Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  138 17373
Jeg lurte på om noen vet hva som trengs for å lage flash-krutt, og hvordan dette skal gjøres.
på forhånd takk
det beste blir vell 70% kalimperklorat og 30% aluminiumspulver, blandes med diaper-metoden.

men viss du er ny i pyro, så anefaler jeg at du begynner på røykbomber, så jobber du deg oppover til du har komt til flash, f.eks. først røykbombe, så svartkrutt (du kan laga raketter og bomber av svartkrutt), så kan du lage flash
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Flash er noe du IKKE bør lage før du vet hva du holder på med. skaff deg gummimatte, la bordet og stole stå på den, sett en klype med ledning til bordet og en til deg.
tro meg, du vil ikke skape gnister mens du holder på med KClO4 / Al flash!
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Up
tro meg, du vil ikke skape gnister mens du holder på med KClO4 / Al flash!
Vis hele sitatet...
Javel? Du har prøvd? :P

Har hørt at det finnes enklere, billigere og mere stabile flashkrutt der ute også..
Tror en av dem var svovel + KNO[size=2]3[/size] + ?
Nei, jeg blander ikke svartkrutt og flash nå.. :wink:
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Okey, drit i flash. Lag heller svartkrutt. Flash er ikke noe å begynne med. Det er veldig kraftig og sensitivt til friksjon, støt og statisk elektrisitet/varme. Du kan lage flash av KNO3/Aluminium/svovel og den er heller ikke så hissig. Cluet i god flash ligger i aluminiumet og hvor godt det er blandet.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av AndersG
Du kan lage flash av KNO3/Aluminium/svovel og den er heller ikke så hissig. Cluet i god flash ligger i aluminiumet og hvor godt det er blandet.
Vis hele sitatet...
Det var det ja! Takker! Da blir det flash senere i dag, Rasmus? :wink:

EDIT: Blandingsforhold? Spesiell fremgangsmåte? :?
Hvor sensitivt er det? *mase mase* :lol:
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Nitratflash er ikke spesielt sensitivt. Risikoen kommer stort sett ved lagring uten borsyre.
Du blander det med diaper metoden, altså legg alle kjemikaliene på et ark og løft detopp og ned (vaneklig å forklare) slik at de blander seg med minst mulig friksjon/støt/varme.

KNO3: 5
S: 3
Al: 2

For en grei flash, må du ha dark pyro al.
diaper-metoden:

http://www.pyroguide.com/index.php/Diaper_method

vill bare minne om at http://www.pyroguide.com er en ganske bra opslagsside for pyroteknikkere! jeg bruker den mye!
bomberman den oppskrifta har jeg prøvd uten noe bra resultat
det begynte bare og frese litt...Synes svartkrutt er mye kulere.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Du må ha pokker så godt aluminium for at det skal gå av med en "pop" i nitratflash. Fordelen framfor svartkrutt kommer derimot når du stenger det inne i en beholder.
det alupulveret jeg brukte var vel ikke fint nok. Det var fila...jeg kan ikke få det finere.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Prøv morter.. Eller NaOH metoden, og så knus det.
begge de metodene er prøvd plumbo funker ikke det kan thoryllo bekrefte morter gjør ikke pulveret finere heller større! Mortern knuser bare bitene sammen. du kan jo selv prøve BM.
Det var jeg som lærte Thoryllo det 8) Han kom med oppskrifta jeg aviste den.

Men låver dere at dere burde bestille DYRT Al for og få det morro! Jeg hadde gjort det.
prøv kulemølle, den vill smadre alu-partikklene til flak, å da er de mer reaktive.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Ingen av metodene over gir resulatater i nærheten av brukbart til flash. Du kan kansje klare 700mesh hjemme. Gang det med 10 så begynner det å bli.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av AndersG
Nitratflash er ikke spesielt sensitivt. Risikoen kommer stort sett ved lagring uten borsyre.
Du blander det med diaper metoden, altså legg alle kjemikaliene på et ark og løft detopp og ned (vaneklig å forklare) slik at de blander seg med minst mulig friksjon/støt/varme.

