the Shamans of our times.
Vis hele sitatet...
En fin setning fra intervuet, som er ganske dekkende.

Vi mennesker har byttet ut åndlighet med matrealisme, noe som er svært uheldig!
jeg føler at det blir som å bytte ut å spise med å samle på tomme colabokser...
vi må finne tilbake til det åndelige før vi kan gå videre i verden, og det som stopper oss er frykten!
frykten for å ikke bli godkjent av resten av samfunnet bla
mye av frykten blir drevet av at vi fremdeles ikke har funnet meningen med livet, hvorfor er vi her?

hadde ikke kristendomen(som i og for seg har noen gode poeng, men for mange griske mensker har hatt form mye å si og spiller på menskets natrulige frykt for å haven et kjipt sted når vi dør om vi ikke følger "herrens" ord) hatt jerngrep om alt av informasjon fra gammel tid, så hadde vi kansje hatt en større forståelse av hvorfor vi er her!

om du ikke har lest niende og tiende innsikt så er dette et must! det forklarer så utrolig mye om samfunnet vi lever i og hvor skakkjørte vi egentlig er!

LSD har åpnet øynene mine, og jeg ser på verden på en helt annen måte, spessielt denne trippen

jeg skal trippe mer. Jeg vil finne mere info om verden ved å ta et dypdykk i meg selv, men viktigheten av å fordøye forige tripp før man tripper igjen er kritisk føler jeg!
ihvertfall er det viktig for meg!

jeg leste også en meget intressang artikkel på forskning.no om at de ønsker og gjennopta forskningen på psycadelia!
noe jeg tror faktisk kan være med på å redde verden!

vi trenger det åndelige, og vi trenger det NÅ!
Sist endret av thetaman; 14. september 2007 kl. 14:45.
Du høres litt gal ut Boogeymann, men jeg tenker helt likt!
Sitat av twisted shroom
Du høres litt gal ut Boogeymann, men jeg tenker helt likt!
Vis hele sitatet...
hehe..takk(?)

ikke mye av det de"normale" menskene har foretatt seg de siste 1000årene har gjort noe særlig for å forstå de store spørsmålene, kansje er de "gales" tur?

anyway, jeg hadde lett kommet inn på psyk. om jeg hadde bare begynt å bable om opplevelser jeg hadde hatt på syre UTEN å nevne at det var opplevd nettopp på syre
Sist endret av thetaman; 14. september 2007 kl. 15:39.
Åndelig/spirituell og filosofisk utvikling er hele poenget med rusmidler spør du meg.. Det var kanskje ikke derfor jeg begynte å eksperimentere med planter og stoffer i utgangspunktet, men jeg fant fort ut at det er noen drugs som virkelig kan brukes til noe konstruktivt, og en del andre som bare er helt håpløst ubrukelige..

De stoffene som har noe for seg er ikke magiske i den forstand at de egenhendig produserer opphøyde sinnstilstander, det er det du selv og kroppen din som gjør. Stoffet er den enkleste og minst imponerende ingrediensen i en spirituell opplevelse. Men de har den effekten at de iverksetter prosesser i kroppen og sinnet ditt som allerede ligger latent og venter på å bli benyttet.. Omtrent som en nøkkel i et misstenkelig vel-tilpasset nøkkelhull..

Og hvis du utnytter disse tilstandene på en kontruktiv måte, med den hensikt å lære mer om deg selv og naturen, så vil du begynne å utvike sterkere spirituelle sider i deg selv.

Det er en hel del psykoaktive planter og stoffer som kan akselerere denne utviklingen, selv om de absolutt ikke er nødvendige.. Det fine med dem er at de, brukt riktig, gir oss innblikk i en del nye perspektiver på hva virkelighet kan være, samtidig som de gjennom direkte opplevelse, kan gi oss bekreftelse på at det er noe mer til oss enn kjøtt og blod. I motsetning til de fleste store religioner, som forventer at du skal stole blindt på andres opplevelser gjennom gamle skrøner og eventyr..

De gjør oss også mer bevisste på naturen, og viser oss at alle levende vesener er en del av det samme livet eller den samme enorme organismen som sprer seg utover planeten og utvikler seg i et kompleks mangfold av individer. Individer som oppfatter og utforsker sin kollektive, objektive eksistens gjennom subjektive perspektiver..

Mange av de med interesse for det åndelige som har drevet litt med psykedelika utvikler også interesse for gamle spirituelle trosretninger og praksiser.. Buddhismen for eksempel har adoptert en rekke tilhengere fra psykedelika-kulturen. Disse menneskene slutter ofte helt eller delvis med å benytte seg av slike stoffer, og for dem har det fungert som en inngangsport til en ny livsstil..

Så har vi de som utvikler et forhold til sjamanisme, som etter min mening er den mest interessante spirituelle praksisen. Ur-sjamanisme i mange deler av verden innebærer i motsetning til buddhismen inntak av sterkt psykoaktive substanser. Vekster som Datura Stramonium, Salvia Divinorum og Amanita Muscaria har vært brukt i seremonelle sammenhenger i hundrevis, noen steder tusenvis av år, sammen med diverse Psilocybe-sopper. Etter hvert som mennesket fikk en grundigere kjennskap til naturen utviklet vi også farmakologiske produkter som Ayahuasca, som ikke bare blir ansett som et sakrament, men også en virkningsfull medisin..

Disse sakramentene blir fortsatt brukt i tradisjonelle sammenhenger. Hovedsakelig går en sjamanistisk seremoni ut på å kommunisere med ånde-verdenen - våre forfedre. Gjennom denne kontakten kan sjamanen finne ut ting som: Hva forskjellige planter kan brukes til, hvor det finnes mat, hva nabo-stammen driver med osv.. Man lærer også etter hvert som man går dypere inn i dette, hvordan du kan bruke disse tilstandene til å påvirke verden rundt deg, ved å la bevisstheten din manipulere "virkeligheten"..

Ikke alle sjamaner i alle verdens kriker og kroker mener at man bør bruke planter på denne måten. Mange sverger til metoder som meditasjon og trommereiser.. De har utviklet en hel del teknikker for å unngå å innta, eller i mangel på hallusinogene planter.. Disse teknikkene er ikke på langt nær like virkningsfulle som det en plante eller et stoff kan være, men har absolutt en nytteverdi for det..

I bunn og grunn er det jo ikke selve opplevelsen av å være beruset som er av betydning, eller hva du opplever mens du er påvirket. Det som betyr noe er hva du gjør med det du har lært. Du kan trippe rundt et helt liv, og være høy som et hus, men hvis du ikke tar til deg lærdom fra opplevelsene dine, og putter det ut i praksis i livet ditt, så er det ikke verdt en dritt..

