Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 3897
Hei!
Sitter her og funderer litt på litt spesial-effekter til en film jeg har tenkt å mekke, og jeg satt og så på en CSI-spesial igår om hvordan de faker at ei kule treffer en person:

http://img523.imageshack.us/img523/6...p453483fz0.png
http://img523.imageshack.us/img523/4...p452924cu5.png
http://img523.imageshack.us/img523/5...p453280qe0.png

han fyren snakka noe om hit-shield, pyrotechnic "squib" eller noe og bloodpact.

Det jeg lurer på; Hvordan lage noe sånt hjemme? En oppskrift takk eller hvor man kan kjøpe hit-shield og en squib eller hva det het,
Tusen takk for alle svar

- Alexander
Jeg er vel ganske sikker på at det ligger forklaringer på dette her fra før, men jeg kan ta en rask forklaring...

Først av alt så kan det være greit å ta pyro 1 & 2 kursene til NISS (www.niss.no) under pyro 2 kurset får du gjennomgang av kropstreff og slikt.
Da får du også vite hvor man får tak i "squibs"
og andre ting du trenger.

Hit-shield: er rett og slett som det står, treff skjold... Det er ofte en ganske tykk metall plate (forklarer mer senere).

"squib": Er ganke enkelt forklart en ganske kraftig kinaputt, Du får dem i forskjellige styrker og di smeller kraftig. I motsetning til kinaputter er disse ofte flate (ser ut som kronestykker) og har elektriske tennere...

Blod pakke: Dette er vel det enkleste å lage, du tar en vanlig zip lokk pose, og fyller den med jukse blod, eller andre ting du føler for som gir realistisk blod effekt, små skumgummi bitter blandet godt inn får det til å se ut som kjøtt biter... Kanske tomat biter gjør sammme effekt, har ikke prøvd...

Hvordan sette sammen:
Man bruker da "treff skjoldet" som ofte er en tykk jern/stål plate. Dette er fordi "squib'en" er ganske så sterk og slår lett hull i tynne aluminiums plater, så test på en plate som ikke er festet på kroppen før du gjør noe som helst...

Selve platen skal da festes på det stede som treffe skal simulere... f.eks. låret....
Så har du ett par valg; du kan ha "scub'en" mot platen og blod pakken over, eller blod pakken mot platen og "squib'en" over...
Du vil da få 2 forskjellige treff varianter, vist "squib'en" ligger mot platen så vil det bli en rettet eksplosjon kan man kalle det, og den vil gi ett solid smell i blod posen som kaster tingene godt utover...
Vist blod posen ligger nærmest platen så vil "scuib'en" rive hull i posen men også virke hardere på tøyet du har på, den river lett hull i en t-trøye...

Personlig synes jeg at inngangs sår, der kulen treffer kroppen, ligner best når man tar å setter blod posen nærmest platen. Og at utgangs sår ser best ut når du putter "squib'en" nærmest platen.
Eneste er at løse klær som t-trøyer og slikt vil bli blåst ut, så vist en kule hadde truffet så kan det like gjerne se ut som kulen egentlig hadde gått ut der, pga blafringen som blir i klærne...

Rask forklaring til bildene du la ut:
Det første: er bilde av en "squib"
Det andre: Ser du en stor metal plate som "hit shield" og en liten metal ting som di antagelig bruker for at "squib'en" skal ligge rolig og for å få mer kraft mot blod pakken.
Det tredje: bilde ser du hvordan blod pakken festes over "squib'en"

Håper dette var grei forklaring...
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Bjølg
Vis hele sitatet...
Dog er den der for vegger etc. Livsfarlig å montere på en person!
Trådstarter
2 0
"Bland det flytende metallet med reaksjonsstoffet,"

Hva er reaksjonstoffet? =)

Og så jeg lurer på: Kan man bruke deler fra nyttårs tanks til å putte nedi et slikt rør? Har liskom 15 eller noe igjen :P
Sitat av alei
"Bland det flytende metallet med reaksjonsstoffet,"

Hva er reaksjonstoffet? =)

