Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Bruk Multichoice til å svare: Depresjon/Cannabis | Positiv/Negativ
Depresjon 26 66,67%
Cannabis 19 48,72%
Positiv 24 61,54%
Negativ 13 33,33%
Flervalgsavstemning Stemmegivere: 39. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  19 2427
2 spørsmål,

Hva kom først av depresjon eller cannabis?

Gjør cannabis positivt eller negativt for din depresjon?
Både og. Spørs litt på dagshumøret om det hjelper eller ikke. Dessuten, er man langt nede er det ikke spesielt lurt å søke rus. Det er mye bedre å heller nyte det når man er i en grei sinnstilstand, for mange kan cannabis gjøre det værre.

Depresjon kom først, cannabis etterpå.
Sist endret av Vasken; 10. mai 2019 kl. 04:47.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ptsd kom først, deretter cannabis.

Cannabis demper angsten min betydelig, men gir meg en lett depresjon.
Jeg røyker fast men har vært fri i lange perioder.

Rusfri: angst men lite depresjon
Cannabis: lite angst, mer depressiv (avhengig av mange faktorer som strain, årstid etc)

Hasj er i mine øyne dårlig egnet sammen psykisk ustabilitet.
Så det ville vært lurt å skille mellom hasj og pot i denne undersøkelsen.
Du får ikke samme rus med hasj, den varer kortere, har færre kanabioder og den er laget for profitt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du får ikke samme rus med hasj, den varer kortere, har færre kanabioder og den er laget for profitt.
Vis hele sitatet...
Når man lager ekstrakter av cannabis vil man forandre sammensetningen av virkestoffene men effekten vil fortsatt være ganske lik utgangspunktet.

Er fullt klar over at det finnes hasj som har dårlig og kort effekt som man kan bli nedstemt av. Røykte masse sånt før. Det er slik fordi det er dårlig hasj.
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Depresjon kom først.

Har røyket i mange år tidligere (studentlivet) og hadde ikke røykt på 3 år når depresjonen inntraff.

Har selvmedisinert meg med cannabis de siste årene og det gir meg anledning til å fungere. Røyker ikke på jobb, men tar en liten spliff på 0.1-0.2 etter jobb.

Dette fjerner selvmordstankene og tildels
Verdiløsheten.
Anonym bruker
"Sinna Markmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Var deprimert grunnet omstendigheter og livssituasjon. Istedenfor å løse dette røyket jeg meg fast som gjorde meg enda mer deprimert til jeg ble diagnosert. Kuttet ut cannabis og fikset livet, vipps var jeg "kurert". Det forårsaket ikke omstendighetene som gjorde meg deprimert, men det trakk meg i en retning som gjorde det verre. Ble en rarere person.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Cannabis demper angsten min betydelig, men gir meg en lett depresjon.
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Var deprimert grunnet omstendigheter og livssituasjon. Istedenfor å løse dette røyket jeg meg fast som gjorde meg enda mer deprimert til jeg ble diagnosert.
Vis hele sitatet...
Jeg tror at å fortrenge angst/vonde følelser gir depresjon i seg selv, i form av "kuttet kontakt" med seg selv. Så depresjonen kan være en effekt av det også og ikke kun knyttet til rusen i seg selv. Det er sannsynlig at det er det også, men generelt tror jeg det å unngå å håndtere underliggende problemer, uansett hvilke usunne strategier man bruker til det, kan lede til depresjon.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er sannsynlig at det er det også, men generelt tror jeg det å unngå å håndtere underliggende problemer, uansett hvilke usunne strategier man bruker til det, kan lede til depresjon.
Vis hele sitatet...
Og når det gjelder innsikt i underliggende problemer har jeg alltid opplevd cannabis som en stor hjelp. For meg var det cannabis som først gav meg noen lyse øyeblikk slik at innså at jeg kunne leve på en annen og sunnere måte.
Etterhvert skaffet jeg meg andre verktøy for arbeide med meg selv.
Sitat av KnutAnkhAton Vis innlegg
Og når det gjelder innsikt i underliggende problemer har jeg alltid opplevd cannabis som en stor hjelp. For meg var det cannabis som først gav meg noen lyse øyeblikk slik at innså at jeg kunne leve på en annen og sunnere måte.
Etterhvert skaffet jeg meg andre verktøy for arbeide med meg selv.
Vis hele sitatet...
Det kan godt hende det kan funke sånn for noen. Men å ty til rus for å slippe å kjenne på vanskelige følelser tror jeg er en effektiv metode å skaffe seg en depresjon, om man ikke hadde det fra før.
Det er litt skummelt å glorifisere rusmidler. Noen har positive effekter av en ting, mens andre kan frike helt ut. Folk er forskjellige, potensen er forskjellig, dosene er forskjellige, dagsformen er ulik fra dag til dag og mange andre ellers meningsløse faktorer kan plutselig spille en rolle.

