Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 8114
S3MT3X hva mener du?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
KNO3 brenner ikke alene. Brødoser funker helt fint, billig og enkelt.
HøyRisiko Psykopat
Sitat av Nikolai.n Vis innlegg
S3MT3X hva mener du?
Vis hele sitatet...
Har eg rett mener han at du kan kjøpe en beholder på kptnaturfag.no som passer til ditt behov
ok, men er ikke brusflasker et bra alternativ? Hva er det som gjør at jeg må ha en god beholder? bare det at KNO3-et ikke skal bli fuktig å klumpe seg?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
Har eg rett mener han at du kan kjøpe en beholder på kptnaturfag.no som passer til ditt behov
Vis hele sitatet...
Det han mener er at han skal lese databladet for kaliumnitrat, som informerer deg om farene ved stoffet og hvordan det skal oppbevares.

Sitat av Nikolai.n Vis innlegg
ok, men er ikke brusflasker et bra alternativ? Hva er det som gjør at jeg må ha en god beholder? bare det at KNO3-et ikke skal bli fuktig å klumpe seg?
Vis hele sitatet...
Det er upraktisk å oppbevare pulver i flasker med tynn hals. Derfor bruker man bokser med store lokk for å oppbevare pulver og andre faste stoffer.
Sist endret av BomberMan; 14. mai 2009 kl. 09:28.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Gjorde en aldri så liten test for noen uker siden der jeg tok 600g c6 300g tiger tail å 100g D1 stjerner i en pose å antente de for å se hva som ville skje,
må si at jeg ble litt overasket over resultatet å er rimelig sikker på at ikke noen vill latt dette antent i huset sitt.

Dere som ikke driver med pyro vil kanskje ikke finne denne testen spesielt interessan ,
men jeg håper at det er noen som synst at det er greit å se hva som skjer når 1kg med stjerner antenner.


Alle stjernene var kuttede 10mm x 10mm x10mm , tok en liten bit alufolie rundt der lunta gikk inn i posen
samt at jeg tok et par lag med alufolie rundt lunta for å sørge for at det ikke antente før jeg var på trygg avstand.

Selve testen ble gjort i tåke å det hadde regnet konstant i flere døgn så det var ingen fare for at det ville oppstå skogbrann.
Ut i fra høyden på meg selv å bedømme så sto flammene ca 180cm-2m opp i lufta.
her er filmen , setter pris på tilbake meldinger.
http://i386.photobucket.com/albums/oo303/ThePyroManiacMan/th_Testwip.jpg
Det var smertefullt å se en slik mengde stjerner gå opp i røyk nede på bakken, men det var da en interessant test!
Dette er definitivt ikke noe jeg ville antent inne i stua eller andre steder for den slags skyld, men hvor store skader tror du/dere at dette ville gjort inne på et stuegulv feks.?

Det ville blitt stygge merker over alt, men jeg tviler på at det hadde begynt å brenne spesielt mye.
Røyken ville vel vært en av hovedfaktorene for at huset muligens hadde brent ned ettersom det ville vært vanskelig å slukke brann dersom man ikke ser noe og ikke får puste.

Hva føler du at du fikk ut av testen?
Sist endret av Knask; 15. november 2009 kl. 18:24.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Dette er definitivt ikke noe jeg ville antent inne i stua eller andre steder for den slags skyld, men hvor store skader tror du/dere at dette ville gjort inne på et stuegulv feks.?
Vis hele sitatet...
Er nok en del faktorer som spiller inn på om huset ditt ville stått eller ikke om dette antenner inne i stua ,
men jeg tror nok fint at 1kg med de samme stjerne lett hadde satt fyr i vegger å tak om du ikke hadde hatt gips i tak å i veggene.
Hadde nok sikkert laget ganske store svimerker i gulvet, men tviler sterkt på at det oppstått noen storbrann om du hadde hatt sponplater på gulvet om det kun var stjernene som antente.
Hadde det vært tregulv som det er i gamle tømrede hus så tror jeg nok at det hadde begynt å brenne ,
Platen jeg brukte var en 20mm kryssfiner plate som var veldig fuktig å den var det relativt dypesvimerker i.