Stoffer som dette bør helst brukes i en seremoniell konteks av et eller annet slag. Det bør ligge en intensjon bak det, som et ønske om å lære noe, eller forbedre en situasjon. På et raveparty er ikke dette veldig lett.. Man behøver allikevel ikke dra ut i jungelen for å skape en seremoniell setting. Det holder at man setter seg ned og skaper en stemningsfull atmosfære med en kompis eller aller helst en søt jente =)

Man behøver heller ikke sette et perspektiv som sjamanisme på det man driver med. Personlig så har jeg min helt egen greie som jeg praktiserer, men mye er så klart påvirket av gamle kunster.. Jeg har ikke noe navn på det, og det trenger jeg heller ikke. Det hele er vel en god blanding av konkret vitenskap, sjamanistiske ideer, og erfaring fra personlige, direkte opplevelser..
Sist endret av mentalmelt; 14. september 2007 kl. 19:52.
Mye fornuftig her mentalmelt. Forskjellen på sjamaner -yogier og moderne vestlige borgere er at vi benytter disse stoffene som rusmidler - flip sterkt og artig. men husk det viktigste du tar med deg fra en trip er det du tar med inn i hverdagen etterpå. Ellers blir det før eller siden bråstopp - med sannsynlige plager som resultat.
Sist endret av andropothead; 17. september 2007 kl. 18:45.
Er nettopp ferdig med å lese Terence McKenna's Food of the Gods, den inneholder mye informasjon om diverse rusmidler, bl.a. en teori om at selve ur-religionen oppsto etter at mennesket begynte å innta psilocybinholdig sopp. (Aldous Huxley var forresten en av flere sterke påvirkninger for McKenna)

Et annet eksempel er Soma/Haoma, http://en.wikipedia.org/wiki/Soma http://en.wikipedia.org/wiki/Haoma , som helt klart er en rusgivende plante, samtidig som det er en gud.
Hvis jeg bare hadde skjønt hvordan jeg ga bort KP, mentalmelt.... He he, for noe knot! Veldig bra sagt synes jeg. En tommelfingerregel jeg har lært meg (gjennom blod og tårer) i åndelig sammenheng er at du ikke skal prøve noe før du kjenner med hele deg at du er klar for det, at dette er det som er riktig. Det gjelder spesielt for psykoaktive stoffer. Jeg har holdt meg unna psykedelika (og det meste annet for den saks skyld) fordi jeg ikke har vært klar. Nå derimot har jeg en liten sopp som kommer til meg hele tida, og jeg gjenkjenner mønsteret fra andre "totems" (i mangel av bedre ord) jeg har fått... så det blir en interessant høst tenker jeg....
Du kan jo se på den siste posten min på tråden min som omhandler litt om det du er ute etter. Den tar for seg sjamanisme og healing og litt forskjellig. Jeg vil tro at vi begge er ute etter å få vite noe av det samme:

http://www.freakforum.nu/forum/showt...346#post995346
▼ ... over en uke senere ... ▼
Seremonier med bruk av entheogene planter har for meg vært den absolutt mest innholdsrike spirituelle praksisen. Har vært innom buddhisme, hinduisme, sjamanisme, og generelt okkultisme av diverse sorter, og alle disse praksisene, eller perspektivene har gjort sin nytte i min peronlige utvikling.

Men når det kommer til stykket så er det konkrete erfaringer som danner det beste grunnlaget for visdom. Og dette tilbyr denne typen sakramenter i et enormt omfang. brukt riktig vel og merke...
Jeg skrev en artikkel om " høyere tenkning " ved hjelp av cannabis her engang, men finner den ikke igjen.

Håper forskere å folk finner ut av dette her snart å deler det, men sannsynligheten er nok størst at det hadde blitt/blir holdt hemmelig pågrunn av makt og penger osv.

En ting er sikkert, ved hjelp av cannabis kan du bli innmari flink av å " Tenke tanken bak tanken ".

Å tenke tanken bak tanken er jo litt av å ha " høyere tenkning ".

raawr
Sist endret av Blunty; 27. september 2007 kl. 19:59.
Neida, jeg har stor tro på at lsd, sopp, ecstasy, dmt osv osv kan fåes kjøpt på apoteket om et par tiår. MAPS jobber for å gjøre psykedeliske stoffer lovlige og de har allerede fått gjennom studier for lsd og ecstasy, de første siden det ble forbudt. Gå til www.maps.org og doner gjerne litt og siden de sliter med penger for å finansiere studiene.
Sitat av turban
forslag til hvordan man kan oppleve denne virkeligheten gjennom naturlige metoder, som ikke innebærer rus? .
Vis hele sitatet...

Sjekk ut Stanislav Grof - Holotropic Breathwork. Finnes masse info på nett.
Men det er jo fortsatt en rus. Husk at kroppen din produserer mange av de kraftigste og mest intense stoffene som man kjenner til...Dimetyltryptamin, Adrenalin, Melatonin, Serotonin, Dopamin, etc. Og visse pusteøvelser og meditasjonsteknikker kan mulig stimulere pinealkjertelen til å produsere nok DMT til å blåse hatten av huset, for å si det sånn.
Og det å se hva virkeligheten egentlig er, det å føle en direkte kobling imellom deg selv og hele den multiversielle bevisstheten er jo unektelig en rus, uansett om stoffene blir introdusert til kroppen din utenifra eller innenifra.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Det var mye god info i denne tråden.

Jeg vil ikke gå så mye inn på min oppfattning eller erfaringer med det "åndelige", som jeg personlig vil beskrive som energier.
Da jeg startet med psykadelia hadde dette ingenting med "det åndelige" å gjøre. Men jeg har med tiden lært meg å tenke mindre 'main stream', der man "lukker øynene" for alt som ikke blir vitenskapelig bevist.
Men i senere tid har både fleinsopp og andre typer psykadelia gitt meg en større oppfattning innenfor emnet.
Ikke mens selve rusen pågår, men da noen timer etter at den selve "pågående" rusen har gitt seg.


Man behøver ikke være professor eller vitenskaps mann for å finne ut av at det er energier rundt oss hele tiden.
Alle er motakelig for disse energiene, men fåtall vet å bruke dem til no fornuftig - eller vil bruke dem, fordi mange er redd andres mennesker oppfattning av det hele. Og mange fnyser det bare bort.
A4 mennesket trenger som oftest en vitenskapelig bekreftelse før man velger å tro eller ikke å tro.
Det er forlengst bevist at det finnes energier rundt oss med "uforklarlige" evner, spesielt for "den trangsynte", uten å sette noen i bås.
Jeg vil råde folk til å respektere de tvilende, samt også respektere dem som har opplevd åpenbaringer.
Det finnes mange organisasjoner, firma o.l i dag med mennesker som for 2-300 år siden ville ha blitt brent på "heksebålet".
Dette er noe som har eksistert så lenge menneskeheten har eksistert.
Hva man velger å tro på, er opptil hver enkelt. Jeg har lært meg å gå fra tvilende sinn, til et mer åpent sinn.
Jeg tror psykadelia på lang (kontrollerbart) sikt kan åpne kanaler, man ikke ante fantes.


