Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 4230
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=182845
Hvorfor? Jaja, men det er jo alltids batterier.
Hvorfor? Det spørsmålet er da ganske lett. Jeg synes det er litt trist at rakettene forsvinner, nyttår blir aldri det samme uten synes jeg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Jesh, vi har diskutert dette før, og er alle skjønt einige om at det er en uting... fint.

Haken er at det er jævlig mange skader av raketter, så ut fra kva vi får tilbake frå det, så er det heilt klart ikkje verdt det. Det koster samfunnet rimelig mange millioner i året i helsevesenet, forsikring o.l.

Så kvifor skal vi eigentleg tillate at idioter skader seg? Det gir jo tross alt relativt lite tilbake til samfunnet, så sett fra reint samfunnsøkonomisk standpunkt er det sunn fornuft å strupe tilgangen til fyrverkeri.

Dog er det vel ikkje snakk om forbud mot profesjonell bruk av fyrverkeri slik eg har forstått det...
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Nei, riktig det. Raketter er selve symbolet, men vi må huske at det vil nesten garantert komme nye og bedre produkter på enkeltskuddmarkedet. Derfor er jeg egentlig ikke så imot forbudet. Det vil redusere skader og herverk betraktelig! Store raketter vil nok bli erstattet av "store" enkeltskudd på 2". Får handle godt i år da
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er jo utgangspunktet for den sterke kontrollen på slike ting: det er faktisk helvetes farlig. Om alle var oppegåande nok til å innsjå at den saken en kjøper til 49,- på rema1000 faktisk kan fjerne auget ditt, vrenge fingrane dine og gjere deg døv, så hadde kanskje folk behandla det litt meir med respekt.

Kanskje burde ein printe bilder av fjorårets fyrverkeriskader på pakkane, som advarsel?

Eg er i utgangspunktet for rimelig fri tilgang til fyrverkeri, men innser samtidig at det aldri vil fungere fordi det er så jævlig mange uansvarlige. Då bør en kanskje ta tak i uansvarlegheita, og begynne i den enden. Et tiltak kan vere å heve aldersgrensa til t.d 25 år, og innføre solide bøter for uvettig bruk. Då vil ein hindre at attenåringer som skal tøffe seg får tak i så lett som i dag, samtidig som det vil innebere et større straffeansvar å vere uforsiktig.

Tok meg forresten den frihet å fikse trådtittel. "Siste år uten rakketer=(" tyder jo på at det er på veg til å bli lovleg...
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Ja, alle ulykkene skyldes idioti. Punktum! Jeg tror den beste løsningen hadde vært at alle som skal kjøpe fyrverkeri må ta et kort opplæringskurs i vettug bruk. Kort og gratis, men seriøst så de føler mer ansvar. Og strengere straffer. Og forbudt mot å fyre opp i tettbygde strøk. Dette er forbudt i noen byer, men området bør gå utover det. Gjør det enda mer bevisst, kanskje, men jeg tror likevel at folk vil glemme det i all morroa og alkoholen. Kjenner flere som drikker seg fulle på nyttårsaften og fyrer opp fyrverkeri som f***. Jeg har seriøst kunne betale 100kr fra min egen lomme for at de skal bli skadet! Ikke alvorlig, men noen reale branskader og midlertidig blindhet som setter en støkk, men ikke varig. Å ønske noen blind er for sadistisk for meg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
En del er reelle ulykker. Du kan aldri forhindre at ting tar fyr ved uhell, men eg trur det hadde gjort mykje om en enkelt og greit hadde sagt at *kun* det offentlige kan stå for ei oppskyting under 200m fra bebyggelse, og innført et sertifiseringssystem, og registrering av alle som kjøpte. Men då må prisen på fyrverkeri opp for å finansiere slike tiltak...

