Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2907
n3w
^ ikke egentlig
10 0
God kveld freaks.

Etter en ganske røff oppvekst og harde opplevelser i ungdomsårene har det vært flere ting som har satt sine spor rimelig hardt i hodet. Har aldri vært til lege å fått bekreftet at jeg har PTSD men utifra livet jeg har levd til nå er jeg rimelig sikker på at jeg har dette da jeg føler jeg har sinnsykt mye stress som holder meg igjen (jeg vet ikke spørr)

Har tidligere prøvd forskjellige psykedelisk som sopp, mdma og lsd.
Jeg fikk nylig en "breakdown" som vil si at det er mye stress som må bli gjort noe med så jeg kan fungere som normalt.
Jeg er nå rimelig lei å fortvilet over at jeg ikke kan gjøre som jeg vil fordi stress holder meg tilbake, og har bestemt meg for å teste DMT.

Er det noen som har noe erfaring med PTSD og DMT?
har lest mye om det på nettet og det er flere som skriver at de har fått en "reboot" og livene har blitt MYE bedre.

Noen som har erfaringer?
Har ingen erfaring med PTSD og DMT, men noen soldater jeg kjenner fra danmark som ble diagnosert med PTSD etter afganistan-tur var med på et prosjekt hvor de brukte mdma/ectasy med svært gode resultater.

Lykke til, og håper at du allierer deg med en lege!
n3w
^ ikke egentlig
Trådstarter
10 0
Sitat av feltrasjon Vis innlegg
Har ingen erfaring med PTSD og DMT, men noen soldater jeg kjenner fra danmark som ble diagnosert med PTSD etter afganistan-tur var med på et prosjekt hvor de brukte mdma/ectasy med svært gode resultater.

Lykke til, og håper at du allierer deg med en lege!
Vis hele sitatet...
Det har ikke prosjekter i Norge siden det er Ulovlig her. Hadde det gått an å gjøre det i Danmark hadde det jo vært en mulighet..
Sist endret av n3w; 22. desember 2014 kl. 05:35. Grunn: Feil
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Hvor i all verden har du fått for deg at DMT skal være noe som kan hjelpe på PTSD?

Jeg har desverre ikke erfaring med n,n-DMT men med det mer merkelige 5-MeO-DMT som skal være mindre visuellt, av det jeg vet så er det vel mer indikasjon på at en DMT opplevelse kan skape en form for angst i rette personer:
Jeg sikter til et av testpersonene i Rick Strassmann sine eksperimenter med n,n-DMT, 'pasienten' ble blek og slet med åndedrett, senere beskrev han opplevelsen som å bli voldtatt av en øgle, muligens aligatorlignende skapning, 'pasienten' avbrøt sin deltakelse i forsøkene og etter noe terapi klarte å bearbeide opplevelsen og ha et rimelig vanlig liv.

MDMA forøk har blitt gjort i Norge, klart det er ikke noe almennheten har tilgjengelig som en måte å bearbeide PTSD på, men det går fremover: http://forskning.no/medisiner-psykis...aumatisk-angst

Jeg må bare få lufte tankene mine å si at dette høres ut som en oppskrift på katastrofe, om stress er det som plager deg så intenst ville en god MDMA opplevelse med nære venner være mye bedre egnet om man på død og liv skulle selvmedisinere seg. Aller helst ser jeg at du tar kontakt med fastlegen din og får henvisning til en terapeut, som du går inn for å sammarbeide med for å få løst dette.
Slike lidelser er ikke noe som kan repareres på et øyeblikk ved å spise et magisk molekyl desverre, å snakke ut om det med en god venn eller en terapeut, i sammenheng med psykoaktive stoffer kan derimot være veien.

Lykke til!
Sist endret av Dodecha; 22. desember 2014 kl. 11:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Av egen erfaring med DMT-flash, altså DMT-røyket. Kan jeg avkrefte at DMT intatt på denne måten er noen mirakelmedisin. Ja. Man kan komme tilbake med en "født på ny følelse", men det er ikke noe som varer. DMT-flashet varer altfor kort, er altfor intenst, fort og er altfor forvirrende til at man får noe varig ut av det.

I boken DMT the spirit molecule, synes Strassmann å konkludere med det samme. Han forkastet DMT eksperimententene sine til fordel for psilocybin, da han ønsket mer varige og dype forandringer på forsøkspersonene. MAnge av forsøkspersonene hans fikk fantasiske opplevelser på DMT - men ingen synes å ha fått noen dyptgripende forandring som følge av disse opplevelsene.

DMT-røyket, gir lite eller ingen dypgripende varig forandring på psyken. Beklager. Ayahuascha er nok et bedre verktøy i så måte, da det varer lengre, går saktere og i så måte kan få tak i budskapet bedre (men da kan man nesten like godt ta sopp (lignende effekt - og hva Strassmann kalte "oralt aktivt DMT")).
Tenker du burde vurdere psykolog først og fremst. Ellers: vær forsiktig og vær tålmodig. Er en grunn til at folk sier man ikke skal ta psykadelia når man ikke har en stabil psyke(Tenker da på at du sier at ting er veldig mye nå og har hatt et "breakdown"). Dette er noe folk typisk tror gjelder alle andre enn seg selv. Selv om det ikke ender i en bad-trip så risikerer du noen uker senere å sitte igjen i nøyaktig den samme hverdagen du gjør nå, bare med en forvirrende opplevelse som man ikke skjønner seg på i tillegg.