For de som er intrs. i emnet, har jeg kommet over en side som nå er gratis, dog jeg velger å ikke publisere denne offentlig her i denne tråden.
Men er det noen som har intresse innenfor emnet, kan de som vil sende meg en PM .- D et en link til en portal hvor det finnes drøssevis av info, innenfor det spirituelle, åndelige eller hva nå mann enn ønsker å kalle det.

Søk på Freddy Silva og hør hva denne mannen prater om. Det denne mannen beskriver og opplever finner jeg meget interesant og skildrer sine erfaringer på en utrolig god og nyktern måte.
Det kan ikke direkte linkes til rus. Men han har mange gode råd for en god og fin levemåte.

Dette har ingenting med religion å gjøre, selv om personer gjerne navngir energier som ånder, gud, engler osv.

__
Edit:

Freddy Sliva var bare et eksempel på en mann med mye fornuftig å si, men for dere som ikke klarer å lese(høre) mellom linjene - kan jeg lett forstå at det oppfattes som "svada".
Sist endret av spQ; 4. oktober 2007 kl. 07:57.
Tror jeg snakker for alle oppegående folk her når jeg sier at innlegget til mentalmelt traff spikern på hodet. Det er nettopp dette med konkrete, personlige erfaringer, "First Hand Experience", med det transendentale som er verdien i disse plantene.
Og det faktum at man ikke må være prest, eller sjaman, eller høyere utdannet, eller intellektuell på noe slags måte for å få opplevelsen. Den er åpen for alle. Og så er det opp til hva slags mental utrustning og hvilke livserfaringer man har som avgjør hvor mye av verdien man klarer å utvinne fra hver opplevelse.
Åpen for alle, men ikke egnet for alle, mind you. Det som er synd, men dessverre sant er at ikke alle som putter i seg psykedeliske stoffer er klar over det spirituelle potensiale det faktisk har, men gjør det fordi det er morsomt og rusende, hvilket ikke er noe galt i seg selv, men man går virkelig glipp av noe stort. Eller hvilken historie og opprinnelse det har bak seg som strekker seg mange generasjoner tilbake. Utenom det har jeg ikke mye mer å si, mentalmelt og andre har for det meste dekket dette, og jeg gjør meg enig i at hele poenget med psykedelia er på det spirituelle plan.
Sist endret av Sky; 1. oktober 2007 kl. 04:00.
Sitat av turban
De av dere som har erfaring med dette, er det noen som har noen "praksis" eller forslag til hvordan man kan oppleve denne virkeligheten gjennom naturlige metoder, som ikke innebærer rus?
Vis hele sitatet...
Som noen nevnte, kast fra deg forestillingen om naturlig versus unaturlig, rus versus edruelighet...

Men hvis vi omformulerer: hvordan oppleve denne virkeligheten uten bruk av rusmidler?

Rusmidler er en snarvei og de fleste bruker lang tid på å erfare samme intensitet gjennom bruk av meditasjon, åndedrettsøvelser, yoga etc.

Det jeg ville gjort var å begynne med disse mindre intense metodene som ved regelmessig og dedikert praksis vil danne et naturlig grunnlag. Du vil få erfaringer som kanskje senker din frykt for psykedelia og du vil utvikle en bevisst holdning til deg selv og dine erfaringer som er alfa und omega hvis du ønsker å benytte deg av bevissthetsutvidende droger som ledd i ditt åndelige arbeid.

På siden av dette finnes det selvsagt metoder som er langt mer intense og direkte enn den gradvise, f.eks innenfor venstrehånds tantra o.l.
Jojo, men om man fremprovoserer endogen produksjon av DMT fra pineal-kjertelen sin gjennom meditasjon, pusteøvelser el. l. eller introduserer det til kroppen sin fra en annen kilde så er det fortsatt de samme kjemiske reaksjonene i hjernen som fører til potensielt spirituelle opplevelser. Den eneste snarveien man tar er jo å la hjernen slippe å lage rusmiddelet selv.
Dette gjelder selvsagt bare for de psykoaktive stoffene som også produseres endogent, men nå har man jo funnet både GHB og THC endogent i menneskehjernen, så hvem vet hvor mange av de kjente rusmidlene som faktisk finnes der inne?
Og om det kan sees på som en reel snarvei vet jeg ikke. Jeg mener fortsatt at man må ha en viss erfaring med meditasjon og pusteøvelser for å dra nytte av det fulle potensialet i psykedelia, noe som uansett tar tid å lære seg.
Fordelen med å praktisere meditasjon på en tripp er at man lettere ser om man kommer noen vei, eller om man må justere teknikken sin.
Sist endret av Vasall; 2. oktober 2007 kl. 12:00.
Sitat av Vasall
Jojo, men om man fremprovoserer endogen produksjon av DMT fra pineal-kjertelen sin gjennom meditasjon, pusteøvelser el. l. eller introduserer det til kroppen sin fra en annen kilde så er det fortsatt de samme kjemiske reaksjonene i hjernen som fører til potensielt spirituelle opplevelser. Den eneste snarveien man tar er jo å la hjernen slippe å lage rusmiddelet selv.
Vis hele sitatet...
Men det er de færreste som får opplevelser av DMT-intensitet ved å meditere én gang. Og som du selv skriver:

Sitat av Vasall
Jeg mener fortsatt at man må ha en viss erfaring med meditasjon og pusteøvelser for å dra nytte av det fulle potensialet i psykedelia, noe som uansett tar tid å lære seg.
Vis hele sitatet...
Derfor er rusmiddel en snarvei, selv om jeg er helt enig i at det blir mye mer potent hvis man kombinerer inntak med psykomentale teknikker.
Sitat av Entropia
Derfor er rusmiddel en snarvei, selv om jeg er helt enig i at det blir mye mer potent hvis man kombinerer inntak med psykomentale teknikker.
Vis hele sitatet...
Excuse me for beeing an ass, men psyche og mental betyr det samme
Sist endret av Slaktern; 3. oktober 2007 kl. 23:59.
Sitat av Slaktern
Excuse me for beeing an ass, men psyche og mental betyr det samme
Vis hele sitatet...
Nja, et ass skal du få lov til å være, lufta er for alle, men hvis du først skal kverulere ved å kappe hårstrå så betyr ikke psyke (fra gresk) og mental (fra latin mens, mentis) nøyaktig det samme. Mental har en rot (men-) som betyr å tenke mens det greske psyke ( ψυχή ) oversettes med sjel, selv om det faktisk betyr pust. Grekerne delte mennesket inn i kropp, psyke og ånd (pneuma), derfor har det tradisjonelt vært en distinksjon mellom det sjelelige og det mentale. Bastardordet psykomental forsøker da å dekke begge disse da det omfavner både de rent mental-kognitive og de emosjonell-sjelelige egenskaper.

Det latinske spiritus som gjerne oversettes med ånd betyr forresten også pust, eller vind. Også det hebraiske ordet for ånd (ruach) har betydningen vind.