Så alt i alt: et forbud kan faktisk virke positivt, ved å gi folk et bedre bilde av pyroteknikk, og dermed meir avslappa regler for pyroteknikere....
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Kanskje, men seriøst, holder du sikkerhetsavstanden skal det _mye_ til for å bli skadet! Men jo, ihvertfall en regel på minst 200m fra tettbygde strøk, den høres fin ut! Kanksje er det positivt for de seriøse hobbypyroteknikere, men samtidig vil det bli rettet mer oppmerksomhet mot fyrverkeri fyrt opp utenfor offentlige show! Blir reglene mer avslappet, er det kanskje bare greit.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Uansett om du så gir de kurs, er det alltid noen som skal ødelegge ved å ha nyttårsfester med alkohol eller rett og slett hærverk.
Så lenge ikke batterier/bakkefyrverkeri forsvinner, er jeg ikke så hekta på kjøpte raketter.

Oh btw, jeg elsker å skyte raketter på folk. De skriker som katter.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Kjipt det her ja. Men jeg er en stor fan av batterier så jeg overlever egentlig
Og vil jeg ha raketter, kansje jeg lagerselv i såfall, og fyrer opp litt ute av syn av overansvarlige paranoide voksne

Men forhåpentligvis så vil det skje som Anders sier.

Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Store raketter vil nok bli erstattet av "store" enkeltskudd på 2". Får handle godt i år da
Vis hele sitatet...
Men så må jeg bare nevne at 2" er jo egentlig lite. Jeg kjøpte ett batteri med 25 x 55mm året før forige gang liksom.
Så viss de ikke går oppover 3" så blir jeg skuffa.
Men når jeg får stabilisert min økonomi og sånt, så blir det kansje mulighet for at jeg bynner og gå mere innen pyroteknikk, og lager meg effekter selv
Men nyttårsaften vil aldri være den samme uten en skikkelig knall til slutten!
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Dersom folk hadde lest, og ikke minst fulgt bruksanvisningen til fyrverkeri, så hadde skadestatistikken gått drastisk ned.
Hvor mange fyrer av fyrverkeri på nyttårsaften?
Hvor mange av disse blir skadd?
Skadeprosenten er tross alt lav, men det blir så synlig iogmed at det kun er tillatt en dag i året.
Skal antall skader ned, må nok brukerne få øynene opp for faremomentene ved fyrverkeri, og for at dette skal skje, er nok kursing den eneste utvei.

Jeg har alltid vært glad i pyro, men det er først etter å ha satt meg ordentlig inn i materien, og lagd en del selv, at jeg har lært meg å respektere, ja bortimot frykte, fyrverkeriet og dens potensielle ødeleggende natur.
Såvidt jeg kan skjønne, så finnes det ingenting som selges fritt, som er så potensielt farlig som fyrverkeri, og det har igrunn forundret meg at det er tillatt solgt uten restriksjoner, bortsett fra aldersgrense og i et begrenset tidsrom.

At pinneraketter nå forbys tar jeg med knusende ro.
Jeg har alltid sett på raketter som overprisede og dårlige artikler, som ikke er verdt det de koster.
En stor rakett inneholder typisk tilsvarende en 2" luftbombe, ca 90 g effekt. Prisen ligger gjerne på 200 - 250 kr.
Et 7 skudds 1,3/4" batteri koster under hundrelappen, og har ørlite mindre effekt, men syv ganger på rad...
De som skyter profesjonelle show har måttet klare seg uten pinneraketter lenge, og det kommer alle andre til å gjøre også, kors på halsen ;-)

Antall skader kommer derimot ikke til å gå ned som følge av dette forbudet.
Et veltet eller "strategisk" plassert batteri, er langt mer egnet til å volde skade enn en skarve rakett!
Heldigvis har ikke Storberget fått med seg det...
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Skadeprosenten er utrolig lav, ja! I 2006 ble 7925 personer skadet eller drept i trafikkulykker i norge. Så sier vi at det er rundt 4,7 millioner som kjører bil (hele norges befolkning). Og så sier vi 30 (legger på litt) skader hvert nyttår og 4 millioner brukere/tilskuere.

Da får vi følgende:

Bilkjøring: 0,17% sjanse for å bli skadet
Fyrverkeri: 0,00075% sjanse for å bli skadet!

