Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  160 13630
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Jeg bruker Shimizus willow oppskrift for lange haler.
Cutstars på 1 cm3 brenner nesten til bakken i en 4".

Oppskriften har jeg lagt ut før, men her har du den en gang til.

Charcoal Airfloat 45
Potassium Nitrate 35
Sulfur 12
Rice Starch (glutinous) 8

Jeg bruker dextrin istedenfor risstivelse, og har i litt titan også.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Bang Vis innlegg
Jeg bruker Shimizus willow oppskrift for lange haler.
Cutstars på 1 cm3 brenner nesten til bakken i en 4".

Oppskriften har jeg lagt ut før, men her har du den en gang til.

Charcoal Airfloat 45
Potassium Nitrate 35
Sulfur 12
Rice Starch (glutinous) 8

Jeg bruker dextrin istedenfor risstivelse, og har i litt titan også.
Vis hele sitatet...
Har hørt om denne ja men trodde ikke den ga en så tydlig guldfarge?
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Neida, den er ikke mye gull.
Willow er en klassisk trekullstjerne med lav flammeintensitet, men med veldig lang varighet.

Dersom gull står øverst på ønskelisten kan du jo prøve Winokurs glitter no. 20.
Det er en utrolig fet stjerne med forholdsvis lang varighet, gullstrobeeffekt.

Potassium Nitrate 48
Sulfur 17
Magnalium, granular, -200 mesh 12
Charcoal Airfloat 10
Sodium Bicarbonate 5
Iron(III) Oxide, red 4
Dextrin 4
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Bang Vis innlegg
Sakset fra Passfire: "Being difficult to obtain, poisonous and very expensive, it is not used much anymore."
Tror nok du skal slite litt med å få tak i det, ja...
Vis hele sitatet...
Er ikke så lenge siden de sluttet å selge det i pyrosjapper.
Brukes også som pigment, men er oftest svindyrt og dyrt å importere!
Ikke verd det spør du meg nei.

Sitat av hanse Vis innlegg
kunne vært det ja, men de ga så kraftig og stort lys at jeg trodde det var en stjernetype
Vis hele sitatet...
Det er en stjernetype da
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Er det noen som vet om det vil funke i det hele tatt å bytte ut mg med MgAl i go better stars? Altså sånne stjerner som flyr rundt.

Hvis ikke hva med 210 mesh magnesiumet til keten? Man må vel ikke opp i 500-800 mesh får å få litt av go better stars effekten?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Go Getter Komposisjonen er ikke kritisk så lenge de flyr. Du kan bruke både MgAl og MG. Du blander ikke med strobe nå?
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Go Getter Komposisjonen er ikke kritisk så lenge de flyr. Du kan bruke både MgAl og MG. Du blander ikke med strobe nå?
Vis hele sitatet...
jeg mener slike stjerner jeg refererte til tidligere i tråden Sånne som flyr "Av seg selv" :P
hehe :P det heter Go Getter ja hadde nesten riktig
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Det er nok Go getter ja (så ikke filmen, error) men så har vi andre typer som lager lyd f.esk Tourbillions (stavefeil?). Men til spørsmålet ditt så vil jeg si at komposisjonen er ikke kritisk så lenge den er kraftig nok
▼ ... noen uker senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
er det noen som har testet KnSu som stjerner enda?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av hanse Vis innlegg
er det noen som har testet KnSu som stjerner enda?
Vis hele sitatet...
Hvis du leser tråden så står det masse om det.. Det egner seg ikke til stjerner, siden det er hygroskopisk.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Hvis du leser tråden så står det masse om det.. Det egner seg ikke til stjerner, siden det er hygroskopisk.
Vis hele sitatet...
er fullt klar over det. var jeg som tok det opp i utgangspunktet
men jeg lurte på om det er noen som har testet dette i shells osv.
Er litt spent på effekten
Jeg skjøt opp en rakett med knsu-stjerner en gang, de gir et ganske svakt lilla lys, og fine røykspor hvis det ikke er for mørkt.

