Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  204 71285
Driver bare å prøver ut litt forskjellige størrelser. Jeg bruker en sånn sprut flaske med vann/sprit. Da jeg skulle helle vann i var sprutkorken selvfølgelig ikke skrudd på så jeg klemte sikkert 2 dl av dritten nedi.
hva vil "driven-in" si? att de ikke blir tørre i midten?

kan man bruker redgum i TT og D1 isteden for dextrin?
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Driven-in betyr at Stjernene ikke tørker i kjernen ja. http://pyroguide.com/index.php?title=Driven_in
De kommer ikke til å tørke på veldig lenge da. noe jeg kan gjøre eller er det bare å bosse hele dritten?
Sitat av ToreB Vis innlegg
De kommer ikke til å tørke på veldig lenge da. noe jeg kan gjøre eller er det bare å bosse hele dritten?
Vis hele sitatet...
Tørk de et par dager, test en stjerne.
Brenner den ikke skikkeligt så kan du vente 1uke etc.. så kan du teste igjend,
om den ikke brenner skikkeligt da, da kan du nå forsåvidt vurdere å gjøre noe med de.

Om du nå ikke akuratt vil kaste de så kan du knuse de til helt fint pulver,
så vente til at det har tørket å så kan du fukte mixen å så pumpe stjerner i gjend,
Jeg har hvertfall gjort det med C6,C8, tt å et par andre stjerner å det har funket helt fint
Sist endret av Bowman; 12. februar 2010 kl. 14:33.
Om du ikke har så altfor dårlig tid kan du la de tørke noen ekstra dager bare for å være på den sikre siden, ingenting er mere iriterende enn når du ser shellet eksplodere og så tar ingen eller få stjerner fyr

Jeg skal lage et tørkeskap, er lei rødspritduft på soverommet. Har et ferdig skap, må bare modifisere den med vifte og en varmekilde, muligens luftavfukter. Også bruker jeg slike blåe fruktkurver jeg har fått gratis fra en matbutikk, om ikke jeg kjøper tynt netting og lager kurver av det.
Takker for gode svar! Hadde ikke lyst å pumpe på nytt. er jo ca 300 gr. så tok litt tid. men, noen som vet om jeg kan bytte ut dextrin med redgum og fukte med aceton eller sprit?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Tror ikke det vil oppføre seg som TT skal oppføre seg, da RG er et bedre drivstoff enn dekstrin. Værtfall noe slikt jeg leste her på forumet for en stund tilbake.
går det ann å lage tt stjerner med svovelfritt bp?
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Det blir litt som å prøve å lage pannekaker med eggerøre. Du mangler en vesentlig ingrediens.
Resultatet blir muligens brukbart, men det det er ikke TT.
Sitat av rotern Vis innlegg
Jeg skal lage et tørkeskap, er lei rødspritduft på soverommet. Har et ferdig skap, må bare modifisere den med vifte og en varmekilde, muligens luftavfukter.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker å kjøre rødspriten gjennom et aktivkullfilter, da fjerner du lukten(du får en ren sprit lukt), all farge + annen dritt. Resultatet du får da er så og si ren sprit(Kommer ann på godt filteret er).
Han skal ha spriten i stjernekomposisjonene sine, ikke i blodet sitt!
Sitat av aron Vis innlegg
Jeg bruker å kjøre rødspriten gjennom et aktivkullfilter, da fjerner du lukten(du får en ren sprit lukt), all farge + annen dritt. Resultatet du får da er så og si ren sprit(Kommer ann på godt filteret er).
Vis hele sitatet...
Er heller ikke ute etter å sove i konstant "dager-derpå-luft"
TT stjernene tørket som bare det, tok bare 7 dager
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvor mye vann skal man bruke for å pumpe stjerner. På Pyroguide står det 10% av vekt på D1 stjerner men det er veldig lite. blir jo nesten ikke mulig å pumpe det med så lite vann? noen som vet?
Sitat av ToreB Vis innlegg
Hvor mye vann skal man bruke for å pumpe stjerner. På Pyroguide står det 10% av vekt på D1 stjerner men det er veldig lite. blir jo nesten ikke mulig å pumpe det med så lite vann? noen som vet?
Vis hele sitatet...
Da jeg pumpet TT stjerner brukte jeg 8-10%, og de ble kjempe fine og harde.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det varierer kanskje litt fra komp til komp hvor mye som trengs. 10% på D1 er fint. Bland det godt inn, og bank stjerner.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Stjerner med store andeler kull tendenserer til å ha behov for mer vann enn andre. Til D1 er 10% fint. TT ol. kan sikkert nyttiggjøre litt mer, skjønt 10% kan fungere fint
▼ ... over en måned senere ... ▼
ER det noen som har erfaring med "star plate" til og lage stjerner med?
Her er en: http://www.pyrodirect.com/ecom-prodshow/070-2000.html
Sitat av ToreB Vis innlegg
ER det noen som har erfaring med "star plate" til og lage stjerner med?
Her er en: http://www.pyrodirect.com/ecom-prodshow/070-2000.html
Vis hele sitatet...
Ja, har et par tilsvarende plater som jeg har testet en del med tiger tail komposisjon. Jeg fyller hullene, og bruker en presse til å komprimere stjernene.