Men det blir på et helt år, kanskje vi burde ta på en dag for å gøre det likt.
Det er ca 21,7 skader med bil hver dag.
Og da sier vi 30 i fyrverkeri.
Men det er ikke 4,7 millioner som kjører bil akkurat på denne dagen. La det bli 3 millioner. Fyrverkeri derimot, er det nok 4 millioner. Samtidig går ulykkene ned når det er færre på veiene, så 21,7 (gjennomsnitt) er mulig et litt for høyt tall.

Da får vi:

Bilkjøring: blir noe slik som 0,00072% (kalkulatoren klikka)
Fyrverkeri: blir 0,00075

Som vi ser så er sjansene temmelig like. Det sies at ca 25 blir skadet, og ikke 30. Da blir det faktisk større sjanse for å bli skadet av turen hjem enn selve feiringen, men likevel tror jeg at det er en smule større sjanse med fyrverkeriet. Men ikke mye! Og ihvertfall ikke på et år!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Viss du seier at 100 blir skada og at 5-6 hus går tapt i brann, så tenker eg du har nådd 100 mill i skadevirkning. For at vi skal få sjå flotte farger.

Yep, traffikken koster oss langt meir enn det, men den har for det meste en nytteverdi. Nytteverdien i fyrverkeri er nøyaktig null for alle praktiske formål.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Bang Vis innlegg
Antall skader kommer derimot ikke til å gå ned som følge av dette forbudet.
Et veltet eller "strategisk" plassert batteri, er langt mer egnet til å volde skade enn en skarve rakett!
Heldigvis har ikke Storberget fått med seg det...
Vis hele sitatet...
Vil si meg helt enig med alt det bang skrev.
Tror det var nyttår til 2005, da jeg og fettern min hadde en fontene fra svea tror jeg, og det står jo denne side opp på ene siden.
Vi la den med den sida opp, og fyrte på. Det som skjedde da var at fonta bynte og frese ned i bakken og så tippa. Etiketten var feil vei liksom!
Hva viss de gjør noe slikt med batteri og mindre erfarne brukere som ikke vet omlunta skal være oppe eller nede.

Egentlig tviler jeg på at noe slikt kommer til og skje akkurat, men tenk viss.
Og jeg tror det var året etter, altså nyttår til 2006 da noe enda skumlere skjedde med det ene bombardier batteriet fra svea vi hadde.
Bombardier er jo 44mm tror jeg det var, og kan jo gjøre relativ stor skade om det kommer helt feil.
det som skjedde var at en av de 7 shellsa, ikke kom seg ordentlig gjennom plasten, og ble slått nesten 90 grader til siden istedenfor opp. Den havna ca 15 meter fra oss og gikk av.
Stort smell, og effektene nådde helt bort til der vi sto.
Tenk viss shellet hadde gått andre vei mot oss liksom.

Jaja. Raketter eller ikke, uhell vil skje nomather what
Så vidt jeg ser det ligger ikke problemet i hvilke pyrotekniske gjenstander som brukes (raketter, luftbomber etc.) men heller det ekstreme inntaket av alkohol enkelte har på nyttårsaften. Alle skjønner at noe farlig blir ennå farligere når promillen stiger. Det er rett og slett kombinasjonen av pyroeffekter og norsk drikkekultur som virkelig ikke går sammen.

Jeg har fortsatt til gode å oppleve ulykker hos edru personer, med unntak av et feilprodusert Bombardier-batteri som sprengte på bakken. Med folk som var heller godt formen derimot, har jeg sett nestenulykker som kunne ha gått skikkelig, skikkelig ille. Hvis folk hadde vært i stand til å unngå å drikke seg ned til sjimpansenivå før de fyrte opp rakettene o.l, tror jeg vi ville sett en veldig stor nedgang i ulykkene.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Viss du seier at 100 blir skada og at 5-6 hus går tapt i brann, så tenker eg du har nådd 100 mill i skadevirkning. For at vi skal få sjå flotte farger.