Så åndedrettsøvelser for å kontrollere og manipulere sinnet har iallfall en etymologisk logikk!
I got pwned. Tror jeg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Trådstarter
jeg er for feig til å bruke eksterne midler for å erfare "Det Absolutte", og leter derfor etter en "vei" - altså en spirituell praksis som tar på alvor kroppens potensiale til å erfare Gud/Evighet/Tomhet. noen erfaringer eller tanker?
Hei turban,
Har selv holdt på med meditasjon en god periode (2 år) selv om det er mye av/på.
Den "veien" du leter etter har jeg selv lett etter en gang, men jeg fant ut at jeg egentlig ikke leter etter noen vei. Den er rett foran nesa mi.
Jeg har prøvd et antall psykedeliske rusmidler. Disse har kun akselerert min spirituelle vekst, satt skikkelig springfart på det.

Husk at "veien" lages der du trår, akkurat NÅ.
Trådstarter
Jeg sliter med å være fanget i mitt eget hode - jeg skal FORSTÅ og ANALYSERE. De sterkeste åndelige opplevelsene jeg har hatt skjer når jeg "slipper taket" og blir ledet av andre ting enn rasjonalitet.

Hvordan skal man bevege seg vekk fra hodet og ut i kroppen, verden og inn i det absolutte?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ved å slippe taket, helt. Ikke hold igjen noenting, slipp alt. Gi slipp på alt, absolutt alt og vær åpen. Enten ved hjelp av rusmidler eller gjennom godt praktisert meditasjon/øvelser. Førstnevnte er den letteste metoden, uten at jeg oppfordrer til bruk. Noe som er viktig er at du har funnet deg selv først, at du virkelig vet hvem du er og at dette ikke er noe du kverrulerer over.
Sist endret av Sky; 2. mars 2008 kl. 22:08.
Sitat av turban
Jeg sliter med å være fanget i mitt eget hode - jeg skal FORSTÅ og ANALYSERE. De sterkeste åndelige opplevelsene jeg har hatt skjer når jeg "slipper taket" og blir ledet av andre ting enn rasjonalitet.

Hvordan skal man bevege seg vekk fra hodet og ut i kroppen, verden og inn i det absolutte?
Vis hele sitatet...
Den danske dikterfilosofen Erwin Neutzsky-Wulff er den store autoriteten hva gjelder religion, mystisisme og "åndelighet" i våre dager. Jeg anbefaler å vende deg vekk fra evt. overveielser omkring bruk av hallusinogener som transcendensmiddel, og begi deg inn på et grundig studium av hovedverkene til dette geniet, om du har religiøse tilbøyeligheter. Det eksisterer for de fleste mennesker ingen snarveier til "den andre siden", uansett hva enkelte måtte fortelle deg. Punktum. De aller fleste som baserer sin åndelige streben på inntak av psykedelika, vil på et eller annet tidspunkt uvergelig falle ned igjen, og i alle tilfelle ikke komme særlig langt. Er du seriøs, aksepterer du dette, og smører deg grundig inn med tålmodighet, for det er ofte en lang og strabasiøs vei, spesielt for det mannlige kjønn, som står fjernere fra gudenes innflytelse enn kvinner.

Neutzsky-Wulffs faglitterære hovedverk heter "Det Overnaturlige", og kan bestilles fra Borgen forlag i Danmark:

http://www.eskapisme.dk/boeger_det_overnaturlige.jpg

De øvrige skjønnlitterære bøkene hans er på overflaten vanlige (dog mildt sagt utradisjonelle) romaner, men på et dypere plan er de kraftige transcendensmidler og uhyre sofistikerte grimoirer, for de som har standhaftighet og vidd til å pløye ned i de dypere lagene.

http://www.eskapisme.dk/boeger_rum.jpg http://www.eskapisme.dk/boeger_abattoir.jpg http://www.eskapisme.dk/boeger_ufo.jpg http://www.eskapisme.dk/boeger_hjernen.jpg http://www.eskapisme.dk/boeger_doeden.jpg http://www.eskapisme.dk/boeger_verden.jpg http://www.eskapisme.dk/boeger_2000.jpg http://www.eskapisme.dk/boeger_faust.jpg


Erwin Neutzsky-Wulff:

http://blog.balder.org/billeder-blog/Erwin-Neutzsky-Wulff-Satanist.jpg
Litteratur er vel og bra, og det er selvsagt en nødvendighet å tilegne seg kunnskap og nye idéer egentlig uansett hva man driver med, men så er heller ikke bokstaver i en bok noen erstatning for spirituell praksis. Du kan lese deg opp og opparbeide deg en intellektuell forståelse av hva spiritualitet dreier seg om, eller hva det betyr for deg som individ, men det er en stor forskjell på å forstå teoretiske perspektiver og det å vite hva det innebærer gjennom direkte erfaringer.

Det samme gjelder for bruk av enteogener som jeg nevner i et tidligere innlegg. Du må bruke det du har lært og sette det ut i praksis i livet ditt, hvis ikke vil det kun forbli en haug med intellektuelle perspektiver du kan lire av deg i festlige lag.

Hvilke verktøy man bruker i sin utvikling, så lenge de brukes med respekt fornuft er ikke av stor betydning. Det finnes som Grønnkål skriver ingen snarveier, bare forskjellige stier og en haug med omveier =)

Grønnkål skriver også: De aller fleste som baserer sin åndelige streben på inntak av psykedelika, vil på et eller annet tidspunkt uvergelig falle ned igjen, og i alle tilfelle ikke komme særlig langt.

Det samme kan sies om litteratur. Spirituell praksis handler ikke om å innta eller tilegne seg hverken det ene eller det andre, men om å bruke det du har tilegnet deg, selvoppfordrende og uselvisk.
Sist endret av mentalmelt; 3. mars 2008 kl. 12:58.
Ja enig!
Jeg tror mange som bare driver med meditasjon, pusteøvelser, etc kan skape seg ett ganske bra bilde av det åndelige, men fordi man ikke har noen førstehånds erfaring med det åndelige tror jeg mange bare har ett bilde av det, ett bilde som man har skapt seg basert på alt du har lest, hørt, etc.
Problemet er at når de prøver å være åndelige(skape en åndelig opplevelse) så blir de det bildet de har skapt seg av det istedet for det ekte.
Det fine med psykadelika er at de(vaffal lsd) løser opp alle bilder du har skapt deg av ting og lar deg oppleve den rene "ekte" opplevelsen istedet.
Denne innsikten du får i deg selv tror jeg kan hjelpe deg til å lettere forstå hensikten med meditasjonsøvelser, etc og hvordan man best skal bruke dem.