Høres ut som ayahuasca i en helbredende setting, feks. på et av de sentrene i sør amerika, kanskje kan være til hjelp hvis du tror du ville følt deg trygg i den settingen. Ellers så har man jo MDMA, som organisasjonen MAPS prøver å få gjennom som en legitim mainstream behandling for ptsd. Der og er det nok viktig å gjøre det i riktig setting med venner/noen å snakke med.
Sitat av n3w Vis innlegg
Det har ikke prosjekter i Norge siden det er Ulovlig her. Hadde det gått an å gjøre det i Danmark hadde det jo vært en mulighet..
Vis hele sitatet...
Det er en studie som er planlagt veldig snart med behandling av PTSD med MDMA i Norge, men det er rimelig strenge krav for å få delta på slike, det holder ikke med selvdiagnostisering...

MDMA er ikke mer ulovlig enn andre ting på narkotikalisten, og det kan alltids gjøres unntak om det søkes om det gjennom de rette instanser. Det er ikke et registrert legemiddel, så det er en byråkratisk "umulighet" for vanlige mennesker, men om man er behandler og på et vis klarer å skaffe tillatelser, er det ingen ting i veien for å bruke MDMA mot PTSD, LSD mot alkoholisme etc. Problemet er å få godkjenninger, som ikke deles ut som godteri.

Som sagt; det er en studie som vil bli gjennomført på østlandet i nær fremtid, så det er ikke "mer ulovlig" her enn i Danmark, men nåløyet for å få være med i en slik er foreløpig veldig smalt...
Sist endret av phish; 23. desember 2014 kl. 02:43.
Tror du at du har PTSD pga av at du stresser mye? Vet du egentlig hva PTSD det er?
Jeg tror du har misforstått..
Sitat av Molly90 Vis innlegg
Tror du at du har PTSD pga av at du stresser mye? Vet du egentlig hva PTSD det er?
Jeg tror du har misforstått..
Vis hele sitatet...
Han sier han har mye stress i hodet som holder han igjen. Dette er ihvertfall hva jeg har erfart. I situasjoner som normale mennesker takler bra, så får man en uggen følelse på grunn av noe som har hendt tidligere, og man tenker alt for mye og blir forferdelig stresset av det, og dette er stress som kan holde en tilbake i mange situasjoner. Merk; Posttraumatisk stresslidelse.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Han sier han har mye stress i hodet som holder han igjen. Dette er ihvertfall hva jeg har erfart. I situasjoner som normale mennesker takler bra, så får man en uggen følelse på grunn av noe som har hendt tidligere, og man tenker alt for mye og blir forferdelig stresset av det, og dette er stress som kan holde en tilbake i mange situasjoner. Merk; Posttraumatisk stresslidelse.
Vis hele sitatet...
Selv om posttraumatisk stresslidelse heter noe med STRESS vil det ikke si at han lider av PTSD pga at han stresser mye. Jeg stresser ekstremt mye på jobb, og tar det med meg hjem. Jeg stresser nesten hele tiden, men jeg lider IKKE av PTSD. Jeg har til og med opplevd ganske traumatiske ting når jeg var yngre, dette er noe jeg tenker på noen ganger- men igjen, jeg lider IKKE av PTSD.

Nå lever jeg med en kjæreste som lider av PTSD, så jeg vet meget godt hva det er snakk om. Jeg vil råde TS til å ta seg en prat med lege og få henvisning til psykolog. Noe sliter han med, men jeg tror ikke det er PTSD.

PTSD er alt for omfattende og stort for meg for i det hele tatt å prøve å forklare. Jeg klarte aldri å skjønne hvor fast man kan bli i en slik lidelse før jeg traff kjæresten min. Ingen bok, artikkel eller fakta på nett klarer å forklare hvordan det er å leve med PTSD. Dette må du oppleve, se og høre fra en person som lider av PTSD selv.


TS: hvis du har opplevd traumatiske ting tidligere MÅ du klare å komme deg over det, godta det som har skjedd og tilgi. Du trenger aldri å glemme av den grunn... Men hvis du ikke klarer å godta det, tror jeg du aldri kommer til å få det 100% bra igjen.

Håper du tar rådet mitt å oppsøker en lege så du får henvisning til rett plass, og la oss krysse fingrene for at du ikke lider av PTSD, for det er helt forferdelig.


Sender en klem til alle som har det vanskelig nå i disse juletider. <3
PostTraumatisk StresssynDrom kommer av at en person har blitt utsatt store stresssituasjoner, da helst i (tidlig) barndom. Da mener jeg ikke det å stresse med å nå barnehagen osv. Men noe som gir alvorlige traumer. Slik som vold mellom foreldre eller vold mellom forelder og barn. Gjentatt massiv fysisk og psykisk missbruk kan også tenkes å fremkalle PTSD En kan også få dette i voksen alder, da oftest av dem som har tjenestegjort i krigssoner. Der en har opplevd å være i situasjoner, som en trodde da var livsfarlige, og dette skjer over tid og flere ganger. Normalt tåler en persons psyke slike påkjenninger en 1-3 ganger uten varige mén. Mens hvis en blir utsatt for dette 3-4 eller flere ganger, er faren absolutt til stede dor å få PTSD.

PTSD er en tilstand der hjernen fyrer av stressreaksjoner "på autopilot", da ofte uten en ytre grunn for dette. Og en kan få store angst- og stressreaksjoner av bagatellmessige hverdagslige ting, slik som en liten krangel, eller en unge som leker med et plastikkgevær ute. Og resultatet blir at mange pleier å isolere seg, da det kan være meget smertefullt å få slike triggere i hytt og pine. En blir også ofte totalt utslitt av dette her, sammen med at en kan få alvorlige depresjoner.
Med det resultat at noen dessverre velger å avslutte sitt liv.

Men det å selvdiagnostisere slikt som PTSD blir bare dumt! Hvis du mistenker at du har PTSD, så skaff deg en henvisning til psykiater/psykolog, som kan stille diagnosen på en sikker måte!