Yep, traffikken koster oss langt meir enn det, men den har for det meste en nytteverdi. Nytteverdien i fyrverkeri er nøyaktig null for alle praktiske formål.
Vis hele sitatet...

Jo riktig det, men når vi er inne på nytteverdi vil jeg tro at fedme og livsstilssykdommer som ikke skyldes annet en nytelse, som fyrverkeri er, koster samfunnet en god del mer. Det unnskylder likevel ikke fyrverkeri, men nytelse koster det og
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Jo riktig det, men når vi er inne på nytteverdi vil jeg tro at fedme og livsstilssykdommer som ikke skyldes annet en nytelse, som fyrverkeri er, koster samfunnet en god del mer. Det unnskylder likevel ikke fyrverkeri, men nytelse koster det og
Vis hele sitatet...
Absoulutt, men å bruke det som argument for at skader som følge av fyrverkeri er ok, blir dårlig. Då må vi motarbeide begge deler...
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jeg er sterkt i mot forbud. Det går sterkt i mot mine tanker om personlig frihet og tillitt til enkeltindividet. Alt som er potensielt skadelig blir forbudt, og vi sitter en dag igjen med en barnehagestat hvor alle sitter helt stille i sine polstrede stoler, fôret intravenøst med statlig godkjent næringsløsning. Trygg? Helt sikkert. Lykkelig? Definitivt ikke!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Snu litt på mynten!

Det at færre blir skada er positivt for samfunnet, gjennom mindre utgifter (aka mindre skatt), samt den menneskelege sida av det.

Men eit anna poeng er at når overskriftene om skadane forsvinn, så blir det større opning for dei som har reell interesse, og det vil bli større etterspørsel etter folk som har godkjenning til å drive med pyro. Sjå på det som ei mogelegheit.

Eller er det verkeleg positivt for pyro-gjengen her inne sitt image utad at folk kan lese om skader i vg? Eg trur absoulutt ikkje det, fordi folk som les det veit ikkje kven som vart skadde, og kan stortsett ikkje skilje mellom idioter på fylla og litt meir seriøse personar.
Jeg synes at de burde prøve å selge fyrverkeri hele året,slik som i sverige.
Da ville folk etter hvert vende seg til å bruke fyrverkeri ordentlig.
Jeg legger også merke til noe liknende. Hvis jeg er i utlandet og ser en fyll person, så er det som regel en nordmann.
Siden det er så vanskelig å skaffe alkohol i norge, så drikker de ekstremt masse etter å ha skaffet det.
Det blir jo da det samme når det gjelder fyrverkeri.
For eksempel: en person er på hytta og måtte reise ca en time til butikken for å kjøpe fyrverkeri. Da han hadde vert og kjøpt de største rakettene og reist hjemm igjen til hytta, så oppdaget han at det var noe galt med den største og dyreste raketten.
Han tenkte at han ville reparere den selv ved å tape masse tape rundt styrepinnen.
Siden han ikke kunne reise til bake og kjøpe nytt siden salgsperioden var på kun 2 dager.
Da klokka slo 12 så skøt han opp den store raketten.
Jah... tenk resten selv
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Masclet, det der stemmer ikkje med virkeligheta, for all informasjon vi har greid å grave opp til no tyder på at auka tilgang = auka forbruk. Uten unntak.
Sitat av vidarlo Vis innlegg

Men eit anna poeng er at når overskriftene om skadane forsvinn, så blir det større opning for dei som har reell interesse, og det vil bli større etterspørsel etter folk som har godkjenning til å drive med pyro. Sjå på det som ei mogelegheit.