Jeg kan anbefale Velines fargesystem (http://www.skylighter.com/fireworks/...orks_stars.asp) for folk som vil begynne med å lage stjerner i fine farger, man kan enkelt sette sammen hele regnbuen fra et fåtall kjemikalier. Karbonatene og kobberoksyd kan får billig som keramikk-råstoffer. Blåfargen er litt vel bleik for min smak, og "peach" ble mystisk blå-orange (!) men de andre fargene ble fine (spesielt gul og tyrkis). Man kan droppe dextrin og bruke aceton som løsemiddel (red gum og parlon fungerer da som bindemiddel), det er litt mer kliss men stjernene tøker raskere og blir fuktsikre. Man kan også droppe giftig K2Cr2O7 i primen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
visste ikke helt hvor jeg skulle plassere denne posten, men fant ingen tråd om stjerner generellt.

Jeg skal teste å bruke små hyllser med whistlemix som stjerner i et shell og lurer på hvilken dimensjon disse burde ha i et 4" shell? Vil jo ikke at stjerne skal kunne fly alt for langt og treffe folk på bakken

Jeg lurer også på hvordan jeg skal få whistlemixen til å antenne? Tenkte på å fylle resten med for eks. go getters komposisjon, men da vil stjernene brenne overdrevent lenge? En annen mulig løsning er jo kanskje å fylle et sugerør med granulert BP og lime fast en liten bit visco eller blackmatch med ønsket delay til sugerøret ?
Ettersom whistle bare må pakkes i halve røret for å få lyd, kan du fylle andre halvparten med granulert bp eller lignende. Hvis du vil ha lenger delay mellom antennelse og hyl kan du jo presse inn litt go-getter comp mellom bp og whistlemixen (kan bli en fin kombinert effekt).
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Jeg har lest endel om blå stjerner, og har funnet ut at det ikke er så lett å få til blå stjerner med dype farger.

Kjemikalene jeg har tilgjengelig for blå stjerner nå er svart kobberoksid, kaliumperklorat, red gum (og skjellakk), PVC. Jeg har testet noen oppskrifter med disse kjemikalene (conkling blue og shimitzu blue) men synes ikke disse gir en dyp nok farge. Noen som har en bra oppskrift med disse kjemikalene?

Hvis ikke går jeg til innkjøp av nye kjemikaler. Derfor lurer jeg på hvilken blå stjernekomp. dere synes gir best blåfarge? Jeg har tilgang på Hexamin og kaliumklorat, så gjerne noe som inneholder en av disse.

Den skal helst ikke inneholde kobber oksikloid, da Keten ikke får det inn før om en god stund.

takk
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
http://www.pyrosociety.org.uk/forum/...?showtopic=480

Mye pent her med gode beskrivelser. Shimizublå skal være grei den så lenge du har gode ingerdienser. Hvilken renhetsgrad bruker du?
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
http://www.pyrosociety.org.uk/forum/...?showtopic=480

Mye pent her med gode beskrivelser. Shimizublå skal være grei den så lenge du har gode ingerdienser. Hvilken renhetsgrad bruker du?
Vis hele sitatet...
Har lest igjennom den tråden før, men vet liksom ikke hvilken jeg skal velge. Du har ingen favoritt altså?

Når det gjelder renhetsgraden til CuO fant jeg ut at den er teknisk Det er kanskje derfor den er litt bleik?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Neh, har ikke prioritert blå enda, er så glad i rød Teknisk CuO er nok ikke ideelt nei. Bør være min. 99% for å få en dyp blå. Du kan jo gå til innkjøp av ammoniumperklorat og kobberkarbonat da. Det er noe av det beste du kan få. Men har du ren vare skal shimizus blåfarver holde lenge, avhengig av smak
Skal teste ammoniumperklorat+kobberbenzoat selv, den skal gi fin blåfarge og er jo en veldig enkel formel. Kobberbenzoat er vanskelig å få kjøpt (Keten har), men enkelt å fremstille fra kobbersulfat og kaliumbensoat.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Benzoat er mulig, men etter min mening koster det mer enn det smaker.
▼ ... over en uke senere ... ▼
har tenkt å bestille fra www.svenskakjemi.nu Men har ikke såå mye peiling på stjerner å slikt..lurer på om noen kan sette op en "handleliste" for hva jeg trenger hvis jeg skal kunne lage et lite men variert utvalg stjerner?