Jeg røyket hver hver dag i noen år, syns synd på meg selv. Glad jeg slutta. Rusmidler tar fort kontroll over livet.

For legalisering, selv om det ikke frister meg noe mer.

God helg freaks!
Sitat av *pi Vis innlegg
Det kan godt hende det kan funke sånn for noen. Men å ty til rus for å slippe å kjenne på vanskelige følelser tror jeg er en effektiv metode å skaffe seg en depresjon, om man ikke hadde det fra før.
Vis hele sitatet...
Det er mange medisiner som også kan gjøre at man slipper vanskelige følelser. Oppfatter du de på samme måte?

Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Det er litt skummelt å glorifisere rusmidler. Noen har positive effekter av en ting, mens andre kan frike helt ut.
Vis hele sitatet...
Mener du rusmidler blir glorifisert i denne tråden? Dette kommer ofte opp på freak. At man beskylder for å glorifisere spesielt bruk av cannabis.
At man har andre syn og andre erfaringer en deg er ingen glorifisering.
Sist endret av KnutAnkhAton; 10. mai 2019 kl. 16:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av KnutAnkhAton Vis innlegg
Det er mange medisiner som også kan gjøre at man slipper vanskelige følelser. Oppfatter du de på samme måte?
Vis hele sitatet...
I mange tilfeller, ja. Det er symptomdemping. Men det er klart at funksjonsnivået kan være så dårlig at man ikke er i stand til å gå inn i problemet, eller nyttiggjøre seg effekten av behandling. Da kan jeg tenke meg at det er hensiktsmessig å få litt kontroll på de verste symptomene først. Av samme grunn tror jeg heller ikke det alltid er lurt å forvente absolutt rusfrihet før terapi.

Det finnes vel også psykiske sykdommer som har en "hjernekjemisk" årsak og som må behandles deretter, her snakker jeg om depresjon forårsaket av unngåelse og fortrenging.
Nei, jeg mente ikke nødvendigvis i denne tråden. Mulig jeg ordla meg litt dumt. Budskapet skulle vel være at rusmidler generelt bør behandles med respekt samme hva det er.

Fortsatt god helg!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ptsd kom først, deretter cannabis.
Hasj er i mine øyne dårlig egnet sammen psykisk ustabilitet.
Så det ville vært lurt å skille mellom hasj og pot i denne undersøkelsen.
Du får ikke samme rus med hasj, den varer kortere, har færre kanabioder og den er laget for profitt.
Vis hele sitatet...

Da har du røyket dårlig hasj. God hasj er i dag kan være svært potent. Jeg merker ikke noen særlig forskjell på hasj og buds.

Den eneste er at hasjrusen kommer i sneglefart, mens buds er mye mer momentant. Men dette kan også skyldes hvilke strain hasjen kommer fra osv.
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg ser ingenting galt i å bruke cannabis mot depresjon, hvis depresjonen hadde vært værre uten cannabis. Depresjon kan være livsfarlig, og å bruke et mildt rusmiddel som medisinering fører med seg langt mindre konsekvenser enn hva depresjon i seg selv kan utgjøre.
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Både og. Spørs litt på dagshumøret om det hjelper eller ikke. Dessuten, er man langt nede er det ikke spesielt lurt å søke rus. Det er mye bedre å heller nyte det når man er i en grei sinnstilstand, for mange kan cannabis gjøre det værre.