Eller er det verkeleg positivt for pyro-gjengen her inne sitt image utad at folk kan lese om skader i vg? Eg trur absoulutt ikkje det, fordi folk som les det veit ikkje kven som vart skadde, og kan stortsett ikkje skilje mellom idioter på fylla og litt meir seriøse personar.
Vis hele sitatet...
Om mer og mer fyrverkeri blir forbudt vil jeg anta at folk flest vil reagere mer negativt på fyrverkerioppskytninger, tester, osv. som blir gjort av oss pyroteknikkere som elsker hobbien vår.
Det er akkurat som om folk reagerer mer når de har loven på sin side. Folk driter litt i at vi holder på med pyroteknikk om det ikke er så ulovlig, men om det er ulovlig blir de sure og irriterte.
Sitat av B0mb3rm4n Vis innlegg
Om mer og mer fyrverkeri blir forbudt vil jeg anta at folk flest vil reagere mer negativt på fyrverkerioppskytninger, tester, osv. som blir gjort av oss pyroteknikkere som elsker hobbien vår.
Det er akkurat som om folk reagerer mer når de har loven på sin side. Folk driter litt i at vi holder på med pyroteknikk om det ikke er så ulovlig, men om det er ulovlig blir de sure og irriterte.
Vis hele sitatet...
Er enig der B0mb3rm4n. Men jeg tror og at når de gamle naboene blir irriterte av slik er fordi de også kjeder seg.
Da må de blande seg og lage et stort nummer. Da kjeder de seg i hvertfal ikke lenger
Men det er noe dritt.
Jeg er heldigvis ikke en så stor fan av raketter, liker best shells, dermed så er batteriene min beste venn!
Men i dag tar de rakettene, i morgen tar de batteriene, og i overmorgen så sitter vi igjen med partypoppers og smellbongbonger på nyttårssafta! Dette kan kun gå en veg...

Sitat av Masclet Vis innlegg
Siden det er så vanskelig å skaffe alkohol i norge, så drikker de ekstremt masse etter å ha skaffet det.
Vis hele sitatet...
Vanskelig og skaffe? Nei. Dyrt? JA!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det at færre blir skada er positivt for samfunnet, gjennom mindre utgifter (aka mindre skatt), samt den menneskelege sida av det.
Vis hele sitatet...
Men så kommer det jo ann på om det blir færre skadede?
Fulle folk eller bare dumme folk, som en gjeng herfra som la ett stort batteri med flere kilo krutt, sidelengs ved siden av veien etter nyttår til i år. Lift chargene var så kraftige at hele kassa flippa, og den skøyt i rask rekkefølge overalt!
Traff biler og ja.

Slike folk blir vi aldri kvitt, og de vil skade seg om de har raketter eller ikke.
Den største grunnen til skadestatistikken, er uvettig bruk.
Eneste som skjer med fjærning av raketter, er at sjangsen for fatale produskjonsfeil ikke skjer.
Men produksjonsfeil på batterier har skjedd flere ganger, så det vil jo fortsatt være fare der og.
Jeg er egentlig litt glad for at raketter ikke lenger blir solgt. Har aldri hatt noe spesiell glede av raketter. De er alt for dyre i forhold til hva man får igjen. Dessuten er de som sagt ukontrollerte og farlige. Jeg sier ikke at effektbatterier ikke er farlige, men raketter er mer utsatt for vind og slikt, noe som gjør dem ustabile i fly-banen deres. Det eneste jeg reagerer på er at staten stadig forbyr mer og mer for å øke sikkerheten her i Norge. Det er mulig det hjelper, men til slutt går vi rundt med hjelm på hodet. Hadde bare ikke mange av Norges befolkning vært så store idioter som de er, hadde de ikke skuddt opp fyrverkeri i beruset tilstand. For all del, ulykker oppstår blandt edru folk, men dette kunne vært moderert til et meget begrenset anntall ulykker om vi bare viste forsiktighet og fryktet fyrverkeriets egenskaper. Nesten alle ulykker forusaket av fyrverkeri kunnet vært unngått, men det vil alltid oppstå noen uforutsette ulykker som ikke er forbrukeren sin feil. Jeg håper bare alle er forsiktig slik at vi slipper unødvendige ulykker.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Jeg liker hjemmelagde raketter best, og kjøpte er bare dyre for min del. Effektbatterier kan en få fra 25kr og oppover for 25skudds, noe som er mye billigere, bedre og tryggere enn raketter.