Sier ikke at det er umulig å oppleve det åndelige uten å ta noe, selfølgelig er det mulig, men jeg tror det kommer til å kreve mange års erfaring med både livet, deg selv og øvelser som meditasjon osv.
Tror psykedelika kan gjøre denne veien kortere, tror ikke du kommer til å falle ned underveis, men det er alltid en risiko hvis man bruker psykedelika uansvarlig.
mentalmelt:

Litteratur er ikke kun vel og bra, men en absolutt forutsetning for religionsutøvelse. Studier er spirituell praksis, og videre den praksis som best passer de fleste moderne mennesker, da mange ikke har mulighet til å leve ut en eremittilværelse eller å gå i kloster. Det finnes naturligvis andre metoder som f.eks. seksuelt slaveri under en kvalifisert mystagog, totalisolasjon og ”sensory deprivation”, utsulting, eller mere uanbefalelsesverdige og farlige metoder som å utsette eleven for psykisk sjokk, eller pine eller mutilere ham (jf. primitive stammers innvielsesritualer eller såkalte ”manndomsprøver”), men alle disse må kombineres med studier om det skal resultere i en vellykket innvielse. Kyskhet har også alltid vært et kraftig og anbefalelsesverdig middel.

Man kan meditere, men som oftest vil ren meditasjon ikke resultere i stort annet enn økt velvære og avslapning; moderne mennesker har for store blokkeringer mot transcendentale erfaringer. Kombinasjonen meditasjon/psykedelika er kraftig, men her kommer problemet med hvor lite det er man egentlig får lov til å ta med seg tilbake til mellomplanet. Riktignok sitter følelsen av ærefrykt for det man har sett ofte igjen en stund etter, og er verdifull i seg selv, men det som i de fleste tilfeller karakteriserer kjemisk induserte tripper, med eller uten meditasjon, er total desorientering, både under trippen og etter.

En ting er at tripperen ikke kan kommunikere sine opplevelser videre til andre, en annen ting at han selv ikke kan fortolke dem, og årsaken til at de fleste ikke ”tillates” å ta med seg noe særlig av insikter tilbake fra den andre siden, er at man ikke har noe begrepsapparat eller mytologisk språk å fortolke opplevelsene gjennom. Forståelse bygget opp gjennom studier av helligskrifter (som f.eks. de jeg anbefaler ovenfor) er absolutt avgjørende, og den som ønsker å få et benet inn i dørsprekken må utvikle et begrepsapparat bredt nok til at han sakte kan begynne å løse opp skoddene mellom astraliteten og ”denne verden”.

Plasserer man en urskogspygme direkte på gaten i New York, vil han hverken kunne orientere seg eller forstå noe som helst av det han ser, og hurtig gå til grunne.

Hvis en biolog hadde invitert deg til å ta en kikk på et cellecytoplasma under et mikroskop, uten å innføre deg i hvordan de ulike organellene ser ut, hvilken oppgave de utfører, og hvordan du skal få øye på disse, slik at du kunne integrere synsinntrykkene inn i et meningsfullt hele, ville du neppe ha sett noe som helst, i alle fall ikke noe som ga mening, og du ville derfor ikke kunne vende tilbake fra opplevelsen med noen signifikant innsikt, og således hurtig glemme den. Hjernen er blandt andre ting en effektiv sorteringsmaskin som filtrerer det meningsfylte fra det meningsløse, og mening er språklig.

Den åndelige verden har et utall forhindringer og forsvarsmekanismer, portnere eller terskelvoktere (arkonter som gnostikerne kalte dem), sørgende for at den reisende ikke kommer lengere enn han eller hun tåler. Overgangen fra en astral region til en annen foregår i form av at en slik vokter stiller den reisende en gåte eller setter ham på en prøve, han så må svare på til arkontens tilfredhet. Svaret skal vise at han har forstått og mestret et aspekt av eksistensen som setter ham i stand til å begi seg videre uten å sette seg fast. Har ikke psykonauten en tilstrekkelig forståelse og utviklet begrepsapparat, avvises han av terskelvokteren og kommer ikke videre.


http://moonchalice.com/sphinxandoedipus.jpg


I hallusinogentrippen blir slike opplevelser som regel bare surrete parodier, fordi substansen skyter den reisende ut som en ukontrollert rakett forbi alle forhindringer satt opp for å beskytte ham mot skade. Resultatet er uforståelige hendelser, total desorientering eller i verste fall en knusende badtrip.

"Hele tiden imens dette pågikk var det en stemme som snakket inne i hodet mitt som sa: "Nei, ikke bli satt ut, bare se, bare følg med. Følg med. FØLG MED! SE! SE! SER DU? Har du sett DETTE før? Eller DETTE?!? NEI! IKKE BLI SATT UT! SE! SE!!! SE!!!!!! SER DU? FORSTÅR DU? FØLG MED! FØLG MED!!"

"Inne i dette veldige rommet var det en skikkelse.....jeg merker jeg allerede her begynner å slite med å forklare hva jeg så, for selv om denne entiteten forsøkte febrilsk å oppnå øyekontakt med meg, klarte jeg ikke å se direkte på den....synet mitt gled tilside hver gang jeg forsøkte, og det føltes som motivasjonen min for dette var frykt. Frykt for å se hva det egentlig var." (Vasall - DMT-opplevelsesrapport)

Frykt er ofte tegn på at den opplevende nærmer seg en grense eller port med tilhørende vokter, men kan også signalisere at psykonauten befinner seg i en region han egentlig ikke har "tillatelse" til å være i, fordi hallusinogenet har transportert ham forbi en rekke terskler han ennå ikke har mestret eller overvunnet. Dette kan resultere i at blokkeringene mot senere opplevelser forsterkes, og at det neste gang blir vanskeligere for psykonauten å passere.
Sitat av Grønnkål
Frykt er ofte tegn på at den opplevende nærmer seg en grense eller port med tilhørende vokter, men kan også signalisere at psykonauten befinner seg i en region han egentlig ikke har "tillatelse" til å være i, fordi hallusinogenet har transportert ham forbi en rekke terskler han ennå ikke har mestret eller overvunnet.
Vis hele sitatet...
Ja, eller rett og slett fordi hallusinogener messer med hodet ditt, på alle mulige måter. Hjernen vår har et sinnssykt potensiale. Å konkludere med at hallusinogener tar deg over til den andre siden og mye slikt blir litt over streken for min del, en ting er å kunne utvikle seg åndelig, men å tro på dette som ekte hendelser, blir som all annen religiøsitet. Psykedelika er vel heller inspirasjon og tja, selvutforskning?
Ja, hallusinogener messer med hodet, men psykedeliske erfaringer er strengt tatt hverken mere eller mindre absolutt "virkelige" enn andre erfaringer, kun av en noe annen beskaffenhet. Til syvende og sist skapes all virkelighet av hjernen, også den du vanligvis kaller "den fysiske verden". "Åndeverdenen" er mere virkelig enn hverdagsvirkeligheten i den forstand at den er mere sensorisk påtrengende, mao. at farvene er klarere, tingene skarpere, følelsene sterkere, og at den er fylt med underlige, fantastiske og skremmende ting, i motsetning til hverdagens grå banalitet. Virkelighet er ikke noen ytre, absolutt realitet, men a state of mind, og det er kun vår brutale og uhyre primitive sivilisasjons verdensbilde som får majoriteten til å tro noe annet.
Alt det har jeg regnet med før jeg skrev innlegget mitt. Mener du da altså at den åndelige verden er noe du skaper selv, og ikke noe konkret? En ting er at vi skaper vår egen realitet, men jeg tror ikke det er så mange håndfaste bevis for at en fotball ikke er en fotball i alle andres øyne, osv. Om det skal være en annen verden, en dypere mening, bør det jo gjerne være noe like konkret som den fysiske verden vi lever i?