takker for svar
Sitat av sorn Vis innlegg
har tenkt å bestille fra www.svenskakjemi.nu Men har ikke såå mye peiling på stjerner å slikt..lurer på om noen kan sette op en "handleliste" for hva jeg trenger hvis jeg skal kunne lage et lite men variert utvalg stjerner?

takker for svar
Vis hele sitatet...
Er bare å begynne å lese! Den type erfaring er best å skaffe selv.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Enig med Big B, har du ikke kunnskap til å kjøpe, har du ihvertfall ikke kunnskap til å bruke Les deg til det og finn noen komposisjoner du vil bruke. Desutten vet vi ikke hva du har fra før og hva du liker.
har lest en god stund allerede..men er så utrolig mange forskjellige komposisjoner og så mange forskjellige ingredienser at man blir lett forvirra :P
lurer på hvilke ingredienser jeg trenger for å kunne lage et lite utvalg stjerner uten å måtte kjøpe 4906643 forskjellige stoffer
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Skaff deg en bok, Round Stars & Shells (Bleser) fra www.fyrverkerifabriken.se er genial og billig! Der har du en rekke formeler for alt du trenger til å begynne med. Leveringstid er heller ikke mer enn 3-4 dager, det kan du vente på
Sitat av sorn Vis innlegg
har lest en god stund allerede..men er så utrolig mange forskjellige komposisjoner og så mange forskjellige ingredienser at man blir lett forvirra :P
lurer på hvilke ingredienser jeg trenger for å kunne lage et lite utvalg stjerner uten å måtte kjøpe 4906643 forskjellige stoffer
Vis hele sitatet...
Jeg råder deg til å se en del filmer på youtube av hjemmelaga shells, finn en favoritt og finn ut hvilken komposisjon som ble brukt.

Til å begynne med så anbefaler jeg Tiger Tail og Chrysanthemum 6 og 8.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Skjønner hva dere mener..men må jo bestille forminst 1500 SEK og da er det dumt å måtte bestille mer sener hvis jeg vil utvide stjernereportoaret mitt. Jeg skal begynne med de enkle stjernene men jeg vil gjerne ha kjemikaliene klare til de litt mer avanserte også, slik at jeg slipper å bestille så ofte. Trenger forresten kjemikalier til prime også.
Jeg hadde trenkt å bestille kjemikalier til litt stjerner.
Har prøvd to ganger, men har ikke fått svar noen av gangene... Jeg har begynnt å bli litt skeptsk til den siden.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Min egen erfaring:
Skaff kjemikaliene du trenger for velines system (http://skylighter.com/fireworks/How_...orks_stars.asp), svartkrutt (KNO3, svovel, kull), pluss nitrocellulose (kan også bruke pingpongballer), kaliumbensoat, alu-pulver (man kan aldri ha for mange forskjellige alu-pulvere), antimontrisulfid, titanpulver, strontiumnitrat, bentonitt, borsyre. Evt. jernpulver, ammoniumperklorat (gir bra farger, men er inkompatibelt med mange stoffer), vismutoksyd (hvis du skal lage dragon eggs, obs at det er en følsom komp), trekull av furu ("träkol av tall" for en del langvarige gnisteffekter).
Jeg har kjøpt en god del av dette, og skal kjøpe inn resten om kort tid. Med det klarer jeg meg lenge.
Obs at en del stoffer kan fås billigere andre veier, fx KNO3 som kunstgjødsel, og mange karbonater som keramikkråvarer. Ekstra obs at disse ikke har samme renhet som pyro-råvarer.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Til dere som har problemer med stjerner som ikke tenner: skaff dere Silisium fra feks. Keten eller Cooperman435 og diatomitt (fra ebay eller cooperman435)

Så møller du 100g meal og "screener" inn 10g Silisium og 10g diatomitt. Denne primen er helt rå, den tenner så og si alt! I tillegg er den veldig enkel å lage og er ikke giftig.

