Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1633
Er det bare meg som synes at 2160p blir mye bedre og se på et 1080p TV enn en 1080p video?
Noen som kan forklare hvorfor eller hvordan et 1080p TV prosseserer 2160p oppløsning?
Sist endret av svartemaja; 22. desember 2016 kl. 19:01. Grunn: Skrivefeil
Her er det mange faktorer som spiller inn. Tven din har bare et antall piksler å jobbe med. Så du kan ikke vise høyere oppløsning enn 1080p. Det som skjer er i ditt tilfelle er er at videofilen på 2160p inneholder mye mer informasjon, dermed så fremstår det som "bedre". Du kan si det slik at hver piksel inneholder mer bits med informasjon. Men til syvende og sist blir filmen nedskalert til å passe din skjerm.

Det kan også lønne seg å være kritisk til videoen som spilles av. En film på nettet gjennom en webspiller vil ikke gi samme kvalitet som en blueray.
Sitat av Markonan Vis innlegg
Her er det mange faktorer som spiller inn. Tven din har bare et antall piksler å jobbe med. Så du kan ikke vise høyere oppløsning enn 1080p. Det som skjer er i ditt tilfelle er er at videofilen på 2160p inneholder mye mer informasjon, dermed så fremstår det som "bedre". Du kan si det slik at hver piksel inneholder mer bits med informasjon. Men til syvende og sist blir filmen nedskalert til å passe din skjerm.

Det kan også lønne seg å være kritisk til videoen som spilles av. En film på nettet gjennom en webspiller vil ikke gi samme kvalitet som en blueray.
Vis hele sitatet...
Skal ikke påstå at jeg er noen ekspert på området, men at en pixel inneholder noe mer med et bilde enn et annet er jo feil (Heller at bildet er komprimert så mye av orginalinformasjonen går tapt). En pixel kan kun være en farge, samme hva som blir vist på skjermen.

Denne videoen forklarer chroma subsampling og hvorfor det gjør at 4k ser bedre ut på 1080p skjermer.


En annen ting som kan være relevant, spesielt i spill, er antialiasing.
Denne videoen forklarer supersampling og hvorfor det er "bedre" enn antialiasing.
Sist endret av StorBørsteekorn; 23. desember 2016 kl. 01:23.
Sitat av StorBørsteekorn Vis innlegg
Skal ikke påstå at jeg er noen ekspert på området, men at en pixel inneholder noe mer med et bilde enn et annet er jo feil (Heller at bildet er komprimert så mye av orginalinformasjonen går tapt). En pixel kan kun være en farge, samme hva som blir vist på skjermen.
Vis hele sitatet...
Det er ikke helt korrekt det du sier. Det er sant at en pixel kun har en farge. Men det er en viss antall bits som bygger opp den fargen. Jo flere bits som brukes til å generere fargene jo større "dybde". Her kommer codecs og komprimeringer inn i bildet. Jeg ser at jeg ordla meg litt fattig i min første post, men bpp er en ting
Mye riktig som sies over. Codecs er laget for å gi et best mulig visuelt resultat og samtidig holde filstørrelsen nede, og en viktig del av dette er bruk av "quantizers", chroma subsampling etc. I stedet for at hver pixel er RGB, så definerer man et område på f.eks. 4x4 pixler og gir hver av disse en gitt "luma" (lysintensitet), mens øyet er mindre sensitivt for endringer i farger, så der deler hele blokken på 4x4 pixler samme fargeverdi. Ved å doble oppløsningen så vil man med god nedskalering ha 2x2-ruter som deler samme chroma i stedet for 4x4. Det er haugevis av grunner egentlig, men man kan oppnå mye av det samme ved å øke bitrate på 1080p. Forskjellen merkes først og fremst på høykvalitets 4k mot høykvalitets 1080p. Nedskalere må man uansett, men en "skikkelig god" encode fra 4k til 1080p med samme størrelse (gitt at man har begrenset filstørrelse) vil faktisk se bedre ut enn 4k med samme bitrate, da skaleringen er bedre, siden den gjøres sakte og bra, i stedet for raskt og "dårlig".

Jeg har ikke sett videoene over, men om du gjør en god jobb og f.eks. komprimerer en 4k med sinnsyk kvalitet til 1080p med normal bitrate, og så komprimerer samme video med til samme filstørrelse, så vil 1080p se bedre ut. Om man sammenligner en 1GB 1080p mot en 4GB video i 4k, vil selvfølgelig 4k være bedre da det er mindre tap av informasjon...