Poenget mitt er at psykedelika skaper disse tingene gjennom å fucke med hodet ditt, ikke nødvendigvis ved å skjerpe dine eksterne sanser for "det åndelige". Jeg er åpen for begge deler, men så langt tror jeg mer på at det kun ligger i vårt hode.

Mitt syn på hele eksistensen er noe à la Bill Hicks' sitat "... all matter is merely energy condensed to a slow vibration, we are all one consciousness experiencing ourselves subjectively, there is no such thing as death, life is only an imaginary dream of ourselves...". Jeg skjønner bare ikke hvordan noen klarer å forstå det sånn at hallusinogener eller andre ting som oppstår inni hodet vårt kan være en vei til å se alt dette. Er en paranoid schizofren koblet til "den andre siden" fordi han ser gnomer som følger etter ham på gaten?
Sitat av Rottegift
Alt det har jeg regnet med før jeg skrev innlegget mitt. Mener du da altså at den åndelige verden er noe du skaper selv, og ikke noe konkret? En ting er at vi skaper vår egen realitet, men jeg tror ikke det er så mange håndfaste bevis for at en fotball ikke er en fotball i alle andres øyne, osv. Om det skal være en annen verden, en dypere mening, bør det jo gjerne være noe like konkret som den fysiske verden vi lever i?

Poenget mitt er at psykedelika skaper disse tingene gjennom å fucke med hodet ditt, ikke nødvendigvis ved å skjerpe dine eksterne sanser for "det åndelige". Jeg er åpen for begge deler, men så langt tror jeg mer på at det kun ligger i vårt hode.

Mitt syn på hele eksistensen er noe à la Bill Hicks' sitat "... all matter is merely energy condensed to a slow vibration, we are all one consciousness experiencing ourselves subjectively, there is no such thing as death, life is only an imaginary dream of ourselves...". Jeg skjønner bare ikke hvordan noen klarer å forstå det sånn at hallusinogener eller andre ting som oppstår inni hodet vårt kan være en vei til å se alt dette. Er en paranoid schizofren koblet til "den andre siden" fordi han ser gnomer som følger etter ham på gaten?
Vis hele sitatet...

tror du Bill Hicks i det heletatt hadde tenkt de tankene uten psycadelia?

Jeg bruker psycadelia som et mål når jeg ikke er på tur. Altså litt som å vite hvordan det er å sykle uten å i det heletatt ha noe formening at det er noe som heter sykkel engang

Det funker kjempe bra for meg, jeg kan meditere meg til tripp når jeg vil, med bølgesyn og alt.
Grunnen til at jeg i det heletatt gjør det er forde jeg har ting å gjøre i dette livet, og har ikke tid eller lyst til å sitte å meditere i 30år for å oppnå det.

Universet har gitt oss psycadelia for å øke hastigheten på utviklingen vår, noe også Bill Hicks mener(siden du er fan).
Vi har utviklet oss maksimalt på det fysiske plan, nå gjenstår bare hjernen og alt den kan bli brukt til.
Det er latterlig at vi ser på oss selv som kongene i universet, leter etter romvesner "forde de ville jo brukt radiobølger for å komunisere"
Noen som har komunisert uten å prate på syre før? jeg har, mange ganger. og gjort litt forsøk rundt dette også, veldig morro!

Jeg tror fremtiden er lys, altså som "lysvesner".
Vi har alle en "lyskropp" dere som har ttt psycadelia har sikkert sett at det er noe "rart" rundt folkene du er med på tripp? og at du ved å konsentrere deg kan lett øke dette feltet slik at det lyser opp. i dette feltet kan du se blokkeringer folk måtte ha. og du kan se om personen har det bra eller ikke så bra, kjekt å kunne se tegnene på tripp!
nonsen sier du? vel prøv neste gang du er på tripp.
prøv å konsentrer deg om den gode følelsen du har i magen, og øk den! kjenn den i hele kroppen. Gjør det gjerne i speilet, om det blir mere "virkelig" da.

saken er vel at du skaper din egen virklighet hele tiden, negativt og positivt.
ingen kan si til deg hva somer virkelig og ikke, for alt blir oppfattet totalt forskjellig.
Og videre er ikke virkeligheten bare satt opp av fysiske ting. For meg, så MÅ ikke jeg kunne ta på alt jeg anser som en del av virkeligheten. Virkeligheten er satt opp i forskjellige grader, i forskjellige former hos forskjellige mennesker. Gjennom psykedelia og meditasjon/øvelser oppnår man en annen sinnstilstand og ser gjerne verden fra et annerledes perspektiv.

For det er ingen hemmelighet at enteogener sprenger bort sperrene du har i hjernen, og utvider tankegangen din. Det samme er det med meditasjon og øvelser, hvorfor tror du religiøse mennesker, shamaner og folk innenfor slike grupper praktiserer enten psykedeliske stoffer eller meditasjon, eller en kombinasjon av begge?
Sist endret av Sky; 3. mars 2008 kl. 22:27.
Sitat av Rottegift
Mener du da altså at den åndelige verden er noe du skaper selv, og ikke noe konkret?
Vis hele sitatet...
Hverken den åndelige verden eller hverdagsvirkeligheten skapes av "en selv", men av hjernen. "Selv" er kun en liten nærmest ubetydelig utpost (i det prefrontale cortex) i hjernens massive neuronhav, og det er karakteristisk for psykedeliske opplevelser at dette "selvet" eller ego, på et eller annet tidspunkt kommer under massivt angrep av åndelige krefter fra vitale hjerneregioner, av og til resulterende i såkalt "egodød". Det er også karakteristisk at desto sterkere ego et menneske har, desto mere sannsynlig er det at vedkommende under en tripp vil føle seg forfulgt og under angrep fra "noe", enn mennesker med et mere "flytende" ego.


Sitat av Rottegift
jeg tror ikke det er så mange håndfaste bevis for at en fotball ikke er en fotball i alle andres øyne, osv.
Vis hele sitatet...
En fotball er "virkelig" i den forstand at den kan sanses, oppleves (eller skapes om du vil), men har ingen realitet abstrahert fra det menneskelige nervesystem. Denne påstanden er naturligvis ikke filosofisk uproblematisk, og har vært diskutert stort sett gjennom hele filosofiens 2000 år gamle historie (solipsisme kontra realisme etc.), men kan forstås ved å dykke ned i bla. verkene anbefalt ovenfor.