Resultatet blir en kompakt, og relativt tørr stjerne som tørker lett. Ulempen vil jeg si er at stjernene blir sylindriske som gjør dem vanskelig å plassere systematisk i shellene.

Med runde stjerner (rullet i stjerneruller) har du mulighet for å legge forskjellige lag med komposisjon for endring av farger og effekter.
Så en kveld på en dokumentar på national geographic chanel om pyroteknikk. Da var det om ett Amerikansk firma som lagde stjerner selv. De brukte en enkel comp.(grønn) med Red gum og Barium nitrat(tror jeg) og en ting til(dextrin?) Husker ikke helt:S
Men i allefall, er det noen som har blandingsforholdene til denne mixen? Og det skal vel finnes en lignende blå mix med copper (II) oxide?
Cal.12
Til Cal.12 :


Sitat av Bang Vis innlegg
Du har jo mye snacks, men mangler litt basics.
Det første jeg savner er en klordonor, enten parlon eller PVC.
Skaffer du det, kan du lage rødt og grønt med følgende oppskrift:
60% X-nitrat, enten barium eller strontium
15% MgAl
15% parlon
10% dextrin
Disse stjernene tenner lett, har klar farge og brenner lenge, så de kan lages små.
Her kan du nok også sløyfe dextrinen, og fukte med aceton og la parlonen stå som binder.
Da tørker stjernene i løpet av noen timer.
Jeg skal grave frem noen flere oppskrifter, det er mange muligheter med de kjemikaliene!
Vis hele sitatet...
Dersom ikke dette er noe for deg finner du alltids noe annet på www.pyroguide.com.
Har planer om å lage Baechle system 6, som beviselig gir pene blåfarger. Jeg fikk levert 90 kg med kjemi i dag, så det burde sikre masse testing gjennom sommeren!
NitroFis, kan parlon byttes ut med Red gum? Er litt intressert i den med red gum^^ Men den kan kanskje testes den og
Noen stjerner som i følge andre er supre er Ruby red og Emerald Green

Kopiert fra PyroGuide:

X er enten Strontium eller Barium...

X nitrate 50
Parlon 18
Magnalium 12
Potassium perchlorate 8
Sulfur 5
Charcoal 5
Dextrin +5
Red gum 2

Åsså er Conkling Blue også bra. Mangler parlon, red gum og KClO4 så skal jeg teste de ut.

KClO4 65
CuO 14
Parlon 9
Red Gum 7
Dextrin 5


Disse skal jeg fort jeg får råd til å kjøpe kjemikaliene jeg mangler... Har veid opp de kjemikaliene jeg har tilvarende 1kg av hver mix.
Men nå er lunte, hemis 2 typer aluminium og svovel prioitert.

Og nei Cal.12, Red gum kan ikke erstatte Parlon da parlon er en klordonor som er veldig viktig for fargede stjerner, det er ikke red gum, det er bare en alholløselig binder og fuel...
Sist endret av Pyrotecnican; 23. april 2010 kl. 22:00.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
NitroFis, kan parlon byttes ut med Red gum? Er litt intressert i den med red gum^^ Men den kan kanskje testes den og
Vis hele sitatet...
Red gum er ikke en klordonor.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Har sett litt på "simple white", men den trenger tydligvis en "varm prime". Noen som har no forslag til en slik en?
Vis hele sitatet...
Jeg vet det er lenge siden, men 75% meal og 25% rød thermite på første laget og ren meal BP på andre laget funker knall!
Kjapp tur på Passfire med prøvebruker og jeg fant denna:
Barium Klorat 36
Shellac 4
Dextrin 1

Skal sjekke mer en annen dag, men denna var det enkleste jeg fant. Muligens vanskelig å tenne? Husker du rulla stjernene i meal før de ble lagt til tørking..
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitter med 100g møllet TT mix nå, og tenkte å presse i ettermiddag. Men pumpa jeg sitter med nå har en indre diameter på 12mm, blir det litt monster for 2" ?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
12 mm blir ganske store ja. Se for deg at man bruker 10 mm til 4", og 15 mm til 6".
Du kan jo selvfølgelig gjøre det fordet, men du får ikke mye oppi da...

Nå husker jeg ikke ideel størellse for 2" shells, men det er da ikke problem å skaffe seg et kobberrør eller noe plast i f.eks 8 mm?
Hvorfor kutter du bare ikke?`5x5x5mm kuber er bra. Har brukt dem selv, og de passer fint.

Men med TT kan det godt være at du trenger større ja, så kan være en god ide med 8mm stjerner ja. 12mm, da blir det 4 i hver hemi...
Sist endret av Pyrotecnican; 27. mai 2010 kl. 09:55.
Hehe, ja. Jeg synes det så litt feil ut:P Får ta meg en tur på.. Byggmaker?

-10mm (8mm indre diam.) kobberrør fra rørlegger
8mm gjengestang fra byggmaker
Vips, en helt brukbar presse

33 stjerner til tørking nå
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg testet C6 + 5% svamp titan stjerner i dag, og jeg syns det er noen av de fineste stjernene jeg har sett på en stund!