Jeg lagde en flitterstjerne som nesten var umulig å tenne. Den tente ikke når jeg la et stjerneskudd oppå engang! Et tynt lag med denne primen gjorde at stjernene tente med en gang!

En annen liknende prime som er mer annerkjent er "fence-post prime":

65-15-10-5 kno3, C, S, dextrin. + 5% diatomitt og 5% Si.

KNO3,S og 12 deler av kullet mølles så i kulemølle og så "screener" man inn diatomitten, Silisiumet og de 3 resterende delene av airfloat kullet.

Tror egentlig Fencepostprimen er minst like god og man bruker heller ikke like mye Si og diatomitt som i den jeg har prøvd.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Aa, poeng til deg
Må testes ut! Vi snakker da silisium metall regner jeg med?
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Fint at du nevner den, hanse! Kan nevne at den primen heter "Fence post prime", da den vist nok skal kunne tenne en fence post i en tornado:P
Skal sies at man kan få en god prime uten DE og. Jeg bruker meal med rundt 7-8% Si (silisium metall, ja) tilsatt. Tenner det meste. Men jeg skal skaffe litt diatomèjord snart jeg også. DE'en gjør stjernens overflate litt "ruglete" (nesten som sandpapir) noe som bidrar til at den tenner lett. Akuratt som at en kuttet stjerne tenner lettere pga kantene.
▼ ... over et år senere ... ▼
Reinert med beine !
griped's Avatar
Hei!
Jeg tenkte å begynne litt mer med pyreteknikk, luftbomber og sånt, skal bestille en pakke fra Keten,

Men jeg trenger deres hjelp.
Hvilke kjemikalier burde jeg bestille for å lage flest mulig stjerner og fargekombinasjoner?

Har ikke tenkt til å bestille alle kjemikalier mellom himmel og jord så jeg tenkte dere kunne nevne de viktigste?

Fra før har jeg:

* Kaliumnitrat
* Svovel (men må bestille mer)
* Bentonitt
* Ammoniumnitrat.

Det jeg hvertfall skal bestille som jeg regner med er viktig at jeg har er:

* Kaliumperklorat
* Aluminum, må ha German Dark her sant?
* og noen Oksyder, hvilke?

Noe å tilføye? 8)
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Strontium og Bariumnitrat (rød og grønn)
Fin MgAl (fuel)
Parlon, saran eller PVC (klordonor for å få frem farge)
Kobberoksid (blått)

Risskall til burst, skall til bomber.

Forsinkerlunte er også kjekt å ha, men du kan jo bruke spoletter som du lager selv.
Sitat av griped Vis innlegg
Hei!
Jeg tenkte å begynne litt mer med pyreteknikk, luftbomber og sånt, skal bestille en pakke fra Keten,

Men jeg trenger deres hjelp.
Hvilke kjemikalier burde jeg bestille for å lage flest mulig stjerner og fargekombinasjoner?

Har ikke tenkt til å bestille alle kjemikalier mellom himmel og jord så jeg tenkte dere kunne nevne de viktigste?

Fra før har jeg:

* Kaliumnitrat
* Svovel (men må bestille mer)
* Bentonitt
* Ammoniumnitrat.

Det jeg hvertfall skal bestille som jeg regner med er viktig at jeg har er:

* Kaliumperklorat
* Aluminum, må ha German Dark her sant?
* og noen Oksyder, hvilke?

Noe å tilføye? 8)
Vis hele sitatet...
Godt å se at flere vil begynne med pyro ..