KNO3: 5
S: 3
Al: 2

For en grei flash, må du ha dark pyro al.
Vis hele sitatet...
Hmm.. Denne flashen har jeg dårlig erfaring med. Er nok mer egnet som fontene enn som flash. Ikke engang med magnesium har jeg fått den til å smelle.

Prøv heller:

KNO3: 60
Al 35
S: 5
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Hvordan er det mulig å få så fin Al da? :?
Sitat av BomberMan
Hvordan er det mulig å få så fin Al da? :?
Vis hele sitatet...

www.svenskakemi.nu har
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Om du ikke er villig til å legge penger i det kommer du nok ikke så langt. Du kan jo bestille til nærmeste svenske postkontor og hente varene der? Så omgår du regelen med å måtte bestille for 1500 kroner. 1500 i kjemikalier er uansett ikke sååå mye, med mindre du akter å kjøpe aluminium for hver eneste krone.

Hadde jeg hatt stålmedia skulle jeg prøvd å kjøre noe atomisert aluminium i 3 døgn i mølla for å teste. Vil gå ut fra at det hadde hjulpet en del. Får se om jeg ikke må få fiksa meg litt media etterhvert.
Sitat av Nygaard
Hadde jeg hatt stålmedia skulle jeg prøvd å kjøre noe atomisert aluminium i 3 døgn i mølla for å teste. Vil gå ut fra at det hadde hjulpet en del. Får se om jeg ikke må få fiksa meg litt media etterhvert.
Vis hele sitatet...
Hvorfor funker ikke blymedia til dette?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Det bare slites ned av aluminiumet uten å endre det noe nevneverdig. Litt vil det naturligvis hjelpe, men er så kjipt med blymedia som er helt innsatt med aluminiumsstøv, slik at du blir nødt til å støpe nye kuler for å mølle andre ting.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av BomberMan
Hvordan er det mulig å få så fin Al da? :?
Vis hele sitatet...
http://members.shaw.ca/justin.le/grinder/grinder.html

Fant det i en gammel nFF-post! ^^
Happy nå ja, nå blir det alu!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Slik maskin får man kjøpt Jeg har sett metall etter grinding. Det er fint som faen!
Sitat av Up
Flash er noe du IKKE bør lage før du vet hva du holder på med. skaff deg gummimatte, la bordet og stole stå på den, sett en klype med ledning til bordet og en til deg.
tro meg, du vil ikke skape gnister mens du holder på med KClO4 / Al flash!
Vis hele sitatet...
Har hørt at de som lager fyrverkeri på heltid ikke kan ha på syntetisk tøy engang, til og med undertøyet må være bomull :P
Sitat av Pritolus
Sitat av Up
Flash er noe du IKKE bør lage før du vet hva du holder på med. skaff deg gummimatte, la bordet og stole stå på den, sett en klype med ledning til bordet og en til deg.
tro meg, du vil ikke skape gnister mens du holder på med KClO4 / Al flash!
Vis hele sitatet...
Har hørt at de som lager fyrverkeri på heltid ikke kan ha på syntetisk tøy engang, til og med undertøyet må være bomull :P
Vis hele sitatet...
Det stemmer det. Bomull er ikke så lett å få ordentlig fyr på, men du kan jo tenke deg hva som skjer med nylon eller polyester f.eks. Nitrert bomull hadde jo også vært litt kjipt å laget klær av. :P
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Dette går veeeldig off-topic, men det er vel først og fremst pga statisk elektrisitet bomull brukes og ikke kunststoffer.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Er ikke offtopic. De snakker jo sikkerhet med flash jo 8)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har lagd en del flash med Mg pulver og KNO3... funker dritbra! man ser hvertfall ikke noe på et par minutter:P Masse hvitt lys! aner ikke hvor sensetivt dette er da, men jeg har lekt en del med det, og det virker hvertfall ganske safe
noen som vet hva forholdet skal være for å få OB blanding??? Hvordan regner man ut det forresten? balansere ligningene og regne om fra mol til vekt på de forskjellige stoffene?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Drit i OB på flash og sånt.
LE er ikke så nøye. Med KClO4 flash blir det vell kaliumklorid og aluminiumoxyd når det brenner, Viss vi regner på samme måten som med HE.
Sitat av Nygaard
Hadde jeg hatt stålmedia skulle jeg prøvd å kjøre noe atomisert aluminium i 3 døgn i mølla for å teste. Vil gå ut fra at det hadde hjulpet en del. Får se om jeg ikke må få fiksa meg litt media etterhvert.
Vis hele sitatet...
Kulelagerkuler vil jeg tro er idèelt som stålmedia, stikk på et bilopphuggeri å ta med deg en haug med kuler fra drivledd(drivknute) lett å skaffe og de er veeeeldig harde, herdet og forkrommet jag har ei rimelig svær kulemølle som jeg kan bruke et sånn 5kilos brannslukkningsapparat til beholder.. tenkte å ha stålmedie i den
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Aluminium er ett metall! Det er sugen og kjøre det i mølle! Blir som og slå på det med hammer i håp om at det knuser.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Up
Aluminium er ett metall! Det er sugen og kjøre det i mølle! Blir som og slå på det med hammer i håp om at det knuser.
Vis hele sitatet...
Tjah.. Slå på det med hammer mange nok ganger, så blir det fint nok det. Det blir slitasje på aluminiumet når det tusler rundt i mølla.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Slitasjen er det eneste. Det vil ikke funke som med svartkrutt o.l.
VIss folk skal ha Al pulver, så mekk dere grinding maskin og ikke kulemølle.