Liksom C6 først og når den har brent ut kommer titanen! En slags firefly effekt! Etter å ha sett de må jeg bare få tak i mer titan!

Disse annbefales på det varmeste!!!

Video
Sist endret av Pyrotecnican; 24. september 2010 kl. 00:34.
Noen som har noen fine blå stjerner?
Har kno3, S, charcoal, parlon, magnalium, sotronium nitrat, sink og aluminium black 000
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Noen som har noen fine blå stjerner?
Har kno3, S, charcoal, parlon, magnalium, sotronium nitrat, sink og aluminium black 000
Vis hele sitatet...
Du må bruke CuNO3, CuCO3,CuCl eller Cu++ i fint pulver. Perklorat/klorat bør også brukes for en klar og kraftig blå. Nitrat tror jeg ikke egner seg så bra til å få frem farger. Du trenger også en klordonor som PVC eller parlon.

Her har du en god oversikt over blå stjernekomposisjoner. Anbefaler å ligge unna paris green siden det er jæævla giftig visst nok. http://www.pyroguide.com/index.php?t..._%28Organic%29
Glemte og nevne at jeg har perklorat
trenger Emerald green prime ?
og hvis den trenger hvilken ?
Ja, de skal helst primes, men vet ikke hvilken
Etter det jeg forstår er vanlig BP pluss 10% MgAl bra, ellers er det Velines Superprime som er det beste og den anbefalte primingen...
Sist endret av Pyrotecnican; 28. september 2010 kl. 21:19.
ok , hvordan primer man stars?
Selv synest jeg en perklorat prime med vanlig håndmikset BP ytterst er veldig effektivt på nitrat/perklorat fargestjerner.

Lloyd's pinball-prime innerst skulle antenne det meste:
KClO4 75%
Red gum 10%
Charcoal, airfloat 15%
Dextrin +6%
Silicon +6%
Er enig med Thomas, pinball primen er ganske enkelt super!!
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Så en kveld på en dokumentar på national geographic chanel om pyroteknikk. Da var det om ett Amerikansk firma som lagde stjerner selv. De brukte en enkel comp.(grønn) med Red gum og Barium nitrat(tror jeg) og en ting til(dextrin?) Husker ikke helt:S
Men i allefall, er det noen som har blandingsforholdene til denne mixen? Og det skal vel finnes en lignende blå mix med copper (II) oxide?
Cal.12
Vis hele sitatet...
Bang postet en slik oppskrift i denne tråden.
Jeg skulle gjerne ha funnet den for deg, men jeg sitter bare med mobilen, ikke på pc så det blir litt knotete.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Thomas_l Vis innlegg
Silicon +6%
Vis hele sitatet...
Og før folk tror det er snakk om silikon, det er snakk om silisium
Sitat av baadpyro Vis innlegg
ok , hvordan primer man stars?
Vis hele sitatet...
Når stjernene er tørre sprayer du på vann og ruller de i prime til de har et passe lag.. Eller så ruller du de med en gang su har laget de, men min erfraring med kuttede og pumpede stjerner at de knuses hvis de ikke er tørre... Med runde stjerner ruller du bare primen utenpå stjernen...
▼ ... over en uke senere ... ▼
ok . hva er oppskiften på valines superprime ?
Med litt rettskrivning og google-kunnskaper er det ikke veldig vanskelig å komme fram til denne linken: http://pyroguide.com/index.php?title...e_color_system
Bare vær klar over at Potassium dichromate er giftig og kreftfremkallende! Det er heller ikke en nødvendighet å bruke dette i primen. Grunnen til at det brukes Potassium dichromate er for å redusere risikoen for at magnaliumen skal reagere med KClO4 etter hva jeg har lest.
må man ha bor syre i Emerald green star mix ?
må man coate mgal med noe ?
Du skal ikke bruke borsyre i comps som inneholder MgAl eller Mg, da den angriper magnesiumen.
Emerald green inneholder jo mer enn nok parlon til at du kan utnytte dette som binnemiddel ved bløting med acton og kutte/pumpe.
Er heller ikke noe problem å bruke MgAl uten å behandle/coate den med noe dersom du ønsker å bruke 75/25 vann/sprit og dextrin/sgrs som bindemiddel. Du kan jo være litt oppmerksom på salmiakk/ammoniakk lukt dersom du bruker vann.
Har selv aldri hatt noen problemer, men som med alt innen denne hobbyen er jo sikkerhet og forhåndsregler veldig viktig!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvilke komposisjoner er deres favoritter til fargede stjerner? Fortell gjerne hva du ser på som fordel med kompen du anbefaler, hvilke andre komper du har prøvd og hva du likte mindre med disse. Selv føler jeg at jeg har for smal erfaring til å utale meg ang farger, driver å tester mindre batcher av forskjellige komps i disse dager.

Ellers kan jeg anbefale å tilsette 5-10% atomized al eller titan (eller litt av begge) til kullstreamere som TT ol. Dette øker «wow» efekten betraktelig.