Jeg ville hvertfall kjøpt;

Kaliumperklorat,
Driverse Alu pulver, german dark, bright flake, atomisert,
trenger jo ikke å kjøpe alt på en gang, men det kommer jo an på budskjettet ditt da,
Magnalium,
Parlon,
Pvc,
red gum,
Kopper oksid,
strontinum nitrat,
Strontinum karbonat,
Barium nitrat,
Barium karbonat,
antimon sulfid.

Kunne også nevnt dextrin, men det er lettere å lage selv enn å kjøpe.

Det er hvertfall basic kjemikaliene, å med de så kan du hvertfall lage de fleste fargene du kan lage med stjerner,


Kunne også vært greit å hatt,
Titan,
silicon, brukes i en del stjerne primer
magnesium,
jernoksid,
kaliumdikromat, til coating av Mg å til veline primen, er også veldig giftig å kreft framkallende bare så det er nevnt!.
å
ammonium perklorat hadde nok også vært greit, men det er ikke et must helt til å begynne med.


Mulig lista mi ble litt lang, men det er hvertfall hva jeg vil anbefale


Edit: Bang kom hvis før meg.
Sist endret av Bowman; 5. januar 2010 kl. 18:31.
Very Important Pyrotechnician
Bowman sin liste er kanskje lang, men den er også veldig god!
Har ikke så mye mer å tilføye enn borsyre
Og så har jeg lyst å fremheve fortreffeligheten med silicon. Utrolig god i prime, og uten skikkelig prime tenner ikke stjernene
Mange av disse stoffene, og spesiellt de jeg nevnte går det ikke mye av, så jeg anbefaler at du kanskje splitter ordren, og kjøper noe fra cooperman da har selger mindre kvanta, til lavere pris...

Litt oppskrifter som gir deg en liten oversikt: http://www.thegreenman.me.uk/pfp/
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Tjah. Jeg ville prioritert mørk aluminium forholdsvis lavt. Dette med mindre du akter å produsere mye flash. Til stjernekomps går det mest atomisert for min del. Bright flake er også kjekt å ha.
Tja... Mørk aluminium er veldig greit å ha liggende til salutter og sånt da.
Prøvde å erstatte Mg/Al med german dark i veline blue og dette fungerte faktisk utmerket.

Men som Nygaard sa ville jeg også prioritert atomisert før german dark.
Glitterstjernene som kan lages med dette er veldig imponerende!
Dessuten er det greit å ha muligheten til å mekke seg litt ammonal for en billig penge.

Selv er jeg stor fan av stjerner med titan. De har en tendens til å bli veldig fyldige!

Hva slags stjerner liker du egentlig, griped?
Da er det lettere å komme med tips til hva du burde kjøpe.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Og så har jeg lyst å fremheve fortreffeligheten med silicon. Utrolig god i prime, og uten skikkelig prime tenner ikke stjernene
[/url]
Vis hele sitatet...
*Silisium, ikke silikon.
Jeg vil anbefale deg og sjekke ut kjemikaliene du trenger til veline color system.. http://www.pyroguide.com/index.php?t...e_color_system

med disse kjemikaliene kan du få mange fine farger og en god prime..

Strontium karbonat
kalsium karbonat
Barium karbonat
kobber (II) oksid
Barium nitrat
Kalium perklorat
Parlon
Red gum
Magnalium (-200 mesh)
Dextrin
Kull
Wood meal (70 mesh)(fin sagflis)
rød jern oksid (rust)
kalium dikromat

Jeg vil også anbefale deg og kjøpe atomisert aluminium (til glitter stjerner) og german dark eller black aluminium til flash.
Eventuelt kan du også kjøpe natrium benzoat til whistle mix..
Du bør i det minste ha enten flash eller whistle mix til boost i shellsa..

Det blir en lang liste etterhvert.. men du må han en del kjemikalier viss du skal få mange forskjellige farger..

Denne lista ligner egentlig veldig mye på den lista jeg å bruttern hadde da vi bestilte kjemikalier i høst..