Hvert år har jeg enten kjøpt familiepakker, eller nå i det siste seperat.
Da kjøpte jeg en eske på 12batterier for 300kr med tilsammen...300skudd.
Ikke bare har jeg 6-7 batterier igjen, men jeg har ikke tenkt på at jeg har rundt 25 raketter kjøpt liggende her.
Dette er noe små dritt raketter jeg kjøpte på europris hvor mesteparten av pappen/beholderen er fylt med luft( effekten ligger I motoren).

Når det blir slutt på raketter, håper jeg for all del at ikke gjelder effektbatterier også, i og med at demonterte batterier er veldig populært hos sprengepostkasser-kids.
Sitat av Brainiac Vis innlegg
Når det blir slutt på raketter, håper jeg for all del at ikke blir effektbatterier også, i og med at demonterte batterier er veldig populært hos sprengepostkasser-kids.
Vis hele sitatet...
Er helt enig Brainiac! La oss nå ikke håpe det! Jeg syntes det heller kunne blitt strengere straffer for dem som gjør herverk med fyrverkeri, enn at alt skal bli tatt bort. De idiotene som ødelegger for andre med fyrverkeri fortjener ikke rett på fyrverkeri, men det bør likevel ikke påvirke alle andre som gjerne ikke er idioter.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jepp, enig med deg angående straffer, B0mb3rm4n, men det er nok ønsketenkning å tro at det ikke bare er en innledning til å strype all fyrverkeritilgang til et minimum.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Helt ærlig, jeg kjøper ikke mye enkeltraketter. Nettopp fordi de er dyre, men det er altid kos med litt raketter i en sånn stor pakke. Men men. De finner sikkert på noe kreativtmed pakkene neste år da
Eneste året jeg har kjøpt masse enkeltraketter, var til i år da jeg hadde 10 forskjellige finaleraketter, og sendt alle opp i rask rekkefølge, og den siste med en sjanghai surprise.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
APA... Kreative er er forhandlerne gjerne, men det er nok ikke politikerne..
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
APA?
Skal politikerne hindre forhandlerne, og slenge masse store enkeltskuds rør i pakkene, og litt ekstra med batterier?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
APAN Jeg ser ikke så mørkt på forbudet. Et stort enkeltsskudd er noe jeg savner veldig. Men så er det regelverket som jeg tror forbyr enkeltskudd over 1"?
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
APAN Jeg ser ikke så mørkt på forbudet. Et stort enkeltsskudd er noe jeg savner veldig. Men så er det regelverket som jeg tror forbyr enkeltskudd over 1"?
Vis hele sitatet...
På nyttårsaften for 3-4 år siden hadde vi en del gjester hos oss. Han ene hadde faktisk et stort enkeltskudd. Må ha vært ca 4". Var rått for meg som bare hadde sett batterier og rakketter før .

Jeg er ikke sikker på om han kjøpte det i Norge, men vil egentlig tro det. Jeg må få spurt han.

Jeg er også en av dem som synes det er synd at det blir forbud for raketter. Jeg liker raketter mye bedre enn batterier. Høreas kanskje dumt ut, men jeg synes det er mye mer stas å tenne på en pyroteknisk effekt om gangen. Vet ikke hvorfor.

Jeg har støtt på endel folk som overhodet ikke har respekt for fyrverkerier. ikke rart det skjer ulykker Blant annet var det en venn av fetteren min som tente på lunta til en airbomb, holdt den i hånda en stund før han kastet den opp i lufta. Da er du passe dum i hodet.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Enkeltskudd i 4" har vært forbudt i Norge i mange år, så den må komme fra Sverige.
Nå skal det sies at max ladning på de svenske er noe sånn som 100g. Profesjonelle 4" bomber veier gjerne 300-400g, så da kan man lett tenke seg forskjellen...

De som har mulighet, ta kl 4 kurs! Fyrverkeri får en ny mening etter det!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av hanse Vis innlegg
På nyttårsaften for 3-4 år siden hadde vi en del gjester hos oss. Han ene hadde faktisk et stort enkeltskudd. Må ha vært ca 4". Var rått for meg som bare hadde sett batterier og rakketter før .