Sitat av NitroFis Vis innlegg

Det ville blitt stygge merker over alt, men jeg tviler på at det hadde begynt å brenne spesielt mye.
Røyken ville vel vært en av hovedfaktorene for at huset muligens hadde brent ned ettersom det ville vært vanskelig å slukke brann dersom man ikke ser noe og ikke får puste.
Vis hele sitatet...
Røyken ville nok vært et stort problem hvis det var noen inne i rommet stjerne antente ja for å ikke snakke om at du ville hatt store problemer med puste også,
kan tenke meg at trynet hadde fått en god overhaling om det hadde antent mens du satt med det foran deg også.

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Hva føler du at du fikk ut av testen?
Vis hele sitatet...
Lærte meg hvertfall hvor voldeligt bare noen uskyldige stjerner kan være å at jeg hvertfall ikke skal oppbevare store mengder av det inne,
Har litt lyst til å gjøre en test til vinteren igjend når det kommer snø
hvis jeg skal gjøre den testen så vil jeg lage en liten vegg å tak i tilleg til å legge litt gulvbelegg på en sponplate hvis dere forstår hva jeg mener ,
men det er fortsatt usikkert om jeg vil ofre 1kg til med stjerner for en liten test i gjend så vi får nok se.

Edit : var nesten ferdig på en noe fyldigere inlegg , men så klarte jeg å gå utav firefox så det ble desverre slettet
så beklager for et litt små rotete inlegg
Sist endret av Bowman; 15. november 2009 kl. 20:42.
Very Important Pyrotechnician
Bravo! Slike tester er utrolig lærerike. Hadde det vært litt mer "hissige" stjerner, så hadde det virkelig vært temp der. Syntes faktisk det du svidde av der oppførte seg ganske pent, men jeg antar at disse ikke var primet?
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Bravo! Slike tester er utrolig lærerike. Hadde det vært litt mer "hissige" stjerner, så hadde det virkelig vært temp der. Syntes faktisk det du svidde av der oppførte seg ganske pent, men jeg antar at disse ikke var primet?
Vis hele sitatet...
Jo tusen takk
Riktig det , tenkte at det ikke var vits å bruke tid på å prime når jeg bare skulle antenne de for å se hvor hissige de var.
Om jeg hadde primet de så ville de nok alle bare alle antent noe raskere ,
dessuten var det veldig lettantennelige stjerner så den helt store forskjellen er det nok ikke i dette tilfellet.
Hadde jeg brukt foreksempel veline stjerner så ville det nok vert storforskjell på om de var primet eller ikke da de er veldig harde å antenne.

Hadde vert veldig interessant å testet med fargede stjerner å det ville nok bli litt av en reaksjon ! ,
men er nok litt forglad i perkloraten min til at jeg lager 1kg fargede stjerner bare for å svi de av
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Fint forsøk

En eller annen på passfire sved av en kjempebatch våte(!) stjerner og filmet det engang. Dette var vel hovedsaklig fargede, mener jeg å huske. Det var overraskende spektakulært, et mange meter høyt inferno. Jeg klarer ikke å finne tilbake til posten nå, men jeg skal lete litt til.
Very Important Pyrotechnician
Sitat av Bowman Vis innlegg
Hadde vert veldig interessant å testet med fargede stjerner å det ville nok bli litt av en reaksjon ! ,
men er nok litt forglad i perkloraten min til at jeg lager 1kg fargede stjerner bare for å svi de av
Vis hele sitatet...
Hehe, da er vi to. Jeg har for øyeblikket en liten kopp med litt forskjellig "feilproduksjon" noe perklorat, noe bariumnitrat, og noe kaliumnitrat-baserte stjerner som jeg skal svi av. Milevis fra en hel kilo, men kanskje oppsiktsvekkende nok.