Og så jeg lurer på: Kan man bruke deler fra nyttårs tanks til å putte nedi et slikt rør? Har liskom 15 eller noe igjen :P
Vis hele sitatet...
Reaksjonsstoffet, vil si den andre komponenten, herderen. og du bør ha fantasi selv til å skjønne hva du kan og ikke kan bruke til et noe så enkelt prinsipp som det her. poenge er at med en så liten kruttmengde som er ment å bruke her så må det være helt tett, altså ikkeno luntehull.. du må med andre ord bruke elektisk tenner..
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Her er også en film av folk som ser ut som blir treft av kuer. F***, jeg trodde det var ekte til jeg så ledningen jeg:P http://www.youtube.com/watch?v=xqp9jmz0cPU
Sitat av Nygaard
Sitat av Bjølg
Vis hele sitatet...
Dog er den der for vegger etc. Livsfarlig å montere på en person!
Vis hele sitatet...
Der har jeg igjen for å basere posting på hukommelsen min. :P Leste den tråden for flere år siden og "husket" at det var en guide for kuletreff på mennesker. Skulle vel ha lest den først.

Men den jeg linket til har faktisk en utrolig realistisk-ish effekt. (På vegger altså, på mennesker blir det vel for realistisk, if you catch my drift.)
Sitat av Pyro Anders
Vis hele sitatet...
Du gidder ikke slenge med litt informasjon om hvordan de lager de med sånn jævlig med røyk?
Også er det en som får kameraet til å riste, har veldig lyst til å lage sånne.
Sitat av Grantax
Sitat av Pyro Anders
Vis hele sitatet...
Du gidder ikke slenge med litt informasjon om hvordan de lager de med sånn jævlig med røyk?
Også er det en som får kameraet til å riste, har veldig lyst til å lage sånne.
Vis hele sitatet...
Vist du tenker på den som er i starten av filmen så var det sement pulver over den vist ikke jeg husker helt feil...
En V formet beholder var gravd ned, så la man sprengladning i bunnen og hadde sement pulver over...

Var nemlig på akkurat det kurset hvor filmen er filmet fra....
De effektene fra filmen der det smeller i kombinasjon med en flammekule og svart røyk, er dette bare en ladning av f.eks svartkrutt med bensin over i et rør eller lignende?
Ja det er stort sett det... Litt miksing av bensin og disel for å få effekt, mer disel gir mer røyk og mørkere flammer, mens bensin gir litt mindre røyk, eller hvertfall ikke så svart røyk...

Må ha ett veldig tykt rør, også må man passe på at selve sprengladningen ligger i bunnen slik at bensinen kastes opp...
I steden for å bruke svartkrutt brukes ofte zinkit...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Lagde meg squib i dag! Brukte 50-50 APAN og ketchup som blod.
Monterte det på en metallplate med elektronisk tenning og jeg må si det fungerte perfekt! Den lagde hull i skjorta og sprutet ketchup overalt. Så ganske ekte ut (ihvertfall hollywood ekte). Smellet var ikke høyere enn det jeg kunne leve med, så den kan trygt monteres på kroppen.
Skal lage ny og få filmet samt noen bilder!
Hmm, montere APAN på kroppen?

Jeg går ikke rundt med høy-eksplosiver på kroppen. Ikke så dum ide da men
Neh, i små mengder er ikke AP(AN) så ille. Hadde en liten mengde (<0,5g) som gikk av i hånda mi en gang, men alt som skjedde var en helvetes øresus samt noe papp som ikke ville ut av ansiktshuden min på noen dager. Med en sikerhetsplate av metall/tykt skinn er det null fare.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Tror ikke kommersielle squiber er noe snillere en en 0.5g APAN ladning.
Smellet er til å leve med og med en 5mm karbonstålplate imellom meg og ladningen føler jeg meg trygg