Og hvorfor skal du kjøre atomisert aluminium i mølla? 8)
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
ymrilix: Kulelagerkuler er alt for små til å oppnå noen god effekt. Godt mulig at det finnes noen større lager for bruk i bulldozere mm., men vanlige lagerkuler har oftest ikke diameter over 5mm. Har aldri sett på billager så der skal jeg holde kjeft, men drit i det hvis dimmen er under 1cm med mindre du er desperat.

Up: Når du møller atomisert, blir det flak som øker reaktiviteten betraktelig :wink:
Sitat av AndersG
ymrilix: Kulelagerkuler er alt for små til å oppnå noen god effekt. Godt mulig at det finnes noen større lager for bruk i bulldozere mm., men vanlige lagerkuler har oftest ikke diameter over 5mm. Har aldri sett på billager så der skal jeg holde kjeft, men drit i det hvis dimmen er under 1cm med mindre du er desperat.
Vis hele sitatet...
da har du ikke sett mye til lager, største lagera jeg har sett har kuler med diameter på 30-40mm. lagerkuler fra drivknuter er perfekte til dette.. slenger ikke ut no kommentarer om noe jeg ikke har peiling på. om det ikke går å pulverisere alu så er det dfa mye anna man kan bruke stålmedie på.. så lenge det er noe som ikke antenner da.. kjekt å ha, stålkuler blir ikke slitt så fort som bly heller
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av AndersG
Up: Når du møller atomisert, blir det flak som øker reaktiviteten betraktelig :wink:
Vis hele sitatet...
Åja sånn. Tenkte han skulle oppnå mindre partikulær størelse som dark german, får ultimal KClO4 flash. Det må kjøpes.
▼ ... over en måned senere ... ▼
60% magnesium og 40% salpeter.
det er sånn jeg lager flash og det funker bra.
det er ikke u stabilt, har prøvd å slå på det med hammer og gni på det med hammer men den eneste måten jeg klarer å få det til å gå av på er med flamme.
prøv det
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Må nevnes at viss det er skikkelig Magnesium må folk være litt forsiktig forde, da dette er veldig reaktivt.
Sniker meg inn i tråden her jeg...

Har noen her prøvd å bruke glassklinkekuler som knusemedium for Al eller Mg i kulemøller?