Sitat av Rottegift
Om det skal være en annen verden, en dypere mening, bør det jo gjerne være noe like konkret som den fysiske verden vi lever i?
Vis hele sitatet...
"Den åndelige verden" er like konkret som den dagligdagse fysiske verden, dvs. den er fylt med ting og vesener som har positive fysiske egenskaper som farver, former, og taktile fornemmelser som hardhet og tekstur.

Sitat av Rottegift
så langt tror jeg mer på at det kun ligger i vårt hode.
Vis hele sitatet...
All virkelighet ligger "i hodet".

Sitat av Rottegift
"Jeg skjønner bare ikke hvordan noen klarer å forstå det sånn at hallusinogener eller andre ting som oppstår inni hodet vårt kan være en vei til å se alt dette. Er en paranoid schizofren koblet til "den andre siden" fordi han ser gnomer som følger etter ham på gaten?
Vis hele sitatet...
Det er ikke umiddelbart lett å forstå disse tingene om man ikke har fundert og tenkt lenge over dem, og det er nok bare en viss mennesketype som er tilbøyelig til å finne disse tingene såpass uimotståelige, at de dedikerer alt i forsøk på å komme til klarhet. En paranoid schizofren har et ben over i "den andre siden", men for ham er dette ren tvang; hjernen hans er syk fordi de sterke psykologiske blokkeringene som beskytter oss andre mot et sammenbrudd av skottene mellom hva som er "virkelighet" og "fantasi", hos ham har brutt sammen. Han er i en evig bad-trip.
Og nå høres du ut som en religiøs fanatiker, sorry to say, akkurat som du skal forklare oss hva som er hva, og du sier nemlig selv at det ikke går an å sitte der og fortelle andre folk hvordan ting henger sammen. Da blir du hyklerisk.

Med teorien om den 10. dimensjon som nå eksisterer så er det helt fint å tenke en slik tanke som Bill Hicks tenkte, det er slikt som man kan filosofere seg frem til, på lik linje med masse annet dype teorier her i verden. Å si at psykedelika er løsningen på alt, utviklingen vår og grunnen til at verden ikke ennå har gått under (satt litt på spissen) blir, rett og slett, for dumt.

Man blir ikke nødvendigvis smartere av psykedelika, det er bare en stor inspirasjonskilde (som man kan bli smartere av, om man har potensialet) og en zillion andre småjusteringer i hjernen. Bl.a. realiseringen av hjernens eget potensiale.

Disse "lyskroppene" du snakker om er heller ikke nødvendigvis et resultat av noe annet enn psykedelikaene du har inntatt. Ei heller andre meningsfylte ting som skjer under en tripp. Det er et resultat av din egen kropp og ditt eget hode, under påvirkning av blottere, sopp og pulver som man som regel svelger (eller tar i nesen, i tilfelle pulver).

Til syvende og sist mener jeg det er idiotisk og naivt å sitte der og tro at psykedelika bare medfører godt, og at man ikke kan tenke smart uten det. Det er ikke fint å se på det dritet det kan medføre for noen, la meg nevne xtapolapocetl og hans HPPD.

Sitat av Sky
Og videre er ikke virkeligheten bare satt opp av fysiske ting.
Vis hele sitatet...
Absolutt ikke, men det fører ikke til at jeg tror noe mer på dette fenomenet. Det var ment som et eksempel på deler av realiteten.

EDIT:
Jeg kan videre nevne at jeg fremdeles er åpen for den alternative verden, den som har skapt religion, osv. men jeg mener vinklingene fremstilt her blir litt gale, derfor setter jeg hele mitt synspunkt litt på "realist"-spissen, for å utprøve argumentene deres, ta forbehold om dette.

Jeg er en født grubler, en filosof, jeg dedikerer mye av min tid til å filosofere, og høre på andres synspunkter. Jeg er også en tilhenger av vitenskap, logikk og rasjonalitet. Derfor har jeg et mer kritisk syn på emnet enn mange andre. Jeg har også begrenset erfaring med psykedelika.

Jeg er enig i bortimot alle deres vinklinger, såfremt de hadde vært forklart på en bedre måte. Jeg ville gjerne at dere skulle fremstilt det mindre naivt, mer rasjonelt, og uten å kverulere i uendelige lass på om en fotball er en fotball eller ikke, det var et enkelt eksempel hvor jeg prøvde å fremme det poeng at den ballen er der uansett så lenge man ikke med vilje endrer på sine sanser, den er der for alt levende, og den har muligheten til å "samarbeide" med alt levende, i mangel på bedre ord for dette.

Men kan du fortelle meg, hvor går grensen mellom sinnslidelse og kontakt med "den andre siden"?
Sist endret av random25880; 3. mars 2008 kl. 22:39.
Rottegift:

Vi har aldri sagt at psykedelia er en løsning på alt, at vi blir smartere og klokere, og forstår så mye mer enn andre mennesker. For som sagt, man kan ikke lære en annen person hva som er virkeligheten da vi oppfatter den i forskjellig former og grader. Men for individet som utvider sin egen tankegang ved hjelp av disse, kan det føre til en oppvekning, en åpenbaring for den selv. Som ikke nødvendigvis deles av noen andre, men hjelper bedre han/hun selv å forstå sin virkelighet. Vi sier heller ikke at enteogener og psykedeliske stoffer er den eneste veien til slike tilstander, da disse kan fint oppnås av mennesker som praktiserer meditasjon og øvelser for å oppnå dette regelmessig, og vet hva de driver med.

Og som du påpeker selv, det er en stor inspirasjonskilde til å tenke litt utover den virkeligheten du allerede har satt deg, eller virkeligheten til andre personer som du selv følger (for vi blir i sterk grad påvirket av alle andres meninger og tanker). Og disse småjusteringene i hjernens metabolisme forårsaket av enteogener er kanskje akkuratt det sparket i ræven du trenger for å åpne mer opp for alternative løsninger på ting, og et utvidet spekter av "virkeligheten". For hjernens naturlige - altså det vi valser rundt med daglig - metabolisme og kjemisk oppsett er ikke den eneste riktige måten å oppfatte noe som helst på. For som allerede sagt her, virkeligheten er i hjernen, det er der den blir satt. Og i min mening, er ingen følelser eller opplevelser på noe vis falske.
Sist endret av Sky; 3. mars 2008 kl. 22:42.
Sitat av Sky
Og disse småjusteringene i hjernens metabolisme forårsaket av enteogener er kanskje akkuratt det sparket i ræven du trenger for å åpne mer opp for alternative løsninger på ting, og et utvidet spekter av "virkeligheten".
Vis hele sitatet...
Absolutt, og dette er jeg åpen for. I mine innlegg sikter jeg mer til Grønnkål, fordi jeg mener rett og slett at det blir litt for svak argumentasjon.
Sitat av Rottegift
Og nå høres du ut som en religiøs fanatiker, sorry to say, akkurat som du skal forklare oss hva som er hva, og du sier nemlig selv at det ikke går an å sitte der og fortelle andre folk hvordan ting henger sammen. Da blir du hyklerisk.