Har filmet en nå, men det ble ikke bra vinkel så jeg poster bare bilder i dag.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
flott, men virker den ikke litt stor?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Stålplaten er større enn den skal være, men squiben har ganske rett størrelse. Er mindre i virkeligheten enn på bildet.
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Stålplaten er større enn den skal være, men squiben har ganske rett størrelse. Er mindre i virkeligheten enn på bildet.
Vis hele sitatet...
OT: Bare nevne at det er lurt å få med noe i bildet som folk vet størrelsen på. Sånn at det er noe å sammenligne størrelsen med
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Til sammenligning er squiben ca. like stor som et AAA batteri i diameter og 5-7mm høy.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Lagde ny sqib design i dag og den ble en del større av praktiske grunner, men er fortsatt ikke for kraftig. Revner alt av klær og kaster gørr et godt stykke
Har noen bilder og en film.
http://www.youtube.com/watch?v=W5XwfPA1uxw
Stilig, ser veldig realistisk ut!
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Fin den. Noe sånt må jeg lage og! Jeg har ca 10g AP liggende i garasjen så kanskje jeg prøver i morgen. Har AN og selfølgelig. Men jeg tror det ville sett enda bedre ut med noe annet enn ketchup. Jeg har en tube med falskt blod liggende et eller annet sted, så den kan jo komme til nytte!
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Ja, ketchup er bare midlertidig. Stinker gjør det også. Blir nok litt tweaking på blodposen og innholdet i den for å få effekten mer realistisk. Litt mer "blodstøv" hadde vært fint.
Viss du hadde fått gellet det på en måte, slik at det sprengte opp i biter som ser ut som kjøtt. Vet ikke helt hva det skulle vært som fungerer slik, men kan jo være at noe fortykniksmiddel hadde gjort seg i ketchupen?
Hva med å bruke kjøtt + litt blod
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Sitat av pyrotekniker Vis innlegg
Viss du hadde fått gellet det på en måte, slik at det sprengte opp i biter som ser ut som kjøtt. Vet ikke helt hva det skulle vært som fungerer slik, men kan jo være at noe fortykniksmiddel hadde gjort seg i ketchupen?
Vis hele sitatet...
Som PyroSarp sa, så kan man bruke for eksempel skumgummibiter blandet inn i det falske blodet eller for all del ketchupen. Kan faktisk tenke meg at det ser ganske ekte ut!
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
En rød, tykk substans med skumgummibiter er nok bra.
Vurderer å skaffe jukseblod, men det er litt for dyrt for min smak.
Rødmaling er kanskje greit. Noen indrefilet biter hadd gjort seg, men ja, litt dyrt?
Jeg har lest en oppskrift på juksenlod, mener det var matolje og rød konditorfarge eller noe slikt som skulle gi en rød væske som var veldig likt blod.
Kan se om jeg finner en oppskrift.
Jeg pørvde med både flash og BP, flashen kan nok brukes men BP var det lite med.
Det beste er nok sprekere stoffer, f.eks små mengder AP(AN)
Det beste hadde jo vært om en på hver side av magen gikk av nesten samtidig, slik at det ble utgangshull!
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Høres ikke så ille ut! Skal se om jeg får skaffet meg noe vannbasert rødmaling (hvis det går godt sammen med oljen). Tror ikke LE er noe særlig til dette.
Husk at den skal penetrere en vanlig genser fra opptil 1cm hold og avgi minimalt med røyk og flammer.
Prøvde å lage en liten dose av olivenolje, konditorfarge og litt sukkerlikør.
Ble ikke av det beste, og var vanskelig å "homogenisere"
Noen bilder:
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Testet nettop på meg selv med olivenolje, tomatbiter og ketchup.
Gikk greit, men det stinker så jeg tror jeg foretrekker maling.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Jeg lagde en prototype av en squib nå. Jeg ville ikke festet den til kroppen for og si det sånn! Den ble altfor kraftig. Men som jeg sa det var jo bare en prototype så jeg kunne skjekke hvor lett jeg kunne lage hull i genseren. Jeg brukte kun AP fordi jeg ikke gadd og knuse AN-prills for å blande APAN. Det jeg gjorde var å putte litt AP i en bruskork og deretter teipe igjen med et tynt lag med maskeringsteip. Så la jeg den under tøystykket og tente lunta (nei, jeg brukte ikke elektrisk tenning nå siden det bare var en test). Jeg brukte helle ikke noe blod, men jeg lager mest sannsynelig en ordentlig en i morgen.