Jeg er ikke sikker på om han kjøpte det i Norge, men vil egentlig tro det. Jeg må få spurt han.
Vis hele sitatet...
Svea selger displayfyrværkeri viss du drar til importør. Mener og huske de har opp til 100 mm.
er ikke sikker på om man må ha noe kurs, sertfikat/lisens eller noe.

Leste nettopp, du må ha tatt det kurset bang snakker om. Les her: http://www.sveafireworks.com/norge/2...er/display.asp

Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
APAN Jeg ser ikke så mørkt på forbudet. Et stort enkeltsskudd er noe jeg savner veldig. Men så er det regelverket som jeg tror forbyr enkeltskudd over 1"?
Vis hele sitatet...

1" regel? Man får batteri med 2".
Og fåresten, ANNMAL...

EDIT: Mitt julegaveønske nummer 1! http://www.sveafireworks.com/norge/2...&grupp=Display
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jepp, du får 2" i batteri, men ikke enkeltskudd. Står nok på npb.no.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Å ja sånt sett. Hva er egentlig galt med større enkeltskudd?
Og en ting som skjedde feiringa til i år var skummelt, tror det var til i år, værfall.
Det var en type enkeltskudd i "familiepakker" fra mix tror jeg.
Det var 1" "Tomahawk", og den skjøt opp, og falt ned i hagen og sprengte. Det var veldig kraftig type shell. Hørte ut som et shell fra knallbatterier, med flash.
Bare den hadde stjærner i tilleg. Vi skjøt opp flere av disse, og alle falt litt. Ene kom 2-3 meter over bakken før den smalt.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Grove enkeltskudd forsvant pga en del ulykker, og det var ihvertfall en som døde da han bøyde seg over røret og fikk en 4" rett i trynet.
Det er da like stor sjanse for å bli truffet av et 4" enkeltskudd som et 4" skudd i en kasse med mange mortere, om man bøyer seg over? :P
Dumt for oss pyroteknikkere at Norge er så beskyttende som det er, men bra for alle idioter.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Sant nok, men når du har en kasse med 4" så har du også kl 4 kurs, og da vet du at du ikke skal bøye deg over kassen når lunten tennes...
Løse rør hadde også en lei tendens til å velte. Folk flest leser ikke bruksanvisning, vet du.
Det er ganske sant. Men måtte man ikke hatt klasse 4 kurs for å fyre opp 4" enkeltskudd også da?
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Nei, de ble solgt på lik linje med alt annet fyrverkeri.
På den tiden var det også mye lenger salgsperiode. Det var tider, det!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Fy faen at jeg ikke var født da!
Regner med man må være værtfall 18 år for og ta det kurset sant?
Og hvor mye må man betale for en slik batteri?
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Man må være 18 for å kunne gjøre alt som er gøy med buksa på...

Det batteriet du linket til heter Big Boy, og i 2002 kostet det kr. 4278,- ink mva. Jeg har ingen nyere prisliste.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Så på nyhetene at en av Norges største fyrverkeriimportører søker om å få gjøre om låven slik at det blir siste nyttårsaften med raketter med styre pinne i år. Siden de sitter på løsraketter for utrolig mange millioner på et lager utenfor Oslo som de ikke fikk solgt. Hvis loven ikke blir endret vill de muligens saksøke staten for 20 millioner kroner. Dette hørte og så jeg et innslag på dagsrevyen 13. April 08 (altså i dag).
Jeg vil også vise til denne artikkelen: http://www.siste.no/Innenriks/article3251576.ece hvor en selger av Svea-produkter sier: ”– Vi har kun fem dager å selge ut disse rakettene på, og kundene har jo også returrett. Derfor vil vi ende opp med et restlager som vi aldri vil få solgt dersom forsalget trer i kraft, forteller han. (ANB)”
Noe som han hadde helt rett i.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Trodde det var slik at restlageret fra i fjor kan selges ut, men at nye raketter ikke kan tas inn?