Viss lista blir lengre enn hva lommeboka tillater kan du jo starte med og lage litt stjerner med svartkrutt ingrediensene (Chrysantimum, Tiger tail o.l)

Og husk og beregn mengden ut ifra hva som går mest av... (Du får aldri nok kalium perklorat :-)

Fint og se fler som begynner med pyro
Sist endret av Znerk; 5. januar 2010 kl. 20:51.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Er Silicon-pulver vi snakker om når vi mener silikon innen pyro (eller ja Silisium om du vil)
Å ikke biltema eller en annen lignede silikon


Å en ting til som du må ha , Kull!
Best å absolutt billigest å lage selv, men om du ikke har mulighet for å lage det så går det nok greit å kjøpe.


Edit:angående kull så kom Znerk litt før meg med den.
Sist endret av Bowman; 5. januar 2010 kl. 20:56.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Poenget mitt er at det heter silisium på norsk, ikke silicon. Akkurat som at det ikke heter "potassium nitrate", men kaliumnitrat.
Very Important Pyrotechnician
At det brukes engelske og norske ord og uttrykk om hverandre her, er noe alle vet. Og er det badet du skal fuge på godt norsk, så bruker du som kjent silikon.
jeg fant denne http://www.palmskemihandel.se/index.php der har de litt avhvert.. har noen prøvd denne siden foresten ?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Znerk Vis innlegg
Jeg vil også anbefale deg og kjøpe german dark eller black aluminium til flash.
Eventuelt kan du også kjøpe natrium benzoat til whistle mix..
Du bør i det minste ha enten flash eller whistle mix til boost i shellsa..
Vis hele sitatet...
Vel, dette er da litt drøyt. Perkloratflash har en tendens til og blåse ut stjerner har jeg hørt. Kull komper tar dog lett fyr.

Og du bruker ikke perkloratflash som booster i et 6" shell f.eks?

Min Al liste ville vært: Atomisert for stjerner, Bright flake for Slow-flash booster, og Mørk Al for salutter.
Sitat av Up Vis innlegg
Vel, dette er da litt drøyt. Perkloratflash har en tendens til og blåse ut stjerner har jeg hørt.
Vis hele sitatet...

Sa ikke at han nødvendigvis skulle bruke perkloratflash som booster.. men som nybegynner rekner jeg med at han ikke kommer til og gå rett på 6" shells.. jeg f.eks. begynnte på 3/4" shells.. å der TRENGER du booster..

men er sant om du sier perkloratflash har en tendens til og blåse ut stjernene.. men du kan også bruke mørk al til slow flash.. derfor anbefalte jeg det
Reinert med beine !
griped's Avatar
Ok tusen takk for mange fine svar!

Jeg begynner med 2,5" shellls. kanskje jeg kjøper andre størrelser også men begynner med det.

Skal se igjennom gjemikaliene dere har postet å undersøke litt nøyere før jeg bestiller fra Keten.

Men dette blir bra
Jeg vil egentlig anbefale deg å kjøpe fra Czort..han er etter min erfaring mye hyggeligere, billigere og raskere. Eneste som er negativt er at Czort sender kjemikaliene i zip-lock poser, keten sender i skikkelige plastbeholdere.

Jeg bestilte fra Czort og Keten ca. samtidig en gang i høst. Pakka fra Czort kom etter ca. 2 uker, pakka fra keten kom ikke før etter over 3 måneder, nå etter nyttår. I tilleg hadde han (keten) ikke sendt riktig mengde kaliumdikromat. Han sendte 35 g istedenfor 150 g, som plaster på såret fikk vi 800 g ekstra bariumnitrat og 300 g ammoniumdikromat, noe som forsåvidt hadde vært greit dersom han hadde spurt oss på forhånd, men det gjorde han da ikke.
Reinert med beine !
griped's Avatar
hmm, ok men det er jo stengt står det jo på hjemmesiden til czort?
Første gangen jeg bestilte fra Keten tok det 6 uker. Forrige gang tok det to uker og da bestilte jeg samtidig som Sorn og han fikk etter 3 måneder.