Med teorien om den 10. dimensjon som nå eksisterer så er det helt fint å tenke en slik tanke som Bill Hicks tenkte, det er slikt som man kan filosofere seg frem til, på lik linje med masse annet dype teorier her i verden. Å si at psykedelika er løsningen på alt, utviklingen vår og grunnen til at verden ikke ennå har gått under (satt litt på spissen) blir, rett og slett, for dumt.

Man blir ikke nødvendigvis smartere av psykedelika, det er bare en stor inspirasjonskilde (som man kan bli smartere av, om man har potensialet) og en zillion andre småjusteringer i hjernen. Bl.a. realiseringen av hjernens eget potensiale.

Disse "lyskroppene" du snakker om er heller ikke nødvendigvis et resultat av noe annet enn psykedelikaene du har inntatt. Ei heller andre meningsfylte ting som skjer under en tripp. Det er et resultat av din egen kropp og ditt eget hode, under påvirkning av blottere, sopp og pulver som man som regel svelger (eller tar i nesen, i tilfelle pulver).

Til syvende og sist mener jeg det er idiotisk og naivt å sitte der og tro at psykedelika bare medfører godt, og at man ikke kan tenke smart uten det. Det er ikke fint å se på det dritet det kan medføre for noen, la meg nevne xtapolapocetl og hans HPPD.


Absolutt ikke, men det fører ikke til at jeg tror noe mer på dette fenomenet. Det var ment som et eksempel på deler av realiteten.
Vis hele sitatet...
Alt med måte, og på riktig måte.
Hva som er riktig måte, kan man bare vite om man er bevisst på seg selv og sine tanker/følelser. Det er opp til hver enkelt.
At det er verdens redning blir feil å si, men det kan hjelpe til på vegen for enkelte blir mer riktig.
Lyskroppen blir beskrevet av mange kulturer og retninger, for meg er det virkelig, for deg er det ikke. Sånn er det bare.
Men jeg bruker det i jobben min, og for meg stemmer det hver gang og det har blitt et fantastisk verktøy.

Jeg sier ikke hva folk skal gjøre/tenke/være, jeg bare deler min virklighet, om man velger å se på det slik eller på noen annen måte er opp til hver enkelt.
ingenting er absolutt.
Da er vi faktisk enige, og du kom endelig med de siste gode argumentene jeg ville høre. Jeg må fremdeles få påpeke at jeg setter ting litt på spissen.

EDIT: Euh, jeg blandet litt mellom Grønnkål og Boogyman her, tok det for å være samme person. Alt som skjer i kampens hete
Sist endret av random25880; 3. mars 2008 kl. 22:46.
Sitat av Rottegift
Da er vi faktisk enige, og du kom endelig med de siste gode argumentene jeg ville høre. Jeg må fremdeles få påpeke at jeg setter ting litt på spissen.
Vis hele sitatet...
Skjønte det
Flott edit du hadde der oppe, så det jo først etter at jeg hadde begynt å skrive

"The intuitive mind is a sacred gift and the rational mind is a faithful servant.
We have created a society that honors the servant and has forgotten the gift."
-Albert Einstein

Det "åndelige" trenger folk som deg som har et stort ønske om å linke vitenskap til "åndlighet"
stå på!
Er akkurat det jeg vil frem til, jeg er i person 100% enig med dere, jeg har blitt oppdradd med et slik verdenssyn av min mor fra jeg var 2 år gammal, men når ikke verden aksepterer dette, så må man linke det. Man må kunne dokumentere det, og åpne folks øyne!
Grønnkål:

Jeg kan godt forstå at du ser på studier som spirituell praksis, og jeg kan være enig til en viss grad. Studier er som jeg også påpekte en nødvendighet i all praksis, men om du skal kunne påstå at du praktiserer spiritualitet så kreves det at du bruker kunnskapen din til noe også, (hence begrepene teori og praksis ikkesant) det nytter ikke å kun lese bøker, eller å kun innta psykoaktiver for den saks skyld. Visdommen du tilegner deg må reflekteres i dine handlinger, hvis ikke er det ihvertfal min mening at du ikke praktiserer spiritualitet, men kun dyrker ditt eget intellekt. Det er en vesentlig forskjell, og dette var også poenget jeg forsøkte å få fram.

At litteratur er en av de mer virkningsfulle midlene for å få vekke folks interesse på er det ingen tvil om, og ære være enhver skribent som presterer dette, men uansett hvor godt noe er skrevet så kan du ikke erstatte en reell og direkte opplevelse av kontakt med logos el. lign. med det å lese en tekst. Personlige opplevelser er tross alt hele fundamentet for religion og spiritualitet..

Du trekker frem de aller mest ekstreme eksemplene på spirituell praksis som seksuelt slaveri, og psykisk tortur av en eller annen grunn, antageligvis for å få litt slagkraft i poenget ditt. Men du unnlater de vakreste og mest naturlige måtene å praktisere spiritualitet på, som det å delta i et åndelig interessert fellesskap for eksempel, det være seg alt fra en vennegjeng til en buddhistisk sirkel.

Å legge ut på reiser, korte eller lange, å oppsøke ensomhet, felleskap og natur, delta i nattlige bålseremonier med sang og dans, eller konfrontere sine innerste redsler og begjær ved hjelp av diverse teknikker og øvelser. Mao. konkrete opplevelser av kontakt med kosmos og deg selv, som du på ingen måte får ved å begrave deg i litteratur. Det er utallige måter å praktisere spiritualitet på som ikke innbærer å underkaste seg en eller annen sadistisk munk, noe du antageligvis er fullt klar over.



Ang. bruk av enteogener som spirituelt verktøy så må jeg si at jeg har hatt et enormt utbytte av det, men jeg er inneforstått med vanskelighetene som oppstår når det kommer til å integrere opplevelsene sine i hverdagen. Mye av det jeg har opplevd har gått i glemmeboka pga intensiteten på opplevelsene, og den enorme distansen mellom normal bevissthet og tilstanden jeg befant meg i. Men mye av det sitter også igjen, og mye av det har jeg vellykket tolket og bearbeidet til fordel for min egen personlige utvikling og åndelige bevissthet.

Jeg er fulstendig enig i at dette ikke er noe som bør anbefales som basis for spirituell praksis, spesielt mtp at store deler av befolkningen ikke takler slike opplevelser så bra, men det er allikevel ikke til å komme utenom at vi snakker om kraftige verktøy her, som anvendt "riktig" har betydningsfulle potensialer.



Dette du skriver om virkelighet liker jeg veldig godt å lese. Har skrevet en del om disse tingene selv, blant annet her på forumet, og jeg må si jeg setter pris på å lese slike perspektiver når de er såpass godt innpakket i andre menneskers velformulerte setninger.
Sist endret av mentalmelt; 4. mars 2008 kl. 02:20.