Depresjon kom først, cannabis etterpå.
Vis hele sitatet...
Helt enig her. Føler at cannabis (og annet psydedelisk) forsterker sinnstilstanden din. I går var jeg ganske deprimert, og da besluttet jeg å ikke røyke for å unngå et tankekjør som for min del gjør alt verre. Er jeg derimot i godt humør før jeg røyker, blir humøret enda bedre når jeg er fjern.

Rusmidler som alkohol, kokain osv. letter alltid på humøret og har en annen effekt sånn sett. Men depresjonen forsvinner ikke av den grunn, man setter den mer på "stand by" til rusen er over.

Det beste er som du sier å nye den når man har en grei sinnstilstand.
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Depresjon kom først men i ettertid vil jeg heller kategorisere det som normal tenåringskomplekser, for når jeg ikke trodde det var mulig å havne lenger ned så fikk jeg en ordentlig ordentlig depresjon etter mange år som stoner. Den tilstanden var jeg i i mange mange år , litt bedre i korte perioder, prøvde antidepressiva osv. Men det eneste som til slutt letta sløret og ga meg livet tilbake var å slutte å puffe. Er helt sikker på at om jeg hadde slutta tidligere hadde jeg spart meg for mange år i hælvete, men der og da innbilte jeg meg at hasjen var eneste høydepunkt og trøst/hygge i livet.
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg ser ingenting galt i å bruke cannabis mot depresjon, hvis depresjonen hadde vært værre uten cannabis. Depresjon kan være livsfarlig, og å bruke et mildt rusmiddel som medisinering fører med seg langt mindre konsekvenser enn hva depresjon i seg selv kan utgjøre.
Vis hele sitatet...
Nåja, men så er det sånn at hjernen blir så vant til påfyll av rusen som påvirker den naturlige dopamin og serotoninproduksjonen i hjernen, så man produserer faktisk mindre av det når man er rusbruker. Man tror det hjelper en men in the long run så holder det en faktisk bare nede. Såkalt oppløftende selvmedisinering har ødelagt for mange, man står på stedet hvil og får en midlertidig og kortvarig høydare men det hjelper ikke en shit for selve depresjonen
Anonym bruker
"Såret Troll"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Depresjon først. Når jeg røyket vær dag var det helt klart negativt i lengden. Nå gjør jeg det bare i helgene, og for meg virker det som det er ganske positivt. Jeg bruker det heller ikke bare for og flykte eller slappe av. Men for tenke igjennom livet og utfordringer jeg har. Som jeg vil påstå er det motsatte av å flykte fra problemene. Cannabis ble mye mer Psychedelisk etter sterkere medisiner.

Men hvis jeg ikke gjør noe fornuftig som trening osv, så kan jeg få en dårlig følelse. Må på en måte fortjene det.
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fungerer fint for min del med personlighetsforstyrrelse ++ Har hatt pauser på over ett år, men ingenting gir meg bedre humør enn cannabis, uansett hvor ofte jeg bruker det. Det fungerer nok ikke slik for alle, men jeg vil gjerne se en kilde på at cannabis leder til depresjon. Jeg trodde psykose var den vanligste (eneste?) empirisk beviste alvorlige psykiske bivirkningen. Tror heller det ofte er omstendighetene som gjør folk deppa. Alt er jo gøy når man røyker, så mange sitter i sofaen og ikke gjør en dritt. Når de slutter og fyller tiden med mer konstruktive ting letter depresjonen, naturlig nok. For undertegnede gir cannabis energi til å gå ut, uten blir jeg ofte bare sittende og deppe over hvor dritt verden er, akkurat som jeg gjorde hele livet fram til cannabis kom på banen. Har heller ingen form for avhengighet eller abstinenser ved slutt, men dette er nok min psyke/fysiologi som er merkelig. Var forresten 24 første gang jeg røyka om det er relevant, noe jeg tror.