Veit det er mulig å bruke lagerkuler, men disse blir liksom en smule dyre når en skal ha f.eks. 100-150 stk. og kulene (12.7mm diameter) har en stykkpris på 10-15 kr.

Glass består jo i hovedsak av mineralet kvarts, som har en hardhet på ca 5,5 på Mohs skala, mens rent magnesiummetall har en hardhet på 2,5 ...
Så det vil vel bety at glasset vil slite Mg og produsere Mg-pulver? Det er foreløpig teorien her i går'n. Hehe.

Har et par store Mg-barrer jeg tok med hjem fra Hydro i læretida, og har lagd spon og strimler av Mg vha. en drill.

Neste steg blir altså å forsøke og lage fint Mg-pulver til nitrat-flash/Mg-fakkel/bluss ut av dette

Synspunkter? =)
Tja, klinkekuler går vel, men jeg regner med bruken hadde vært mer utbredt hvis det fungerte bedre enn tradisjonelle kulemedia. Det er jo bare å prøve med en liten mengde aluminium først, og sjekke resultatet? Prøving og feiling er the way to go når det gjelder ting som ikke kan ta livet av deg.

Og er du helt sikker på at klinkekuler er kvarts, og ikke vanlig glass?

Store Mg-barrer sier du? Frister deg ikke å selge meg en hekto? Send på meg en PM hvis du vil.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Klinkekuler er for lett til å gi god effekt. Desutten vil de ofte etterlate noen glassbiter. Har selv hatt suksess med klinkekuler som media til vanlige kjemikalier.
Du har sannsynligvis et poeng der ang. utbredelsen av bruken.

Vanlig glass er, såvidt jeg veit, for det meste kvarts(-sand)/silisiumdioksid, men med div. tilsatser.
Vet ikke hvor dramatisk disse påvirker glassets hardhet i forhold til kvarts. Får prøve å finne litt mer info om det. =)

Beklager, må nok skuffe deg foreløpig, i og med at jeg ikke har noen andre planer utover å utveksle litt kunnskap, erfaringer og tips.

Men takk for svar! =)
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Men jeg må bare spørre. Har noen her prøvd og _mølle metall? Sikker på at det bare ikke blir pressa veldig mye og ikke slites til pulver?
Takk AndersG!

Hm, får prøve å plyndre den lokale høgger'n for drivknuter. Om ikke det ikke skulle la seg gjøre, så kan kanskje stålstenger gjøre susen, som i ei stang-mølle?
▼ ... over en uke senere ... ▼
up skrev:
Må nevnes at viss det er skikkelig Magnesium må folk være litt forsiktig forde, da dette er veldig reaktivt.
Vis hele sitatet...
hva betyr egentlig reaktivt?
Jeg vet at det står andre plasser på forumet men det står ikke hva reaktivt betyr.
At det lett reagerer med andre stoff og kan for eksempel ta fyr, eksplodere eller utvilkle varme.
eller danne farlige/lettantennelige gasser ved kontakt med andre materialer. På en pakke med Mg bånd jeg har står det "Reagerer med vann under dannelse av meget brannfarlige gasser, selvantennelig i luft. Embalasjen må holdes helt lukket og oppbevares et tørt sted..."
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Lakrisfantomet
Takk AndersG!

Hm, får prøve å plyndre den lokale høgger'n for drivknuter. Om ikke det ikke skulle la seg gjøre, så kan kanskje stålstenger gjøre susen, som i ei stang-mølle?
Vis hele sitatet...
Jeg ville gått for drivknutene. En stangmølle vil nok være rimelig lite effektiv.

Det du imidlertid kan gjøre er å kutte opp stengene i biter. Ca 1,5 ganger så lange som diameteren eller deromkring.
Sitat av Masclet
60% magnesium og 40% salpeter.
det er sånn jeg lager flash og det funker bra.
det er ikke u stabilt, har prøvd å slå på det med hammer og gni på det med hammer men den eneste måten jeg klarer å få det til å gå av på er med flamme.
prøv det
Vis hele sitatet...
har du en fremgangsmåte?