Jeg har et greit filmklipp av det som jeg godt kan laste opp, så jeg gjør det etterpå...
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Her er filmklippet: http://youtube.com/watch?v=1_zwTSiukxw . Litt for kraftig, ja! Se på hullet i genseren!
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Bruskork er vel kanskje litt å ta i ja! Sats heller på noe med størrelse som en 50-øring.
Vel, da har jeg og vært ute og testet squibs, og med et meget skuffende resultat. Jeg brukte til å begynne med kommersielt KClO4-flash i tabletthylser som var en del hakk større enn paracet, og solbærsirup som blod (faen, det likner, men er klissete). Posen sprakk, blodet sprutet, men t-skjorta var like hel. Jeg gjentar med squiben på utsiden av posen denne gang, i håp om et bedre resultat - ingen forskjell, og nå er jeg utrolig klissete på hendene av safta.

Jeg blir irritert, og tar et lite papprør med diameter noe á la en 50-øring, skjærer det ut til en dybde på ca. 0.8cm, fyller med flash og tetter, mengden er nå nesten dobbelt så stor som de tidligere ladningene. Nå sprutet blodet og t-skjorta ble det et finfint hull i som hadde akkurat samme størrelse som en 9mm patron, men det kom noe svinaktig mye røyk.

Neste gang prøver jeg med AP/APAN, og skal ta noen bilder og kanskje filme i samme slengen. Noen som vet hva de profesjonelle bruker som sprengladning, btw?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Bruk APAN ja. Skal en god del kraft for å sprenge hull i klær som ikke ligger stramt over ladningen. Jeg hadde veldig god suksess med maling. Så mye bedre ut!

http://www.youtube.com/watch?v=ySgqgiLpHNw
Skal si.. Den der var flott! Har tenkt å prøve meg på noe slik når sommeren kommer :P
Kjempeflott
Da har du squib-en innerst med en liten pose maling over, og til slutt genseren over?
Den var fin, Anders. Men er det noen som vet hva det profesjonelle bruker? Regner med det ikke er APAN, ei heller BP eller flash. Og t-skjorta lå veldig stramt over blodposen, men den var utrolig tykk.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Takk!

verto: Blodposen var faktisk under squiben så effekten ble egentlig misslykket. Prøvde senere med en mindre ladning og det gav suksess.

Bjølg:Jeg aner ikke. Varierer sikkert fra produsent til produsent, men det må vel være et mellombrisant HE av et eller annet slag.
Står litt om mengde her: http://www.pyrosociety.org.uk/forum/...showtopic=2883
Fant forresten ut at det lønner seg å bruke små ziplock-poser i stedet for vanlige plastposer. Jeg har alltid helt "blodet" i hjørnet på en standard gjennomsiktig kjøkkenplastpose, noe som resulterer i en slags rund, pyramideaktig form på blodposen. Ziplock gir en flatere og finere pose, som også gjør at mer av effekten fra squiben går på t-skjorta og det er større sannsynlighet for hull.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Du mener ziplock av de mindre typene? Blir litt vulgært med en kjempepose på 2l.. Har brukt plastfolie, men skal gå over til ziplock.
Hehe, ja. mener de små som dopdealere har en viss forkjærlighet for.

btw Anders: Squib utenpå blodposen er vel den metoden som brukes for å få inngangssår, imens squib innenfor posen er utgangssår?
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Da har jeg laget 3 nye Squibs med bye bedre suksess denne gangen! Jeg lagde tre forskjellige størelser: A, B og C. A virket så og si perfekt, B også, men C ble for kraftig. Jeg brukte en liten treplanke som hitshield, og C delte treplaken i to! Jeg lagde de ved å legge en av mine "primærtennere" på en bit bred malerteip, og deretter helte på AP. Jeg brukte ketchup som blod. Jeg filmet ikke, men jeg har noen bilder av selve "Squibs'ene" som jeg kan laste opp senere. Ja, jeg skal bruke noe annet som hitshield neste gang.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Proffersjonelle squibs er på størlse med en Extra tyggegummi, og koster omlag 80 kr.

Slik man gjør det er ved og bruke en stålplate som er pakket inn i gummi mot personen, legger pose med blod STRAMT på plata, og fester squibben utenpå dette igjenn. Ledninger osv legges under klærne.

evt kan man ha med litt most banan og frokostblanding...


Skal nevnes at dette er kraftige saker, og uten plata får den lett igjennom skallen.
Hva de er laget av vet jeg ikke, da det ikke står noe om det...

(ja, bruker ziplock)